MARC_S schreef:Wat ik dus al eerde zei en waar toen iedereen over viel, doe die hond weg
Een hond van 9 maanden heeft niet eens een lichaam met genoeg kracht en bespiering om dat soort sprongen te mogen maken. Morgen vliegt er een scherf uit zijn heupkom of schouder bij de volgende smakkerd en dan is de hond zowiezo bedorven, als ze al goed uit die TT, prikbanden en shit komt geestelijk.
Een peuter leer ik ook het alfabet niet met klap als hij iets fout zegt toch? Hij is er niet rijp voor!
Marc, je zegt het in andere bewoordingen, maar ik denk (voor de verandering 'ns een keer

) dat iedereen het met je eens is. In ieder geval dat hij op dit moment verkeerd bezig is en persoonlijk ben ik het ook met je eens dat deze hond nu al verpest zou kunnen zijn.
In tegenstelling tot jou ben ik niet voor een verbod op het gebruik van prikband en/of TT. Ben wel tegen onnadenkend gebruik.
RLSailer, (ook) door alle africhters op het forum ben er op gewezen dat hoe je nu bezig ben de verkeerde manier is.
Zelf behoor ik niet tot de "zachte(re)" africhters, maar een feit blijft dat je niet volledige gehoorzaamheid kan eisen als een hond de oefening niet beheerst. Daar je PUP 9 maanden is,
kan zij de oefening nog niet volledig beheersen! Zorg er voor dat je de oefeningen aanleert op de manieren welke je door diverse personen in dit topic zijn aangereikt. Zeker als je al zo vroeg wil beginnen.
Als voorbeeld:
Mijn teefje is nu 17 mnd. Ik ben (vroeg voor KNPVbegrippen, 3/4 mnd)begonnen met wat aandachtsoefeningetjes (op speeltje/voertje). Met een maand of 6 pas commando aan verbonden. Toen ook voorzichtig begonnen met plaats/rechts (op bal). Met een maand of 9/10 meer gaan verlangen van volgoefeningen. Rechts begreep ze toen goed, toen ook begonnen met
naast de fiets lopen. Tegelijkertijd begonnen met kistrevieren (op korte afstand) aan te leren, door de gescheiden commando's "dr op" en "luid" aan te leren. Vanaf een maand of 13, naast de fiets fietsend en begonnen met voedsel weigeren. Met 14 maanden (ivm gewrichten) begonnen met haag springen, door comm. "hoog" aan te leren op de laagste stand en dat uit te breiden qua planken in een maand ofzo. Nu ze dat een beheerst, techniek van springen bedoel ik dan, begonnen met de schutting, ze is dan ondertussen zo'n 15/16 maanden. Met een maand of 15 ook begonnen met voorwerp bewaken door commando ""dr op"op vw. te leren, overigens nog zonder PW. Met 16 mnd begin gemaakt met apporteren ( nu nog met apporteerblok) voor het zoeken straks.
De commando's die ze zeker beheerst, worden inmiddels van haar geëist, de andere worden (nog) wat soepeler mee omgegaan. Eerst spelenderwijs, dan uitgebouwd. Commando's die ze kent maar op een andere manier worden toegepast, word in het begin ook soepel mee omgegaan (zoals "dr op" bij de kist en bij vw. bewaken).
Banden die hierbij horen: tot 8/9 maanden gewone halsband, daarna stompe brabrander, sinds een maandje heel af en toe normale prikband.
Zoals je ziet een hele opbouw, waarbij ik pas begin met het aanleren van een compleet nieuwe oefening als ze met de vorige oefening redelijk/goed op de rit zit.
Dit is mijn/onze manier, zullen nog wel heel veel meer zijn. Maar zoals ik al schreef: elke vereniging doet het weer net even anders. Maar de methodes die jij beschrijft werden gedaan dat mijn vader net in de sport zat geloof ik (en dat is zo'n 30 jaar terug), behoorlijk achterhaalt dus.