Oke, vandaag zijn we weer naar het cursusveld geweest, waar ik met Sho de basiscursus heb gevolgd en ik nu weer aan de slag ga met afstandstraining.
Kees, mijn instructeur, had me een aantal weken niet gezien, dus hoopte ik natuurlijk dat hij zag dat Sho vooruit was gegaan.
Nou, ik kreeg de grote complimenten van hem!!! Sho is enorm vooruitgegaan!
Ik kreeg nog wat kleine opmerkingen waar ik op moet letten.
Als ik b.v. omdraai als Sho trekt, of geen aandacht heeft, dan draai ik links tegen Sho in. Daarbij gebruikte ik best vaak de lijn die ik in mijn linkerhand had, om hem te sturen. Dat moet ik dus niet meer doen. Ik moet mijn hand in principe met de lijn in mijn zak houden en Sho moet MIJ volgen. Dat hebben we geoefend. Eerst op straat. Er was een groep honden aan het trainen op straat en langzaamaan liepen we daar heen. Door Sho tussendoor te laten zitten of liggen, zodat hij de aandacht bij mij hield. Hij mocht kijken naar de andere honden, keek hij naar mij dan was het jackpot! En dat deed hij!!
Ik weet niet of ik dat al had verteld, maar ik gebruik het woordje YES als Sho me aan kijkt. In het begin keek hij wel naar me, maar te kort om hem te kunnen belonen, vandaar dat ik er van mijn therapeute YES aan moest koppelen. Nu moeten we dat ook gaan uitbreiden. Sho moet me recht in mijn ogen aankijken, en niet naar mijn handen of naar mijn buiktasje waar de beloningen inzitten, maar in mijn ogen. Dat moet ie ff volhouden, DAARNA zeg ik pas YES. Dus dat gaan we ook uitbreiden.
Oke, op een gegeven moment kwamen we bij het veld aan. Sho ruikt daar heel veel, maar ik hou het lijntje in mijn linkerhand kort genoeg om niet z'n snuit op de grond te laten komen. Anders ben ik namelijk zijn aandacht kwijt. Na 2 keer Sho te hebben laten zitten gingen we nog verder naar de honden toe, die op dat moment het commando VRIJ kregen tijdens hun les, dus naar Sho konden kijken. We lagen op een gegeven moment 3 meter van de eerste hond af. Hij kijkt ernaar en kijkt naar mij!!!!!!!!!!!!!!!
Dus dat hebben we vandaag gedaan! Het ging heel goed! En ikke weer heel trots!
Kees vond dat het erg goed gaat en over 2 weken ga ik weer. Eigenlijk volgende week zondag ook, maar dan moet ik werken.... Dus kan ik pas over 2 weken weer, maar ben benieuwd hoe het dan gaat. Als dit na een tijd goed gaat, mag ik beginnen met Gehoorzaamheid 1! En daar gaan we voor!
Kees zou nog wel contact opnemen met Isabella, mijn therapeute, op te vertellen hoe het was gegaan en te gaan werken aan markeren. Dat doet Sho nog wel heel veel. Zijn castratie heeft een geweldig effect gehad op zijn gedrag, waardoor wij hem beter kunnen sturen. Maar het markeren is niet echt minder geworden, wat hij toch wel heel veel doet. Ik zal het wel horen van Isabella. Heb de komende tijd eerst training met Isabella, daarna moet ik weer naar cursus voor afstandtraining. Maar... ik hou jullie op de hoogte!