Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Domineren van andere honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Domineren van andere honden

Ongelezen bericht door Moos »

Laat jij dat toe van jouw honden? En in hoeverre laat je dat dan toe; zijn er bepaalde dingen waarbij je afwacht, en bepaalde dingen die je niet wil hebben?

Ik vraag me dit af omdat Moos heel erg vaak 'last' heeft van andere reuen die over hem heen gaan hangen, kop op zijn rug leggen, tegen hem aanduwen terwijl ze op hem hangen etc.
Het gevolg is dat Moos wegsnauwt. Beetje kop over hem heen vind hij wel best, als het niet te lang duurt, maar als ze over hem heen hangen, stramme staart en borstelend, en tegen hem aan gaan duwen dan accepteert hij dat niet en snauwt hij. Hij bijt verder niet, volgens mij raakt hij de andere hond niet eens aan vaak, maar grauwt wel flink.
Ik probeer dat altijd voor te zijn, en Moos is vrijwel altijd ook met een "kijk eens" weg te roepen bij een andere hond.
Moos zelf heb ik eigenlijk sinds zijn puberteit niet echt meer op die manier zien domineren. Moos snuffelt graag even aan kont en neus en loopt dan verder of daagt soms uit tot spelen. Hij staat er wel zelfverzekerd bij, maar doet niet aan kop op schoften leggen, tegen andere honden opstaan of wegduwen.
En eigenlijk zou ik dat dan ook proberen te voorkomen denk ik, als hij het wel zou doen, omdat ik snap dat dat weer een reactie van de andere hond uit kan lokken. (net zoals ik nu dat snauwen probeer te voorkomen omdat dat ook weer een reactie uit kan lokken).

Ik vind dat domineren door anderen honden en Moos' snauwen daarop lastig omdat ik me eigenlijk kapot erger aan mensen die hun reu maar door en door en door laten gaan totdat Moos gaat snauwen. Aan de andere kant, tja, in principe doet hun reu natuurlijk niet echt wat, die van mij trekt zijn waffel open.
Maarr aan de andere kant, als de andere reu gewoon snuffelt, mag best met een zeer zelfverzekerde houding, en verder niks dan snuffelt Moos ook alleen maar.

Dus vandaar de vraag; in hoeverre laat je jouw hond 'stoer' doen tegenover een andere vreemde hond, en wanneer grijp je in?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nee, ik vind dat van mijn honden niet goed en ik vind het ook ontzettend irritant als anderen het van hun reu wel goed vinden. Twee reuen die elkaar lopen te domineren is wachten op een gevecht.
Wel moet ik zeggen dat ik het niet altijd kan voorkomen en dus soms ervoor kies ter voorkoming van escalatie het te laten gaan. Maar in dat geval staat er dus altijd een andermans reu bij mijn honden te patseren en schat ik in dat mijn ingrijpen de bole eerger zal maken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Nee, ik vind dat van mijn honden niet goed en ik vind het ook ontzettend irritant als anderen het van hun reu wel goed vinden. Twee reuen die elkaar lopen te domineren is wachten op een gevecht.
Wel moet ik zeggen dat ik het niet altijd kan voorkomen en dus soms ervoor kies ter voorkoming van escalatie het te laten gaan. Maar in dat geval staat er dus altijd een andermans reu bij mijn honden te patseren en schat ik in dat mijn ingrijpen de bole eerger zal maken.
Als er een hele duidelijke spanning hangt dan laat ik het ook maar gaan. Ik moet Moos bij me roepen als ik inschat dat die borstelende reu met stramme staart weleens tegen hem aan zou kunnen gaan duwen, en op hem zou kunnen gaan hangen, want als dat al aan de gang is durf ik me er ook niet meer tegenaan te bemoeien.
Wat dat betreft schat Moos het zelf ook wel meestal goed in. Het gebeurt zeer zelden dat als hij snauwt die andere reu er vol ingaat (het gebeurt weleens, en daarom mag hij dus niet snauwen van me, maar 9 van de 10 keer gebeurt er verder niks). En als Moos die andere reu wel heeeel erg stoer vindt dan houdt hij zich meestal wel muisstil.
Maar ik vind het geen prettig gevoel als ik daar sta met een stoere reu, ongeveer 5 keer zo groot als Moos, die vol over Moos heen hangt, borstelend, met stramme staart, en langzaam tegen hem aan begint te duwen...
Afbeelding
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door schumie »

