Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En.....het GING mis

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

EvavT

En.....het GING mis

Ongelezen bericht door EvavT »

Vanmorgen is Bob door een grote hond aangevallen
In een fractie van tijd zaten de twee honden, de eigenaar en ik in de sloot om het spul van elkaar te trekken
Dat ging nog niet zo eenvoudig.
Bob onderop als klein angstig druppie en die grote knaap had hem vast en liet niet meer los.
Ik heb getracht de bek los te trekken, dat wil niet

De eigenaar is ook aan het trekken gegaan
Ik heb een aantal keer flink met de riem op zijn kont geslagen

Zag Bob al in flarden doodgebeten liggen....
gelukkig niet

Doodsbang
Piepend
Vol bloed (van ons, wij zijn beiden gehavend uit de strijd gekomen, grote bijtwonden aan mijn linkerhand die je gek genoeg waarneemt maar niet voelt op dat moment) NU WEL

Bob loopt erg traag, heb hem onderzocht maar zie geen wond of bloed gek genoeg.
Als ik hem op wil tillen piept ie, als ik zijn oor aanraak ook. Kan ook angst zijn.
Hij at zijn energique maaltje wel
Heb hem Bach remedies gegeven, Rescue remedie als eerste hulp en Rock rose tegen angst

We zijn samen met de honden aan de riem, teruggelopen.
Erg traag maar Bob liep wel, met hangend hoofd.

Ook toen de andere hond weg was liep ie nog erg traag en triest.
Voor hem en mij heel onbekend maar hij is zich natuurlijk wezenloos geschrokken en heeft gedacht dat het zijn laatste uren waren.
Ik schrok ook heel erg en voedt dat op dat moment nog eens, vrees ik.

Het was een directe aanval zonder aanloop.
Kwispelende omhoogstaande staarten toen ze naar elkaar toe liepen.

Bob ziet er niet uit
Vol bloed van ons en zwart van de sloot.

Heb hem nu een beetje 'afgenomen'met een doekje.
Vanavond toch behendigheid proberen, in ieder geval erheen gaan.
Stop ik hem daarna wel in bad want nu denk ik dat dat een beetje veel wordt en hij piepte.
Als mijn wonden niet een eigen leven gaan leiden.....

Je kunt toch niet meer doen dan alles bekijken en hem dan eten drinken veiligheid en rust geven?

Ik wacht af.

Helaas moet ik vanmiddag weg, kan het ook afzeggen, maar moet het voor hem zo snel mogelijk weer 'normaal' maken denk ik?!

Ivm Tetanus huisarts gebeld. Heb eind dec 2001 een tetanus spuit gehad op de EHBO. Natuurlijk is dit weer niet gecommuniceerd naar de huisarts.
Binnen 15 jaar volledige gehad? Weet ik niet, waren twee spuiten op een moment.
Nou, eh nee, dan moet u toch...... :blah:

brrrrrr EHBO gebeld, nee u bent dan voor 5 jaar beschermd.
Wel antibiotica nemen
Oh?

Ik heb geen zin in een Tetanusprik als dat niet nodig is, heb de vorige week een week stijf gelopen van dat spul. Dat is dan nog het enige voordeel, dat ik die vaccinatie dubbel gebruiken kan :smile:

Brrrrr waarom is de gezondheidszorg zo duur? Daarom :jank:

Als die hand zo dik blijft misschien toch ff naar huisarts naar laten kijken.
Bob is en blijft eerste prioriteit
Gelukkig ging die andere eigenaar er ook voor en stelde hij alles in het werk om de hond eraf te trekken

Bob heeft de hond waarschijnlijk toch uitgedaagd en dit is snel en heftig misgegaan.
Als ie had gewild had ie Bob zo dood kunnen bijten. Gelukkig is dat niet gebeurd, misschien mede door ons ingrijpen, wie zal het zeggen.

Voor mij een les.
Vastbinden
stok mee (helaas zijn er OOK eigenaren die hun hond loslaten als Bob aan de riem zit, dan heb je nog meer kans op misgaan)
Misschien verandert ie nu.
Dat is afwachten
Hopenlijk niet in negatieve zin, wel oplettend niet angstig / agressief

gisteren nog hondenwandeling gehad, heeft ie veel losgelopen en ging prima met grote honden en middenmaat.
Het blijft een dominantje en daar wil en kan niet iedere hond mee om.

