Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

probleemhond.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

joycje
geregistreerd lid

probleemhond.

Ongelezen bericht door joycje »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie...

Ik heb een hele lieve rotweiler van 6 jaar.. We hebben haar van pup af aan... Ze is in die begintijd erg vaak gebeten door andere honden... Na een tijdje ging haar knop om en vanaf die tijd is zij degene die begint.. Of ze nou volwassen zijn of pup het maakt niks uit... Het gekke is dat ze de ene dag wel met een bepaalde hond kan en de andere dag totaal niet en vliegt ze ze aan....

Een ander nadeel is dat ze televisie kijkt.. Reclame over garnalen, of je geschikt bent voor de marine.. acteurs in films die ze niet mag.. enz enz.. Ze neemt een aanloop en doet pogingen degene aan te vliegen... (de tv staat op een dressoir) Fatsoenlijk televisie kijken is er niet meer bij..

Een ander issue is het uitlaten... mijn moeder en ik met weinig kracht in de handen kunnen haar niet meer houden.. Wanneer ze een andere hond ziet trekt ze ons gewoon onderuit en vliegt ze aan.. Ook fietser, bromfietsers en zelfs auto gaat ze achterna

Thuis kunnen de meeste mensen wel binnenkomen. Ze kan wel moeilijk doen door grommen en blaffen maar ze vliegt ze niet aan op het moment dat wij zeggen dat het goed is.

We merken dat ze steeds sjagerijniger wordt.
Uitlaten gebeurt met een prikband heeft geen zin. Daar is ze ongevoelig voor...

We raken onderhand nogal wanhopig.... :denken:

Misschien hebben jullie tips...

Groetjes joyce
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Ik zou er eens een gedragstherapeut bij halen. Zelf heb ik heel veel gehad aan de hulp van de Mens en Hond consultancy, die zitten in Arnhem en omgeving. Als je wilt kan ik je het adres van deze mensen mailen.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Opvoeden die hap!!
Klinkt mij in de oren als zeer dominant geval. (mits er medisch niets mis is)

Ik heb er hier ook zo een, is ook vaak gebeten als pup, maar dat vind ik dus geen excuus om zulk gedrag te gaan krijgen.
t is niet makkelijk hoor, weet ik alles van. maar ondertussen weet ik ook dat je ze soms echt moet aanpakken en laten zien dat JIJ de baas bent.

sucses, en inderdaad vraag hulp aan een deskundige, daar is niets mis mee heb ik ook gedaan en het is zeer verhelderend!
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
joycje
geregistreerd lid

Ze is op cursus geweest. En kon werkelijk alles. Ze zakte alleen omdat ze toen sneeuw at. :-).

En natuurlijk is het ook geen excuus dat snap ik ook...

Maar wat je zegt opvoeden.... Dat is leuk gezegd. Maar ondertussen mag ze al niks meer... Ze mag geen tv kijken. Dan moet ze in haar mand liggen... Komt er iets wat 'r niet bevalt vliegt ze weer naar die tv... Wordt ze weer op haar plaats gelegd krijgt ze op haar donder en het boeit haar helemaal niks...

Zo gaat het met alles we geven haar op d'r donder. Maar helemaal niks interesseert haar...

Hebben zelfs een keer met haar gehad dat ze een speeltje kreeg... Ze werd te dominant tegenover onze andere hond dus we pakten het speeltje af. Nou dat was natuurlijk grommen en uithalen. Dus gaf ik 'r een klap. (niet dat ik daar voor ben maar ja wat moet ik anders. ) Ze gaat gewoon het gevecht met je aan.. Op het moment dat ik 'r de klap geef gaat zij gewoon door.. Ze heeft een paar keer een schop gehad. En uiteindelijk gaat ze mopperend en grommend in d'r mand liggen...

Het verekte nadeel is dat het haar niks interesseerd...

Wat is het adres van de gedragstherapeut???/

Groetjes joyce
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Volgens mij moet ze heel anders aangepakt worden. Niet met op haar donder en een klap. Daar begrijpt ze niets van. Wel dat je boos bent, maar ze leert dan niet hoe het wel moet.
Dus inderdaad naar de gedragstherapeut, die jullie kan vertellen hoe je haar moet leren hoe ze zich wel moet gedragen.

Belonen jullie haar wel eens voor goed gedrag?
Doe vast een oefeningetje die ze wel leuk vindt en zorg dat je haar kunt belonen, zodat ze het weer leuk vindt met jullie.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Zoek een deskundig iemand die je kan helpen te achterhalen waarom ze dit gedrag vetoont en ga samen met deze persoon aan de slag om dit gedrag om te buigen.

