Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokbeleid van de RvB.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Fokbeleid van de RvB.
Algemene Vergadering: Welzijnsparagraaf BRS goedgekeurd
Datum: 13-12-04
Door: Het Bestuur
Tijdens de Algemene Vergadering van de Raad van Beheer op 11 december hebben de aangesloten verenigingen in ruime meerderheid de welzijnsparagraaf van het Basisreglement Stambomen (BRS) goedgekeurd.
Daarmee is de weg vrij voor de invoering van dit eerste onderdeel van het BRS.
De welzijnsparagraaf behelst regels waaraan alle fokkers van rashonden âEUR" of ze nu wel of geen lid van een rasvereniging zijn âEUR" zich moeten houden. Doet een fokker dit niet dan legt de Raad van Beheer een sanctie tegen deze fokker op.
De regels uit de welzijnsparagraaf hebben betrekking op het welzijn van de moederhond en luiden:
- de teef moet ouder zijn dan 16 maanden als ze wordt gedekt;
- de teef mag niet ouder zijn dan 60 maanden als ze wordt gedekt voor haar eerste nest;
- de teef mag niet ouder zijn dan 96 maanden als ze wordt gedekt;
- de teef mag in een periode van 24 maanden maximaal twee nesten hebben, waarbij de periode tussen de dekking van het eerste nest en de dekking van het tweede nest minimaal tien maanden moet zijn;
- de teef mag in Nederland maximaal vijf nesten voortbrengen.
Om tot een snelle invoering van de welzijnsparagraaf te komen, heeft het bestuur van de Algemene Vergadering toestemming gekregen de volgende noodzakelijk stappen te zetten:
- aanpassing van het Kynologisch Reglement;
- aanpassing van het automatiseringsprogramma DARWIN;
- ontwikkeling van een communicatieplan om alle fokkers te informeren;
- ontwikkelen van een sanctiebeleid voor fokkers die zich niet aan de regels van het BasisReglement Stambomen houden.
Met dit besluit heeft de kynologie een eerste en historische stap gezet op de weg naar de verbetering van het welzijn van rashonden.
Datum: 13-12-04
Door: Het Bestuur
Tijdens de Algemene Vergadering van de Raad van Beheer op 11 december hebben de aangesloten verenigingen in ruime meerderheid de welzijnsparagraaf van het Basisreglement Stambomen (BRS) goedgekeurd.
Daarmee is de weg vrij voor de invoering van dit eerste onderdeel van het BRS.
De welzijnsparagraaf behelst regels waaraan alle fokkers van rashonden âEUR" of ze nu wel of geen lid van een rasvereniging zijn âEUR" zich moeten houden. Doet een fokker dit niet dan legt de Raad van Beheer een sanctie tegen deze fokker op.
De regels uit de welzijnsparagraaf hebben betrekking op het welzijn van de moederhond en luiden:
- de teef moet ouder zijn dan 16 maanden als ze wordt gedekt;
- de teef mag niet ouder zijn dan 60 maanden als ze wordt gedekt voor haar eerste nest;
- de teef mag niet ouder zijn dan 96 maanden als ze wordt gedekt;
- de teef mag in een periode van 24 maanden maximaal twee nesten hebben, waarbij de periode tussen de dekking van het eerste nest en de dekking van het tweede nest minimaal tien maanden moet zijn;
- de teef mag in Nederland maximaal vijf nesten voortbrengen.
Om tot een snelle invoering van de welzijnsparagraaf te komen, heeft het bestuur van de Algemene Vergadering toestemming gekregen de volgende noodzakelijk stappen te zetten:
- aanpassing van het Kynologisch Reglement;
- aanpassing van het automatiseringsprogramma DARWIN;
- ontwikkeling van een communicatieplan om alle fokkers te informeren;
- ontwikkelen van een sanctiebeleid voor fokkers die zich niet aan de regels van het BasisReglement Stambomen houden.
Met dit besluit heeft de kynologie een eerste en historische stap gezet op de weg naar de verbetering van het welzijn van rashonden.
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Goede zaak
Eigenlijk zou dit een wet (dus landelijk, niet alleen van de Raad van Beheer) moeten worden die voor het fokken met alle honden geldt. Dan ben je in een klap van de broodfok af. Maar ja, ik weet het, dat is nooit te controleren en zal dus ook nooit doorgevoerd worden.

Eigenlijk zou dit een wet (dus landelijk, niet alleen van de Raad van Beheer) moeten worden die voor het fokken met alle honden geldt. Dan ben je in een klap van de broodfok af. Maar ja, ik weet het, dat is nooit te controleren en zal dus ook nooit doorgevoerd worden.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Hier zijn ze dus jaren mee bezig geweest samen met de rasverenigingen. Ik heb er een beetje gemengde gevoelens over. Aan de ene kant is het heel goed dat er iets is, maar aan de andere kant is het beperkt.
Van die regel dat een teef in Nederland max. 5 nesten mag krijgen, krijg ik een beetje de kriebels...... Wat dan mag ze daarvoor of erna in het buitenland voor de fok zijn/worden gebruikt.
En wat dacht je van die broodfokkers die 'rashonden' verkopen zonder stamboom omdat die de prijs van de pup zo veel duurder maakt? Daar is dit dus helemaal niet bruikbaar voor.
Van die regel dat een teef in Nederland max. 5 nesten mag krijgen, krijg ik een beetje de kriebels...... Wat dan mag ze daarvoor of erna in het buitenland voor de fok zijn/worden gebruikt.
En wat dacht je van die broodfokkers die 'rashonden' verkopen zonder stamboom omdat die de prijs van de pup zo veel duurder maakt? Daar is dit dus helemaal niet bruikbaar voor.

