Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe een eigenwijs foxje te trainen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hoe een eigenwijs foxje te trainen?

Ongelezen bericht door Roelfien »

Yentie is binnen de 3 a 4 meter aan de lijn heel goed te roepen en dan komt ze uiterst vrolijk bij me staan, wat altijd een knuffeltje oplevert.
Maar zodra ze meer ruimte heeft aan de lijn, zeg tussen de 5 en 10 meter, dan komt ze 2 keer en de 3e keer staat ze heerlijk om zich heen te kijken en reageert niet meer op ons "hier". Koekjes zijn niet echt interessant, speeltjes interesseren haar niet, maar een knuffeltje is het einde, dus dat gebruik ik als beloning. Maar ja, zoals ik al schrijf, als ze meer ruimte heeft reageert ze niet meer.
Ik heb geprobeerd om haar te roepen en als ze niet reageert klein rukje aan de lijn om te zien of ze dan wel naar me kijkt.
Nou, dus niet. Ze kijkt dan vol interesse naar de lijn en begint daar zeer vrolijk een heel leuk spelletje mee en gaat er mee lopen stoeien.
Dat is natuurlijk totaal de bedoeling niet, dus ik laat dan direct de lijn op de grond vallen (ik heb hem dan wel nog vast) en draai me om, om zo de situatie te neutraliseren en meestal stopt ze dan ook meteen met het gerotzooi. Maar ja, als ik haar dan weer roep, weer geen sjoege.
Wat doe ik daar nu aan? Ze moet toch leren om ook op iets grotere afstanden van mij vandaan op mijn commando te reageren.
In wandelgebieden is het niet zo'n groot probleem, want ze blijft wel in de buurt (nog wel :roll: ), maar ze heeft al een paar keer aangetoond dat ze echt nog niet los kan in de buurt. ( de lijn schoot twee keer uit mijn hand en dan ze neemt meteen de vrijheid en zorgt dat ze net iets uit mijn bereik blijft).
Ik zit nu zelf nog te denken aan de clicker, om die te gaan gebruiken, maar wat kan ik nog meer doen?

Ik ben overigens nog niet zo lang bezig om dit te oefenen, dus misschien wil ik wel te snel hoor, dat kan.
Maar ik zoek gewoon naar iets waardoor ze alert op mij wordt.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hhaha typisch fox zou ik zeggen, ik heb jaren tussen 30 foxjes ingeleefd...hmm arghhh soms, het zijn vrijbuiters, enorm zelfstandig, oefenen oefenen en oefenen is alles wat je kunt doen, trucjes trappen ze niet snel in en zijn ze ook gauw op uit gekeken, elke dag een ander piepje, speelte, koekje, geen "bekende"dingen ....blijf elke keer weer erg interesant...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hoe een eigenwijs foxje te trainen?

Ongelezen bericht door malinois »

Roelfien schreef:Koekjes zijn niet echt interessant, speeltjes interesseren haar niet,
hoe zit het met worst??? :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Roelfien
Zeer actief

Hm, wie weet werkt worst, maar ik ben bang voor maar korte tijd, want ze eet niet veel, in tegenstelling tot de jongens eet ze maar 1 keer per dag, meer wil ze niet. En ze is snel uitgekeken op voertjes. Maar dat kan ik nog proberen.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

heb je al eens clickertraining geprobeerd?
Roelfien
Zeer actief

Dat wil ik inderdaad ook nog proberen, wellicht vindt ze dat wel interessant.

Alleen kom ik twee soorten training tegen, waarbij bij de ene de clicker als aandachtvrager werkt en bij de andere als beloning.
En ik weet niet zo goed wat het voordeel van beiden t.o.v. elkaar is.
Zelf heb ik van de week een heel mooi staaltje clickeren gezien bij ons op de hondenschool waar iemand de clicker als aandacht gebruikte in de behendigheid en die manier lijkt me wel wat.
Maar wellicht is het bij haar beter om het juist als beloning te gebruiken.
Ik heb geen idee eigenlijk. :19:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

De clicker is allebei niet :wink: De click is een bekrachtiger. Een click betekent dat het gedrag goed is en daarna een beloning volgt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Roelfien schreef:Hm, wie weet werkt worst, maar ik ben bang voor maar korte tijd, want ze eet niet veel, in tegenstelling tot de jongens eet ze maar 1 keer per dag, meer wil ze niet. En ze is snel uitgekeken op voertjes. Maar dat kan ik nog proberen.
't is te proberen... als hij alleen dan worstjes krijgt... is dat natuurlijk wel erg interessant... :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Herkenbaar verhaal Roelfien, ik heb geen tips voor je.
Heb hier zo'n Lakeland en die heeft het nooit geleerd. :19:
Groetjes Els
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

sypke schreef:De clicker is allebei niet :wink: De click is een bekrachtiger. Een click betekent dat het gedrag goed is en daarna een beloning volgt.
Juist.Als je hem gebruikt om je hond te leren aandacht voor je te hebben ga je dat dus bekrachtigen door oogcontact te klicken en daarna lekkers te geven...alleen aje hond moet dan dus wel voergemotiveerd zijn, anders heeft de clicker niet echt enrom veel impact en dus ook geen zin om te gebruiken.
Hoe was dit bij de vorige eigenaar?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roelfien
Zeer actief

Eline* schreef:
sypke schreef:De clicker is allebei niet :wink: De click is een bekrachtiger. Een click betekent dat het gedrag goed is en daarna een beloning volgt.
Juist.Als je hem gebruikt om je hond te leren aandacht voor je te hebben ga je dat dus bekrachtigen door oogcontact te klicken en daarna lekkers te geven...alleen aje hond moet dan dus wel voergemotiveerd zijn, anders heeft de clicker niet echt enrom veel impact en dus ook geen zin om te gebruiken.
Hoe was dit bij de vorige eigenaar?
Bij de vorige eigenaar, hahahahaa, nou daar hoefde ze niks. :smile:
Daar liepen ze eigenlijk gewoon lekker de hele dag op dat grote manege terrein zowel binnen als buiten te rommelen en meestal liep het hele roedeltje waartoe ze behoorde collectief achter de eigenaar aan te rennen als hij bezig was op het terrein.
En zo is ze ook wel. Als je loopt te rommelen in huis en zo dan loopt ze gezellig om je heen te dartelen.
Maar ze is dus helemaal niet gewend dat ze op commando iets moest doen. Als ze naar binnen moesten 's avonds dan was er ook alle tijd om op ze te wachten wanneer ze een keer zin hadden om binnen te komen.
Afgeschermd terrein, dus ach, wat kan er gebeuren? :wink:
Maar ik ga het gewoon proberen: oogcontact middels click/koekje (worst of kaas dan)
Overigens reageert ze beter op Tim dan op mij, leuke hoge lok-stemmetjes zijn niet aan haar besteed. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”