Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2e puberteit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sample
Zeer actief

2e puberteit?

Ongelezen bericht door sample »

Ik heb me weleens laten vertellen dat dat bestaat. En áls dat zo is, zit mijn hond er nu denk ik middenin :evil:

Hij ís me toch een potje klierig. Loopt de hele dag in van alles en nog niks te happen, moet altijd precies net dáár lopen, waar het minste plek is. Als je hem aanhaalt, wil hij de mogelijkheid steeds benutten om op je te klimmen. Hij kan me echt aan gaan staan kijken vanaf een afstandje, galopperend op de plek en heel hard blaffend. Hij liep zo keurig netjes naast de fiets zonder trekken, doetie nu ff niet. Bij álle commando's probeert hij te rommelen in de marge. De ondeugd spéttert ervan af in ieder geval.

Regelmatig moeten we op het moment ff de strijd aan. Zorgen dat ik win met aankijken, zorgen dat ik win met stoeien. Een mónster is het :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

De 1e pubertijd bestaat al niet, laat staan de tweede! :mrgreen:
Misschien toch wat duidelijker en consequenter zijn over de hele linie zodat je hond niet om de zoveel tijd even wil kijken of er nog iets te halen valt voor hem. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
sample
Zeer actief

Grappig is dat.........sommige mensen zeggen inderdaad dat hondenpuberteit niet bestaat, maar anderen hebben de ervaring van wel. Ik ben zo iemand :wink:

Ik weet nog dat Bono een maand of 7 was en inééns niet meer wist wat "zit" of "af" betekende. En dat hij voorheen de hele tijd achter mijn kont aanliep buiten en ineens niet meer kwam als ik hem riep.

Op cursus erover gehad en gewoon eindeloos geduld gehad en gepaaid totdat ik een ons woog. Na een maandje of wat, was het over.

Zou het misschien een reactie kunnen zijn op een gezinssituatie? Dattie tijdelijk van slag is? Anders kan ik niks bedenken. Hij krijgt genoeg beweging, er is verder niks anders...........geen ander voer, andere plek of weet ik wat. Ik loop niet altijd hetzelfde rondje en we zijn tussendoor nog bezig met allerlei mindgames, om hem alert te houden.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

sample schreef:Grappig is dat.........sommige mensen zeggen inderdaad dat hondenpuberteit niet bestaat, maar anderen hebben de ervaring van wel. Ik ben zo iemand :wink:

Ik weet nog dat Bono een maand of 7 was en inééns niet meer wist wat "zit" of "af" betekende. En dat hij voorheen de hele tijd achter mijn kont aanliep buiten en ineens niet meer kwam als ik hem riep.

Op cursus erover gehad en gewoon eindeloos geduld gehad en gepaaid totdat ik een ons woog. Na een maandje of wat, was het over.

Zou het misschien een reactie kunnen zijn op een gezinssituatie? Dattie tijdelijk van slag is? Anders kan ik niks bedenken. Hij krijgt genoeg beweging, er is verder niks anders...........geen ander voer, andere plek of weet ik wat. Ik loop niet altijd hetzelfde rondje en we zijn tussendoor nog bezig met allerlei mindgames, om hem alert te houden.
Er bestaat wel een periode dat honden wellicht wat tegen de regels gaan aanschoppen. Aan de baas te taak om dit op tijd te signaleren en op in te spelen. Maar een pubertijd zoals bij mensen bestaat niet.

Dus al die mensen die zeggen. Ja normaal luistert hij wel hoor maar hij is aan het puberen dus laat maar even die hebben het toch niet helemaal begrepen.

Het zou best kunnen zijn dat de nieuwe gezinssituatie "stress"bij de hond veroorzaakt. Des te meer redenen om de regels weer even duidelijk voor de hond te maken.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
sample
Zeer actief

er bestaat wel een periode dat honden wellicht wat tegen de regels gaan aanschoppen.
Precies.....ik kan me toch nauwelijks voorstellen dak me dat verbeeld :mrgreen:

En is het eigenlijk ook niet heel natuurlijk dat ze dat doen? Een hond zal toch elke keer bevestigd moeten zien hoe het ook alweer zit? Als dat niet begeurd, komt er in een roedel nooit een nieuwe leider.......
Ca Cajuina
Zeer actief

sample schreef:
er bestaat wel een periode dat honden wellicht wat tegen de regels gaan aanschoppen.
Precies.....ik kan me toch nauwelijks voorstellen dak me dat verbeeld :mrgreen:

