Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zit dat nu met fokken en papieren bij de pups?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Alexandra
Vaste gebruiker

Hoe zit dat nu met fokken en papieren bij de pups?

Ongelezen bericht door Alexandra »

Van het weekend bedachten we dat het misschien over een paar jaar leuk zou zijn om een nakomeling van onze nieuwe hond te hebben. Hij is erg mooi en heeft een goed karakter.

Maar....... we willen geen van beiden zomaar een nestje fokken. Als we een nakomeling willen dan zou onze reu eerst goedgekeurd moeten worden en willen we papieren bij de pups. Vermeerderen kan iedereen en dat zou doodzonde van het ras zijn. Daar willen we niet aan meewerken. Reu en teef moeten beiden geschikt zijn om mee te fokken.

Maar ja, bij paarden weet ik precies hoe alles in zijn werk gaat. Met een hond ben ik nog nooit bij een tentoonstelling geweest en ik heb geen idee hoe het werkt.
Moet een reu eerst goedgekeurd worden? Moet je eerst meerdere tentoonstellingen hebben afgelopen? Tot welke leeftijd mogen ze eigenlijk dekken? Bij dekhengsten ben je handenvol geld kwijt voor ze goedgekeurd zijn, dat is de moeite niet waard voor een eenmalig iets. Ik ben hier echt een totale nitwit in :denken:

Het is iets voor de lange termijn en als het niet haalbaar is dan gaat het over maar het zou toch wel heel leuk zijn om straks verder te kunnen met een pup van deze geweldige hond mits dat dus verantwoord is want dat is de allereerste prioriteit.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

vader en moeder moeten allebei papieren hebben , aankeuren gebeurt nog bij een aantal rassen, maar dan echt bij de nieuwe rassen...

wanneer dus of allebei of 1 van de 2 geen papier heeft krijgen pups geen papier..

om welk ras gaat het?
Alexandra
Vaste gebruiker

Ha, kom ik je hier ook tegen, zag je ook al in het andere topic :wink:

Het gaat om een Rhodesian Ridgeback en die van ons heeft papieren. Maar zijn alleen papieren genoeg? Ze moeten toch ook op exterieur beoordeeld worden? Sowieso wil ik hem apart op HD laten testen. Alle voorouders zijn daar negatief op gelukkig.

Ik weet dat katten eerst naar een aantal tentoonstellingen geweest moeten zijn en premies moeten halen voor er officieel mee gefokt mag worden. Werkt dat bij honden anders?

Op de site van de kynologen heb ik al gekeken maar die gaan blijkbaar uit van minder onwetende mensen dan ik want deze info is niet te vinden :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

ah oke, dat is zaak van de rasvereniging, ik dacht dat er bij de ridgeback een minimale kwalificatie van een uitmuntend behaald moet worden,

een rasvereniging stelt eisen aan het fokken van ridgebacks, dus een kwalificatie halen (of meerdere) en eventuele gezondheidsonderzoeken, wat er precies voor de ridgeback geldt weet ik niet, ik geloof ook onderzoek op erfelijke oogafwijkingen...en E.D

een ridgeback is geen makkelijk ras om mee te gaan fokken, wat onbekend, maakt onbemind en valt daardoor veelal in verkeerde handen, denk daarom

ik begrijp dat je een reu hebt? tja dan is het alles volgens de regels doen, en dan dus ook nog een mooie hond hebben en wachten tot er een geschikte teef eigenaar interesse heeft.... een teef die dus ook aan alle eisen voldoet en op papier mooi bij je reu past...
Alexandra
Vaste gebruiker

We willen het sowieso volgens de regels doen en anders maar niet. Als onze hond niet geschikt wordt bevonden als dekreu wil ik ook geen nakomelingen van hem. Dat vind ik doodzonde van het ras.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Alexandra schreef:We willen het sowieso volgens de regels doen en anders maar niet. Als onze hond niet geschikt wordt bevonden als dekreu wil ik ook geen nakomelingen van hem. Dat vind ik doodzonde van het ras.
heel goed, ik ben wel benieuwd naar een foto van hem, vind het een onwijs mooi ras, ik weet dus niet of je aangesloten bent bij de rasvereniging, maar dat raad ik je dus zeker aan... kijk, als je zelf een teef hebt, en een leuke, mooie teef die op alle belangrijke punten oke is, dan is dat makkelijker dan wanneer je een reu hebt , dan moeten mensen toch naar jou toe komen, en das best lastig, veel mensen lopen naar een kampioen, een bewezen hond...

