Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hulp gezocht, grote reu dekt kleine teef

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Niala
nieuw lid

Hulp gezocht, grote reu dekt kleine teef

Ongelezen bericht door Niala »

Hallo,

Ik zal meteen maar met de deur in huis vallen: ik ben niet zo'n hondenmens. De enige reden dat ik me hier heb aangemeld, is omdat ik me zorgen maak over de hond van een vriendin en ik graag de meningen van kenners op dit gebied zou willen horen.
Na dit hele gedoe zal ik me weer afmelden omdat ik verder zelf niet veel interesse heb in het houden van honden, ik houdt het bij het fokken van katten :wink:
Maar goed, ik hoop dat iemand toch mijn vragen zou willen beantwoorden.
Deze vriendin heeft een teckeltje. Nu vertelde ze me dat haar hondje twee weken terug "per ongeluk" (aanhalingstekens hier omdat ik mijn vraagtekens heb bij het per ongeluk zijn van de hele zaak) in het park gedekt is door een sheltie. Ik heb haar aangeraden om in ieder geval met de dierenarts te overleggen of het beestje niet beter zo snel mogelijk geholpen kan worden. Abortus dus. Ik weet dat dit bij katten wel kan, maar of het bij honden gedaan wordt weet ik niet.
in mijn ogen zit de wereld niet te wachten op nóg een nest rasloze pups die de asiels komen overspoelen, maar goed, misschien is dat niet helemaal terecht.
Waar ik me echter het meeste zorgen over maak is het verschil in formaat. Dit teckeltje is echt klein, ze weegt zo'n drie a vier kilo. Alweer: ik ben geen teckelkenner en ik heb geen idee of dat echt klein is, maar ze in in mijn ogen in ieder geval kleiner dan de gemiddelde sheltie!
Ik zou graag willen weten of ik me terecht zorgen maak om dit hondje. Mijn vriendin zegt dat het wel los zal lopen, die verheugt zich al helemaal op kleine pluizige hondjes, maar ik ben erg bang voor problemen tijdens de zwangerschap en/of geboorte. Wat kan ze verwachten? Is er een risico op een vroeggeboorte door een gebrek aan ruimte? Is een keizersnede sowieso nodig?

Alvast bedankt,
Niala
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat de bevalling wel lukt aangezien een sheltie heel slank is en geen breed front of schedeltje heeft. De moeder bepaald de groei dus de pups blijven relatief wat kleiner in een dwergtekkel dan als de moeder de sheltie was geweest.

Maargoed, weghalen die hap want niemand zit op deze miks te wachten. Tekkels zijn kwa karakter zo ongeveer het tegenovergestelde van een sheltie. Drukke baasgerichte werkhondjes tov eigenwijze jachthondjes die graag wegrennen en achter een spoor aangaan. Geen combi dus. En inderdaad, honden genoeg :ok:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi allemaal,

Denken jullie er ook aan dat het hier ook wel eens op een Kaninchenteckel kan gaan, gezien haar gewicht (3 à 4 kilo)?! Dan wordt het grootte verschil met een Sheltie ineens wèl erg groot, vind ik...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
Scooby schreef:Hoi allemaal,

Denken jullie er ook aan dat het hier ook wel eens op een Kaninchenteckel kan gaan, gezien haar gewicht (3 à 4 kilo)?! Dan wordt het grootte verschil met een Sheltie ineens wèl erg groot, vind ik...
ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat dit een geschat gewicht was, 3 - 4 kg is wel héél erg licht.
zó'n klein teckeltje krijgt een sheltie zo maar niet in 1-2-3 gedekt, dus in dat geval zou het zeker niet om een ongelukje gaan :19: .

niet 1, 2, 3 gedekt? jawel hoor :wink:
Niala
nieuw lid

ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat dit een geschat gewicht was, 3 - 4 kg is wel héél erg licht.
zó'n klein teckeltje krijgt een sheltie zo maar niet in 1-2-3 gedekt, dus in dat geval zou het zeker niet om een ongelukje gaan
ik heb even opgezocht wat een kaninchenteckeltje nou eigenlijk inhoudt en inderdaad denk ik dat het diertje van mijn vriendin een kaninchen is.

Ik heb ook mijn twijfels over of het een ongelukje is, al blijft ze vol houden van wel. Ze wist dat het hondje loops was, nou dat zou voor mij genoeg reden zijn om haar iig niet los te laten lopen.
bij welke báásjes ze terecht zullen komen, dat zal eerder het probleem zijn
inderdaad...
Maar goed, alvast bedankt voor jullie antwoorden, ze hebben me iig gesterkt in mijn beslissing om haar over te halen tot een bezoekje dierenarts.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Niala schreef:
zó'n klein teckeltje krijgt een sheltie zo maar niet in 1-2-3 gedekt, dus in dat geval zou het zeker niet om een ongelukje gaan
ik heb even opgezocht wat een kaninchenteckeltje nou eigenlijk inhoudt en inderdaad denk ik dat het diertje van mijn vriendin een kaninchen is.