BRRRRR akelig hoor

Jammer ook

Hij is de schok nog niet teboven

Als iemand tips heeft hoor ik die graag

Mijn eerste prioriteit is nu Bob erbovenop helpen en mijn linkerhand niet naar de knoppe helpen.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

:denken: heb je het hele gedoe wel goed ingeschat?? Een vreselijk gevecht op leven en dood, alleen je hond heeft niks en jullie zijn gewond? Was het prooigedrag van de andere hond?
Nou ja, los van dat alles, ik kan me voorstellen dat jullie beiden erg geschrokken zijn en ik denk dat als Bob echt goed te pakken is genomen hij ook best wat kneuzingen zal hebben. Die behendigheid zou ik ook maar even lekker laten, hooguit hondjes kijken en vertrouwen opdoen.
Met je hand zou ik toch even langs de dokter..dit soort wonden kunnen echt lelijk ontsteken.
Sterkte en ga niet hysterisch doen omdat je hond een keer gevochten heeft..geen stokken en weet ik het wat voor mafheden. Nergens voor nodig! :wink:
Sterkte met je pootje!
Laatst gewijzigd door Eline* op 01 nov 2004 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Jeetje, dat is schrikken en balen zeg. Je hoopt altijd dat het nooit gebeurt.
Als ik jou was zou ik toch even langs de da gaan met Bob. De kans op inwendige wondjes en ontstekingen is bij honden heel groot. Of hem héél goed in de gaten houden (temperaturen misschien).

Sterkte voor jullie allebei.

Sonja
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Jee, brrrrrrr wat een narigheid zeg!!!!!

Maar wat gevaarlijk om aan de bek van een vechtende hond te zitten :eek: oei, oei! Als het nog eens gebeurd: beide honden tegelijkertijd aan de achterpoten omhoog wegtrekken. Veilig voor je zelf en ook voor de honden.

Misschien met Bob toch even langs de dierenarts, want inwendige verwondingen kan je natuurlijk niet zien. Dit omdat hij piept als je hem aanraakt. Zou toch even het zekere voor het onzekere nemen en hetzelfde geldt voor jezelf: toch even die antibiotica kuur halen!

Sterkte!!!!!!!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Maar wat gevaarlijk om aan de bek van een vechtende hond te zitten :eek: oei, oei! Als het nog eens gebeurd: beide honden tegelijkertijd aan de achterpoten omhoog wegtrekken. Veilig voor je zelf en ook voor de honden.
Dat gaat niet als het een kleine en een grote hond betreft. Ik heb het een keer met Nelson gehad, die dacht in een kleine hond een prooi te zien en hij had het hondje muurvast in zijn muil. Dan kan je niet meer doen dan je eigen hond kelen en hem inderdaad aan de achterzijde oppakken in de hoop dat hij zo is afgeleid dat zijn beet verslapt en je zijn bek kan opentrekken..en daarvoor moet je dusm te z'n tweeen zijn. Bij echt gevechten kan het achterpoten gedoe, maar een grote hond die een kleine klemvast heeft is een ander verhaal.
Nou weet ik niet hoe het met Bob is vergaan, maar als ook hij echt als een worst in de bek van de andere hond heeft gezeten kan je niet veel anders kan in alle rust vragen of de andere hond los wil laten en inderdaad zijn bek open zien te krijgen. Schreeuwen, gillen en slaan is noodweer, maar jut alleen maar op.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

:eek: Pfff, da's inderdaad schrikken voor jullie allebei!
De Rescue is iig. een goed idee, mag je zelf ook innemen hoor!
En ik zou toch ook maar even met Bob langs de DA gaan voor alle zekerheid!!!
Onze labrador is ook 'n keer serieus aangevallen geweest door een hond die niet wilde lossen. Aan de achterpoten optillen hielp niks. Toen hebben we een stuk hout moeten pakken om die andere hond zijn kaken los te krijgen. (Maar ik ga nu niet met een stuk hout rondlopen voor het geval dat... :neenee: )
Op het eerste zicht had onze hond niks, maar uiteindelijk had hij toch bijtwonden en ernstige onderhuidse verwondingen en moest hij antibiotica slikken.
Hopelijk is het bij Bob niet nodig, maar je weet maar nooit!
En vergeet jouw hand niet te laten verzorgen en eventueel toch ook een AB kuurtje te slikken!!!
Beterschap en sterkte! :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
EvavT

Eline* schreef::denken: heb je het hele gedoe wel goed ingeschat??