Zoek in iedergeval hulp
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Elmar schreef:Volgens mij moet ze heel anders aangepakt worden. Niet met op haar donder en een klap. Daar begrijpt ze niets van. Wel dat je boos bent, maar ze leert dan niet hoe het wel moet.
Dus inderdaad naar de gedragstherapeut, die jullie kan vertellen hoe je haar moet leren hoe ze zich wel moet gedragen.

Belonen jullie haar wel eens voor goed gedrag?
Doe vast een oefeningetje die ze wel leuk vindt en zorg dat je haar kunt belonen, zodat ze het weer leuk vindt met jullie.
Helemaal mee eens!!! :ok:
Wij hebben met Binno ook aardig wat problemen gehad, en door haar in het begin steeds te corrigeren, in het nekvel te grijpen of uit te foeteren, ging het van kwaad naar erger en reageerde zij zelfs met agressie naar ons. Zij viel tijdens de wandeling ook uit naar de meeste honden, en door haar kracht was het een ramp om nog te gaan wandelen. Ik ben maar een goeie 1.60 'hoog' en zij heeft ontzettend veel kracht.
Wij hebben het toen over een andere boeg gegooid. We gebruiken een halti om te gaan wandelen. We proberen het gedrag zoveel mogelijk om te buigen naar positief gedrag door middel van aandachtsoefeningen en beloningen. In plaats van al nerveus te worden als ze een hond zag, al te gaan brullen op voorhand, of als ze uitviel als een gek aan de leiband te gaan hangen en corrigeren en te roepen dat ze dat niet mocht doen... probeerden we haar aandacht al op voorhand vast te krijgen, haar naar ons te laten kijken als we een hond passeerden. We hielden haar aandacht vast met koekjes voor haar neus tot we voorbij de andere hond waren, en beloonden haar ook uitbundig met de stem. Ging ze toch in de fout, werd daar heel weinig aandacht aan gegeven en probeerden we door te lopen zonder iets te zeggen. Negeren is een goede straf voor een hond. Lichamelijk straffen werkt alleen nog maar meer agressie in de hand, de hond begrijpt ook niet altijd wat de bedoeling is en reageert dan soms met afweer- of angst-agressie.
Ga wat meer leuke dingen met haar doen en beloon ook altijd voor goed gedrag. Als ze inziet dag goed gedrag beloningen oplevert, en fout gedrag helemaal niks (want straffen is ook aandacht!) levert dat dikwijls al opvallende resultaten op!
Ook het uitvallen naar de televisie kan er zeker op een positieve manier eruit getraind worden.
Maar ik raad je aan een gedragstherapeut in te schakelen.
Het is echt niet gemakkelijk om via een forum deze problemen op te lossen.
Maar één ding is duidelijk. Je moet het op een andere manier aanpakken, de positieve. Veel succes! :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
dierenfreek
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door dierenfreek »

Hoi

even over het tv kijken.....wat je zou KUNNEN proberen te doen is haar aanlijnen zodra ze uit valt naar de tv corrigeer je haar door aan de lijn te trekken en commando PLAATS!!! wel met overtuiging natuurlijk laat haar maar horen dat je het meent en geef als ze weer in haar mand ligt duidelijk het commando BLIJF!!! en herhaal het commado zo nu en dan zo van blijf en blijft ze dan liggen beloon haar dan met iets lekkers straffen en belonen gaat met elkaar op hoor vergeet dat niet
en verder sluit ik me aan bij de rest zoek hulp voor het te ver uit de hand loopt........

groetjes Dierenfreek en Duco
Afbeelding
Duco is mijn kampioen, En Rebbel volgt hem op dat weet ik zeker
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Tja, zodra je een grote sterke hond gaat slaan en schoppen, verlies je het altijd..... Jij hebt niet de kracht die de hond heeft en dat weet jouw hond blijkbaar heel goed en gaat de strijd aan die jij begonnen bent en die verlies jij absoluut op deze manier.

Met liefde, geduld en zeer consequent zijn bereik je zo enorm veel meer. Rottweilers staan bekent als een vrij harde honden, maar eigenlijk is dat helemaal niet waar: ze raken enorm gehecht aan hun baas en zijn wat dat betreft erg gevoelig. Reden te meer om ze juist niet hard op te voeden, maar liefdevol en zeer consequent.

Zoals al werd aangeraden zou ik haar met een halti uitlaten zodat ze niet meer zo kan trekken. Vraag hier wel informatie over, want je mag absoluut geen ruk aan de halti geven.

