Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En.....het GING mis

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

EvavT schreef:
Nee hoor absoluut niet :neenee:
dit was nu juist dé reden dat de hond losliet en aftaaide. Zoveel heeft ie daar niet van gevoeld.
De eigenaar zei trouwens: "doe maar" toen ik dit deed.
Uiteraard NIET met de musketonhaak.

Dus TIP: dit werkt. Je kunt zo'n hond echt niet met zijn bek van je eigen hond aftrekken. Dit geeft een loslaatreactie.
Had dit ook eens gehoord
En eh je reageert op dat moment vrij impulsief. Toch is het wel handig vooraf een beetje te weten wat je vooral wel en vooral niet moet doen.

Aan zijn achterpoten trekken, wat hier wel eens aangegeven wordt, dat vind ik wel link. Voor mezelf ook, het lijkt mij dat een hond dan omdraait en flink hapt (en ik snap dat ook nog)

Ben wel benieuwd wat jij dan zou doen? :denken:
Met de riem slaan werkt vaker niet dan wel.
Danco is zo'n 2,5 jaar geleden als een idioot met een riem bewerkt toen hij een andere hond domineerde. Voor ik kon reageren stond de eigenaar van de andere hond op hem in te trappen met zijn klompen en hem met de riem te meppen, niet 1x maar continu. Danco liet niet los. Gelukkig voor meneer verlegde Danco ook niet zijn aandacht naar hem. :wink: Danco liet pas los toen meneer eindelijk even ophield en ik hem bij zijn halsband kon pakken....de andere hond had geen schram!
Ik weet bijna zeker dat Marouck, die totaal niet agressief is, de aandacht wel zou verleggen naar degene die staat te meppen, ik denk dat je dan nog verder van huis zou zijn. De reden waarom ik dat denk is dat ze af en toe bij een correctie behoorlijk in verzet gaat...bijten doet ze mij niet maar ze kan heel duidelijk laten merken dat ze het niet eens is met een correctie als ze haar zinnen ergens op gezet heeft :wink:

Wat in mijn ervaring het beste werkt is inderdaad de hond bij zijn achterpoten pakken en omhoog trekken...maar dat moeten beide eigenaren met hun hond doen en ik denk niet dat het werkt als er flinke grootte-verschillen zijn bij de honden. Beide boxers kan ik bij hun halsband pakken en van een andere hond afhalen, zij zullen niet bijten. Marouck heb ik de enkele keer dat ze gevochten heeft bij kop en kont gepakt, eerst haar achterlijf omhoog en met de andere hand de halsband of haar nekvel pakken...Marouck reageert op dat moment wel door te happen richting mij maar liever ik een wondje dan dat ze lol krijgt in het knokken. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Scooby

wat is jouw advies dan als het echt dreigt mis te gaan?

wat ik allemaal fout zou hebben gedaan is me duidelijk :jank:
Ik ben mens en ik schrok :19: stom, je kunt beter koelbloedig zijn.

Wellicht is het ook niet best geweest dat ik zo dicht bij Bob was toen het zo misging.
Als je verder weg bent, kan ie, als ie het al overleeft had, als het weer veilig is terugkomen. Nu was ie in het angstige moment vlakbij mij
Maar ik ben geen hondenpsycholoog.......

Wij hebben alles in het werk gesteld om de honden van elkaar te halen, en de schade voor de honden is beperkt gebleven, voor ons wat minder :roll:
en dat heb ik nog over voor mijn hondje ook :eek:

I.p.v aan te geven wat ik allemaal fout doe, zou je daartegenover misschien iets constructiefs kunnen aangeven....

ben benieuwd dit van je te horen!

je weet niet echt hoe je reageert totdat het gebeurt :denken:
en èh een dog is toch héééééél anders dan zo'n kleine drup die aangevallen wordt (weet ik uit ervaring)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

