Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opleiding trimmen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

jidde

Opleiding trimmen

Ongelezen bericht door jidde »

Heeft iemand er ervaring mee met deze opleiding?
ik ben een week naar barneveld gegaan voor school en heb ook een les hondentrimmen gehad. En dat beviel mij super :ok:

Wat kan je het beste doen? ik ben nu 17 jaar, heb er dus geen problemen mee om eventueel naar school te gaan voor aan jaar. Volgens mij bestaan er alleen curcussen, en geen "school".

En dan nog belangrijker, wie doet er zelf aan trimmen? Is het zwaar werk (dat heb ik gehoord en geloof dat best :mrgreen: ), kan je makkelijk werk vinden en noem maar op.

Ik vraag dit omdat mijn opleiding dierverzorging nogal tegen valt,
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Ik heb het net allemaal uitgezocht omdat het mij ook zo leuk lijkt!
De bekenste zitten in Barneveld en Bunnik, en dan nog iets in Rotterdam.
Het zijn wel opleidingen maar je hebt weinig theorielessen, vind ik. 1 middag of avond in de week.
De rest is dus stage lopen en dan minimaal 2 hele dagen per week, vrijwel altijd onbetaald.

Zara is gister naar een trimsalon geweest en heb ik daar gelijk gevraagd waar hun de opleiding gedaan hebben. Bunnik dus.
Maar zij vonden dat je na de opleiding nog helemaal geen goede trimster was, pas na jaren ervaring laten ze nieuw personeel volledig hun eigen gang gaan.
Je leert dus het beste in de praktijk, logisch he:)

P.s het is waanzinnig duur, bijna 2000 euro!!!!
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik weet dat het duur is, maar school is ook bijna hetzelfde :mrgreen:
Je kan ook zonder diploma een trimsalon beginnen, niet dat ik dat doe hoor :mrgreen:

Ik zal eens verder informeren, want mij lijkt het toch een leuke baan
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

jidde schreef:Ik weet dat het duur is, maar school is ook bijna hetzelfde :mrgreen:
Je kan ook zonder diploma een trimsalon beginnen, niet dat ik dat doe hoor :mrgreen:

Ik zal eens verder informeren, want mij lijkt het toch een leuke baan
Een baan vinden daarin zal erg moeilijk zijn, je zult je dan toch beter kunnen richten op een zelfstandige onderneming. Zie het trimdiploma als een rijbewijs, je kent de basistechnieken, de ervaring en de verfijning leer je in de praktijk. Ik ben zelf na het examen direkt voor mezelf begonnen, dat viel niet mee, dat viel soms zelfs behoorlijk tegen, maar met de nodige inzet en doorzettingsvermogen zijn we er ook gekomen :cheer:

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Bunnik, beter betaalbaar want als het erop aankomt moet je het belangrijkste deel toch zelf doen en die paar extra lesjes die een vermogen kosten die je in Barneveld zou krijgen die doen 't 'm echt niet. Belangrijkste is om een goed stage-adres te hebben en die vinden moet je toch zelf doen.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

hahaha dierverzorging valt tegen? Vertel, hahaha :mrgreen:

Ik ga nu via school een cursus doen. We hebben alwel wat theorie lessen gehad, ik vind het nu al erg leuk :mrgreen: We hebben nu op school ook een apart trimlokaal dus ik ben benieuwd :cheer:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Wendy, goed trimmen leer je in een trimsalon of bij een goede fokker die een ras heeft dat getrimd moet worden. Vaak zie je dat de z.g. leerboeken afwijken van de manier waarop een ras getrimd moet worden volgens de standaard, Je leert het dan dus verkeerd.

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

annicka schreef:Wendy, goed trimmen leer je in een trimsalon of bij een goede fokker die een ras heeft dat getrimd moet worden. Vaak zie je dat de z.g. leerboeken afwijken van de manier waarop een ras getrimd moet worden volgens de standaard, Je leert het dan dus verkeerd.