Verder denk ik dat je haar totaal anders moet aanpakken, maar dat is niet te doen om dit via internet op te lossen. Dus een gedragstherapeut zou ik je ook aanraden en verder....... wees maatjes met je hond, ga spelen, ga lekker rennen buiten, maak plezier en bouw een goede band op.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Sorry hoor, ik kan daar totaal niet tegen als mensen hun honden schoppen en slaan! Vind je het gek dat je hond zich zo gedraagt?

Doe aub wat met de antwoorden die je hier boven hebt gekregen!!
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
binno
Zeer actief
maltezer
Contacteer:

joycje schreef:Hebben zelfs een keer met haar gehad dat ze een speeltje kreeg... Ze werd te dominant tegenover onze andere hond dus we pakten het speeltje af. Nou dat was natuurlijk grommen en uithalen. Dus gaf ik 'r een klap. (niet dat ik daar voor ben maar ja wat moet ik anders. ) Ze gaat gewoon het gevecht met je aan.. Op het moment dat ik 'r de klap geef gaat zij gewoon door.. Ze heeft een paar keer een schop gehad. En uiteindelijk gaat ze mopperend en grommend in d'r mand liggen...
Om hier ook nog even op in te gaan...
Je mag eigenlijk nog van geluk spreken dat er (nog) geen ongelukken gebeurd zijn. Door op deze manier te reageren ga je haar echt agressief maken. Als je iets van haar wil afpakken is het een logische reactie dat een hond dat wil verdedigen. Ik weet niet hoe dominant ze op dat ogenblik naar de andere hond was, maar het kan normaal gedrag geweest zijn omdat zij ranghoger is dan de jonge hond. Als ze overdrijft moet je natuurlijk wel ingrijpen. Maar anders gewoon laten doen, door je er teveel mee te bemoeien ga je de onderlinge rangorde verstoren en krijgt de jongste meer praatjes. Dat kan tussen die twee dan weer serieuze problemen geven.
Een goeie methode om een hond iets te laten afgeven is ruilen voor iets lekkers of iets anders dat de hond heel leuk vindt. Als ze gromt, een kordaat nee, je omdraaien en haar negeren. Zeker niet gaan slaan, en al helemaal niet gaan schoppen!! Dit kan gevaarlijk worden, vroeg of laat keert de hond zich echt tegen jou en dat kan je nooit winnen!
Zoals hierboven ook al vermeld, je moet een rottweiler consequent opvoeden, maar daar hoef je echt geen lichamelijke straffen voor te geven.
Je kan voor adressen van gedragstherapeuten hier een kijkje nemen: http://www.honden-gedragstherapie.nl
Ik hoop dat je aan al de reeds gegeven tips iets hebt, en er ook wat mee doet!:wink:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik kan uit je verhaal al opmaken dat je verkeerd corrigeert... Als je haar eerst op de plaats legt en dan pas corrigeert, corrigeer je haar voor het feit dat ze nu op har plaats ligt.... FOUT dan is ze braaf. Je hebt in haar opvoeding te veel nadruk gelegd op corrigeren en te weinig op belonen.... en hond die je corrigeert, moet je juist ook belonen als het goed gaat! Het feit dat ze al ongevoelig is voor een prikband, wijst erop dat je hem verkeerd gebruikt hebt.. Als ik jou was zou ik als de wiedeweer met een gedragstherapeute in zee gaan, want je hebt een tikkende tijdbom in huis zo... het ligt niet aan de hond... een hond wordt gevormd....Niet meer gaan experimenteren, er moet een proffesioneel iemand bij!!!!

Waarom heb je toendertijd gekozen voor een rottweiler???
Afbeelding
joycje
geregistreerd lid

Ik heb nu zoiezo een adres van iemand gekregen waar we heen kunnen...

Verder zijn we nu ook bezig met de positieve beloning. We werken veel met koekjes en beloning... Dus langs een hond lopen doet ze het goed dan een koekje geven... We merken dan ook dat ze helemaal vrolijk naast ons gaat lopen en omhoog kijkt zo van nou dat heb ik weer goed gedaan :-)...

Ook regelmatig roepen als ze in het hondenveld loopt haar dan roepen en als ze komt belonen met een koekje...

Wanneer we tv kijken en ze reageert niet op de tv of er wel voor gaat staan maar niet springt belonen we haar ook en prijzen haar de hemel in..

Ehmz nu even antwoord op jullie vragen.:

@gyanty. mijn vader wilde een rotweiler... vandaar dus rotweiler gekomen. Hij heeft ze hiervoor ook wel gehad.. maar nooit verder problemen gehad.