EvavT schreef:
Scooby schreef:
EvavT schreef:-en niet zomaar honden bij elkaar laten want spelen is vreemd voor honden
Huh?! :denken:
Dat is / was een samenvatting van de tips en het advies van Eline!!
Het is niet honds om zomaar vreemde honden met elkaar te laten spelen, aldus de opvatting
Pardon? Waar heb ik dat geschreven?
Eline* schreef:Eva, dominant Bobje is een zelfverzekerd bobje en niet dominant. :wink: Met vreemde honden is er geen sprake van een rangordeverhouding dus ook niet van een dominante of onderdanige hond. Je kan alleen aan de houding het zelfvertrouwen afmeten waarmee een hond het contact instapt en aan de houding kan je de motivatie zien van de reden van het contact. Een zelfverzekerde hond wordt niet zomaar gebeten door een andere hond. Nelson van mij is een bijzonder zelfverzekerde hond en die is tevens echt erg sterk in het ontwijken van conflicten.
Het eén heeft dus niks met het andere te maken.
Ik ben dus echt oprecht nieuwsgierig naar wat er nou eigenlijk werkelijk is gebeurd. Ik heb zelf een Jack gehad..je kent ze wel, de mannetjesputtertjes, altijd met staartjes kaarsrecht omhoog contact maken, maar er is nog nooit een hond geweest die zomaar Hap zei.
Ik vraag me dus ook af wat jij onder Hap verstaat..is dat gewoon even een knauw? Even een knauw richting je hond? Dat is namelijk volkomen normaal gedrag en geen gevecht of geen eng iets. Dat is gewoon een hond, die te kennen geeft aan een andere hond dat ie weg moet gaan of dat ie moet stoppen met wat hij aan het doen is.
Verder valt me op dat jij nogal reactief bent ingesteld..je geeft aan een hond geschopt te hebben en weet ik het wat. Daarmee fok je ontzettend op. Als jij mijn hond zou schoppen als die lelijk deed tegen jouw bobje ben ik echt bang dat je daarmee een niet te overziene ellende zou kweken. Doe daar wat aan..werk aan je eigen beheersing en aan je eigen zenuwen. Stress is geen vrijbrief om je te laten gaan. Tel eerst maar tot tien om dan verstandig te reageren. Een hond wordt niet zomaar verscheurd en als hij wordt verscheurd door een hond die over de rooie is kan jij dat toch niet voorkomen. Er zijn maar erg weinig honden die een andere hond echt beschadigen of doodmaken. Eigenlijk gebeurd dat alleen als er een hysterische eigenaar omheen gaat staan springen of als je te maken hebt met prooigedrag. Prooigedrag herken je onmiddelijk als het je gebeurd. Ik haalde al eerder Nelson aan in dit topic, die dus heel soms even een waas voor zijn ogen krijgt als hij bv harige kleine honden opgejaagd ziet worden of ziet hollen voor een roedeltje andere honden uit. Daar gaat hij als hij de kans krijgt achteraan. Eén keer heeft hij toen een middenslagteef neergehaald en om de strot gepakt..geruisloos, stil, lage houding en klemvast..Dat is prooigedrag. Prooigedrag is niet kennismaken of statussymbolen uitwisselen. Prooigedrag is niet een corrigerende beet. Prooigedrag is een hond die als een tijger de jouwe bejaagd en pakt. Van heel andere orde dan kennismaken met een hoge houding..
Laika vecht..en die kan vechten en bijten alsof ze een andere hond dood wil maken. Ze heeft ze echter nog nooit met 1 haar gekrenkt. Ik denk dat dat anders was geweest als ik daar hysterisch omheen zou hebben gaan staan slaan en schoppen.
Kortom, ga eerst maar eens aan het werk met jezelf..dan pas Bob.
Ik heb echt het vermoeden dat er veel angst bij jou zit wat de situatie voor Bob niet makkelijker maakt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
EvavT

Inge :wink:
Ik heb wel ff tijd gehad, en toen in díe situatie toen ie maar niet losliet terwijl de eigenaar aan zijn halsband trok, dit middel (de riem) gebruikt.....
Overigens was het toen stil hoor :wink:
Dus ik heb de zaak echt niet voortdurend zitten opdwepen zoals jullie
(Scooby) denken

Een vergelijk met hondengevechten is dus niet aan de orde alhoewel ik wel weet dat ik beter al niet had kunnen schrikken :19:

Het is toch lastig inschatten, ik kan best een snauw zien richting Bob, in dit geval schatten we het beide slecht in....

