Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedragstherapie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Nog even over de tatto je liet nu een foto zien van een tatto met de betekenis HOOP, ik gaat er van uit dat op de andere bil staat EN ZEGEN, kan je daar ook een foto van laten zien mag ook zonder tekst.
Hahahahaha, die Berthus. Je hebt wel humor hoor.
Sorry, maar ik heb geen EN ZEGEN op mijn andere bil, die ik gewoon leeg, kaal...
Jammer? Haha. :smile:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

toppie wijffie!!!! :ok:
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Dat is goed nieuws, joh! Hij staat in deze situaties i.i.g. open voor appelaanname, dat is zo ontzettend belangrijk.
Het gaat je lukken, zeker weten. :ok:
Anne-lieke
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne-lieke »

Maartje-Sho schreef:Vandaag weer traning gehad, ik ben zo trots op Sho!!!
Hij doet zo agressief bij honden op straat achter een hek, daar hebben we vandaag aan gewerkt.
Stapje voor stapje, om het gewenste gedrag te kunnen belonen. Op een gegeven moment liep we ZO voorbij een hond achter een hek!!!!!!!!!!!! Nou is die hond heel rustig, maar Sho had ZOVEEL aandacht voor ons! Echt geweldig! Mijn gedragstherapeute liep eerst met hem om te laten zien wat de bedoeling was. Sho liep zolang en zovaak naar Isabella te kijken, ik kreeg gewoon kippevel! Mijn hond was op dat moment aan het volgen! Ik ben zo trots. Bij mij deed ie het ook en Isabella was ook zo trots!! Het gaat eindelijk vruchten afwerpen, al hebben we nog een lange weg te gaan.
We zijn namelijk ook op een andere plek geweest, waar een Beagle achter een hek zit, maar die is wel druk. We zijn redelijk ver gekomen, maar konden er niet voorbij lopen. We waren toen ook al een tijd aan het trainen, Sho werd heel moe. Maar toch heeft hij het zo goed gedaan!! We zijn er nog lang niet wat betreft de honden op straat, maar dit was even een lichtpuntje!! Dus, we blijven trainen!!

Liefs, Maartje
Wat goed.... :ok: Hoop voor jullie dat er vooruit gang in blijft zitten...!!
Afbeelding
Gast

Het gaat nog steeds goed met Sho. Op bepaalde stukken heeft hij net wat meer aandacht dan ergens anders, maar hij gaat vooruit! Ook in huis loopt hij voor op schema, we gaan nu langzaamaan werken met de deurbel. Dus de bel gaat, Sho moet op de plaats, af en blijf. Dit gaan we dan uitbouwen.
Ik ben zo trots!! Gister liep Johan mee, omdat ik grotendeels met Sho train had hij nog niet gezien dat Sho nu op sommige punten volgt. Ook hij was supertrots!!

Volgende week gaan we naar Centerparcs, een midweekje, dus ben benieuwd hoe het daar zal gaan!

Liefs, Maartje
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sho aan de wandel met Tirsa als proefkonijn:

Afbeelding

Afbeelding

En het ging perfect (voor uitgebreider verslag zie fotohoek).
rosie
Actief

Ongelezen bericht door rosie »

goed hé maartje, en natuurlijk ook ne dikke proficiat voor sho!!
zo zie je weereens dat je veel kan bereiken als je maar genoeg tijd en geduld kan opbrengen voor je hond...
wens je nog veel succes :cheer:
groetjes rosie
Gast

Oke Isabella is weer geweest.
Zijn doet de opleiding Kinologische Kennis en moet daarvoor een film maken van 1 van haar clienten met het probleemgedrag.
Ze vroeg aan ons of wij hieraan mee wilden werken, omdat Sho wel een leuk 'geval' is daarvoor. Wij willen daar wel aan mee doen, dus kwam ze vanavond filmen en hebben we niet zoveel getraind. Sho reageert op honden achter een hek nog steeds hetzelfde als ik er niet op let en zijn aandacht niet heb. Ik moest dat dus ff zo laten, zodat Isabella kon filmen hoe zijn gedrag WAS! Daarna moest ik hetzelfde stuk lopen maar dan WEL zijn aandacht proberen te krijgen. Dat ging zo goed!! We zagen het later terug op de film en dan zie je pas hoe veel Sho vooruit is gegaan!! Het gedrag hoe hij af en toe nog is, maar we weten nu wat we moeten doen om dat negatieve gedrag niet te krijgen. En wat een verschil, zo gaaf!! :ok: Over een tijd filmt Isabella weer zodat het verschil nog groter wordt.