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee het is natuurlijk niet waterdicht. Helaas ben ik bang dat het nooit waterdicht te krijgen is. Zolang er betaald wordt voor de broodfok-pups zullen de broodfokkers blijven bestaan en er wel bij varen. Maar op deze manier wordt in ieder geval iets gedaan. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.
Maar misschien ben ik te veel ras-optimist.
Maar misschien ben ik te veel ras-optimist.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

-
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
Hallo,
Eigenlijk is dit nog niks veel te slap!!
Zou liever zien
3 nesten per teef
Maximaal HDB
teef niet ouder dan 60mnd met haar laatste nest.
Anders geen stambomen.
En daar wringt de kous geen stambomen is geen inkomsten voor de raad dus zulke sancties zullen nooit komen.
Geld geld geld ook bij de Raad
Groetjes,
Klaas
Zou liever zien
3 nesten per teef
Maximaal HDB
Anders geen stambomen.
En daar wringt de kous geen stambomen is geen inkomsten voor de raad dus zulke sancties zullen nooit komen.
Groetjes,
Klaas
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Contacteer:
Het is natuurlijk een begin.Orient schreef:Hallo,
Zou liever zien
3 nesten per teef
Maximaal HDB
Anders geen stambomen.
Groetjes,
Klaas
En het moet aangepast worden ivm dekkingen leeftijden om dat het ene ras oud is met 6 a 7 jaar en een ander ras zelfde kenmerken met pas plm 10 jaar.
Het zal nooit 100% werken, want het klopt al van geen kant dat HD uitslagen wel naar buiten wordt gebracht maar wegens prive mag PRA uitslagen door de RvB niet ??????????
Is er dan verschil in prive? HD of PRA.
Verder zijn keurmeesters en verantwoordelijke van Rasverenigingen en mederwerkers van de RvB bijna allemaal zelfstandige fokkers, dan zal er best wel eens wat erfelijke probleempjes naar boven komen die maar liever achter gesloten deuren worden gehouden door deze of gene.
En wat je al vermelde ze zitten zwaar in de schuld, dus ze zullen nooit echt objectief zijn.
Gr Bertus.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Contacteer:
De eigenaar van de hond dient toestemming te verlenen voor publicatie van uitslagen. Wanneer de eigenaar geen toestemming verleend mag de RvB niet publiceren. (wet op de privacy)idorh schreef:[Het zal nooit 100% werken, want het klopt al van geen kant dat HD uitslagen wel naar buiten wordt gebracht maar wegens prive mag PRA uitslagen door de RvB niet ??????????
Is er dan verschil in prive? HD of PRA.
Gr Bertus.
Bij ons worden de ooguitslagen wel gepubliceerd. Zegt dus alleen meer over de eigenaren dan over de RvB.
- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Contacteer:
- Xhrista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Op papier van de ogen en van de foto's staan dezelfde voorwaarden,dat geklets over doorgeven aan RV,maar niks over vermelding in Database(openbaar),dus dan blijft het vreemd dat de HD uitslag wel vermeld is en de ogenuitslag niet.Angelique25 schreef: De eigenaar van de hond dient toestemming te verlenen voor publicatie van uitslagen. Wanneer de eigenaar geen toestemming verleend mag de RvB niet publiceren. (wet op de privacy)
Bij ons worden de ooguitslagen wel gepubliceerd. Zegt dus alleen meer over de eigenaren dan over de RvB.
Weet eigenlijk niet hoe dat zit met ED,staat dat vermeld als ze het hebben?
Trouwens we hebben ooit op de vergadering toestemming gegeven voor doorgeven uitslagen aan RV,dus aan die eigenaren ligt het niet.
Groeten Christa
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Contacteer:
Waarschijnlijk geeft die Database dan alleen de gevens die normaliter ook op een stamboom komen te staan en daar hoort PRA en andere oogafwijkingen niet bij.Xhrista schreef:Op papier van de ogen en van de foto's staan dezelfde voorwaarden,dat geklets over doorgeven aan RV,maar niks over vermelding in Database(openbaar),dus dan blijft het vreemd dat de HD uitslag wel vermeld is en de ogenuitslag niet.Angelique25 schreef: De eigenaar van de hond dient toestemming te verlenen voor publicatie van uitslagen. Wanneer de eigenaar geen toestemming verleend mag de RvB niet publiceren. (wet op de privacy)
Weet eigenlijk niet hoe dat zit met ED,staat dat vermeld als ze het hebben?
Trouwens we hebben ooit op de vergadering toestemming gegeven voor doorgeven uitslagen aan RV,dus aan die eigenaren ligt het niet.
Groeten Christa
ED wordt voor zover ik weet (hebben wij geen beleid voor) niet op de stamboom vermeld.
Sorry dat ik het bij de eigenaren legde, maar in jullie kluppie kun je volgens mij alles verwachten, vandaar