Zo hard heb ik niet geslagen, en ik heb zeker niet met klompen geschopt of gemept zoals jij aangeeft, want dat klinkt wel erg agressief.
Zo voelde ik me niet deze keer. Meer reactief. Vooral in paniek ( en nee, dat is niet handig)

Ik zie nog niet hoe ik Bob uit zijn bek had moeten trekken, dat was een puinhoop geworden vrees ik :eek:

En die achterpoten, dat kon dus niet, een kleine en een grote hond.....

Het blijft dus lastig.
Simone62
Actief

Ongelezen bericht door Simone62 »

pffffff, wat een verhaal en reactie's trouwens.

de enige tip die ik ooit gehoord heb als een hond vast heeft en niet meer los wil laten, is dat je een vinger in zijn kont moet steken. maar of het dit werkt????

zijn er meer die dit gehoord hebben?
groetjes
EvavT

Eline* schreef:
EvavT schreef:
-ze maar laten vechten want als een hond een andere hond echt wil 'pakken' kun je toch niets??????????
Nee, dat heb je verkeerd begrepen. Tussen vreemde honden wordt niet gevochten en ook ik grijp dus direct in..maar wel zonder de boel te verergeren en soms doe je dat gewoon door je er uberhaupt al mee te bemoeien.

Hier vraag ik me nog steeds af wat je dan wel verstaat onder ingrijpen....
-en niet zomaar honden bij elkaar laten want spelen is vreemd voor honden
Op zich mee eens. .....geef je hier aan Eline

Ik had een samenvatting gemaakt, ook van dingen die in andere topics eerder zijn aangegeven en waar ik van geleerd heb :wink:

Dat bedoelde ik

Elders gaf je het ook aan, dat het niet honds is zomaar vreemde honden met elkaar te laten spelen.
Meerdere keren zelf
Ik kan ze wel terugzoeken als je wil :wink:

Dat heb ik onthouden omdat ik Bob als pup veel liet spelen (is ook goed), daarna merkte ik dat het anders werd en dat zomaar spelen niet honds is, zoals hier aangegeven wordt.
Honden spelen niet maar zijn bezig met rangorde, was de stelling.
Zeker een onstuimig Bobje kan tegenreactie oproepen, ben ik me van bewust.

M.b.t de zelfzekerheid: zelfverzekerde honden vechten zelden gaf je aan.
Kan het dan zijn dat die andere hond niet zo zelfzeker was, Bob te onstuimig op hem af is gegaan en dit zijn reactie was?
EvavT

Natte lappen, jodium en antibiotica doen trouwens wonderen :ok:

Was mijn hand eerst een opgeblazen paars-blauw geheel, nu heeft ie weer veel normale maten en kan ik hem een beetje bewegen. Een hele dikke vinger heb ik nog wel :denken:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

EvavT schreef:
Scooby schreef:Hoi Eva,

De optie om de beiden honden aan hun achterpoten weg te trekken, werkt goed, mits het grootte-verschil niet te groot is, inderdaad.

Het feit dat de eigenaar van de hond tegen je zegt dat je hem met de riem mag slaan, betekent toch niet automatisch dat dat ook de beste oplossing is?
Het grootte verschil was wel erg groot.

Het klinkt heel akelig, dat slaan, de eigenaar was/is ook een dierenvriend en ging er echt voor om Bob te redden.
Ik zeg dit alleen maar omdat we gewoon echt probeerden de beste oplossing te krijgen. Normaalgesproken zou ik een hond NOOIT maar dan ook NOOIT slaan of schoppen of wat dan ook.
Hoi Eva,

Het gaat mij er niet om of het akelig klinkt of om het feit dàt jij een hond hebt geslagen. Het gaat mij er om dat het effect van het slaan van een vechtende hond is, dat hij aangewakkerd wordt in zijn gevecht.

Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen als twee honden vechten, is je jas over hen heen gooien. Doordat 'het licht' dan even uit gaat voor hen, zal het gevecht staken en kun je ze uit elkaar halen.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

EvavT schreef:Op zich mee eens. .....geef je hier aan Eline

Ik had een samenvatting gemaakt, ook van dingen die in andere topics eerder zijn aangegeven en waar ik van geleerd heb :wink:

Dat bedoelde ik

Elders gaf je het ook aan, dat het niet honds is zomaar vreemde honden met elkaar te laten spelen.
Meerdere keren zelf
Ik kan ze wel terugzoeken als je wil :wink:

Dat heb ik onthouden omdat ik Bob als pup veel liet spelen (is ook goed), daarna merkte ik dat het anders werd en dat zomaar spelen niet honds is, zoals hier aangegeven wordt.
Honden spelen niet maar zijn bezig met rangorde, was de stelling.
Zeker een onstuimig Bobje kan tegenreactie oproepen, ben ik me van bewust.

M.b.t de zelfzekerheid: zelfverzekerde honden vechten zelden gaf je aan.
Kan het dan zijn dat die andere hond niet zo zelfzeker was, Bob te onstuimig op hem af is gegaan en dit zijn reactie was?
"op zich mee eens" is iets anders dan dat ik zeg dat je je hond niet in contact moet laten komen met andere honden omdat spelen met vreemde honden niet honds is, want zo denk ik helemaal niet.
Het enige wat ik altijd zeg is dat je je hond onder appel moet hebben en dat als de andere hond je niet bevalt je dus door moet lopen en je hond gewoon bij je moet houden. Dat ik het dus niet nodig vind dat honden gewoon maar vrijuit overal naar toe mogen hollen. Dat vind ik..en dat vind ik altijd, overal waar je kijkt. Het feit dat je dus met dubbele uitroeptekens je achter mijn naam verschuilt is niet kloppend want het is niet mijn mening die jij daar verkondigt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:Dus ik heb de zaak echt niet voortdurend zitten opdwepen zoals jullie
(Scooby) denken.
Hoi Eva,

Hoe kom je er nu weer bij dat ik dit denk?!? :roll: Ik reageerde gewoon op het feit dat jij geschreven had dat je de hond met de riem had geslagen. Of dat nu één keer is geweest of twintig keer maakt mij niet uit. Ik denk gewoon dat je een vechtende hond niet moet slaan, that's all...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:Een vergelijk met hondengevechten is dus niet aan de orde alhoewel ik wel weet dat ik beter al niet had kunnen schrikken :19: .
Jemig, Eva lees je wel wat ik schrijf?!? :roll: Het voorbeeld van de hondengevechten haalde ik aan, omdat jij mijn opmerking over het feit dat je een vechtende hond ophitst door hem te gaan slaag, gewoon weerlegde en het zelfs nog als TIP gaf, omdat het zo goed gewerkt had...
Je begint de dingen nu allemaal wel een beetje uit zijn verband te trekken, hoor...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:Zo hard heb ik niet geslagen, en ik heb zeker niet met klompen geschopt of gemept zoals jij aangeeft, want dat klinkt wel erg agressief.
Pfff..., dit was toch ook een verhaal van wat Inge met Danco had meegemaakt?!? :roll: Waarom betrek jij alle voorbeelden die hier gegeven worden op jezelf?!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
EvavT schreef:Hier ken ik helaas inderdaad weinig /geen veilige honden, behalve bij de hondensportvereniging dan.
Ik denk dat malinois hierom zegt wat ze zegt :wink: Ik maakte hier ook uit op dat je geen veilige honden in je buurt hebt lopen. Ik lees wel :mrgreen:
inderdaad dat bedoelde ik :denken: gelukkig ben ik niet de enige die het zo las.... :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:
malinois schreef:
EvavT schreef:Reden temeer dus om mijzelf geen angst in te boezemen.
:ok:

ik snap alleen niet dat je 'alleen maar' agressieve honden tegenkomt in het bos... :denken: ik ben er in al die jaren nog geen 1 tegengekomen...
'alleen maar' lezen is moeilijk hè.... :19:
dat heb ik niet gezegd
ik ga al 2 jaar lang dagelijks met hem wandelen en heb een keer of 3 gedoe gehad.
Meer dan genoeg, des te vaker is het goed gegaan dus.