Zou het van mijn hond niet accepteren,is wachten op moeilijkheden.Wil een andere reu dat doen bij mijn reu,dan ben ik dat gelukkig meestal voor en roep hem bij me.Heeft hij eeen bal zal er niks gebeuren,zonder bal zal hij geen stapje terug doen voor zo'n reu en als de ander daar dan op ingaat...Kortom dat soort situaties voorkom ik liever.Snap die mensen die dat maar laten gebeurenmensen ook niet.
Laatst kwam ik een zeer grote loslopende ridgeback reu tegen.Hond maakte zich groot,borstelde en gromde op een zeer lage toon.De man van de ridgeback doet niks.Ik roep dus mijn bull bij me en loop via een ander pad erom heen.Ga zo'n confrontatie echt niet op zoeken,als je dit laat gaan weet je dat het waarschijnlijk niet goed komt.Snap echt niet dat zo'n man ook niet even netjes zijn hond bij zich roept.
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

ik accepteer t van mijn honden helemaal niet
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Mijn honden domineren andere honden niet.
Heel soms wordt er door een andere hond wel eens een poging gedaan om mijn honden te domineren, maar Donna laat het zo wie zo niet toe, dus die snauwt een paar keer flink lelijk. Megan heeft iets meer geduld, maar het moet ook niet te lang gaan duren, want dan begint ook zij te snauwen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

schumie schreef:Zou het van mijn hond niet accepteren,is wachten op moeilijkheden.Wil een andere reu dat doen bij mijn reu,dan ben ik dat gelukkig meestal voor en roep hem bij me.Heeft hij eeen bal zal er niks gebeuren,zonder bal zal hij geen stapje terug doen voor zo'n reu en als de ander daar dan op ingaat...Kortom dat soort situaties voorkom ik liever.Snap die mensen die dat maar laten gebeurenmensen ook niet.
Laatst kwam ik een zeer grote loslopende ridgeback reu tegen.Hond maakte zich groot,borstelde en gromde op een zeer lage toon.De man van de ridgeback doet niks.Ik roep dus mijn bull bij me en loop via een ander pad erom heen.Ga zo'n confrontatie echt niet op zoeken,als je dit laat gaan weet je dat het waarschijnlijk niet goed komt.Snap echt niet dat zo'n man ook niet even netjes zijn hond bij zich roept.
Ik snap dat dus ook niet helemaal, maar na vandaag in het ongelooflijk drukke bos op de vroege ochtend (waarom, geeeeeen idee :19: ) ongeveer 15 keer zo ongeveer wat jij nu omschrijft meegemaakt te hebben begon ik toch te twijfelen of ik nou helemaal gek was :denken:

Je ziet het meestal al wel als ze aan komen lopen; bijna trippelend op de tenen, stramme staart, enorme borstel. Ik roep Moos dan dus bij me omdat ik weet dat als zo'n hond te lang door blijft duwen Moos gaat snauwen. Maar heel vaak doet de baas van de andere hond helemaal niks, en als ik ergens loop waar ik geen ander pad in kan slaan dan blijft die hond lekker plakken bij Moos (noooooit bij Saar, die toont meteen haar buik, dus die laten ze na 1 korte snuffel met rust), en zit ik er maar mooi mee.

Maar tja, Moos grauwt uiteindelijk, dus dan zou je ook nog kunnen zeggen dat het allemaal mijn probleem is, want die andere honden die patseren en duwen alleen maar...
Laatst gewijzigd door Moos op 13 aug 2006 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Anouschka
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Anouschka »

Faolin is bepaald niet dominant. Als hij een dominante hond tegenkomt zal hij eerst proberen die hond te ontwijken. Het liefst met een grote boog eromheen. En als dat niet kan kijkt hij gewoon straal vooruit en hoopt hij dat die hond hem met rust laat. Het is echter wel zo dat als zo'n dominantje vervelend gaat doen, Faolin ook echt wel zijn mannetje staat. Hij laat zich niet op zijn kop zitten. Hij begint alleen nooit zelf, tenzij hij aan de riem zit en niet weg kan. Dan is hij een stuk minder tolerant als het om andere honden gaat.