Ik heb ook mijn twijfels over of het een ongelukje is, al blijft ze vol houden van wel. Ze wist dat het hondje loops was, nou dat zou voor mij genoeg reden zijn om haar iig niet los te laten lopen.
bij welke báásjes ze terecht zullen komen, dat zal eerder het probleem zijn
inderdaad...
Maar goed, alvast bedankt voor jullie antwoorden, ze hebben me iig gesterkt in mijn beslissing om haar over te halen tot een bezoekje dierenarts.
voor een bezoekje aan de DA is het te laat, igg ivm met een "abortus".
Binnen 24 uur moet je , als een hond"gedekt is en het was een foutje (domme fouten vind ik persoonlijk) dan kan er nog gespoten worden (met herhaling) na twee weken niet meer...ik hoop dat het hondje gewoon niet drachtig is...
Niala
nieuw lid

yamie schreef: voor een bezoekje aan de DA is het te laat, igg ivm met een "abortus".
Binnen 24 uur moet je , als een hond"gedekt is en het was een foutje (domme fouten vind ik persoonlijk) dan kan er nog gespoten worden (met herhaling) na twee weken niet meer...ik hoop dat het hondje gewoon niet drachtig is...
Maar is het niet mogelijk dat om haar nu te laten castreren en alles weg te laten halen, inclusief pups? Klinkt misschien wreed maar in mijn ogen een betere oplossing dan het risico op problemen met de moeder, pups die misschien iet geaccepteerd worden na een eventuele keizersnede en de misschien minder leuke levens waar ze later in terecht komen.
Bij katten is het wel gebruikelijk, misschien bij honden niet?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Niala schreef:
yamie schreef: voor een bezoekje aan de DA is het te laat, igg ivm met een "abortus".
Maar is het niet mogelijk dat om haar nu te laten castreren en alles weg te laten halen, inclusief pups? Klinkt misschien wreed maar in mijn ogen een betere oplossing dan het risico op problemen met de moeder, pups die misschien iet geaccepteerd worden na een eventuele keizersnede en de misschien minder leuke levens waar ze later in terecht komen.
bij honden idd niet gebruikelijk, alles kan natuurlijk... er zijn niet veel dierenarsten die er voor gaan..igg niet naar mijn weten....
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Niala schreef:Maar is het niet mogelijk dat om haar nu te laten castreren en alles weg te laten halen, inclusief pups? Klinkt misschien wreed maar in mijn ogen een betere oplossing dan het risico op problemen met de moeder, pups die misschien iet geaccepteerd worden na een eventuele keizersnede en de misschien minder leuke levens waar ze later in terecht komen.
Ik heb twee teven die ik vond toen ze al drachtig waren.

Beiden zijn "geholpen", of beter gezegd, van alles afgeholpen, van voortplantingsapparatuur én van de pups. Geen enkel probleem, niet voor de teven, niet voor mij, en ook niet voor de DA.

Een aanrader dus, wat mij betreft, bij ongewenste dracht.

Overigens, nog niet zo heel lang geleden hadden we hier een mevrouw op het forum die een pup had welke geboren was uit een Jack Russelteefje, en wiens vader een Rottweiler was. Ik geloof er nog steeds niks van, want ik kan het me allemaal niet echt indenken, maar deze mevrouw was zeer stellig in haar bewering, ze plaatste zelfs foto´s om ons te laten zien dat het echt waar was. Een Rottweiler met een Jack Russel lijkt me veel buitenproportioneler dan een Dwergteckel met een Sheltie. Een Sheltie zonder haar is ook niet veel hond hoor.

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat de "ongeluks-kruising" van je vriendin maar geboren moet worden. Integendeel, laat maar lekker weghalen, wat moet je ermee?
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 11 dec 2004 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Niala schreef:
Bij honden ook hoor! Ieder geval in de periode dat ik als dierenartsass. werkte werd dat gewoon zonder probleem gedaan, ook bij bijna volgroeide pups. :19: Ik vond het altijd erg schokkend eerlijk gezegd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Niala schreef:
Bij honden ook hoor! Ieder geval in de periode dat ik als dierenartsass. werkte werd dat gewoon zonder probleem gedaan, ook bij bijna volgroeide pups. :19: Ik vond het altijd erg schokkend eerlijk gezegd.
serieus? ik had toch het idee dat het bij honden niet zo gebruikelijk is... igg niet bij de DA's die ik ken....
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

yamie schreef:voor een bezoekje aan de DA is het te laat, igg ivm met een "abortus".
Tot dag 45 kan de dracht afgebroken worden met Alizin(merknaam van virbac) 2 keeer inspuiten met 24 uur tussentijd. Dus tot ruim6 weken na de dekking. Het is nog niet zo lang op de markt.
weg gehaald zit een virus in
Niala
nieuw lid

hallo daar,

Ik wil jullie nog maals bedanken voor jullie meedenken. Inmiddels is het hondje geholpen. Ze was inderdaad zwanger. Ik ben blij dat ik mijn vriendin heb kunnen overhalen tot het in huis nemen van een asielhondje inplaats van het op de wereld zetten van een nest pups.
@moderators: van mij mogen jullie mijn account weg halen hoor, ik zal hier denk ik verder niet meer komen.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:
yamie schreef:voor een bezoekje aan de DA is het te laat, igg ivm met een "abortus".
Tot dag 45 kan de dracht afgebroken worden met Alizin(merknaam van virbac) 2 keeer inspuiten met 24 uur tussentijd. Dus tot ruim6 weken na de dekking. Het is nog niet zo lang op de markt.
en dan?? dan mag je thuis gaan zitten wachten op een miskraam?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”