Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit zo bedoelt of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Is dit zo bedoelt of niet?

Ongelezen bericht door Moos »

N.a.v. van ook mijn vraag in de discussiehoek, vraag ik me toch iets af.

Als grote honden over een klein hondje heen gaan staan met de kop en deel van de nek/rug, bedoelen ze dat dan ook echt intimiderend? Of is het vaak ook gewoon gevalletje "ik ben groot en jij bent klein, en dan sta je nou eenmaal snel met je kop over die kleine heen"?

Ik merk namelijk dat zowel Moos als Saar het wel als intimiderend zien. Saar kruipt dan ineen als een grotere hond over haar heen hangt, en hoe langer het duurt hoe kleiner ze zich probeert te maken. Moos laat het een tijdje toe, maar snauwt dus op een gegeven moment weg.
Alleen soms vraag ik me af of het wel zo intimiderend bedoelt is of dat het gewoon vaak vanzelf gaat met zo'n verschil in grootte.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Volgens mij is het nooit per ongeluk. Als het hier in huis gebeurt is het altijd intimiderend bedoeld.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

sirene schreef:Volgens mij is het nooit per ongeluk. Als het hier in huis gebeurt is het altijd intimiderend bedoeld.
Dat zou ik ook wel denken :wink:

Maar aan de andere kant, als bijvoorbeeld een Herder of een Bouvier of een Berner netjes neus aan neus wil snuffelen met een van mijn hondjes, dan moeten ze zich haast wel wat klein maken, anders kunnen ze er niet bij. Als ze zich niet wat lager maken, dan hangt al snel een stuk van het lichaam over Moos of Saar heen, of tegen ze aan. En ik vraag me dan dus weleens af in hoeverre dat echt domineren is, of dat de hond in kwestie zich niet lager/kleiner wilde maken, en dan dus automatisch meteen wel erg zelfverzekerd overkomt.

Snap je een beetje wat ik bedoel :denken:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Afbeelding

Wat Buffy betreft is ze hier gewoon aan het snuffen, niet aan het intimideren. Het ligt toch aan de houding van de honden ook. Honden lezen dat zelf meestal ook prima. En een Dog zal ook niet gaan liggen als hij even aan Buffy wil snuffen. Je ziet aan de oren, de staart en de verdere houding gelijk of een hond aan het intimideren is. Ik neem aan dat honden dat nog beter zien dan wij.

Anne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Moos schreef:
sirene schreef:Volgens mij is het nooit per ongeluk. Als het hier in huis gebeurt is het altijd intimiderend bedoeld.
Dat zou ik ook wel denken :wink:

Maar aan de andere kant, als bijvoorbeeld een Herder of een Bouvier of een Berner netjes neus aan neus wil snuffelen met een van mijn hondjes, dan moeten ze zich haast wel wat klein maken, anders kunnen ze er niet bij. Als ze zich niet wat lager maken, dan hangt al snel een stuk van het lichaam over Moos of Saar heen, of tegen ze aan. En ik vraag me dan dus weleens af in hoeverre dat echt domineren is, of dat de hond in kwestie zich niet lager/kleiner wilde maken, en dan dus automatisch meteen wel erg zelfverzekerd overkomt.

Snap je een beetje wat ik bedoel :denken:
Ja, ik snap wat je bedoelt. Maar met gewoon onschuldig snuffelen zie ik ze echt niet eroverheen hangen hoor. Je ziet het inderdaad ook wel aan de houding als het intimiderend bedoeld is.
Snuffelen doen ze voorzichtig met neuscontact. Er hangt niets boven de andere hond.
Als Moos en Saar het intimiderend vinden dan zal het zo ook wel bedoeld zijn :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

sirene schreef: Als Moos en Saar het intimiderend vinden dan zal het zo ook wel bedoeld zijn :wink:
Ja, daar heb je wel een punt :mrgreen: :wink:

Ik vind het alleen soms zo opvallend dat bepaalde honden bij wat grotere honden waar we mee oplopen niet verder komen dan met een zekere houding snuffen, terwijl ze bij Moos en Saar er echt overheen gaan hangen ook.
Maar dat zou ook kunnen omdat Moos en Saar het op hun manier sneller uitlokken dan sommige andere honden :wink:
Afbeelding
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

het is een super-vorm van dominantie .

Dat ze zich nòg kleiner maakt en dat die grote er nòg op blijft, dat lijkt mij een slecht teken voor die grote, hij móet er dan wèl af gaan !
Want zij laat zich gewonnen geven., wat kan ze nog meer doen dan dat??

Dat andere kleine baasje van je , snauwt nog wat na, klein machootje, maar geeft zich tòch gewonnen door weg te lopen.

Bauke heeft het in zijn jonge jaren , de macho uithangen, ook gedaan met kleintjes , maar ik ben de baas en ik vond dit geen leuk gedrag van hem en heb hem van die kleine hondjes afgehaald.
Nu doet hij het niet meer, dit macho gedrag !
En is zelfs omgedraaid in ": leuk, die kleintjes !