Ik ben blij dat hij niet dominant is, maar als hij het wel zou zijn, zou ik toch proberen te voorkomen dat hij ruzie zou maken en dat het zou escaleren.

Groetjes,
Anouschka
Groetjes van Anouschka en Faolin

Afbeelding
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

hij moet van mij doorlopen het mag niet.
Maar in sommige situaties staat er een vreemde reu voor me en die baas ervan is uit het zicht. Dan bemoei ik me er niet mee, als het een grote hond betreft. Ik loop door en eigenlijk volgt bikkel me dan altijd, als die andere reu dan mee blijft volgen dan is het eigenlijk altijd zo gegaan dat ze om elkaar heen blijven draaien en dan doorlopen. Als het een klein hondje betreft dan maak ik bikkel vast en jaag die kleine weg.

groetjes majelle
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff

Ongelezen bericht door schumie »

Met jouw hond zou ik het ook zeker niet fijn vinden.Wat als moos terug gromt en de grote hond springt er bovenop,zit jij mooi met de gebakken peren.Ik hoef daar niet zo bang voor te zijn,alleen heb ik het dan natuurlijk wel gedaan....Fellow doet het van nature al niet,hij zoekt andere honden gewoon niet op maar zou het ook nooit toestaan.
Hele tijd geleden ook zo'n aanvaring gehad met een duitse herder reu.Wij staan op een rustig veldje bal te gooien met fellow, komen de mensen van de herder er aan.Gooien de herder zonder te vragen los.Wij gooien nog een keer de bal weg,herder komt er aan gedenderd,en blijft bovenop Fellow springen en in zijn nek bijten met hoge staart.Fellow reageerd niet en komt de bal terug brengen.Ik zeg tegen de mensen wilt u misschien u hond bij u roepen want ik geloof niet dat mijn hond dat erg fijn vindt.
Ik hou Fellow bij me en zijn aandacht vast,hond blijft om ons heen dralen,hoge staart,hapt een paar keer in fellow zijn nek,fellow nog steeds onder appel,Hond reageert niet op geroep eigenaren,ik besluit weg te lopen,want wist ook niet hoeveel langer fellow dat gedrag zou toleren.Voordat ik weg kon komen,komt nog een keer die herder over hem heen hangen.Fellow geeft een snauw van nu is het klaar, en dat was dus de aanleiding voor die herder om er gelijk bovenop te duiken.
Baasjes herder krijsen maar niks doen,ik er tussen gesprongen,fellow hield na een schreeuw op maar herder dus niet die heb echt moeten overhandigen aan baasjes.Herder had niks,die van mij een paar gaten in zijn kop en lippen. En wat schets mijn verbazing ik had het ook nog gedaan met mijn gevaarlijke vechthond.......Ik heb maar niks gezegd :boos: :boos:
Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

Helemaal niet. Van pasja tollereer ik op dat gebied helemaal niks. Ook niet dat als er aan de andere kant van de straat een andere hond loopt dat hij gaat lopen / staan fixeren. Want op het moment dat hij dat alleen al doet zal die andere hond op ons af komen of pasja wil even een sprintje trekken naar de overkant om een potje te knokken maar die zit aan de riem dus dat wil niet.
Als het zover komt dat hij toch met een andere reu in aanraking komt en hij of de ander gaat staan domineren laat ik het gaan omdat als ik ingrijp gaat het zeker harstikke fout. Ik zoek dan het goede moment om pasja er bij weg te trekken :19: Maar eerst zal ik met mijn stem proberen om een confrontatie uit de weg te gaan (dus die andere hond weg schreeuwen :N: of pasja proberen door te laten lopen).

Silly die domineert niet door hanig bij een andere hond te gaan staan of omheen lopen.
Die gaat (als hij denk dat hij the man is :pffff: :smile: ) rijden op andere honden. Dat wil ik dus ook niet hebben. :neenee:
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Mijn honden doen dit niet en ik zou het ook niet toestaan.
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Nee dat mogen ze absoluut niet en daarom loopt Nieve ook aangelijnd. Zij begon daar dus mee toen ze een maand of 13 was, akita eigen en sinds die tijd houd ik haar aan de lijn. Als een andere hond het bij haar zou doen is het gelijk knokken en dat wil ik dus voorkomen.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hm, het ligt er een beetje aan. Een beetje tegen elkaar opboksen mag van mij wel. Het gebeurt weleens dat Bram tegenover een reutje van zijn postuur staat en dan ze dan een beetje uittesten. Armpje worstelen noem ik dat en dat is nog nooit misgegaan.