Als je een grote hond hebt is het ook anders, met mijn Dog had ik nooit problemen wat vechten betreft.
Daar ging ik ook anders mee om. als er dan wat misgaat is de kans groot dat de Dog wint.... :eek:
:neenee: bedoelde het gewoon goed hoor merk alleen op wat jij schrijft, dan moet je het duidelijker omschrijven :roll:
maar ik weet niet hoe groot jij m'n honden schat, maar de kleinste is 47 cm hoog hoor.... :denken:
wat heeft dat met grote of kleine honden te maken?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:want dit was echt een aanslag.
dat vraag ik me dus nog steeds af want je hond had geen schrammetje :denken: maar goed.. 't is natuurlijk nooit leuk om mee te maken....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:Scooby

wat is jouw advies dan als het echt dreigt mis te gaan?
ik ben scooby dan wel niet.. maar ik zou beginnen te stoppen met het idee de straat op te gaan van 'er zou weleens wat kunnen gebeuren'.....
Al die onzekerheid komt je hond niet ten goede....
Wij hebben alles in het werk gesteld om de honden van elkaar te halen, en de schade voor de honden is beperkt gebleven, voor ons wat minder :roll:

prima moet je ook zeker doen, maar je moet wel weten wat je doet en niet wild in het wilde weg gaan slaan en paniekeren....
en dat heb ik nog over voor mijn hondje ook :eek:
lijkt me logisch als ik moest kiezen deed ik het ook.. maar er is je al vaker gewaarschuwd dat je uit moest kijken bij vechtende honden. Ik steek m'n handen er NIET tussen.
Afbeelding
EvavT

Scooby schreef:
EvavT schreef:
Scooby schreef:Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen als twee honden vechten, is je jas over hen heen gooien. Doordat 'het licht' dan even uit gaat voor hen, zal het gevecht staken en kun je ze uit elkaar halen.
Kijk :ok: dat vind ik nou een goede tip!!! :wink:

daar zou ik dus gewoon helemaal niet aan denken maar een volgende keer wel...(al hoop ik dat die niet meer komt...) :wink:
EvavT

Scooby schreef:
EvavT schreef:Een vergelijk met hondengevechten is dus niet aan de orde alhoewel ik wel weet dat ik beter al niet had kunnen schrikken :19: .
Jemig, Eva lees je wel wat ik schrijf?!? :roll: Het voorbeeld van de hondengevechten haalde ik aan, omdat jij mijn opmerking over het feit dat je een vechtende hond ophitst door hem te gaan slaag, gewoon weerlegde en het zelfs nog als TIP gaf, omdat het zo goed gewerkt had...
Je begint de dingen nu allemaal wel een beetje uit zijn verband te trekken, hoor...
Sorry, het gegeven dat je je honden ophitst als je slaat en schreeuwt was me al duidelijk.
Ik doelde op het feit dat het STIL was toen wij probeerden de honden uitelkaar te halen.
Ik vond de vergelijking zeker goed, want hier zie je uitvergroot hoe je honden extreem kan ophitsen.
Als dit anders overgekomen is spijt me dat (het zijn ook zoveel opmerking en reacties..... :eek: )

:wink:
EvavT

Scooby schreef:
EvavT schreef:Zo hard heb ik niet geslagen, en ik heb zeker niet met klompen geschopt of gemept zoals jij aangeeft, want dat klinkt wel erg agressief.
Pfff..., dit was toch ook een verhaal van wat Inge met Danco had meegemaakt?!? :roll: Waarom betrek jij alle voorbeelden die hier gegeven worden op jezelf?!

Ik wilde het alleen even in de juiste context zetten.
Betrek dit niet op mezelf maar wilde duidelijk hebben hoe en van waaruit ik gereageerd heb
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Eva, je moet even niet zo alles uit zijn verband trekken als iemand wat schrijft. Het slaan en schoppen wat je hebt gedaan hitst gewoon op, klaar! Geloof het nou maar ipv het niet aan te nemen. Het zachte slaan met de riem is helemaal een trigger om de boel op te juinen.

