Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halti voor duitse dog?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

mechelaar_fan schreef:als het geen pijn doet, dan corrigeert het niet. een hond gaat toch maar een gedrag vermijden door het halti-gebruik. een snoerbandje op het gevoeligste orgaan doet geen pijn zeker...
Heb je wel eens gezien en gevoeld hoe een Halti om de kop van een hond zit? Het zit in ieder geval niet vastgesnoerd, hoor! :roll: Een hond kan met een Halti om ook nog gewoon eten, drinken, apporteren en bijten, dus straks zit het in elk geval niet.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

greatdane schreef:
chaos schreef:Zag het twee weken geleden op een show in Zwolle; dog met halti maar die mevrouw had over de neus een soort bontje om de halti(vat je hem nog, je ziet het ook wel bij paarden om de halster...) anders werd zijn neus zo kaal... :wink:
Dit klopt door het nylon schuurt het wat en kan het idd wat kaal worden.Ik gebruik een combinatie van slipketting en halti,de halti zit doorgelust aan de ketting je kan dus nog steeds normaal corrigeren,maar bij uitvallen heb je meer controle idd.Mijn dog valt ook uit(gaat al wel beter)en das niet makkelijk met 80kg aan de ketting.Die doorlussing heb ik trouwens later bedacht,omdat hij het voorelkaar kreeg om de halti een x doormidden te bijten en dus los was en nu dus ook al bijt hij hem doormidden nog altijd vast zit.Ik ga binnenkort weer over op alleen slipketting,omdat het nu wel aardig gaat.Ook helpt een halti met uitvallen maar tijdelijk,want als hij eenmaal doorheeft dat vooruit trekken niet gaat,want zijn kop draait weg dan doet hij het dus andersom(dan lijkt het touwtje trekken :mrgreen: )je zal er dus echt op moeten trainen,maar met behulp van de halti gaat dit wel wat makkelijker je hebt immers meer controle.Ik heb trouwens de grootste maat halti en die past perfect nummer 5of 6 dacht ik gewoon bij de dierenzaak.Veel succes :ok:
Hoi,

Ik vind het wel een vreemde combinatie om een positieve trainingsmethode (de Halti) te combineren met een negatieve trainingsmethode (de slipketting.) Om te voorkomen dat de Halti zal breken, kun je de riem aan de Halti en ook aan een gewone halsband vastmaken voor de zekerheid.
De bedoeling van de Halti is dat wanneer het hoofd door de Halti naar jouw kant gedraaid wordt, jij op dat moment bezig gaat met aandacht vragen van de hond. De hond kijkt dan tenslotte toch aL jouw kant op en daar moet je dan dus gebruik van maken. Op die manier wendt de hond zijn blik af van datgene waar hij op gefixeerd was en maakt weer contact met jou en dat is, volgens mij, wat je toch graag wilt op zo'n moment; dat de hond weer aandacht heeft voor jou, in plaats van voor een andere hond?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

vinkje schreef:Want het is wel zielig als de hond zijn neus kapot gaat.
Hoi,

Gelukkig is dit niet standaard bij het gebruik van een Halti. Levi heeft ook een periode aan een Halti gelopen en haar neus is er nooit kapot van gegaan. Maar mocht dat wel gebeuren, dan kun je ook altijd nog overwegen om een Gentle Leader te gebruiken. De werking van een Halti en een Gentle Leader is hetzelfde, alleen de Gentle Leader zit net even anders over de neus.
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Die combinatie met de gewone halsband heb ik aan het begin geprobeerd,maar hij is zo ongevoelig en gefixeerd,dat het hem niet deerde en daarom heb ik de slipketting maar omgedaan.Dat de snuit kapot gaat vind ik ook raar,mijn hond kan met de halti om hetzelfde doen als zonder alleen onder zijn ogen loopt dat nylon en door de wrijving daarvan wordt het wat kaler en daar kan je dus beter een zacht stofje omheen naaien.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

greatdane schreef:Die combinatie met de gewone halsband heb ik aan het begin geprobeerd,maar hij is zo ongevoelig en gefixeerd,dat het hem niet deerde en daarom heb ik de slipketting maar omgedaan.Dat de snuit kapot gaat vind ik ook raar,mijn hond kan met de halti om hetzelfde doen als zonder alleen onder zijn ogen loopt dat nylon en door de wrijving daarvan wordt het wat kaler en daar kan je dus beter een zacht stofje omheen naaien.
Ik snap er nog niks van hoor. Waarom en hoe gebruik je de halti dan?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
greatdane
Zeer actief