Maar jij doelt op domineren van 1 kant en de andere hond is echt het slachtoffer? Nee, dat wil ik natuurlijk niet hebben. Overigens kan ik me niet herinneren dat dat ooit gebeurd is. Bram heeft geen interesse in niet zelfverzekerde honden.

Ook andersom gebeurt het eigenlijk nooit, dat Bram echt gedomineerd wordt. Ik kan me dat tenminste ook niet herinneren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

dat ligt er hier aan.

Spriet wil héél erg graag de baas spelen, over zowel Tibbie als Gunda.
Gunda is hier altijd de baas geweest. Ze is de oudste dus dat was hier "vanzelfsprekend" .

Nu Gunda oud word, wilt Spriet overal eerder zijn als Gunda.
Als ze uitgelaten worden, rent Spriet zó voor Gunda, dat Gunda moet "remmen"omdat Spriet er langs wilt.
Allemaal van die kleine dingetjes, die samen tot in ding vormen: de baas willen zijn.

Bij Spriet grijp ik toch wel snel in. Als ik merk dat Spriet ergens mee bezig is, grijp ik in.
Dat zelfde geld voor Tibbie (die nogal eens wilt grommen als Gunda iets doet wat volgens Tibbie verkeerd is)

Gunda is opzich een hondje dat alles toelaat, en dat is natuurlijk ook weer niet al te handig af en toe.
Zo kúnnen de andere 2 gewoon de baas gaan spelen.

Dus het hangt van de situatie af denk ik.

Anne
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Maar jij doelt op domineren van 1 kant en de andere hond is echt het slachtoffer? Nee, dat wil ik natuurlijk niet hebben. Overigens kan ik me niet herinneren dat dat ooit gebeurd is. Bram heeft geen interesse in niet zelfverzekerde honden.
In mijn vraag niet, die was algemener, maar in mijn voorbeeld met Moos wel :wink:

Moos heeft een zelfverzekerde houding, maar domineert verder niet door opstaan/kop opleggen etc. Hij snuffelt met zijn staart in de krul en dat is het. In de gevallen dat hij uiteindelijk gaat snauwen heeft de andere hond dat dus wel gedaan. Die heeft dan met zijn kop over Moos gehangen (opleggen gaat meestal wat lastig gezien zijn formaat, moet zo'n labje door de knietjes :mrgreen: ) al borstelend, en heeft tegen hem aan staan duwen. Moos zelf staat daar dan maar te staan, en snauwt na een tijdje fiks weg.
Ik kan van mijlenver aan zien komen wat er gaat gebeuren, maar de baas van de andere hond vaak dus niet schijnbaar :denken:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Het mag hier absoluut niet bij onbekende honden.
Als het hele goede bekende honden zijn en ze kunnen goed met elkaar overweg, dan zoeken ze het meeste zelf maar uit (mits het enigszins gelijke 'strijd' is natuurlijk) :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

Selian is een onderdanige hond maar hij probeert dominanter te zijn, althans aan de lijn.
Hij maakt een hoge houding, staart hoog, oren naar voren en zo probeert hij een andere !reu! te intimideren. Komt de hond dichterbij is hij weer onderdanig, en wil hij vaak snauwen, voornamelijk reu-en. teven vrijwel niet..

xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Zoek stok! schreef:Hm, het ligt er een beetje aan. Een beetje tegen elkaar opboksen mag van mij wel. Het gebeurt weleens dat Bram tegenover een reutje van zijn postuur staat en dan ze dan een beetje uittesten. Armpje worstelen noem ik dat en dat is nog nooit misgegaan.

Ook andersom gebeurt het eigenlijk nooit, dat Bram echt gedomineerd wordt. Ik kan me dat tenminste ook niet herinneren.
Ik laat het spierballen laten zien ook toe.
Diesel gromt er verder ook niet (meer) bij, en laat zich door mij weer wegsturen.
Bij kleine hondjes doet hij het soms ook, als hij ze niet kent.
Gaan die lelijk doen dan is hij gelijk weg. De volgende keer dat we ze tegenkomen doet hij net of ze niet bestaan.
Maar behalve een borstel en een hoge staart gaat hij nooit. Hij doet niet aan poot opleggen etc.
Vechtpartijen heb ik gelukkig nog nooit gehad, en als ik vermoed dat de andere reu daar wel op uit is brul ik de bende uit elkaar. Maar dat zijn alleen honden van hetzelfde formaat.