Zou je een genadeloos harde klap of schop hebben gegeven zou het wel helpen. Een vriendin van me heeft een hond die werd aangevallen door een rotweiler/cane corso, waarbij de eigenaar bleef roepen "hij vermoord hem, hij vermoord hem" en vervolgens niks deed. Toen heeft haar vriend die hond een godsgruwelijke klap op zijn kop gegeven omdat hun jonge hondje al helemaal slap werd en totaal door elkaar geschud werd. Die hond is daar later helaas aan overleden en dus hielp het. :jank: Leuk is anders maar hij was bezig hun hond dood te maken en niemand op dat terras wilde helpen. Hun eigen hond was aangelijnd notabene en was 9 maanden oud. De eigenaar was niet eens boos achteraf omdat hij er toch al over dacht die hond in te laten slapen ivm zijn erg slechte karakter.

Als honden vechten trek je ze of aan de achterpoten weg, of je duwt ze in het water als je die mogelijkheid hebt, of je gooit er een jas over inderdaad. Maar slaan en schoppen is echt uit den boze. Net als schreeuwen trouwens. In principe had jullie reactie er voor kunnen zorgen dat de hond zou doordraaien en echt voor de kill was gegaan. Iets dat zeker niet zo was aangezien hij niks heeft. Wilde de hond echt kwaad was hij helemaal open gereten of die hond had geen tanden :mrgreen: Ik ga zelf voor een snoeiharde correctie met veel kabaal om je hondje op zijn plek te zetten aangezien hij hoog en uitdagend gedrag vertoonde.

Je hond niet meer met grote reuen laten spelen zonder dat je weet dat ze veilig zijn is genoeg, daarmee los je alles op want er gebeurd gewoon nooit meer wat :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

EvavT schreef:
Scooby schreef:

Ik wilde het alleen even in de juiste context zetten.
Betrek dit niet op mezelf maar wilde duidelijk hebben hoe en van waaruit ik gereageerd heb
Hoi Eva,

Volgens mij heb je de situatie in je allereerste verhaaltje al heel duidelijk geschetst, toch?
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

EvavT schreef: We lopen richting elkaar, ik vraag nog 'gaat dat goed'....op het moment dat die man twijfelt gaat bij mij een alarmbel rinkelen.
Deze vraag wordt mij ook met enige regelmaat gesteld , en dan gaat bij mij ook een alarmbel rinkelen :wink:

Ik ken die andere hond niet , dus hoe moet ik nu voorspellen hoe de interactie tussen die twee honden zal verlopen ? Dat hangt van zoveel dingen af . En wat is "goed gaan " ?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Hoi Eva, je moet even niet zo alles uit zijn verband trekken als iemand wat schrijft. Het slaan en schoppen wat je hebt gedaan hitst gewoon op, klaar! Geloof het nou maar ipv het niet aan te nemen. Het zachte slaan met de riem is helemaal een trigger om de boel op te juinen.
inderdaad...
Iets dat zeker niet zo was aangezien hij niks heeft. Wilde de hond echt kwaad was hij helemaal open gereten of die hond had geen tanden :mrgreen: Ik ga zelf voor een snoeiharde correctie met veel kabaal om je hondje op zijn plek te zetten aangezien hij hoog en uitdagend gedrag vertoonde.
kijk.. dat bedoelde ik dus ook toen ze schreef dat het een 'aanslag' was, als dat zo was geweest had hij echt serieuze verwondingen gehad en misschien wel erger....
Een andere hond op z'n plek zetten gaat vaak met heel veel gegrom en een beetje happen... maar er is zo goed als nooit iets van te zien...
Ik zie het zelf bij m'n eigen honden die elkaar met heel veel bombarie op z'n plek zetten.. zonder enig schrammetje.. maar wel dat een vreemde zich wild zou schrikken die er geen verstand van zou hebben...
Een vreemde hond kan ook een flinke correctie verwachten als waarschuwen niet helpt... maar echt bijten (dus met bloed etc.) doen ze zeker niet! En met een flinke correctie is ook niets mis, hebben ze zelf ook voldoende gehad van vreemde honden toen ze jonger waren, ze hebben er geen van allen een trauma van opgelopen, kunnen nog met zo goed als alle honden prima overweg dus ik zie er geen probleem in.. ja dat je er flink van kan schrikken.