Ik zal het wat makkelijker proberen uit te leggen(tekening zou makkelijker zijn :mrgreen: )de halti zit zoals hij hoort en de slipketting ook,dan heb ik een riem met 2 van die jeweetwelsluitingen 1 zit op de halti en de andere op de ketting.Ik gebruik de halti dus als hij echt uitvalt dan heb ik zijn aandacht sneller en voor de rest alleen de ketting.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

greatdane schreef:Ik zal het wat makkelijker proberen uit te leggen(tekening zou makkelijker zijn :mrgreen: )de halti zit zoals hij hoort en de slipketting ook,dan heb ik een riem met 2 van die jeweetwelsluitingen 1 zit op de halti en de andere op de ketting.Ik gebruik de halti dus als hij echt uitvalt dan heb ik zijn aandacht sneller en voor de rest alleen de ketting.
Je gebruikt de halti dus alleen om zelf niet omver getrokken te worden? Want dan kan ik me de kale neus voorstellen en gebruik je hem dus niet zoals hij is bedoeld..nl om mee te trainen als hulpmiddel om het uitvallen weg te trainen. Als je traint met een halti behoor je zo te trainen dat de hond uberhaupt nooit vol in de lijn komt te hangen. Dat het een keer gebeurd..ja, maar het behoort alles behalve de bedoeling te zijn. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

billy schreef:
vinkje schreef:
chaos schreef:Zag het twee weken geleden op een show in Zwolle; dog met halti maar die mevrouw had over de neus een soort bontje om de halti(vat je hem nog, je ziet het ook wel bij paarden om de halster...) anders werd zijn neus zo kaal... :wink:
IK had ook een halti voor Beau maar hij werd er hardstikke gek van dat ding over zijn neus. IK heb die halti toen aan mijn zoon gegeven die heeft een Dalmatiër die vreselijk trekt, hij heeft dat ding een paar keer gebruikt , maar de neus van de hond werd kaal en ging kapot, dus heeft hij die halti niet meer gebruikt. IK denk dat daarom die mevr dat bontje er onder had gedaan. Want het is wel zielig als de hond zijn neus kapot gaat.
Dan gebruik je die halti helemaal verkeerd volgens mij. :denken:

Het was niet mijn hond waar de neus van kaal werd, ik heb Beau één keer die halti omgedaan, maar hij werd er helemaal dol van, hij sprong alle kanten op en probeerde verwoed dat ding van zijn neus te krijgen, ik heb er buiten 10 meter mee gelopen, ben omgedraait en heb dat ding af gedaan en nooit meer gebruikt.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Butch 01
Vaste gebruiker
Contacteer:

Gentle Leader

Ongelezen bericht door Butch 01 »

Ik gebruik nu ongeveer een jaar een Jentle Leader, voor Butch maar van een kale neus is geen sprake, ik denk toch dat het tijdperk van de slipketting wel voorbij is zolangzamerhand, er zijn steeds meer hondentrainers die in gaan zien dat een positieve, (beloon het goede gedrag), trainig beter is dan een negatieve, (straf het foute gedrag)
Groetjes Richard
Afbeelding

Kijk eens op mijn site, ik ben er dagelijks mee aan het klussen, ik hoor graag jullie mening
http://www.rjkant.nl
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb de gentle leader ook gebruikt bij Laika om het uitvallen weg te trainen en nu gebruikt alleen mijn moeder hem nog als ze met Laika wandelt, omdat ze Laika niet kan houden als ze iets ziet of wil.
Verder gebruik ik hem nauwelijks, maar heb hem dus veelvuldig gebruikt. Ik heb nog nooit maar dan ook een schuurplekje ontdekt van dat ding. In het begin was er inderdaad enig protest, maar iedere pup protesteert tegen een halsband met een lijn eraan, maar daar wennen ze ook gewoon aan. Dat een hond dus even verward is als er iets om zijn snuit zit vind ik normaal.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
greatdane
Zeer actief