Ik vrees van wel.........
al snap ik dat je dit zegt met deze gegevens.

Die behendigheid zou ik ook maar even lekker laten
Doe ik

Met je hand zou ik toch even langs de dokter..dit soort wonden kunnen echt lelijk ontsteken.

Sterkte met je pootje!
Bedankt :wink:
Laatst gewijzigd door EvavT op 08 nov 2004 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
EvavT

Dank voor jullie reacties

Ik heb inderdaad zelf ook maar Rescue genomen, kan nooit kwaad.

Zat ook al te denken aan inwendige verwondingen gezien zijn gedrag nu.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

pfffffffffff wat is dat schikken ik zou toch maar eff langs de DA gaan bij twijfel zeker
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Hallo Eva,

mijn scriptie gaat over bijtwonden van honden bij mensen. Het is vooral belangrijk om de wonden uit te laten spoelen met fysiologisch of ringerlactaat (zijn steriele zout oplossingen, klusje voor huisarts of EHBO). Er moet langdurig met kracht gespoeld worden. Als er veel weefselschade is ontstaan met veel kneuzingen is er grotere kans op infectie van de wond (20-25% bij hondenbeten). Dan moet de wond eventueel opgefrist worden, dood weefsel verwijderd.De wonden moeten open blijven(mogen dus niet dicht gehecht worden tenzij er een drain in zit), mijn eigen ervaring is dat je na het spoelen 2-4 dagen een nat verband op de wonden moet hebben. Verder is rust van het aangedane lichaamsdeel en hooghouden aan te raden. Over het preventief nemen van antibiotica wordt verschillend gedacht maar er zijn diverse studies die uitwijzen dat het de kans op infectie niet verminderd.

Verder je hondje, is ie geschud door de ander? Zo ja dan is een bezoekje aand e dierenarts wel op zijn plaats en wel zo snel mogelijk. Een klein gaat je in zijn vel kan een enorme grote bloeduitstorting verbergen. Ik heb hier een flink aantal nare voorbeelden van gezien.

Als je nog vragen hebt kan ik het misschien wel opzoeken.
weg gehaald zit een virus in
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hoezo de derde keer in 2 maanden? Waar gaat het dan mis?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Waar gaat het dan mis?
ik denk dat het hier mis gaat
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Jeetje mens, wat een schrik!

Wat betreft je hand: hop naar de eerste hulp of de huisarts en flink laten uitspoelen die wonden en dan maar preventief aan de antibioticum.

Dit is even geen moment om stoer te doen t.a.v. je gezondheid, je handen zijn heel kwestbaar met al die peesjes, spieren en zenuwen erin. Een ontsteking kan heel ernstige problemen opleveren.

Verder niet zeuren: tetanusprik erin, het risico kun je niet nemen.

Met je hondje zou ik ook even een bezoekje aan de DA brengen als het allemaal zo heftig geweest is als je beschrijft. Er kan onderhuids natuurlijk best wat beschadigd zijn wat je aan de buitenkant zo niet kunt zien.

Beter het zekere voor het onzekere nemen en de rest komt later wel.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:
Waar gaat het dan mis?
Wat ik bedoel is dat als het 3 keer mis gaat in 2 maanden dat er iets zit in het gedrag van je hond of in je eigen gedrag waarmee je blijkbaar dit soort dingen over je afroept. Ze komt echt niet ineens zoveel meer agressieve honden tegen als de rest van de wereld. :wink:

Hoge snelkwispelende staarten getuigt trouwens niet van prooigedrag ..daar zie je de staart veelal neutraal of lager en de staart wordt dan niet gebruikt om te imponeren. Er valt niet veel te imponeren aan een konijn. Als het een normaal gevecht was vraag ik me af of de reactie van de eigenaren die boel niet alleen maar heeft opgejut. Maar goed, ik heb ook geen idee want ik ben er niet bijgeweest. Het valt me alleen wel op dat Eva al best lang bezig is met angst hebben voor hetgeen nu gebeurd is..dan overkomt het je dus niet zo ineens maar doe je er zelf ook iets in. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Yuno
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yuno »