Wat doen de eigenaars van deze macho honden???

Kijken ze toe, of laten ze het ook stoppen?
Ik was de eigenaar van Bauke , en ik bepaal wat er gaat geburen met kleintjes niet hij , ik ben de leider , toch??
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk wel dat het altijd dominant gedrag is. Maar het lijkt of daar een negatieve smaak aan zit. Pik ik dat goed of fout op?

Het komt nu op mij een beetje over dat dominant gedrag met fout gedrag geassocieerd wordt, maar ik vind het heel natuurlijk. Veel honden tasten onderling een beetje af, maar dat leidt lang niet altijd tot vechten of angst.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Quasar hangt bij kleine hondjes al snel erboven maar op dat moment is het zeker niet dominant bedoelt maar gewoon een beetje snuffelen. Meestal gaat hij daarna gewoon liggen zodat ze op gelijke hoogte zijn om daarna te gaan spelen als dat andere hondje dat ook wil en als ik dat op dat moment goed vind. Naar kleine honden is Quasar overigens nooit dominant daar is hij erg lief mee :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik denk wel dat het altijd dominant gedrag is. Maar het lijkt of daar een negatieve smaak aan zit. Pik ik dat goed of fout op?

Het komt nu op mij een beetje over dat dominant gedrag met fout gedrag geassocieerd wordt, maar ik vind het heel natuurlijk. Veel honden tasten onderling een beetje af, maar dat leidt lang niet altijd tot vechten of angst.
Ik denk dat er rondom 'dominantie' vaak wel wat negatiefs hangt, maar in die zin bedoel ik het niet. Tenminste, ik vind dominantie niet per definitie iets naars ofzo; Moos is zelf ook geen vreselijk watje :mrgreen: :wink:

Het gaat pas negatief worden als de ene hond het duidelijk niet wil, en de andere hond door mag gaan van de baas, of als het vrij duidelijk is dat het niet zo gezellig gaat worden. Maar dat heeft dan niet zozeer met die dominantie te maken, als meer met "let toch eens op je eigen hond :mrgreen: "

Ik vind er ook een verschil zitten tussen even aftasten met hoge staarten en wat om elkaar heen dribbelen (dat doet Moos ook met andere honden, en dat is werkelijk nog nooit fout gegaan), en aftasten d.m.v. flink borstelend de kop opleggen/poot opleggen/rijden/duwen :wink:

En tussen, bij Saar dan, even duidelijk d.m.v hoge staart en hoge houding laten zien dat je haar de baas bent, en steeds maar tegen haar aan blijven duwen totdat ze bijna in de grond wil kruipen.
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Puck staat al snel 'boven' een hond.
Bij een onschuldige kennismaking dus ook.
Zij kan van de opwinding dan ook best een borsteltje hebben.
Opgewonden kleine hondjes , ook felle angstige hondjes daar heeft ze een 'ik ben niet eng' taktiek bij.
Plof, gaan liggen....
Vrolijke speelse hondjes die gaan rennen, en uitdagen, om mee te rennen.... Ze zal ze bijhouden. :smile:

Als een hondje echt niet aardig is en in haar wang gaat hangen trekt ze haar 'nou moe?' kop en draait zich om.

Diesel domineert ook even bij kleine hondjes, maar laat zich gelijk door mij wegsturen.
Niet omdat ik mijn hond niet vertrouw, maar ik merk dat , een uitzondering daargelaten, mensen met kleine hondjes, mijn groters 'eng' vinden.

Ik heb er naar aanleiding van jouw andere topic vandaag extra op gelet, het bewust opgezocht en erover nagedacht.
Echt spierballerij, is alleen met honden van het zelfde formaat...

Ik moet het overigens echt opzoeken.
Het rondje in de buurt zijn allemaal bekende honden/hondjes, en 2 keer daags in het bos....alleen ik en mijn 2 honden.....
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

bauke schreef:het is een super-vorm van dominantie .
Moet jij je niet gewoon nog iets meer gaan verdiepen in hondengedrag, vóór je allerlei dingen die jijzelf verzint op het net neerkwakt als zijnde waar?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk zeker wel dat het intimiderend bedoeld is :wink:
Als mijn honden kennis (mogen) maken met een klein hondje, dan snuffelen ze gewoon aan het bekkie of desnoods aan de kont, maar gaan er dus echt niet overheen hangen. Doen ze dat wel (nou ja, Kaatje Ka dan natuurlijk :roll: want Moritz doet dat niet) dan kap ik het meteen af en loop door.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar is op alle fronten dominant aan Miep. Maar die laatste mag echt wel over Saar's nek naar de andere kant van het nekvel grijpen. Dan heeft ze dus echt haar kop in Saar's nek liggen. Miep is 5 cm hoger dan Saar, en zij mag dit dus.
Saar gaat voor Miep ook heel gewillig op d'r rug liggen hoor. Als haar babietje maar lol heeft :19:

Saar is echt de baas van de twee.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”