En is het eigenlijk ook niet heel natuurlijk dat ze dat doen? Een hond zal toch elke keer bevestigd moeten zien hoe het ook alweer zit? Als dat niet begeurd, komt er in een roedel nooit een nieuwe leider.......
Ho ho, Honden kunnen wel tegen de regels aanschoppen maar een echte roedelleider herrinnert de hond er constant aan wat zijn plek is. Dus als jij een correcte verhouding met je hond hebt, heb je geen last van deze "puberteit"

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Re: 2e puberteit?

sample schreef:Regelmatig moeten we op het moment ff de strijd aan. Zorgen dat ik win met aankijken, :mrgreen:
Een echte alfa is en meester in conflictvermijden dmv negeren etc. Je hond blijven aankijken totdat hij wegkijkt een een conflict willen aangaan. ij zegt dus eigenlijk tegen hem jij bent het waard om een conflict mee aan te gaan. :wink:

Afbeelding
sample
Zeer actief

Ah, dat moek ff onthouden
sample
Zeer actief

Ho ho, Honden kunnen wel tegen de regels aanschoppen maar een echte roedelleider herrinnert de hond er constant aan wat zijn plek is. Dus als jij een correcte verhouding met je hond hebt, heb je geen last van deze "puberteit"
Waarom niet? Ik stel me zo voor, dat in een wilde hondenroedel de verstandhoudingen prima duidelijk zijn. Maar dat elke zoveel tijd, een reu tóch probeert de leidende rol af te pakken van de ranghoogste.

Mijn hond weet denk ik prima wat zijn plek is. Dat merk je aan kleine dingen. Met zijn neus naar me toe gaan liggen (en niet met zijn kont) als ik op de grond zit, dat soort dingen.

Toch heeft hij blijkbaar af en toe de behoefte om links en rechts zijn kont eens tegen de krib te gooien. Terwijl ik me eigenlijk niet anders dan anders gedraag. Dus ik heb absoluut niet het idee dat er een echt rangorde probleem is. Ik vind eigenlijk dat hij gewoon gezond ondeugend jonge hondgedrag vertoont, wat heel handelbaar is. Maar op het moment dat hij in zo'n "fase" zit, is dat bést vermoeiend :mrgreen:
sample
Zeer actief

En tegen regels aanschoppen doen honden sowieso niet. Honden doen waarvan ze weten dat het werkt. Altijd. Als jij daar geen systeem van kunt maken zodat dat voor beide partijen goed werkt moet je naar jezelf kijken, niet naar je hond.
Tuurlijk kijk ik naar mezelf. Maar ik zie eigenlijk geen echte verandering in mijn gedrag ten opzichte van hem in de afgelopen tijd. Vraag me dan ook af waarom hij ineens zo vreselijk mijn aandacht staat te trekken de hele tijd.

En dat puberteit bij mensen niet voorkomt, ben ik echt helemaal oneens met je. In alle rangen, lagen en klasses van de bevolking komt dat voor. kideren die in hun adolescente fase, zich af gaan zetten tegen de regels van hun ouders. Een soort fase van egotripperij doormaken, in hun zoektocht naar zichzelf. In de volksmond noemen we dat puberteit. :mrgreen:
sample
Zeer actief

Ben het trouwens in zoverre met je eens, Martijn, dat in bepaalde culturen het begrip puberteit weleens heel anders kon zijn. Dat kinderne die heel hard moeten werken, of in oorlogsgebied leven, de puberteit op een heel andere manier beleven. En niet de behoefte voelen, uit angst of wat dan ook, om zich te verzetten tegen de opgelegde orde.
sample
Zeer actief

Het woord puberteit wordt meestal gebruikt voor de lichamelijke veranderingen die leiden tot het geslachtsrijp worden. Deze vinden plaats ergens tussen je negende en zestiende.
:wink:

Nah, dat heeft iedereen toch?
sample
Zeer actief

Wat doe je toch weer lelijk gelijk. We kunnen het toch gewoon oneens zijn over iets? Zonder dat je gelijk zo op mijn nek springt? Doe ik toch ook niet bij jou?
sample
Zeer actief

Puberteit komt alleen maar in westerse culturen voor. Culturen waarin mensen tot lang na de lichamelijke volwassenheid thuis blijven wonen.
Dit klinkt me nog wel zinnig in de oren.
sample
Zeer actief

Martijn schreef:
sample schreef:Wat doe je toch weer lelijk gelijk. We kunnen het toch gewoon oneens zijn over iets? Zonder dat je gelijk zo op mijn nek springt? Doe ik toch ook niet bij jou?
Ik heb de griep en ben chagerijnig. Daarom. :offt:
Oh.

