Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bloedlijn wat betekent dit nu precies.???
Moderator: moderatorteam
- cane corso
- Zeer actief
bloedlijn wat betekent dit nu precies.???
Het volgende:
Ik heb op verschillende fora's gelezen dat pers. het over bloedlijnen hebben en sommige over meer dan 4 bloedlijnen binnen hun fokbeleid.
Maar wat bedoelen zij hier nu mee, wat wordt verstaan onder bloedlijn?????????
Ik hoop het zo te weten te komen zodat ik bepaalde topic's beter kan begrijpen.!!!!!
Ben benieuwd of iemand mij dit kan vertellen???
Ik heb op verschillende fora's gelezen dat pers. het over bloedlijnen hebben en sommige over meer dan 4 bloedlijnen binnen hun fokbeleid.
Maar wat bedoelen zij hier nu mee, wat wordt verstaan onder bloedlijn?????????
Ik hoop het zo te weten te komen zodat ik bepaalde topic's beter kan begrijpen.!!!!!
Ben benieuwd of iemand mij dit kan vertellen???
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.

- Mol
- Zeer actief
bloedlijn zijn veel al honden van 1 fokker die gefokt zijn met lijnteeld en inteeld fok met een bepaald type en of eigenschap die dominerend zijn in de vererving, dat dit door generaties lang dominant aan wezig zijn.
dan praat je over een bloed lijn,hier van uit zijn veel andere fokkers mee gaan fokken deze fokker fokken dan dus met een bepaalde bloedlijn
mol
dan praat je over een bloed lijn,hier van uit zijn veel andere fokkers mee gaan fokken deze fokker fokken dan dus met een bepaalde bloedlijn
mol

- cane corso
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- cane corso
- Zeer actief
Ik kreeg deze link ook nog door op een ander forum.
http://www.duitseherders.com/bloedlijn1.html
En patrick bedankt voor je antwoorden.
http://www.duitseherders.com/bloedlijn1.html
En patrick bedankt voor je antwoorden.

Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.

- Kayode
- Vaste gebruiker
- Mol
- Zeer actief
- Kayode
- Vaste gebruiker
- Mol
- Zeer actief
de standaard is een richtlijn van het idiaale type hond echter word er in de standaard van welk ras dan ook teveel ruimte over gelaten om type vorming te krijgen in verschillende bloedlijnen.Kayode schreef:Maar alle fokkers streven toch naar dezelfde rasstandaard. Of is die gedachte te idealistisch?Mol schreef:om een bepaalt type of werk eigenschap vast te leggen in je honden.Kayode schreef:Hier heb ik ooknog wel een vraagje over![]()
Wat is het doel van het fokken van een 'eigen' bloedlijn?
mol
mol

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Toch vind ik het een zekere risico een eigen lijn fokken, op een gegeven moment komt er toch een vermenging met een andere lijn van het zelfde ras, waar door er een type kan ontstaan die er letterlijk een toverbal van maakt, ik ben er toch voor, iets meer samenwerking met fokkers .Mol schreef:de standaard is een richtlijn van het idiaale type hond echter word er in de standaard van welk ras dan ook teveel ruimte over gelaten om type vorming te krijgen in verschillende bloedlijnen.Kayode schreef:Maar alle fokkers streven toch naar dezelfde rasstandaard. Of is die gedachte te idealistisch?Mol schreef:om een bepaalt type of werk eigenschap vast te leggen in je honden.Kayode schreef:Hier heb ik ooknog wel een vraagje over![]()
Wat is het doel van het fokken van een 'eigen' bloedlijn?
mol
mol
Gr Bertus.
- cane corso
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
ik denk dat dat met een ras zoals de SWH wel zou moeten, maar met andere rassen zie ik dat probleem niet zoidorh schreef:Toch vind ik het een zekere risico een eigen lijn fokken, op een gegeven moment komt er toch een vermenging met een andere lijn van het zelfde ras, waar door er een type kan ontstaan die er letterlijk een toverbal van maakt, ik ben er toch voor, iets meer samenwerking met fokkers .Mol schreef:de standaard is een richtlijn van het idiaale type hond echter word er in de standaard van welk ras dan ook teveel ruimte over gelaten om type vorming te krijgen in verschillende bloedlijnen.Kayode schreef:Maar alle fokkers streven toch naar dezelfde rasstandaard. Of is die gedachte te idealistisch?Mol schreef: om een bepaalt type of werk eigenschap vast te leggen in je honden.
mol
mol
Gr Bertus.
mol

