Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Handlersdag Agility

Moderator: moderatorteam

cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Handlersdag Agility

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Vandaag was er een handlersdag agility in Drogteropslagen. Daar had ik me voor ingeschreven voor Rakker. Gelukkig was ik in de 3e groep ingedeeld, dus hoefde ik er pas om half 11 te zijn (1e groep begon om 8 uur) Het waaide vandaag nogal hard, en de lucht zag er ook niet veelbelovend uit. Op het veld aangekomen zagen we dat er en grote tent stond waar iedereen in zat. Dat was wel lekker. Maar we hebben het ook droog gehouden, het sputterde soms heel even, maar echt geregend heeft het niet :)
Het eerste uur zaten we bij Kees. Eerst gingen we het vooruitsturen oefenen. Hij kwam er dus achter dat ik verkeerd ren :w Ik ren op mijn hakken, en je moet op je voorvoeten rennen. Ik rem mezelf dus eigenlijk af, en kan daarom dus niet heel hard rennen zei hij. Nou, dit was dus nieuw voor mij, maar dan weet ik dus waarschijnlijk ook waarom ik met gym vaak door mijn enkels ging met rondjes rennen. Er zijn van die looptrainingen ofzo, ook voor de behendigheid, dus daar ga ik misschien eens heen met Sandy. En ik ga thuis oefenen meer op mijn tenen te rennen.
Daarna hebben we een hele tijd op de paaltjes geoefend. Er stonden dan 2 paaltjes wt dichter op elkaar, dan zat er een groot stuk tussen, dan weer 2 enz. Toen hebben we de insteek geoefend (een straatje, moet je je hond vooruit door sturen) en nog wat dingen. Dit was echt heel nuttig! Het gaat nu al wat beter, het is natuurlijk niet meteen zo dat het suoer gaat ;) Kees zei dat het jaren duurt voordat een hond echt zelfstandig de paaltjes kan doen (als je 1 keer per week onder begeleiding traint) Toen een rondje, 2 hoogtesprongen, tunnel en 2 hoogtesprongen. Tja, het klinkt makkelijk, maar was nog wel pittig :w Ik kon net op tijd remmen anders was ik op de laatste hoogtesprong geknald :$ (en niet zo zachtjes ook) Het ging niet zo super :w
Toen gaf hij wat tips en uitleg aan iedereen en toen ging het veel beter.
Daarna zo'n 3 uur wachten tot het 2e uur van Dimitri. Ik heb bij de andere lessen ook gekeken, steek je altijd wat van op ;)
Van Dimitri kregen we vooral raakvlak en wissels training. Dimitri is een Belg, en die noemen die slurf dus zak, en de A-schutting de dakschutting ;) En hij had het over dat ik een Franse wissel maakte, wat dus een blinde wissel is (ik vroeg wat dat was ;)) Als we een sterretje moeten lopen gaat Rakker dus heel sloom, hij zei dat dat komt omdat ik dan stil ga staan. Bij Rakker moet ik de hele tijd in beweging blijven. Ik moet sowieso wachten totdat ze naast me is (had gewisseld waardoor ik voor haar kwam) en dan wat langzamer gaan rennen. Duurt wel even voordat ik dat zover heb denk ik, is moeilijk om af te leren ;) Toen gingen we bij de A-schutting staan, veel honden slaan daarvan het raakvlak over. Dimitri vertelde dus dat 100 van de 98 handlers dit fout doen. Ze gaan stoppen bij het begin van het raakvlak. Je moet dus door blijven lopen (dan wat langzamer) maar niet af gaan remmen. De stopplaats is helemaal aan het eind van de schutting. Rakker slaat hem nog niet over (Kiera wel) dus ga hieraan denken bij de training ;)
De plaatjes gingen echt super :D De slurf ging eest niet echt goed :w Het was dus een zwaar doek (plastic) en Rakker ging weer terug. Toen heeft Minna (die was er net toevallig) het doek even opengehouden, en heb ik het nog een paar keer gedaan en beloond, daarna ging het goed ;)!
Het was dus een leerzame dag, dit waren zeer ervaren trainers, en die zien toch meer dingen dan de trainers die je altijd hebt ;)
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Heee, klinkt als een leuke en leerzame dag. :ok:
Heb zelf ook meteen paar tipjes uit je verhaal gehaald.
:wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Klinkt leuk!!! Heb je nog foto's gemaakt? :D
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Klinkt leuk!
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Heee, klinkt als een leuke en leerzame dag. :ok:
Heb zelf ook meteen paar tipjes uit je verhaal gehaald.
:wink:
Dat was ook een van de redenen dat ik het hier neerzette :wink: Hebben anderen ook wat aan de dingen die ik geleerd heb :wink:

Het was ook heel leuk en leerzaam :ok:
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:Klinkt leuk!!! Heb je nog foto's gemaakt? :D
Nee, het zag er regenachtig uit 's ochtends, en had niet zo'n zin in een digi met waterschade :wink:
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

He, wat leuk zeg :ok:
Daar had ik zelf ook wel bij willen zijn.

De paaltjes duurt inderdaad vrij lang met aanleren.
Ik heb ze via de club waar ik train zelf aangeschaft, met strips en al.
Dat gaat iets sneller, thuis oefenen :mrgreen:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef:He, wat leuk zeg :ok:

Ik heb zelf ook paaltjes (grodijnstangen) maar ik wil nog prikpaaltjes, die krijg je in ieder geval zonder hamer in het gras en die staan niet scheef als je hond er een keer tegenaan komt :roll:
Kees zei dat het leren van de paaltjes thuis alleen moet gebeuren als je echt weet wat je doet, dat het beter is om dat onder begeleiding van een trainer te trainer.
Afbeelding
eljubo
nieuw lid

Ongelezen bericht door eljubo »

Van die schapenpaaltjes zijn ideaal!! Floor snapt het idee nou goed alleen gaat het nog niet echt snel :wink:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Dat was ik dus, mn zusje stond nog ingelogd :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Daphne
Zeer actief

cindy1986 schreef:
Daphne schreef:He, wat leuk zeg :ok:

Ik heb zelf ook paaltjes (grodijnstangen) maar ik wil nog prikpaaltjes, die krijg je in ieder geval zonder hamer in het gras en die staan niet scheef als je hond er een keer tegenaan komt :roll:
Kees zei dat het leren van de paaltjes thuis alleen moet gebeuren als je echt weet wat je doet, dat het beter is om dat onder begeleiding van een trainer te trainer.
Ja, alleen dan duurt het zo lang voordat ze het echt goed kennen :wink:
Belangrijkste is dat je goed oplet dat ze de juiste kant insteken.
Gordijnstangen lijkt me echt helemaal niks, ik heb het een keer met plastic buizen geprobeerd, echt drama :mrgreen:
Je kan ook kijken op;
www.behendigheid.nl
en dan naar Dino-Sport.
Dit zijn allemaal handige meeneem behendigheidsspullen :ok:

Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Gaaf! Heb er ook nog wat nuttigs uit opgedaan :mrgreen:

Floep wordt al super snel in de paaltjes, donderdag is het me zelfs gelukt met floep op rechts in de paaltjes :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Lysette schreef:Van die schapenpaaltjes zijn ideaal!! Floor snapt het idee nou goed alleen gaat het nog niet echt snel :wink:
Rakker snapt het ook, en gaat ook al lekker snel. Wat bij ons heeft geholpen is dat ik achteruit loop. Hierdoor snapte Rakker het :wink: Alleen gaat ze nu te hard en ik kan niet zo hard achteruit lopen, dus moet nu eerst zijdelings gaan lopen en dan vooruit :wink:
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef: Ja, alleen dan duurt het zo lang voordat ze het echt goed kennen :wink:
Belangrijkste is dat je goed oplet dat ze de juiste kant insteken.
Gordijnstangen lijkt me echt helemaal niks, ik heb het een keer met plastic buizen geprobeerd, echt drama :mrgreen:
Je kan ook kijken op;
www.behendigheid.nl
en dan naar Dino-Sport.
Dit zijn allemaal handige meeneem behendigheidsspullen :ok:
Dat is zo :wink: Ik blijf ook thuis oefenen hoor :wink:
Het is ook niks, ik wil nu prikpaaltjes, moet nog een keer naar die winkel di ze schijnt te hebben.