Mijn vader en stiefmoeder waren van de week ook op visite. Mijn stiefma is heel bang van Sho, omdat hij zo druk doet bij binnenkomst en niet zomaar aangeraakt mag worden. De visite mag Sho ook niet aankijken. Mijn vader is eigenwijs en gaf gister toe dat hij al die tijd geprobeerd heeft Sho wel aan te kijken, maar nooit contact kreeg met hem. Ik heb papa natuurlijk op z'n kop gegeven. :boos: Maar nu zei hij dat Sho veel meer contact zoekt als in het begin. :cheer: Hij komt na een tijdje kroelen bij de visite en ze kunnen hem gewoon aaien. Dat is altijd goed gegaan hoor, aaien, zolang de visite maar een tijdje binnen zit.
Maar het is wel fijn om te horen dat Sho dan vooruitgaat. Mensen die niet zo vaak bij ons komen, merken dan natuurlijk helemaal snel op.
Dus wij zijn weer heel trots!! :mrgreen:
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Maartje-Sho schreef:Oke Isabella is weer geweest.
Zijn doet de opleiding Kinologische Kennis en moet daarvoor een film maken van 1 van haar clienten met het probleemgedrag.
Ze vroeg aan ons of wij hieraan mee wilden werken, omdat Sho wel een leuk 'geval' is daarvoor. Wij willen daar wel aan mee doen, dus kwam ze vanavond filmen en hebben we niet zoveel getraind. Sho reageert op honden achter een hek nog steeds hetzelfde als ik er niet op let en zijn aandacht niet heb. Ik moest dat dus ff zo laten, zodat Isabella kon filmen hoe zijn gedrag WAS! Daarna moest ik hetzelfde stuk lopen maar dan WEL zijn aandacht proberen te krijgen. Dat ging zo goed!! We zagen het later terug op de film en dan zie je pas hoe veel Sho vooruit is gegaan!! Het gedrag hoe hij af en toe nog is, maar we weten nu wat we moeten doen om dat negatieve gedrag niet te krijgen. En wat een verschil, zo gaaf!! :ok: Over een tijd filmt Isabella weer zodat het verschil nog groter wordt.

Mijn vader en stiefmoeder waren van de week ook op visite. Mijn stiefma is heel bang van Sho, omdat hij zo druk doet bij binnenkomst en niet zomaar aangeraakt mag worden. De visite mag Sho ook niet aankijken. Mijn vader is eigenwijs en gaf gister toe dat hij al die tijd geprobeerd heeft Sho wel aan te kijken, maar nooit contact kreeg met hem. Ik heb papa natuurlijk op z'n kop gegeven. :boos: Maar nu zei hij dat Sho veel meer contact zoekt als in het begin. :cheer: Hij komt na een tijdje kroelen bij de visite en ze kunnen hem gewoon aaien. Dat is altijd goed gegaan hoor, aaien, zolang de visite maar een tijdje binnen zit.
Maar het is wel fijn om te horen dat Sho dan vooruitgaat. Mensen die niet zo vaak bij ons komen, merken dan natuurlijk helemaal snel op.
Dus wij zijn weer heel trots!! :mrgreen:
En hoe was je vakantie.

Sho en blaffen achter hek, dat doen al mijn honden, dat laat ik tot een zekere hoogte toe, de honden mogen best van zich zelf bepaalde onhebbelijk heden behouden.

Maar knap hoor wat je in die korte tijd heb bereikt, jullie worden ook zefverzekerder en dat is ook een goede invloed op de hond.
We wachten met spanning af hoe het verder gaat.

Gr Bertus.
Gast

We hebben een heerlijke vakantie gehad, heb je de foto's niet gezien? :wink:

Ja, dat Sho blijf reageren naar honden achter een hek zal misschien niet helemaal eruit gaan, maar bij hem is het zo erg dat hij meters van te voren al begint met keihard rennen en trekken... Dus is het wel fijn als dat minder wordt.