Aan de lijn is aan de lijn, en dan loopt hij met mij mee, en sta ik niks geen contact toe met andere honden.
Dat is realiseer ik me nu alleen als we naar de DA gaan, of ergens op visite of vakantie zijn.

Puck doet niet aan domineren.
Laat zich ook niet domineren.
Die heeft wel wat nuttigers te doen.

die voelt zich ver verheven boven al dat opgewonden gedoe.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Moos schreef: Maar tja, Moos grauwt uiteindelijk, dus dan zou je ook nog kunnen zeggen dat het allemaal mijn probleem is, want die andere honden die patseren en duwen alleen maar...
Niet mee eens. Die andere hond doet wel degelijk wat. Die doet iets wat Moos niet prettig vind en dat in honden taal heel duidelijk aangeeft. Drukt die andere hond dan nog zijn zin door dan heeft Moos het volste recht om van zich af te snauwen. Ik vind dus niet dat jij hier een probleem hebt. Wel is het voor jou balen dat Moos zo "winnaarservaring" op doet. Maar jee hoe voorkom je dat?

Ik laat het Rex ook niet regelen met andere honden maar grijp vroegtijdig in. Ik wil niet dat Rex nog meer groeit in zijn gedrag. Het afsnauwen van andere honden die te dicht bij komen. Laten mensen hun hond toch te dicht bij Rex komen dan negeer ik de uitbrander van Rex en loop rustig verder. Ik ga hem daar zeker niet voor straffen. Maakt de spanning alleen maar groter.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mark-fryslan schreef:
Moos schreef: Maar tja, Moos grauwt uiteindelijk, dus dan zou je ook nog kunnen zeggen dat het allemaal mijn probleem is, want die andere honden die patseren en duwen alleen maar...
Niet mee eens. Die andere hond doet wel degelijk wat. Die doet iets wat Moos niet prettig vind en dat in honden taal heel duidelijk aangeeft. Drukt die andere hond dan nog zijn zin door dan heeft Moos het volste recht om van zich af te snauwen. Ik vind dus niet dat jij hier een probleem hebt. Wel is het voor jou balen dat Moos zo "winnaarservaring" op doet. Maar jee hoe voorkom je dat?
Ik ben volgens mij niet het type van 'ze zoeken het zelf maar uit', maar je kunt ze toch ook niet tegen alles beschermen? Zolang er geen (intentie tot) vechten is, ga ik me niet overal mee bemoeien. Bram heeft ontzettend veel interactie met honden en daar sta ik toch echt niet altijd met m'n neus bovenop. Het gebeurt weleens dat hij een snauw geeft of krijgt, tsja, dat is het leven.

Ik heb gezien dat het gros van de honden Moos' 'ik wil het niet' niet begrijpt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het dus okay is dat een hond geborsteld z'n kop op Moos legt, maar wel dat ik het niet geheel vreemd vind dat eigenaren niet direct ingrijpen. En ja, dan krijgen ze een snauw. De een zal daar van schrikken en de ander zal denken 'wat mot je'. En bij dat laatste moet je wel heel alert zijn, want dat is een potentieel vechten moment. En als het dan een Lab reu versus Moos is, dan gaat dat niet goed.