Groeten, Ellen
Je hebt hele mooie rasstandaardmappen die aardig kloppen met wat de rasstandaard voorschrijft. Ben het er niet mee eens dat je zo verkeerde modellen aanleert. Wel moet je zelf op de hoogte blijven van wat er speelt per ras en het meeste leer je zeker uit de praktijk, maar zo'n map is onmisbaar in het begin.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb met Floor en Benno zo'n workshop van een dag gedaan. Best leuk maar mn baan zou het niet zijn want ik heb het na één hond wel gehad :mrgreen: Maar misschien wel leuk om een keer een dag te proberen met een leenhond ofzo?

Ik zou alleen niet als enige opleiding dit doen. Want als je dadelijk het lichamelijk niet meer aankan ofzo dan heb je verder helemaal geen opleiding :?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
danja
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door danja »

Hoi ik heb ook een workshop gedaan met mijn Maltezer Danja. Ik snap niet hoe trimmers 3 of 4 honden op een dag doen. Terwijl jij de hele dag bezig bent. Ik knip mijn Maltezers zelf en iedere keer dat je het doet leer je weer. Ik wou ook zo'n cursus doen, maar het is erg duur en je komt niet makkelijk in het wereldje van de trimmers is mijn ervaring.

Groetjes Anneke
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

danja schreef:Hoi ik heb ook een workshop gedaan met mijn Maltezer Danja. Ik snap niet hoe trimmers 3 of 4 honden op een dag doen. Terwijl jij de hele dag bezig bent. Ik knip mijn Maltezers zelf en iedere keer dat je het doet leer je weer. Ik wou ook zo'n cursus doen, maar het is erg duur en je komt niet makkelijk in het wereldje van de trimmers is mijn ervaring.

Groetjes Anneke
LOL, van die ukkies 8 als het moet. Kwestie van plannen, werkervaring enz. :cheer:

Hoe bedoel je: je komt niet makkelijk in het wereldje van de trimmers is mijn ervaring.
:denken:
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

danja schreef:Ik snap niet hoe trimmers 3 of 4 honden op een dag doen. Terwijl jij de hele dag bezig bent. Ik knip mijn Maltezers zelf en iedere keer dat je het doet leer je weer.
Zoooolang duurt het knippen van een maltezer nu toch ook weer niet? :19: Ik knip ook al jaren mijn maltezers zelf. Onze huidige maltezer heeft jarenlang in lange vacht gestaan, maar omdat hij nu alle dagen met de andere honden mee gaat wandelen heb ik zijn vachtje ook kortgezet. Is wel een stuk praktischer. :cheer:
Omdat ik tweemaal een slechte ervaring had bij twee verschillende trimsalons ben ik ze maar zelf gaan knippen.(Ondanks vooraf gemaakte afspraken werd de hond telkens geschoren, één keer de oortjes te kort geknipt en éénmaal misknipt aan de staart... :roll: )
De eerste keren heb ik er inderdaad vreselijk lang over gedaan en was hij nauwelijks toonbaar vrees ik :mrgreen: maar hoe meer ervaring en hoe beter het materiaal hoe vlotter het gaat.
Twee uurtjes is nu zowat het gemiddelde om Snow in een fatsoenlijk modelletje te knippen. Dus ik kan wel begrijpen dat trimsalons er een aardig aantal per dag kunnen knippen.
Maar 't is wel vreselijk vermoeiend hoor! Eéntje per dag vind ik wel genoeg!!! :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

ik heb de opleiding via bunnik gevolgt, theorie lessen in arnhem, stagen heb ik zelf geregeld, omdat er niet veel plek was in limburg, wij hebben 9 hele dagen theorie gehad,het werk is niet echt zwaar wel grotere rassen uitborstelen en een hond helemaal in model plukken is ook pittig doe er nooit meer dan 2 op een dag{plukken} want je hebt geen vingers meer over.en de houdingen zijn vaak vermoeiend.