He, dat is nieuw zeker? Ik kom wel vaker op die site, maar had het nog niet gezien. Maar ik maak het dan liever zelf, vind het nog te duur.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

clausipaus schreef:Gaaf! Heb er ook nog wat nuttigs uit opgedaan :mrgreen:

Floep wordt al super snel in de paaltjes, donderdag is het me zelfs gelukt met floep op rechts in de paaltjes :mrgreen:
Het was ook heel erg gaaf :ok:

Goed zeg! Dat vinden Rakker en ik nog steeds moeilijk :roll: Nou ja, eerder ik, ik zit dan te klungelen met mijn handen :roll:
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Heb je dit via de BAND gedaan?
Want ik zag op de website van BAND dat ze ook van die dagen organiseren.

Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef:Heb je dit via de BAND gedaan?
Want ik zag op de website van BAND dat ze ook van die dagen organiseren.
Ik weet het niet :denken: Ik kreeg het formulier van Minna, en dat heb ik ingevuld om me op te geven.
Afbeelding
dimphie
Actief

Ongelezen bericht door dimphie »

Kijk eens bij de Boerenbond voor weidepaaltjes. Kosten ongeveer € 2,50 per stuk en je hebt er twaalf nodig. Ze zijn licht in gewicht dus je kunt ze ook makkelijk meenemen naar een veldje in de buurt. Laat de paaltjes, als je tuin het toelaat, constant staan en oefen per dag een minuut of vijf. Bajo kent de paaltjes inmiddels perfect maar ik laat hem nog iedere dag een keer of vijf de paaltjes doen. Soms in combinatie met een hoogtesprong ervoor of erna. Als ik nu aan de andere kant van de tuin sta en ik roep "Paaaaaaltjes!", dan rent hij van ver af naar de paaltjes en doet zijn kunstje.
cindy1986
Zeer actief
Contacteer:

dimphie schreef:Kijk eens bij de Boerenbond voor weidepaaltjes. Kosten ongeveer € 2,50 per stuk en je hebt er twaalf nodig. Ze zijn licht in gewicht dus je kunt ze ook makkelijk meenemen naar een veldje in de buurt. Laat de paaltjes, als je tuin het toelaat, constant staan en oefen per dag een minuut of vijf. Bajo kent de paaltjes inmiddels perfect maar ik laat hem nog iedere dag een keer of vijf de paaltjes doen. Soms in combinatie met een hoogtesprong ervoor of erna. Als ik nu aan de andere kant van de tuin sta en ik roep "Paaaaaaltjes!", dan rent hij van ver af naar de paaltjes en doet zijn kunstje.
Goed zeg! Ik weet niet of er een Boerenbond hier is, er is hier wel ergens een winkel waar ze ze wel hebben (zeiden ze op de kc) dus daar ga ik binnenkort eens kijken. Onze tuin laat het wel toe, maar mijn ouders niet :wink: Ik mag wel oefenen, maar moet ze daarna weer weghalen, maar dat werkt ook wel als je ze makkelijk in het gras kan steken.
Dat vind ik heel erg knap!
Afbeelding
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Leuk die tip van de weidepaaltjes! Ga daar eens naar kijken

Hoever moeten die paaltjes uit elkaar staan (officieel)
en hoeveel staan er achter elkaar op wedstrijden? :19:
dimphie
Actief