Ja, wij zijn echt heel trots! Ik had niet verwacht dat we dit al zo snel zouden behalen!
We blijven trainen want ondanks dat we al best wat bereikt hebben, zijn we er nog lang niet... :ok:
Gast

Zondag weer trainen op het veld waar we cursus hebben gevolgd. Als het goed gaat, mag ik Gehoorzaamheid 1 gaan doen! Dus ff afwachten. Gaat het nog niet, dan train ik thuis met Isabella en op cursus met afstandstraining. :ok: :ok:
Gast

Oke, vandaag zijn we weer naar het cursusveld geweest, waar ik met Sho de basiscursus heb gevolgd en ik nu weer aan de slag ga met afstandstraining.
Kees, mijn instructeur, had me een aantal weken niet gezien, dus hoopte ik natuurlijk dat hij zag dat Sho vooruit was gegaan.
Nou, ik kreeg de grote complimenten van hem!!! Sho is enorm vooruitgegaan! :ok:
Ik kreeg nog wat kleine opmerkingen waar ik op moet letten.
Als ik b.v. omdraai als Sho trekt, of geen aandacht heeft, dan draai ik links tegen Sho in. Daarbij gebruikte ik best vaak de lijn die ik in mijn linkerhand had, om hem te sturen. Dat moet ik dus niet meer doen. Ik moet mijn hand in principe met de lijn in mijn zak houden en Sho moet MIJ volgen. Dat hebben we geoefend. Eerst op straat. Er was een groep honden aan het trainen op straat en langzaamaan liepen we daar heen. Door Sho tussendoor te laten zitten of liggen, zodat hij de aandacht bij mij hield. Hij mocht kijken naar de andere honden, keek hij naar mij dan was het jackpot! En dat deed hij!!
Ik weet niet of ik dat al had verteld, maar ik gebruik het woordje YES als Sho me aan kijkt. In het begin keek hij wel naar me, maar te kort om hem te kunnen belonen, vandaar dat ik er van mijn therapeute YES aan moest koppelen. Nu moeten we dat ook gaan uitbreiden. Sho moet me recht in mijn ogen aankijken, en niet naar mijn handen of naar mijn buiktasje waar de beloningen inzitten, maar in mijn ogen. Dat moet ie ff volhouden, DAARNA zeg ik pas YES. Dus dat gaan we ook uitbreiden.

Oke, op een gegeven moment kwamen we bij het veld aan. Sho ruikt daar heel veel, maar ik hou het lijntje in mijn linkerhand kort genoeg om niet z'n snuit op de grond te laten komen. Anders ben ik namelijk zijn aandacht kwijt. Na 2 keer Sho te hebben laten zitten gingen we nog verder naar de honden toe, die op dat moment het commando VRIJ kregen tijdens hun les, dus naar Sho konden kijken. We lagen op een gegeven moment 3 meter van de eerste hond af. Hij kijkt ernaar en kijkt naar mij!!!!!!!!!!!!!!!
Dus dat hebben we vandaag gedaan! Het ging heel goed! En ikke weer heel trots! :mrgreen: :cheer:

Kees vond dat het erg goed gaat en over 2 weken ga ik weer. Eigenlijk volgende week zondag ook, maar dan moet ik werken.... Dus kan ik pas over 2 weken weer, maar ben benieuwd hoe het dan gaat. Als dit na een tijd goed gaat, mag ik beginnen met Gehoorzaamheid 1! En daar gaan we voor! :wink:

Kees zou nog wel contact opnemen met Isabella, mijn therapeute, op te vertellen hoe het was gegaan en te gaan werken aan markeren. Dat doet Sho nog wel heel veel. Zijn castratie heeft een geweldig effect gehad op zijn gedrag, waardoor wij hem beter kunnen sturen. Maar het markeren is niet echt minder geworden, wat hij toch wel heel veel doet. Ik zal het wel horen van Isabella. Heb de komende tijd eerst training met Isabella, daarna moet ik weer naar cursus voor afstandtraining. Maar... ik hou jullie op de hoogte! :wink:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Lekker dat je zoveel vooruitgang boekt met Sho. :ok:
Ik vind het echt heel knap van je dat je zo lekker bezig bent.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Gast

Dank je wel!!
Wij hadden dit eerlijk gezegd niet zo snel verwacht, maar ja, ik ben een volhouder he?? :wink:
Gast