Sjiel schreef:Het is vooral belangrijk om de wonden uit te laten spoelen met fysiologisch of ringerlactaat (zijn steriele zout oplossingen, klusje voor huisarts of EHBO). Er moet langdurig met kracht gespoeld worden. Als er veel weefselschade is ontstaan met veel kneuzingen is er grotere kans op infectie van de wond (20-25% bij hondenbeten). Dan moet de wond eventueel opgefrist worden, dood weefsel verwijderd.De wonden moeten open blijven(mogen dus niet dicht gehecht worden tenzij er een drain in zit), mijn eigen ervaring is dat je na het spoelen 2-4 dagen een nat verband op de wonden moet hebben. Verder is rust van het aangedane lichaamsdeel en hooghouden aan te raden. Over het preventief nemen van antibiotica wordt verschillend gedacht maar er zijn diverse studies die uitwijzen dat het de kans op infectie niet verminderd.
Absoluut het bovengenoemde advies ter harte nemen! De prik moet je binnen 12.00 uur na de beet halen en dit geldt volgens mij voor de verdere behandeling ook.

Bijna een maand terug ben ik ook gebeten door een hond die zwervende was. Ik heb hem gevangen en toen de mensen van de dierenambulance hem over wilden nemen beet hij in paniek om zich heen. In mijn hand en pols dus. Uiteraard ben ik ook langs de huisarts geweest voor een tetanusprik en daar zijn mijn wonden behandeld. Ik kreeg een verband dat ik 24 uur nat moest houden, want de wonden moesten in verband met infectie openblijven. Ook kreeg ik een antibiotica kuurtje voor een week. Niet prettig, maar wel noodzakelijk!
Het is toch vervelend als je achteraf denkt 'had ik maar...'.

En houd Bob goed in de gaten. Liever een keer te veel naar de dierenarts dan te weinig. Veel sterkte!
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent, zou je beide laten verzorgen !
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
EvavT

Eline* schreef:
Sjiel schreef:
Waar gaat het dan mis?
Wat ik bedoel is dat als het 3 keer mis gaat in 2 maanden dat er iets zit in het gedrag van je hond of in je eigen gedrag waarmee je blijkbaar dit soort dingen over je afroept. Ze komt echt niet ineens zoveel meer agressieve honden tegen als de rest van de wereld. :wink:

Hoge snelkwispelende staarten getuigt trouwens niet van prooigedrag ..daar zie je de staart veelal neutraal of lager en de staart wordt dan niet gebruikt om te imponeren. Er valt niet veel te imponeren aan een konijn. Als het een normaal gevecht was vraag ik me af of de reactie van de eigenaren die boel niet alleen maar heeft opgejut. Maar goed, ik heb ook geen idee want ik ben er niet bijgeweest. Het valt me alleen wel op dat Eva al best lang bezig is met angst hebben voor hetgeen nu gebeurd is..dan overkomt het je dus niet zo ineens maar doe je er zelf ook iets in. :19:

Oke:

Bob is een klein dominant hondje
Tijdens puppytraining was dit al duidelijk en zei de trainster dat ik eigenlijk zou moeten oefenen met hem en veilige honden die hem wel op zijn plek wijzen maar geen agressie vertonen.
Bob ging namelijk heel lang door. Baasje van zijn broertjes en zusjes :19:
Dus
als pup veel losgelaten, met andere pups en honden.
Later ook en ook met minder prettige honden die hem afsnauwden
Hij begreep dat ie dan uit de buurt moest blijven dus hij ging het begrijpen :idea:
Hij werd ouder. en honden reageren anders op volwassen honden dan op pups
Dus ...
Een keer aan de riem, andere hond ook aan de riem, hap.
Bleek dat er een teefje bijliep die net loops was geweest en die hond verdedigde het teefje
Goed afgelopen, een snelle ruk aan beide riemen hielp
Oke, ik schrik en Bob reageert op mij KLOPT Ik zou er beter koel onder kunnen blijven maar dat redt ik dus niet.
Nog een keer hap op de markt, beide aan de riem, 1 hond.