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Toch wel Patrick, het verschil met jou en misschien wel andere fokkers is dat jij niet constant nesten fokt, want zou je dat doen dan worden jouw lijnen nog enger als van de SWH, en ga je dan om je heen grijpen naar fok dieren ja dan kan je op de toverbal uit komen.Mol schreef:ik denk dat dat met een ras zoals de SWH wel zou moeten, maar met andere rassen zie ik dat probleem niet zoidorh schreef:Toch vind ik het een zekere risico een eigen lijn fokken, op een gegeven moment komt er toch een vermenging met een andere lijn van het zelfde ras, waar door er een type kan ontstaan die er letterlijk een toverbal van maakt, ik ben er toch voor, iets meer samenwerking met fokkers .Mol schreef:de standaard is een richtlijn van het idiaale type hond echter word er in de standaard van welk ras dan ook teveel ruimte over gelaten om type vorming te krijgen in verschillende bloedlijnen.Kayode schreef: Maar alle fokkers streven toch naar dezelfde rasstandaard. Of is die gedachte te idealistisch?
mol
Gr Bertus.
mol
Het is gewoon niet goed in een ras met maar een paar honden generaties lang lijn en inteelt toepassen, en ik heb het eerder vermeld al die fokkers worden eilandjes en ze zeggen allemaal het zelfde, ik doet het goed en de ander niet .
Er moet gewoon een aan knopingspunt zijn een basis waar alle fokkers hun geschillen naar buiten kunnen brengen.
Men moet niet in een ras eigen rechter spelen.
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
dan zou de standaard ook daar op aangepast moeten worden, want door deze krijg je dat de 1ne fokker het zo ziet en de andere ook weer anders.idorh schreef:Toch wel Patrick, het verschil met jou en misschien wel andere fokkers is dat jij niet constant nesten fokt, want zou je dat doen dan worden jouw lijnen nog enger als van de SWH, en ga je dan om je heen grijpen naar fok dieren ja dan kan je op de toverbal uit komen.Mol schreef:ik denk dat dat met een ras zoals de SWH wel zou moeten, maar met andere rassen zie ik dat probleem niet zoidorh schreef:Toch vind ik het een zekere risico een eigen lijn fokken, op een gegeven moment komt er toch een vermenging met een andere lijn van het zelfde ras, waar door er een type kan ontstaan die er letterlijk een toverbal van maakt, ik ben er toch voor, iets meer samenwerking met fokkers .Mol schreef: de standaard is een richtlijn van het idiaale type hond echter word er in de standaard van welk ras dan ook teveel ruimte over gelaten om type vorming te krijgen in verschillende bloedlijnen.
mol
Gr Bertus.
mol
Het is gewoon niet goed in een ras met maar een paar honden generaties lang lijn en inteelt toepassen, en ik heb het eerder vermeld al die fokkers worden eilandjes en ze zeggen allemaal het zelfde, ik doet het goed en de ander niet .
Er moet gewoon een aan knopingspunt zijn een basis waar alle fokkers hun geschillen naar buiten kunnen brengen.
Gr Bertus.
mol