EvavT schreef:Leuk die tip van de weidepaaltjes! Ga daar eens naar kijken

Op wedstrijden staan er 8, 10 of 12 paaltjes. Maar je traint het beste op twaalf paaltjes want heus, honden kunnen tellen. Als je maar op acht paaltjes traint, stopt ie na een tijdje ook na acht paaltjes. Stel je voor dat er dan toch twaalf staan.
De officiele onderlinge afstand tussen de paaltjes is 50-65 cm. Ik houd altijd 2,5 voetstap aan, komt ongeveer overeen.
Om te oefenen kun je de paatljes het beste om en om schuin in de grond steken en in het begin nog niet in een recht lijn achter elkaar zetten maar, afhankelijk van de grootte van je hond, op een afstand bijv. 20 cm. Dan leert je hond om links en rechts paaltjes te passeren en dat kan ie snel doen omdat hij als het waren door een gangetje loopt. Als hij dit door heeft, zet je de paaltjes langzaamaan op een rechte lijn maar nog wel schuin in de grond steken, als het ware in een V-vorm. Als hij ook dit beheerst, zet je de paaltjes pas in een rechte lijn achter elkaar. Als je dit elke dag een paar keer oefent, kent je hond binnen twee maanden de paaltjes!!
Succes.
EvavT

Dimphie :ok:

Leuk

Op de HSV leren we de paaltjes direct in een rechte lijn, met inderdaad ik denk een 2,5 voetafstand uit elkaar.

Als ik het goed begrijp bedoel je dus eigenlijk links een rijtje paaltjes zetten, 'paadje ertussen, dan rechts ook een rijtje. Afstand 20 cm.
Om en om.
En dan dichter bij elkaar bij het begin (V) en uitlopend naar buiten/breder.

Ik moest ff goed lezen :mrgreen: .

Leuk ga dat oefenen naast de training 1 x in de week. :wink:

extra oefeningetje :cheer:
dimphie
Actief

[quote="EvavT"].

Als ik het goed begrijp bedoel je dus eigenlijk links een rijtje paaltjes zetten, 'paadje ertussen, dan rechts ook een rijtje. Afstand 20 cm.
Om en om.
En dan dichter bij elkaar bij het begin (V) en uitlopend naar buiten/breder.
quote]

Dat is bijna zoals ik het bedoel maar dan niet uitlopend naar buiten de paaltjes breder zetten. Het "paadje"in het midden blijft even breed, bijv. 20 cm om te beginnen. Als hij de paaltjes op deze manier goed neemt, zet je de paaltjes met een paadje van 10 cm. Maar wel de paaltjes schuin in een V insteken. Op deze manier kan hij snelheid ontwikkelen. Ik geef zelf altijd het commando "paaaaaltjes""en dan prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, zolang hij door de paaltjes loopt.
Ben benieuwd of deze methode bij jou ook werkt. Je kunt ook, als je hond bijna aan het einde van de paaltjes/paadje is, alvast een heel leuk speeltje in het verlengde gooien. Dan gaat ie dat achterna en racet ie door de paaltjes heen.
Succes!
EvavT

Oh...dus de paaltjes zelf schuin in een V vorm in de grond steken :idea:
dus boven meer naar buiten gericht :lees: ?

Leuk hè, behendigheid :cheer:
dimphie
Actief

Hoi EvavT. Heb je mijn laatste berichtje nog ontvangen? Die ene waarin ik dat schemaatje heb gezet. Ik zie het hier nergens meer staan en ik denk dat ik het via persoonlijk bericht heb verstuurd.
jumpin'jack
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jumpin'jack »

De paaltjes moeten 50 a 60 cm uit elkaar staan,van hart tot hart. Het meest gangbare is 50 cm tussen de paaltjes.
Op de wedstrijden van de FHN loop je in de debutantenklasse 6 paaltjes en in de andere klasse 12. Het beste is dus idd om het met 12 te leren.
Heel in het begin kun je 6 doen, maar ik zou al gauw overstappen op 12
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”