Dan een keer Bob los en andere hond los. "van reuen moet ie niks hebben' zegt mevrouw
Dus doe ik Bob vast, ik ga het niet opzoeken
Zij doet juist haar hond los (snap ik dus echt niet) en die vliegt zo op Bob af. Hap hap ik geef hem een trap en ga door mijn rug :boos:

Nu beide honden los.
Bob wacht op mijn commando
Ik zie een man met een grote hond die losloopt. Hij ziet Bob en laat de hond los
Voor mij is dat toch een teken dat het oké is, dat de eigenaar inschat dat het goed gaat.
We lopen richting elkaar, ik vraag nog 'gaat dat goed'....op het moment dat die man twijfelt gaat bij mij een alarmbel rinkelen.
Oké dat zullen de honden best voelen, ben ik van overtuigt.
Ik zou bij twijfel mijn hond dus niet snel oslaten bij een andere hond aan de andere kant moet je ook weer niet te snel reageren 'dat het niet kan' dus....
Toen liepen ze naar elkaar
Bob is dominantje (dat is denk ik zeker een reden van die aanvallen) en hap, sleur.
Ik schrik, paniek, en dat versterkt. Stom en menselijk gedrag (van mij in ieder geval)

Dus
- dominant Bobje laat zich niet onderdanig maken
deze keer vloog ie niet op de andere hond af, maar hij zal best zijn karakter hebben getoont
- de hond reageert fel, ik ook en versterk het dus
zeker als het zolang duurt in die sloot en ik beelden krijg van een aan flarden gescheurd Bobje :19:

Beetje minder onderdanig en enthousiast van Bob zou helpen
koele bazin ook

verder weet ik het niet
gisteren tijdens de hondenwandeling ging het hartstikke goed
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik laat sowieso nooit mijn honden aan de lijn bij andere vreemde honden komen.....dat gaat ook bijna nooit goed. Waarom zou je je hond ook bij een totaal vreemde hond ergens op de markt willen laten snuffelen??
Chello (onze oudste reu) is prima met vreemde honden maar aan de lijn moet er niemand bij hem komen en denken mensen vast vaak dat het 'weer' zo'n agressieve duitseherder is.... :wink:

Ik denk ook dat jij bij het zien van een andere hond, als ik je verhaal zo lees, al in de stress schiet wat natuurlijk een verkeerd signaal afgeeft bij je hond.
EvavT

mijn huisarts vind het zelf schoonmaken en betadine gebruiken voldoende

ik heb er jodium opgedaan, staat er nog

Bob ligt boven te slapen
waarschijnlijk kneuzingen, zie wel rode vlekken bij zijn achterpoten
tandvlees is roze/rood en dat is goed
als het licht wordt is het mis

advies da is het even aankijken, kneuzingen en schrik kunnen ook veel veroorzaken.
Ik heb alles gecontroleerd en hou hem strak in de gaten :roll:
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

zo ben ik es gebeten door mijn eigen hond (de poedel) toen hij ff wou vechten met een andere hond . pas op want ik heb lang afgzien van zo een wond
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Dat is zeker schrikken. Maar ik zou toch naar de huisarts gaan. Als het gaat ontsteken ben je verder van huis. :wink:
Beterschap. :ok: Ook voor Bob en de schrik. :ok:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
EvavT

Ik ga morgen naar de huisarts

Bob heeft de hele middag geslapen en nu zit er steeds zo'n bibber over zijn lijfje

Die andere eigenaar had 14 hechtingen nodig bij zijn knie.

Het was Bob die ons uiteindelijk beet, op zich logisch want hij lag onderop en was doodsbang dus beet van zich af.
Ik hoop niet dat ie nu vaker gaat bijten

Zo'n klein ding kan nog heel wat verwondingen veroorzaken :eek:
Sjiel
Zeer actief