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad dit is nu zo,n basis die er moet zijn, dat is net zo iets als bouwen van een huis, als de fundering scheef staat en uit de haak dan kan je nooit van je leven een huis afleveren die waterpas is.Mol schreef:dan zou de standaard ook daar op aangepast moeten worden, want door deze krijg je dat de 1ne fokker het zo ziet en de andere ook weer anders.idorh schreef:Toch wel Patrick, het verschil met jou en misschien wel andere fokkers is dat jij niet constant nesten fokt, want zou je dat doen dan worden jouw lijnen nog enger als van de SWH, en ga je dan om je heen grijpen naar fok dieren ja dan kan je op de toverbal uit komen.Mol schreef:ik denk dat dat met een ras zoals de SWH wel zou moeten, maar met andere rassen zie ik dat probleem niet zoidorh schreef: Toch vind ik het een zekere risico een eigen lijn fokken, op een gegeven moment komt er toch een vermenging met een andere lijn van het zelfde ras, waar door er een type kan ontstaan die er letterlijk een toverbal van maakt, ik ben er toch voor, iets meer samenwerking met fokkers .
Gr Bertus.
mol
Gr Bertus.
mol
Maar ik gaat er van uit dat jouw ras een standaard heeft, en welk land is de moeder rasvereniging, want die draagt wereldwijd de verantwoording voor het type.
Gr Bertus.
- Mol
- Zeer actief
dat weet ik en zolang die deze standaard handhaven gebeurt er niks, en om eerlijk te zijn vind ik dit ook niet erg, zo blijft er altijd zo iets als personlijke smaak bij komen.idorh schreef:Inderdaad dit is nu zo,n basis die er moet zijn, dat is net zo iets als bouwen van een huis, als de fundering scheef staat en uit de haak dan kan je nooit van je leven een huis afleveren die waterpas is.Mol schreef:dan zou de standaard ook daar op aangepast moeten worden, want door deze krijg je dat de 1ne fokker het zo ziet en de andere ook weer anders.idorh schreef:Toch wel Patrick, het verschil met jou en misschien wel andere fokkers is dat jij niet constant nesten fokt, want zou je dat doen dan worden jouw lijnen nog enger als van de SWH, en ga je dan om je heen grijpen naar fok dieren ja dan kan je op de toverbal uit komen.Mol schreef: ik denk dat dat met een ras zoals de SWH wel zou moeten, maar met andere rassen zie ik dat probleem niet zo
mol
Gr Bertus.
mol
Maar ik gaat er van uit dat jouw ras een standaard heeft, en welk land is de moeder rasvereniging, want die draagt wereldwijd de verantwoording voor het type.
Gr Bertus.
en lijnteeld en inteeld zijn dus niet de geen die het erger maken zoals jij zegt hoor bertus het zijn de mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn die het ras verzieken.
mol

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad dit is nu zo,n basis die er moet zijn, dat is net zo iets als bouwen van een huis, als de fundering scheef staat en uit de haak dan kan je nooit van je leven een huis afleveren die waterpas is.
Gr Bertus.[/quote]
dat weet ik en zolang die deze standaard handhaven gebeurt er niks, en om eerlijk te zijn vind ik dit ook niet erg, zo blijft er altijd zo iets als personlijke smaak bij komen.
en lijnteeld en inteeld zijn dus niet de geen die het erger maken zoals jij zegt hoor bertus het zijn de mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn die het ras verzieken.
mol
[/quote]
Voor lijn en inteelt is geen moed voor nodig! maar kennis.
Anders is een populatie binnen 4 generaties naar de knoppen, we zullien er van uit gaan dat jij kennis van zaken hebt, maar de anderen niet, is er dan toch niet een vereniging of instantie die hen kunnen begeleiden, en welk land heeft de ras standaard beschreven en draagt de verantwoordelijkheid van dit ras.
Gr Bertus.
Gr Bertus.[/quote]
dat weet ik en zolang die deze standaard handhaven gebeurt er niks, en om eerlijk te zijn vind ik dit ook niet erg, zo blijft er altijd zo iets als personlijke smaak bij komen.
mol

Voor lijn en inteelt is geen moed voor nodig! maar kennis.
Anders is een populatie binnen 4 generaties naar de knoppen, we zullien er van uit gaan dat jij kennis van zaken hebt, maar de anderen niet, is er dan toch niet een vereniging of instantie die hen kunnen begeleiden, en welk land heeft de ras standaard beschreven en draagt de verantwoordelijkheid van dit ras.
Gr Bertus.