Bram heeft geen interactie met Moos en trekt bij een snauw van Moos z'n schouders op (bij wijze van).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Zoek stok! schreef: Ik ben volgens mij niet het type van 'ze zoeken het zelf maar uit', maar je kunt ze toch ook niet tegen alles beschermen?
Nee dat kan soms niet altijd. Maar met de ene hond kun je meer permitteren als met de andere hond.
Zoek stok! schreef: Bram heeft geen interactie met Moos en trekt bij een snauw van Moos z'n schouders op (bij wijze van).
Behoorlijke duidelijke interactie anders.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Ik sta het absoluut niet toe.Ik ben de baas en als de honden daar een probleem mee hebben dan is dat maar jammer.Ik geef een behoorlijke brul.
Niet alleen voor mijn eigen hond maar ook voor de andere.
Groetjes Myriam
Ik wil ook niet dat mijn hond leert dat hij kan winnen.Van elke keer dat dat gebeurd groeit dat gevoelvan de hond en wil hij het steeds vaker.Hij krijgt er een soort adrenalinestoot van.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Moos zelf staat daar dan maar te staan, en snauwt na een tijdje fiks weg.
Je zou er een filmpje van moeten maken? Want je hebt heel wat verschillen tussen staan en staan? Moos laat het zo te horen niet allemaal gelaten over zich heenkomen maar staat daar wel 't meneertje te wezen? Wat zal anders de reden zijn voor de andere honden om daadwerkelijk te gaan duwen? Natuurlijk kan Moos niet aan poot opleggen of kp over schouder doen, da's een kwestie van beperkt zijn door korte pootjes.

Mijn reu mag trouwens geen contact maken met kleine hondjes, dat gaat niet goed.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Rosita Compagner schreef:[Moos laat het zo te horen niet allemaal gelaten over zich heenkomen maar staat daar wel 't meneertje te wezen?
Dat doet spok gelukkig ook.

Persoonlijk erger ik me er enorm aan als dominerende honden niet terug worden geroepen. Buiten roedelverband valt er niks te domineren, spok mag het van mij ook niet.
Afbeelding
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

Ik wil het niet. Kobus heeft de neiging om andere honden te bestormen en keihard tegenaan te rammen. Ik lijn hem nu aan als ik andere honden zie aankomen. Helaas kan ik van andere eigenaars niet altijd zeggen dat ze diezelfde moeite doen :evil:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas mag van mij niet domineren in de vorm van overdreven over een andere (vreemde) hond heen hangen, of met poten op ruggen meppen. Ik wil ook niet dat een andere hond dat bij Vegas doet.

Ik heb er een bloedhekel aan als mensen hun reuen maar lekker laten gaan die mij en Vegas klem zetten of achtervolgen. Vegas mag maar met een beperkt aantal honden kennis maken en als een reu zich dan ongevraagd aan ons opdringt dan stuur ik die weg, wat niet altijd even makkelijk gaat. Ik kan Vegas gelukkig heel makkelijk bij me krijgen als hij, wanneer ik een ongewilde ontmoeting niet kan voorkomen door het gebrek aan medewerking van de andere hondeneigenaar, zij aan zij staat met een andere hond. Als hij dan netjes bij me komt en de andere hond achtervolgt hem dan stuur ik die met kabaal weg.

Als het tot een ontmoeting komt dan grijp ik niet door Vegas te pakken ofzo, dan kan de boel alleen maar escaleren. Vegas bij me roepen werkt gelukkig altijd goed :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoie schreef:
Rosita Compagner schreef:[Moos laat het zo te horen niet allemaal gelaten over zich heenkomen maar staat daar wel 't meneertje te wezen?
Dat doet spok gelukkig ook.

Persoonlijk erger ik me er enorm aan als dominerende honden niet terug worden geroepen. Buiten roedelverband valt er niks te domineren, spok mag het van mij ook niet.
Precies en meestal wordt dat toch wel hommeles.

Gisteravond kwam ik een drietal onbekende honden tegen en Kaatje Ka wordt tegenwoordig aangelijnd dan (ben ik altijd op tegen geweest, maar het is gewoon een signaal toe naar de andere eigenaren, want de andere signalen pikken ze gewoonweg niet op).
Dan mag ze, afhankelijk van haar lichaamshouding, kennismaken.
In eerste instantie ging dat prima, maar na een minuutje, toen de andere honden terug kennis wilde maken, begon die staart weer de hoogte in te staan en probeerde ze de boel alweer duidelijk te gaan regelen.
Dan is het gewoon afgelopen; je hebt niks te regelen met onbekende honden, niet op die manier in ieder geval.