Misschien een van de redenen dat jouw Bobje zo stilletjes was, vind ie echt niet leuk dat ie het baasje heeft gebeten. Als ie weer in paniek is en je pakt hem beet heb je kans dat ie hetzelfde doet, dan bijt ie jou niet maar een vijand.....
Heb je nat verband op je hand?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Eline* schreef:Het valt me alleen wel op dat Eva al best lang bezig is met angst hebben voor hetgeen nu gebeurd is..dan overkomt het je dus niet zo ineens maar doe je er zelf ook iets in. :19:
inderdaad.. dat viel me ook op in alle discussies van haar...
ik heb zeker niet de makkelijkste honden maar ik ben er echt niet zo mee bezig... misschien toch een beetje angst van haar wat ze overbrengt op haar hond :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Eva, dominant Bobje is een zelfverzekerd bobje en niet dominant. :wink: Met vreemde honden is er geen sprake van een rangordeverhouding dus ook niet van een dominante of onderdanige hond. Je kan alleen aan de houding het zelfvertrouwen afmeten waarmee een hond het contact instapt en aan de houding kan je de motivatie zien van de reden van het contact. Een zelfverzekerde hond wordt niet zomaar gebeten door een andere hond. Nelson van mij is een bijzonder zelfverzekerde hond en die is tevens echt erg sterk in het ontwijken van conflicten.
Het eén heeft dus niks met het andere te maken.
Ik ben dus echt oprecht nieuwsgierig naar wat er nou eigenlijk werkelijk is gebeurd. Ik heb zelf een Jack gehad..je kent ze wel, de mannetjesputtertjes, altijd met staartjes kaarsrecht omhoog contact maken, maar er is nog nooit een hond geweest die zomaar Hap zei.
Ik vraag me dus ook af wat jij onder Hap verstaat..is dat gewoon even een knauw? Even een knauw richting je hond? Dat is namelijk volkomen normaal gedrag en geen gevecht of geen eng iets. Dat is gewoon een hond, die te kennen geeft aan een andere hond dat ie weg moet gaan of dat ie moet stoppen met wat hij aan het doen is.
Verder valt me op dat jij nogal reactief bent ingesteld..je geeft aan een hond geschopt te hebben en weet ik het wat. Daarmee fok je ontzettend op. Als jij mijn hond zou schoppen als die lelijk deed tegen jouw bobje ben ik echt bang dat je daarmee een niet te overziene ellende zou kweken. Doe daar wat aan..werk aan je eigen beheersing en aan je eigen zenuwen. Stress is geen vrijbrief om je te laten gaan. Tel eerst maar tot tien om dan verstandig te reageren. Een hond wordt niet zomaar verscheurd en als hij wordt verscheurd door een hond die over de rooie is kan jij dat toch niet voorkomen. Er zijn maar erg weinig honden die een andere hond echt beschadigen of doodmaken. Eigenlijk gebeurd dat alleen als er een hysterische eigenaar omheen gaat staan springen of als je te maken hebt met prooigedrag. Prooigedrag herken je onmiddelijk als het je gebeurd. Ik haalde al eerder Nelson aan in dit topic, die dus heel soms even een waas voor zijn ogen krijgt als hij bv harige kleine honden opgejaagd ziet worden of ziet hollen voor een roedeltje andere honden uit. Daar gaat hij als hij de kans krijgt achteraan. Eén keer heeft hij toen een middenslagteef neergehaald en om de strot gepakt..geruisloos, stil, lage houding en klemvast..Dat is prooigedrag. Prooigedrag is niet kennismaken of statussymbolen uitwisselen. Prooigedrag is niet een corrigerende beet. Prooigedrag is een hond die als een tijger de jouwe bejaagd en pakt. Van heel andere orde dan kennismaken met een hoge houding..
Laika vecht..en die kan vechten en bijten alsof ze een andere hond dood wil maken. Ze heeft ze echter nog nooit met 1 haar gekrenkt. Ik denk dat dat anders was geweest als ik daar hysterisch omheen zou hebben gaan staan slaan en schoppen.
Kortom, ga eerst maar eens aan het werk met jezelf..dan pas Bob.
Ik heb echt het vermoeden dat er veel angst bij jou zit wat de situatie voor Bob niet makkelijker maakt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
EvavT

Klopt Eline, dat Bobje zelfverzekerd is, ik twijfelde ook al aan het woord dominant want dat klopt niet echt zeker niet in de context van het kennismaken.

Dit was geen prooigedrag, denk ik.

Wat me opvalt is dat je aangeeft te denken dat ik te snel reageer en er nog niets aan de hand was.
De eigenaar van de andere hond had best verstand van honden zoals ik hoorde en veel honden gehad. Ook hij reageerde direct. Want het ging mis. Het was echt niet goed.
We hebben direct en impulsief gehandeld en hier beide flinke verwondingen aan overgehouden.
Hij moest zijn knie laten hechten: 14 hechtingen!