Je hond niet meer met grote reuen laten spelen zonder dat je weet dat ze veilig zijn is genoeg, daarmee los je alles op want er gebeurd gewoon nooit meer wat :wink:
een teef kan ook flink snauwen als het moet :mrgreen: maar je hebt wel gelijk :wink:
Afbeelding
EvavT

Hoi Eva,

Volgens mij heb je de situatie in je allereerste verhaaltje al heel duidelijk geschetst, toch?[/quote]

Ja....oké!

Ik wist ook al dat ik het buiten mijn wil om opgehitst heb :denken:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nog een tip voor hopelijk geen volgende keer; als ze vasthebben ga dan niet aan de honden trekken want dat kan flinke scheurwonden veroorzaken. Helaas heb ik dat bij een van onze honden meegemaakt.
En een hond kan na zo'n aanvaring nog lang in een shocktoestand verkeren.En "lang" kan best een week zijn.
EvavT

Zoie schreef:
EvavT schreef: We lopen richting elkaar, ik vraag nog 'gaat dat goed'....op het moment dat die man twijfelt gaat bij mij een alarmbel rinkelen.
Deze vraag wordt mij ook met enige regelmaat gesteld , en dan gaat bij mij ook een alarmbel rinkelen :wink:

Ik ken die andere hond niet , dus hoe moet ik nu voorspellen hoe de interactie tussen die twee honden zal verlopen ? Dat hangt van zoveel dingen af . En wat is "goed gaan " ?
Klopt, maar je kent je eigen hond toch?
Natuurlijk weet je dan niet wat die andere hond doet of oproept, maar je hebt wel honden die alles toelaten of gewoon heel zachtaardig zijn en honden die meer 'karakter' hebben in de zin van kleine honden niet mogen, of reuen niet mogen of ik roep maar wat
uiteindelijk ben je allebei verantwoordelijk en zit er altijd een risico in als je twee vreemde honden bij elkaar laat :wink:
EvavT

MARC_S schreef:Het slaan en schoppen wat je hebt gedaan hitst gewoon op, klaar!

Oké

Toch niet helemaal goed gelezen.
Ik erken dat ik het versterkt heb, echter ik heb pas helemaal op het eind met de riem geslaan en toen was het direct over. Dat is mijn ervaring
Dat schreeuwen, slaan en schoppen ophitsen is mij geheel duidelijk.
Mijn eerste paniekreactie heeft meer slecht gedaan vrees ik :denken:

Het zachte slaan met de riem is helemaal een trigger om de boel op te juinen.

Ik begrijp het.....

Kijk nu komen we bij de concrete aanwijzingen :ok:

Als honden vechten trek je ze of aan de achterpoten weg, of je duwt ze in het water als je die mogelijkheid hebt, of je gooit er een jas over inderdaad.

In principe had jullie reactie er voor kunnen zorgen dat de hond zou doordraaien en echt voor de kill was gegaan.

Dit vind ik dus echt vreemd. Kennelijk is mijn verhaal niet overgekomen. Een omstander en de eigenaar van de andere hond zeiden JUIST het had veel erger kunnen aflopen als wij de boel hadden lopen ophitsen.....
Jullie doen of wij aan het schreeuwen en slaan en schoppen zijn geslagen.
Niet dus
Dan heb ik me kennelijk heel verkeerd uitgedrukt.
...was er maar een filmpje van gemaakt.....

Ik ga zelf voor een snoeiharde correctie met veel kabaal om je hondje op zijn plek te zetten aangezien hij hoog en uitdagend gedrag vertoonde.