Als we maandag weer therapie hebben, neemt onze therapeute een pop mee. Dit omdat we niet weten wat Sho bij kinderen doet... Als we visite krijgen met kinderen gaat Sho nu naar buiten, zou mezelf nooit vergeven als hij kinderen iets aan doet... Nu hebben we met onze therapeute een afspraak gemaakt om gewoon eens lekker te komen buurten, maar zij hebben een kindje van 2. Isabella is zelf helemaal niet bang, maar wij willen toch even zekerheid. Dus neemt ze maandag de pop mee. Die is levensgroot en ze maakt er dan kinder geluidjes bij zeg maar.
Nu maar hopen dat Sho normaal doet... Anders hebben we toch een probleem als we straks zelf kinderen willen... Niet dat Sho dan weg gaat, dat nooit! Maar dan zal er toch een andere oplossing moeten komen. Duimen dus dat Sho zich gedraagt.... :19: Ik vertel het jullie maandag!
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Denk je dat Sho denkt dat een pop hetzelfde is als een kind? Volgens mij niet hoor. Mijn honden zien echt wel degelijk het verschil tussen een kind en een pop.
AfbeeldingAfbeelding
Gast

tbeast schreef:Denk je dat Sho denkt dat een pop hetzelfde is als een kind? Volgens mij niet hoor. Mijn honden zien echt wel degelijk het verschil tussen een kind en een pop.
Bij de MAG test gebruiken ze ook een pop in de vorm van een kind. De pop heeft het formaat van een kleuter. Ik heb daar laatst foto's van gezien en vroeg me ook af of de reactie op de pop iets zegt over de reactie op een echt kind. Een van mijn honden bijvoorbeeld vindt onbekende objecten eng. Als hem opeens zo'n pop wordt voorgehouden schrikt hij waarschijnlijk. Op kinderen (klein en groot) is hij echter dol. Hij is met peuters opgegroeid en is daar vreselijk lief tegen. Ze kunnen hem aaien, om de hals hangen, hij vindt het allemaal even leuk.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Die pop is inderdaad heel anders dan een kind. Het is statisch, beweegt niet, ruikt anders.
Ik heb met Indy pas geleden een test gedaan die gebruikt wordt om honden te testen die naar scholen gaan om kinderen met honden te leren om gaan. Indy is wat angstig voor kinderen en zou ervoor weg lopen maar nu begon ze echt flink te grommen. Ze hadden dit onderdeel ook in de test gedaan om te bewijzen dat een pop niet met een kind vergeleken kan worden. Dat wordt namelijk nog steeds beweerd.
Zelfs honden die super met kinderen zijn, kunnen agressief reageren tegen zo'n pop. En andersom natuurlijk ook.
Dus ik denk dat je die test gewoon over kan slaan hoor. Zou je therapeute dat ook niet moeten weten eigenlijk?
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Inge O schreef:sluit me wat de pop betreft helemaal bij de vorige reakties aan. ik vraag me af waarvoor die MAG- en andere testers een hond eigenlijk aanzien, dat hij dát verschil nog niet zou kunnen maken :denken: :denken: :denken:
mijn honden reageren stuk voor stuk hélemaal anders op een 'voorwerp-dat-op-iets-lijkt' dan op het echte. zelfs ook anders dan op op een vormeloos voorwerp. ik heb de indruk dat die visuele gelijkenis aan de ene kant, en het ontbreken van bevestiging via de andere zintuigen aan de andere kant, hun héél onzeker (en dus meestal agressief) maakt.

verder : alle lof voor jouw vorderingen hoor :ok: !
Zat ik net hetzelfde te typen :mrgreen:
Ik vind dat er teveel van wordt uit gegaan dat een hond dezelfde zintuigen gebruikt als de mens. Ik snap aan de andere kant dat geen enkele moeder haar peuter leent als de kans er in zit dat ze hem in tweeen weer terug krijgt.
Maar je kan beter een grote pompoen aan Sho laten zien voor een effect. :idea:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ook helemaal gelijk als ik zelf naar mijn honden kijk dan is dat heel verschillend buitenshuis en binnenshuis (eigen kinderen anders dan andere kinderen) Ook hun reactie op katten (daar lopen er nu 5 bij ons) is totaal anders buiten en binnnen.
Binnen kijken ze er niet naar om negeren ze allemaal en buiten is Rataplan heel alert op katten niet dat hij ze iets zou doen maar hij heeft opeens volop aandacht.
Junky (een oude sul) wilde zelfs buiten nog een sprintje achter een kat trekken :denken:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
rosie
Actief

Ongelezen bericht door rosie »

zulke test hebben wij met arco ook niet moeten doen bij de terapheut.
ik denk dat hij vlug zou zien dat het niet om een levens wezen gaat.
wel zijn we eerst gaan wandelen langs scholen, tijdens de speeltijd, en daarna als de school gedaan was en dus de kinderen het gebouw verlieten.
ook was arco helemaal anders binnen, het probleem bij hem was dus buiten, dan viel hij uit.
groetjes rosie
Gast