Wat je aangeeft is dus
-rustig blijven (sowieso handig)
-ze maar laten vechten want als een hond een andere hond echt wil 'pakken' kun je toch niets??????????
-en niet zomaar honden bij elkaar laten want spelen is vreemd voor honden

Als Bob zo zelfverzekerd is dan is het toch vreemd dat ie dan juist wel aangevallen wordt?
Ik had het idee dat juist die zelfzekerheid ertoe bijdraagt dat de andere hond dat niet pikt en daardoor terugsnauwt. vecht oid

....
ik krijg ook nog het gevoel dat ik het zelf gedaan heb.
Ik heb het misschien waarschijnlijk wel versterkt maar toen was het al mis
:jank:
Laatst gewijzigd door EvavT op 01 nov 2004 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
EvavT

Sjiel schreef:Misschien een van de redenen dat jouw Bobje zo stilletjes was, vind ie echt niet leuk dat ie het baasje heeft gebeten. Als ie weer in paniek is en je pakt hem beet heb je kans dat ie hetzelfde doet, dan bijt ie jou niet maar een vijand.....
Heb je nat verband op je hand?
ja natte lappen, huisarts gaf ook aan betadine (jodium)
ga er morgen wel heen want het wordt wel heel dik, blauw en opgeblazen
Brrr

Inderdaad had ik ook al bedacht, het is heel vreemd raar voor een hond om zijn eigen baas te bijten toch?
Ik vroeg me ook al af of ie nu eerder zou gaan bijten als ie pijn heeft of in paniek is :19:
daar ben ik niet blij mee...... :boos:
Laatst gewijzigd door EvavT op 05 nov 2004 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:Wat je aangeeft is dus
-rustig blijven (sowieso handig)
Ja! Honden zijn gevoelig voor stemming en ze nemen stemming over van de baas. Hoe agressiever en drukker jij doet , hoe agressiever en drukker ook de honden zullen doen. Werkt dus averechts!
-ze maar laten vechten want als een hond een andere hond echt wil 'pakken' kun je toch niets??????????
Nee, dat heb je verkeerd begrepen. Tussen vreemde honden wordt niet gevochten en ook ik grijp dus direct in..maar wel zonder de boel te verergeren en soms doe je dat gewoon door je er uberhaupt al mee te bemoeien.
schreeuwen , slaan en schoppen doe ik echt nooit.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=52011 In dit topic staat dus een voorbeeld van hoe een baas haar aanwezigheid al gedrag kan versterken. Overigens staan er verder misschien ook bruikbare tips in voor je.
-en niet zomaar honden bij elkaar laten want spelen is vreemd voor honden
Op zich mee eens.
Als Bob zo zelfverzekerd is dan is het toch vreemd dat ie dan juist wel aangevallen wordt?
Ik had het idee dat juist die zelfzekerheid ertoe bijdraagt dat de andere hond dat niet pikt en daardoor terugsnauwt. vecht oid
Nee, zelfverzekerde honden vechten zelden. Als ik me niet vergis heb je toch samen met iemand van het forum een poosje geleden getraind met je hond? Vraag anders daar eens aan hoe of wat. Ik ken je hond niet en twijfel eraan of je observatie's echt juist zijn...een kalme zelfverzekerde hond wordt echt niet zomaar aangevallen..kul!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef: Inderdaad had ik ook al bedacht, het is heel vreemd raar voor een hond om zijn eigen baas te bijten toch?
Ik vroeg me ook al af of ie nu eerder zou gaan bijten als ie pijn heeft of in paniek is :19:
daar ben ik niet blij mee...... :boos:
:denken: Jij denkt toch niet dat Bob zich afvraagt wat hij bijt als ie in gevecht is hè?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb dus zo'n zelfverzekerd hondje wat zelden vecht, Marouck dus.
Maar de enkele keer dat ze wel gevochten heeft en ik haar uit het gevecht haalde had ze mij dus ook bijna gebeten, in de opwinding en met die stoot adrenaline dat door het lijf gaat kan dat gebeuren. Gelukkig was het in mijn geval een schamp, toen ze merkte dat ze me raakte stopte ze direct, maar het kan dus gebeuren. De keer dat Marouck wel in een gevecht beland is was ze echt blind en doof, haar felheid komt boven en die andere hond kon proberen een razendsnel klein monstertje van zich af te houden. Doodeng trouwens, gezien het feit dat de bewuste hond 1 van de 2 honden was die Nika's gedrag naar andere honden verpest heeft, ze werd keer op keer door die hond aangevallen tijdens de GG cursus enkele jaren geleden. :wink:
Nika is juist zeer onzeker en door haar onzekerheid een "vechtersbaasje", daar probeert ze bij andere honden respect mee af te dwingen. Bij haar is een vechtpartijtje echter pure bluf eigenlijk, meer herrie dan werkelijk bijten, haar kan ik gewoon aan haar halsband weghalen en die zal absoluut niet proberen mij te bijten.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”