Nu wel veel kabaal?
dus je bedoelt, als Bob uitdagend gedrag vertoond moet ik hem corrigeren, ingrijpen?
Normaal gesproken corrigeren honden elkaar
Dat dit hier zo fel ging zegt iets over die andere hond, uiteraard moet Bob daarin wat meer terughoudend worden.
Ik dacht dat ie dat het beste zou leren door omgang met andere honden en dat was ook verbeterd, DACHT ik. maar nu ff niet dus :roll:

Ja dat laatste had ik ook al bedacht :wink:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

EvavT schreef:
Zoie schreef:

Klopt, maar je kent je eigen hond toch?
Natuurlijk weet je dan niet wat die andere hond doet of oproept, maar je hebt wel honden die alles toelaten of gewoon heel zachtaardig zijn en honden die meer 'karakter' hebben in de zin van kleine honden niet mogen, of reuen niet mogen of ik roep maar wat
uiteindelijk ben je allebei verantwoordelijk en zit er altijd een risico in als je twee vreemde honden bij elkaar laat :wink:
Mijn uitlaathond , Luna , is pittig en heeft karakter . Met de overgrote meederheid van de honden gaat het goed , maar onder omstandigheden die ik op zo'n moment niet kan gaan uitleggen kan ze lelijk doen . Dan laat ze zich prima corrigeren en het liefst heb ik dan een baas die niet zelf in paniek raakt en begint te schreeuwen . Maar het kan ook van die andere hond uitgaan , en wat er dan gebeurt weet ik ook niet .
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Weet je wat het is? Het komt eigenlijk maar zelden voor dat een hond de ander echt verwond. Meestal is het twee reuen, staarten hoog, de sterkste denkt, wat denk je wel, valt uit, de kleinste heeft een grote bek terug en dan klappen ze op elkaar.
Dat gaat hard, heel veel kabaal, veel gekrab en geduw van poten, veel klapperende tanden en gegil en ineens is het afgelopen. Beiden honden hebben een paar kleine gaatjes en zijn verder wat geshoqued. Meer dan dat krijg je met name als je gaat gillen, slaan of schreeuwen.

Gaat een hond schudden, blijft hij vast houden, of zie je echt bloed en wonden dan is er altijd nog de tijd om snoeihard in te grijpen.

Ik heb regelmatig met mijn vingers in mijn oren een gevecht aangezien tussen Wuil en een andere teef. Kwam er bloed of was het een type gevecht/hond dat ik niet vetrouwde dan greep ik in, 2 minuutjes gillen, happen en krabben vond ik geen probleem als de andere hond ook wil en de baas het niet erg vond. Waar meerdere honden los lopen heb je dat altijd, hoort erbij :wink:
Afbeelding
EvavT

Malinois....... maar echt bijten (dus met bloed etc.) doen ze zeker niet!

schrijf je

zal ik je even de gegevens geven van 2 oudere mensen hier die hun yorkie dood hebben (en daar veel verdriet van hebben na 14 jaar van het beestje gehouden te hebben)
en van een andere man die zijn pup doodgebeten zag worden door een wolfshond

en zal ik je dan nog 3 adressen geven van mensen die door een gevecht tussen honden hun hond naar de dierenarts konden brengen met wonden? waarvan 1 hond zelfs een operatie moest hebben?

Ik merk dat ik gewoon met Bob ga wandelen en dat ik wellicht te makkelijk en te vrij dacht over omgang met andere honden.
Waardoor ik gevechten heb gezien en wat nuchterder geworden ben
waardoor jullie denken dat ik met angst rondloop
nee ik ben niet bang voor honden in het algemeen, niet voor grote en niet voor loslopende. Ik moet juist wat oplettender worden.
Dat is de les en dat is een goede les. Het blijven dieren en ik was ook een beetje naief, da's nu hoop ik wel over :wink:

Die betreffende wolfshond, daar heb ik ook een keer een treffer mee gehad. Hij kwam uit de schuur en ik liep daar precies op dat moment langs met pup Bob GRRR ging het...
ik trok Bob terug en liep door en dacht oeh, da's territorium, misschien beter niet zo langs schuurtjes lopen
Later (gelukkig later) hoorde ik dat deze hond een hondje heeft doodgebeten. Hij woont nu elders
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”