Nah ja, ik heb der geen zin in in elk geval. Dus laten we het óf normaal aanpakken en als volwassenen tegen elkaar praten. Óf laten we nu maar stoppen met deze discussie dan. Praten we verder als je géén griep meer hebt en niet sjaggo bent. Kee? No hard feelings :wink:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Martijn schreef:Ik heb de griep en ben chagerijnig. Daarom. :offt:
:offt: Van harte beterschap :offt:
AfbeeldingAfbeelding
sample
Zeer actief

Martijn schreef:
sample schreef:
Puberteit komt alleen maar in westerse culturen voor. Culturen waarin mensen tot lang na de lichamelijke volwassenheid thuis blijven wonen.
Dit klinkt me nog wel zinnig in de oren.
Dat komt omdat ik gelijk heb.
Dat zeg ik (nou ja, bijna dan :wink: )
sample
Zeer actief

Dáág Martijn. Beterschap enzo :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb nooit iets van een puberteit gemerkt bij Kaya :19: Eigenlijk is zij altijd erg makkelijk geweest, behalve als ze loops is (of net loops geweest is) :roll: :mrgreen:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo in een puberteit bij honden geloof: een hond gaat dingen uitproberen als hij niet weet waar hij aan toe is, dus een 'gaatje' ziet voor een strijd of ongehoorzaamheid.

Logisch dat de meeste honden dit weleens zien en je zullen uitproberen, dat is hier ook wel, maar aan jou om dan de teugels weer even wat aan te trekken :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
sample
Zeer actief

Ik heb nooit iets van een puberteit gemerkt bij Kaya
Ik kan me bij mijn vorige honden ook niet herinneren dak er iets van gemerkt heb. Misschien is mijn geheugen zo slecht, dat kan :mrgreen: . Dit is de eerste keer dat ik merk dat mijn hond mij zo enorm aan het uitproberen is.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Martijn schreef:
bram en thijs schreef:
Martijn schreef:Ik heb de griep en ben chagerijnig. Daarom. :offt:
:offt: Van harte beterschap :offt:
Hou je bek.

Hahahahaha.
Van hetzelfde :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik heb het al meer gezegt
voor mij bestaat puberteit niet
heb bij alle honden alleen maar puppy tijd megemaakt
en als ze in die puppy tijd weten wat ze wel en niet kunnen
weten ze dat volgens mij voor de rest van hun bestaan :denken:
Afbeelding
sample
Zeer actief

heb bij alle honden alleen maar puppy tijd megemaakt
en als ze in die puppy tijd weten wat ze wel en niet kunnen
weten ze dat volgens mij voor de rest van hun bestaan
Dat lijkt me nou helemaal niet logisch eigenlijk. Als pup hebben ze als het goed is namelijk nog niet de neiging de baas te willen spelen, dus hoef je ze dat ook niet af te leren toch?
Alles wat ze in hun puppentijd doen is wel een voorloper óp en natuurlijk moet je dat op de goede manier begeleiden. Maar ik geloof er niks van dat alles wat ze als pup aanleren, voor de rest van hun leven blijft hangen.
twinkeltje
moderator

ja ik bedoel natuurlijk van pup tot ze pup af zijn
Afbeelding
twinkeltje
moderator

twinkeltje schreef:ja ik bedoel natuurlijk van pup tot ze pup af zijn
zeg tot ongeveer anderhalf jaar
Afbeelding
sample
Zeer actief

Zelfs dát vraag ik me af.
twinkeltje
moderator

ja ik heb het er over hoe ik het altijd mee gemaakt heb hoor met onze honden mischien waren dat allemaal braafe honden
Afbeelding
sample
Zeer actief

Dus jij ondervond dit soort dingen die ik beschrijf met mijn hond, op latere leeftijd van je hond? Ouder dan 1,5?

Ik denk namelijk dat je inderdaad gedurende het leven van je hond, bezig zult zijn met de rangorde. Dat je hond dat niet als iets vanzelfsprekends aanneemt. En de één zal de leidinggevende positie van nature iets meer in zich hebben dan de ander. Zal dat vanzelfsprekender uitstralen. Maar het is denk ik niet zó, dat je dat 1x duidelijk maakt en dat het dan genoeg is.
twinkeltje
moderator

nee dat bedoel ik niet toen onze honden zo anderhalf waren
was de rangorde.en wie de baas was echt wel bekend voor ze
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

sample schreef:
Waarom niet? Ik stel me zo voor, dat in een wilde hondenroedel de verstandhoudingen prima duidelijk zijn. Maar dat elke zoveel tijd, een reu tóch probeert de leidende rol af te pakken van de ranghoogste.
Ja alleen als de alfa zwakker wordt dus oud of ziek of onzeker is zal een jonge reu het overnemen en een poging doen. Wanneer de alfa als een ware alfa zijn positie bekleed zullen roedlleden niet snel een poging doen.

Bij mensen trouwens ook niet. Een goede leider blijft een leider

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”