Eline* schreef:
greatdane schreef:Ik zal het wat makkelijker proberen uit te leggen(tekening zou makkelijker zijn :mrgreen: )de halti zit zoals hij hoort en de slipketting ook,dan heb ik een riem met 2 van die jeweetwelsluitingen 1 zit op de halti en de andere op de ketting.Ik gebruik de halti dus als hij echt uitvalt dan heb ik zijn aandacht sneller en voor de rest alleen de ketting.
Je gebruikt de halti dus alleen om zelf niet omver getrokken te worden? Want dan kan ik me de kale neus voorstellen en gebruik je hem dus niet zoals hij is bedoeld..nl om mee te trainen als hulpmiddel om het uitvallen weg te trainen. Als je traint met een halti behoor je zo te trainen dat de hond uberhaupt nooit vol in de lijn komt te hangen. Dat het een keer gebeurd..ja, maar het behoort alles behalve de bedoeling te zijn. :wink:
Even voor de duidelijkheid hij heeft dus geen kale neus :wink: en gebruik hem dus wel om het uitvalllen eruit te trainen en dat is dus nu al aardig gelukt en ga hem binnenkort dus weer wegleggen. :wink:
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Sinds kort gebruik ik voor Molli ook de gentle leader. Molli loopt altijd wat aan het uiteinde van de lijn, zonder dat deze strak staat. Normaal vind ik dat ook helemaal niet erg, maar als we zaterdags naar de stad gaan is ze zo enthousiast dat ze trekt en verder is het in de stad veel moeilijker om andere honden aan te zien komen. Ik had alles al geprobeerd. Stil staan.. Molli staat dan ook meteen stil, maar zodra ik weer ga lopen trekt ze weer. Er zijn gewoon zoveel interessante geurtjes. Andere kant oplopen werkt ook maar eventjes en het is me ook wel eens gebeurt dat ik zo gecontreerd was dat ik tijdens zo'n manouvre tegen iemand op bots. :pffff: De gentle leader is nu een hele verademing. Natuurlijk was mevrouw er in het begin helemaal niet mee eens en haalde ze ook de raarste capriolen uit om hem af te krijgen. Gelukkig kom je met een click en leverworst dan heel ver. :mrgreen: Als we nu in de stad lopen vertel ik haar constant hoe braaf ze wel niet is en ik zie aan haar dat ze nu ook veel meer ontspannen is dan als ze hijgend in de lijn hangt. En zaterdag hadden we de ultieme test. In de stad liep een mevrouw met een west highland terrier, en deze terrier was niet alleen erg ongehoorzaam, hij liep ook nog eens los. Mevrouw stond te praten met iemand anders en lette niet op. Ik was dus al de straat overgestoken met Molli, maar de terrier besloot om achter ons aan te lopen. Dus ik riep naar die vrouw dat ze haar hond bij zich moest houden. Zij roepen en roepen, maar hondje kwam niet. Molli draaide zich om, voelde de spanning van de gentle leader en keek meteen weer naar mij. Ik heb haar natuurlijk uitbundig beloond en volgegooid met snoepjes en ben daarna rustig doorgelopen terwijl mevrouw haar hondje eindelijk te pakken had om hem aan te lijnen... Kijk, dat soort dingen zijn nou leuk. :pffff:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

greatdane schreef:Die combinatie met de gewone halsband heb ik aan het begin geprobeerd,maar hij is zo ongevoelig en gefixeerd,dat het hem niet deerde en daarom heb ik de slipketting maar omgedaan.Dat de snuit kapot gaat vind ik ook raar,mijn hond kan met de halti om hetzelfde doen als zonder alleen onder zijn ogen loopt dat nylon en door de wrijving daarvan wordt het wat kaler en daar kan je dus beter een zacht stofje omheen naaien.
Hoi,

Maar als je de slipketting ook als zodanig 'nodig' hebt, heeft de Halti gewoon niet het gewenste effect en kun je hem net zo goed niet gebruiken, volgens mij. Het feit dat je een Halti ook nog extra aan een halsband vastmaakt, is namelijk alleen maar als extra zekerheid, mocht de Halti het begeven dat je niet je hond kwijt bent. Als je je hond eerst positief wilt corrigeren (met de Halti) om er vervolgens een negatieve correctie overheen te geven (met de slipketting), is het effect van de Halti weg naar mijn idee en kun je hem net zo goed aflaten.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

vinkje schreef:Het was niet mijn hond waar de neus van kaal werd, ik heb Beau één keer die halti omgedaan, maar hij werd er helemaal dol van, hij sprong alle kanten op en probeerde verwoed dat ding van zijn neus te krijgen, ik heb er buiten 10 meter mee gelopen, ben omgedraait en heb dat ding af gedaan en nooit meer gebruikt.
Hoi,

Honden vinden een Halti in eerste instantie ook vaak erg vreemd. Daar moet je even 'doorheen'. Wanneer de hond probeert de Halti af te krijgen, kun je het beste dat gedrag negeren. Vaak is de hond met een hele korte tijd wel aan een Halti gewend, hoor. Maar je hebt er wel wat meer tijd voor nodig dan 10 meter.
Je kunt de Halti ook eerst thuis om doen, zonder dat je ermee gaat lopen, zodat de hond er eerst rustig aan kan wennen. Als dat goed gaat, kun je ermee proberen te lopen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”