Mijn therapeute gebruikt het al heel lang en de meeste honden reageren op de pop hetzelfde als op een echt kind. Zij beweegt die pop, maakt er geluiden bij, etc. Ik heb wel het idee dat ik dan een indruk krijg hoe hij zou kunnen zijn bij echte kinderen. Kan geen kwaad vind ik, dus we zullen wel zien. :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maartje-Sho schreef:Mijn therapeute gebruikt het al heel lang en de meeste honden reageren op de pop hetzelfde als op een echt kind. Zij beweegt die pop, maakt er geluiden bij, etc. Ik heb wel het idee dat ik dan een indruk krijg hoe hij zou kunnen zijn bij echte kinderen. Kan geen kwaad vind ik, dus we zullen wel zien. :wink:
hoe kan dat nou.. hij ruikt naar plastic.. een hond is niet gek hoor...
Mijn honden zijn prima met kinderen maar ik zou niet weten hoe ze op zo'n raar ding zouden reageren...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Inderdaad, wat als Sho die pop wel leuk vindt? Je kunt er dan niet van uit gaan dat hij kinderen dan ook leuk vindt.
Kinderen reageren anders, onverwachts, spelen, maken daardoor onverwachte bewegingen. Ze zijn soms wat onhandig met aaien, wat de hond weer verkeerd op kan vatten.
Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn.

Sho weet echt wel dat die pop geen levend wezen is hoor. Ook begrijpt hij donders goed waar de geluiden vandaan komen, die de therapeut er bij wil gaan maken.
Als ik hier een grote pop in de tuin laat liggen, is hij binnen de kortste keren gesloopt. Dat gebeurt toch echt niet met mijn kinderen, als die in het zonnetje liggen.....
AfbeeldingAfbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

malinois schreef:
Maartje-Sho schreef:Mijn therapeute gebruikt het al heel lang en de meeste honden reageren op de pop hetzelfde als op een echt kind. Zij beweegt die pop, maakt er geluiden bij, etc. Ik heb wel het idee dat ik dan een indruk krijg hoe hij zou kunnen zijn bij echte kinderen. Kan geen kwaad vind ik, dus we zullen wel zien. :wink:
hoe kan dat nou.. hij ruikt naar plastic.. een hond is niet gek hoor...
Mijn honden zijn prima met kinderen maar ik zou niet weten hoe ze op zo'n raar ding zouden reageren...
Sterker nog, Een hond beleeft zijn wereld op basis van geur en niet op basis van zicht :denken: Ik weet wel wat mijn honden met een pop van plastic doen :devil: Hetzelfde als mijn al het speelgoed wat ik 1 keer per week voor ze koop :roll:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

mijn pup van 6 maanden vindt kinderen erg leuk (ik heb ze zelf niet dus de kinderen van vrienden worden geleased :wink: ) MAar als die kinderen een pop bij zich hebben is het opletten geblazen..dat is voor haar gewoon speelgoed en speelgoed wordt gesloopt..

Ik geloof dus niet in deze test.
Gast

Ik zal maandag vertellen hoe het is gegaan. Daarnaast komt onze therapeute binnenkort buurten bij ons en neemt ze haar kindje gewoon mee. Zij heeft er vertrouwen in, al vind ik het eng. Maar goed, als zij het aandurft, ga ik met haar mee.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Heb je al een goeie verzekering afgesloten?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maartje-Sho schreef:Ik zal maandag vertellen hoe het is gegaan. Daarnaast komt onze therapeute binnenkort buurten bij ons en neemt ze haar kindje gewoon mee. Zij heeft er vertrouwen in, al vind ik het eng. Maar goed, als zij het aandurft, ga ik met haar mee.
hmmm lijkt me niet erg slim als je niet weet wat de hond doet, en dan ook nog allemaal lekker gestressed op de bank gaat zitten met z'n allen... :denken: Maar goed.. 't zal wel.... :19: Waarom niet op een onbekende plek voor de hond maar op z'n eigen terrein...?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gast

Doen we ook eerst van te voren, op onbekend terrein. Vergeten te zeggen... Dan pas gaan we naar binnen. Mijn therapeute weet wel hoe ze ermee om moet gaan, die ziet het wel aan Sho's gedrag, dus vertouw op haar. :ok:
Gesloten

Terug naar “Gedrag en opvoeding”