een malteze wassen fonhen en knippen duurt ca 1 1/2 uur, grotere honden 2 tot 3 uur, plukken van grote rassen poeh soms wel 4 uur.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik trim (d.w.z. pluk) mijn honden zelf. Er zijn maar weinig trimsters die ervaring hebben met de Laekense Herder. Ik heb het destijds van de fokker van mijn eerste Laekense geleerd en vind het leuk om 1 hond per keer te doen. De hele dag honden trimmen lijkt me erg zwaar.
Ook het uit de knoop halen van vachten die door de eigenaar van de bewuste hond niet goed onderhouden zijn lijkt me niet echt heel bevredigend.
irstas

nee dat klopt, maar hoe graag de baas het ook wil als het niet lukt of als ik hiermee de hond pijn zou moeten doen, dan word het gewoon geschoren, het moet wel prettig voor de hond blijven natuurlijk, we zijn geen dierenmishandelaars.dat de baasjes dan wel eens beledigt zijn is hun probleem moeten ze maar borstelen.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Suzanne de Lange schreef:Ik trim (d.w.z. pluk) mijn honden zelf. Er zijn maar weinig trimsters die ervaring hebben met de Laekense Herder. Ik heb het destijds van de fokker van mijn eerste Laekense geleerd en vind het leuk om 1 hond per keer te doen. De hele dag honden trimmen lijkt me erg zwaar.
Ook het uit de knoop halen van vachten die door de eigenaar van de bewuste hond niet goed onderhouden zijn lijkt me niet echt heel bevredigend.
vind ik juist heel bevrijdigend.
Wat is heerlijker dan een hond jou dankbaar is dat je hem uit de ellende geholpen hebt.
er komt een hond binnen die volledig vervilt is, die haal je uit de vilt en je ziet aan de hond dat die dol gelukkig is,dat is toch prachtig!!!
waardoor heij vervilt is is eigenlijk voor mij niet zo belangrik, tuurlijk ik probeer de mensen te leren hoe ze de hond moeten verzorgen, maar er zijn genoeg mensen die dat proberen maar niet kunnen, bv oudere mensen.
irstas

het eerste wat een hond denkt nadat hij uit de ellende is gehaalt is :hey vel likken!!!hey piemeltje likken!!!
Marja
Zeer actief

[vind ik juist heel bevrijdigend.
Wat is heerlijker dan een hond jou dankbaar is dat je hem uit de ellende geholpen hebt.
er komt een hond binnen die volledig vervilt is, die haal je uit de vilt en je ziet aan de hond dat die dol gelukkig is,dat is toch prachtig!!!
waardoor heij vervilt is is eigenlijk voor mij niet zo belangrik, tuurlijk ik probeer de mensen te leren hoe ze de hond moeten verzorgen, maar er zijn genoeg mensen die dat proberen maar niet kunnen, bv oudere mensen.[/quote]

Lupa, heb jij misschien wat tips over dat vervilten?? Stapper heeft hier enorm last van, die moet je eigelijk elke dag helemaal klitvrij maken.
Ik zou wel willen weten hoe dat komt, dat vervilten!
Afbeelding
irstas

Afbeelding[/img]

deze borstels zijn daar heel fijn voor test hem wel eerst op je eigen arm uit om het gevoel te krijgen, je mag er best hard mee trekken maar dan moet je hem wel goed op de huid zetten anders snij je de haren alleen maar af en je doet de hond pijn.wel niet elke week gebruiken, een herdershark is daar wel geschikt voor, goed vanaf de huid borstelen zodat de onderwol die loszit eruit komt, 1x per week moet voldoende zijn, anders word de huid te geiriteerd als je elke dag gaat borstelen.
vervilting komt meestal doordat je over de onderwol borstelt, dus echt goed vanaf de huid borstelen.

let wel op de prijzen van deze borstels veschillen ontzettend, ik heb die van mij op de ray in amsterdam gehaalt{hondenshow winner} voor 5euro, die is van gehard plastic zwart met groen, heeft een heel fijn handvat, dus werkt prettig, de houten uitvoeringen zoals op de afbeelding zijn minder prettig maar deze kosten wel ca 27 euro.
Laatst gewijzigd door irstas op 21 nov 2004 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

irstas schreef:Afbeelding[/img]

deze borstels zijn daar heel fijn voor test hem wel eerst op je eigen arm uit om het gevoel te krijgen, je mag er best hard mee trekken maar dan moet je hem wel goed op de huid zetten anders snij je de haren alleen maar af en je doet de hond pijn.wel niet elke week gebruiken, een herdershark is daar wel geschikt voor, goed vanaf de huid borstelen zodat de onderwol die loszit eruit komt, 1x per week moet voldoende zijn, anders word de huid te geiriteerd als je elke dag gaat borstelen.
vervilting komt meestal doordat je over de onderwol borstelt, dus echt goed vanaf de huid borstelen.