Marja: tuurlijk ben ik daar ook niet voor om te slaan en te schoppen dus je hoeft niet zo fel te reageren... Dus laat dat voortaan maar gewoon achterwege... We proberen hier met zijn allen het beste te doen En dat dat niet goed is gegaan is gewoon onmacht geweest. Het is echt niet zo dat we er een sport van maken om onze hond in mekaar te trappen.... Hier hoef ik dus verder ook niks meer over te horen.

Maar goed de hulp wordt dus ingeschakeld.. Erg bedankt voor jullie reacties. Heb hier zeker wat aan gehad...

Groetjes joyce
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Sorry hoor, schoppen en slaan, en de hond mag niets terug doen.
Dat is niet de juiste weg.
En zeg nou niet dat ik dit niet mag zeggen, want dat doe ik toch, een dier schoppen en slaan is het laagste wat er is. :boos:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
joycje
geregistreerd lid

Hier heb ik dus geen zin in.... Vind jullie adviezen erg aardig. maar die andere dingen heb ik helemaal geen reet aan.....

En gelukkig weten jullie alles supergoed en een stuk beter... Dan past het waarschijnlijk niet dat er mensen ook wel eens een fout maken..

Als ik jullie was zou ik de dierenbescherming op me afsturen... Sjonges wat flauw zeg.. .
ornella

Ongelezen bericht door ornella »

Misschien een laatste tip over het uitlaten: heb je weleens aan een gentle leader gedacht? Dat heel goed om je hond te corrigeren, met een gentle leader hoef je ook niet teveel kracht in je armen te hebben (ik las dat dat ook een probleem was)

Success,
Ornella
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

De gentle leader hebben wij ook geprobeerd, binnen ene week waren de nekspieren zo sterk dat het niets meer uitmaakte :roll:
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
binno
Zeer actief
maltezer
Contacteer:

FoN schreef:De gentle leader hebben wij ook geprobeerd, binnen ene week waren de nekspieren zo sterk dat het niets meer uitmaakte :roll:
De Gentle Leader of een Halti zijn goede hulpmiddelen, maar je moet daarbij ook nog wel gaan trainen op ander gedrag, anders leert de hond het trekken of uitvallen niet af, hij is dan hooguit beter onder controle te houden. Maar het eigenlijke probleem los je zo dus niet op. :wink:
Afbeelding
okijoki
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door okijoki »

Applaus voor Vinkje. Fantastisch antwoord. Moraalridder!! :devil: Kan me de reactie van Joycje goed voorstellen. Ze hebben een probleem en het is een goed begin om dat probleem hier onder woorden te brengen. Er wordt heel open over gesproken en ze geven zelf al aan dat ze uit onmacht (af en toe) slaan. Wat heb je dan aan dit soort adviezen..... :blah: Heb je niks te melden, hou dan je mond. Gatver, ik krijg er kippevel van!
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

slaan en schoppen is idd niet juist en dat weet ze zelf ook. blijf er niet over mekkeren.

zo te lezen heeft ze jullie advies opgevolgt en is ze aan het trainen en komt er een therapeut bij.

joycje, gewoon een cursus blijven volgen kan geen kwaad en is erg leuk om te doen. :wink:

wil je blijven vertellen hoe t gaat?
joycje
geregistreerd lid

Thanks voor jullie reacties..( zat al weer achter de comp te snikken bij zulke berichten) Tuurlijk wil ik blijven vertellen hoe het gaat....

We merken zelfs nu al bij het tv kijken dat we haar belonen op het moment dat ze niks doet en alleen kijkt... Ze komt na het boeiende reclamefilmpje trots naar ons toe alsof ze zeggen wil: Kijk ik heb de garnaal niet eens aangevallen :-D... En dan geven we d'r een koekje....

Het uitlaten is nog wel wat lastig... De ene keer gaat het beter als de andere keer... Eigenlijk ook wel omdat ik het meestal uit de weg wil gaan om andere honden tegen te komen. (heb zelf behoorlijke nekklachten) Hierdoor ben ik gewoon ook bang nog een keer over de grond gesleurd te worden.. En vandaar dat ik erg voorzichtig ben.. Maar als ik samen met mijn moeder of zusje ben proberen we het zeker uit.. En dan kan ze heel goed reageren... Eerst boeide het koekje haar niet zo veel. Maar toen ze doorkreeg dat ze er geen kreeg als ze de hond aanvloog was ze er toch wel redelijk snel klaar mee... Gelukkig vind ze nu regelmatig het koekje belangrijker...

Ik hou jullie op de hoogte van het hondentrainingsgebeuren...

GRoetjes joyce
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

mochten koekjes niet meer helpen, kun je t bv met kaas of worst proberen.

als je een andere hond tegen kom, kan je bijv je oegfeningetjes doen. om de aandacht van die hond te houden.

succes!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”