Toch is het wel typisch: zolang de andere hond gelaten de kennismaking over zich heen laat komen is het prima, maar als de andere hond wil gaan snuffelen aan háár dan is het :N:
Soms denk ik weleens dat het toch een soort angst is :denken:
Ze is vrij neutraal als zij snuffelt, maar gaat die andere hond snuffelen dan is ze niet meer neutraal: soms direct hoog en soms staart heel laag 'kom niet aan m'n billetjes'.
Echter, ze zoekt zelf maar zelden de andere hond op en loopt er het liefste straal voorbij en soms zelfs in een boogje voorbij. Meestal is haar lichaamshouding dan neutraal, maar soms is de houding hoog en soms ook juist weer laag :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Moos zelf staat daar dan maar te staan, en snauwt na een tijdje fiks weg.
Je zou er een filmpje van moeten maken? Want je hebt heel wat verschillen tussen staan en staan? Moos laat het zo te horen niet allemaal gelaten over zich heenkomen maar staat daar wel 't meneertje te wezen? Wat zal anders de reden zijn voor de andere honden om daadwerkelijk te gaan duwen? Natuurlijk kan Moos niet aan poot opleggen of kp over schouder doen, da's een kwestie van beperkt zijn door korte pootjes.

Mijn reu mag trouwens geen contact maken met kleine hondjes, dat gaat niet goed.
Moos staat niet heel onderdanig te staan nee :wink:
Maar hij kijkt wel weg van de andere hond, probeert vaak zijn lijf ook wat weg te draaien, en snauwt als die andere hond nadat hij wat heeft weggedraaid nog even extra met de kop duwt bijvoorbeeld :wink:
Moos is zeker geen heilige hoor; alleen ik doe dus mijn uiterste best om te voorkomen dat er gesnauwd gaat worden, en het verbaasd me soms dat andere bazen hun hond door laten borstelen/kop opleggen/duwen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Mark-fryslan schreef:
Ik ben volgens mij niet het type van 'ze zoeken het zelf maar uit', maar je kunt ze toch ook niet tegen alles beschermen? Zolang er geen (intentie tot) vechten is, ga ik me niet overal mee bemoeien. Bram heeft ontzettend veel interactie met honden en daar sta ik toch echt niet altijd met m'n neus bovenop. Het gebeurt weleens dat hij een snauw geeft of krijgt, tsja, dat is het leven.

Ik heb gezien dat het gros van de honden Moos' 'ik wil het niet' niet begrijpt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het dus okay is dat een hond geborsteld z'n kop op Moos legt, maar wel dat ik het niet geheel vreemd vind dat eigenaren niet direct ingrijpen. En ja, dan krijgen ze een snauw. De een zal daar van schrikken en de ander zal denken 'wat mot je'. En bij dat laatste moet je wel heel alert zijn, want dat is een potentieel vechten moment. En als het dan een Lab reu versus Moos is, dan gaat dat niet goed.

Bram heeft geen interactie met Moos en trekt bij een snauw van Moos z'n schouders op (bij wijze van).
Het probleem met Moos is, voor mij tenminste, toch vaak dat hij gewoon echt heel veel kleiner is dan die andere reu. Als Moos en een JR wat patserig bezig zijn, of Moos en een Cocker Spaniel, dan laat ik het ook wat sneller gaan. Niet altijd echt bewust zelfs, maar zo werkt dat nou eenmaal. In principe laat ik hem dan ook niet snauwen, omdat ik niet vind dat ik het bij kleine honden wel toe kan staan en bij grotere honden opeens niet meer...
Maar als er een flinke lab-reu bij Moos staat te patseren, dan vind ik dat niet fijn. Omdat ik dus niet weet hoe die hond reageert op een snauw van Moos, en Moos dan toch wel erg kwetsbaar is mocht het misgaan. Moos vecht niet, echt niet, maar ik heb geen flauw idee wat die andere hond van plan is.
En daarom mag Moos dus ook niet zo heel veel van me, omdat hij vaak toch te klein is als partij.

Maar het lastige is inderdaad ook dat andere honden of Moos echt niet snappen, of hem zondanig niet stoer vinden dat ze gewoon lekker even geen zin hebben om het te snappen.
Moos snauwt ook niet opeens, hij trekt daarvoor netjes een lipje op, en probeert vaak zelfs nog weg te komen. Alleen, net wat jij zegt, het gros van de honden reageert daar totaal niet op, of gaat nog even harder door. Hoe dat kan weet ik ook niet precies :denken:

Moos vindt Bram wel leuk, want Bram is niet opdringerig naar hem toe :wink:
(In een grijs verleden speelden ze zelfs buiten :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Moos op 14 aug 2006 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”