let wel op de prijzen van deze borstels veschillen ontzettend, ik heb die van mij op de ray in amsterdam gehaalt{hondenshow winner} voor 5euro, die is van gehard plastic zwart met groen, heeft een heel fijn handvat, dus werkt prettig, de houten uitvoeringen zoals op de afbeelding zijn minder prettig maar deze kosten wel ca 27 euro.
Geef mij anders maar een echte (dus zoals afgebeeld), ipv zo'n plastic imitatiegeval :roll:
Gast

Marja schreef:[vind ik juist heel bevrijdigend.
waardoor heij vervilt is is eigenlijk voor mij niet zo belangrik, tuurlijk ik probeer de mensen te leren hoe ze de hond moeten verzorgen, maar er zijn genoeg mensen die dat proberen maar niet kunnen, bv oudere mensen.
Lupa, heb jij misschien wat tips over dat vervilten?? Stapper heeft hier enorm last van, die moet je eigelijk elke dag helemaal klitvrij maken.
Ik zou wel willen weten hoe dat komt, dat vervilten![/quote]
ik kan je niet zomaar een tip geven ik kan de vacht niet in het echt zien.
Vilt komt alleen als je de hond niet borstelt als je borstelt maar niet echt heel erg goed dan heb je bv klit.
vilt komt omdat bv denk ik bij jou honde de ondervacht niet goed uit geborstelt word.
Goed borstelen hoeft niet vaak maar moet wel goed gebeuren, met een hond als die van jou kun je echt ruim 1 uur bezig zijn.
1x per 2 weken zou het voldoende zijn.
Het apparaat wat getoont wordt is en super apparaat maar ik zou hem niet al te vaak gebruiken wat het snijd de vilt en dus ook de vacht, als je dat te veel gebruikt hebje gen vacht meer over, en het is geen borstel maar het zijn en soort van messjes.
Als je hond gevoelig is voor klit zit er niks anders op dan iederedag klittenvrij te maken, maar je hoeft niet de hele hond te kammen/borstelen, alleen de plekken die klit gevoelig zijn (oksels,broek,oren,liezen), en antiklit spray is ook welkom, dat maakt de vacht wat soepeler en daardoor is makkelijk klitvrij te krijgen en te houden.
Marja
Zeer actief

Bedankt voor de tips!
Ik ga het zeker eens proberen met dat ding:)

Stapper zwemt twee keer per dag en ik droog hem nooit, zou dat er mee te maken hebben, dat hij zo snel klit en vervilt?
Hij heeft trouwens ook wat ze noemen een castratievacht, zo'n heel pluizige zachte toestand :denken:
Afbeelding
Gast

Marja schreef:Bedankt voor de tips!
Ik ga het zeker eens proberen met dat ding:)

Stapper zwemt twee keer per dag en ik droog hem nooit, zou dat er mee te maken hebben, dat hij zo snel klit en vervilt?
Hij heeft trouwens ook wat ze noemen een castratievacht, zo'n heel pluizige zachte toestand :denken:
omdat hij zwemt en hij een dikke vacht heeft gaat de vacht in en door elkaar, het beste is om hem te borstelen als die dorrg is, bv de volgende ochtend, daarna is hij weer nat en in de klit maar de klitten van de dag daarvoor ben je ze alvast kwijt
irstas

Geef mij anders maar een echte (dus zoals afgebeeld), ipv zo'n plastic imitatiegeval

het is maar net wat je prettiger werken vind.
die wat ik gebruik "plastic imitatie geval :roll: "zijn meestal uit duitsland afkomstig, veel steviger dan de houten versie,goedkoper,en hygienischer.

als je hond flink veel klitten heeft en nat word, dan zetten de klitten zich alleen maar vaster.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”