als je nog een jonge reu hebt en hij is mooi en heeft vol papier, dan ga met hem showen, zorg dat je de onderzoeken laat uitvoeren en wie weet wat er van komt....
Alexandra
Vaste gebruiker

Bij fotohoek staat ergens een topic met foto's van hem maar ik heb nog geen echte standfoto van hem helaas.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

yamie schreef:aankeuren gebeurt nog bij een aantal rassen, maar dan echt bij de nieuwe rassen...
Nou, de BM wordt ookj nog steeds aangekeurd, en volgens mij de rassen aangesloten bij de NMMC ook.

Heb je trouwens al geinformeerd bij de rasvereniging?
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Hutsje schreef:
yamie schreef:aankeuren gebeurt nog bij een aantal rassen, maar dan echt bij de nieuwe rassen...
Nou, de BM wordt ookj nog steeds aangekeurd, en volgens mij de rassen aangesloten bij de NMMC ook.

:hzz:

mol :8):
Alexandra
Vaste gebruiker

Dat ga ik uiteraard ook nog doen :wink:

Maar aangezien ik echt helemaal geen idee heb dacht ik dat het handig was om alvast wat algemene info te krijgen. Ik wist ook niet dat het bij verschillende rassen weer anders zou kunnen zijn.
Ik heb ook geen haast en misschien vinden ze hem wel helemaal niet geschikt. We zien het wel. Het was iets wat opeens als idee op tafel kwam voor de toekomst.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:

serieus? en ik bedoel dan aangekeurd worden om papieren van de raad te krijgen...
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Als je lid bent en dus volgens de regels van de rv fokt moeten ze aangekeurd worden. Je hoeft dan minder te betalen voor de stambomen dan wanneer je dus geen lid bent.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

yamie schreef:
Hutsje schreef:

serieus? en ik bedoel dan aangekeurd worden om papieren van de raad te krijgen...
nee joh tuurlijk niet de hond wordt zo wat op de zelfde weize gekeurt als op een show, de hogte breedte lengte, hoofd omvan neuslengte enz enz enz door een keurmeester deze bepaalt of dat de hond wel of niet geschikt is als fok hond zijnde, de eenige verplichting is een HD foto de hond zelf hoeft nooit op show te komen maar voldoen aan de eisen van de standaard in het ruimste zin van het woord.
dus de hond kan totaal niet ogen als zijnde bullmastiff maar er macht wel mee gefokt worden, dus bewijzen vanspreken kan een wereld kampioen afgekeurt worden omdat 1 persoon dat bepaalt.
maar deze aankeuring houde toen ik nog lid was ook gelijk in dat je reuen van uit buiten de RV niet mag gebruiken voor de fok mits ze uit het buitenland komen en gerongent zijn
dus het zijn geen oficeele keuring van uit de RVB maar een regel in het huis houdelijke regelament van de RV

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
yamie schreef:
Hutsje schreef:

nee joh tuurlijk niet de hond wordt zo wat op de zelfde weize gekeurt als op een show, de hogte breedte lengte, hoofd omvan neuslengte enz enz enz door een keurmeester deze bepaalt of dat de hond wel of niet geschikt is als fok hond zijnde, de eenige verplichting is een HD foto de hond zelf hoeft nooit op show te komen maar voldoen aan de eisen van de standaard in het ruimste zin van het woord.
dus de hond kan totaal niet ogen als zijnde bullmastiff maar er macht wel mee gefokt worden, dus bewijzen vanspreken kan een wereld kampioen afgekeurt worden omdat 1 persoon dat bepaalt.
maar deze aankeuring houde toen ik nog lid was ook gelijk in dat je reuen van uit buiten de RV niet mag gebruiken voor de fok mits ze uit het buitenland komen en gerongent zijn
dus het zijn geen oficeele keuring van uit de RVB maar een regel in het huis houdelijke regelament van de RV

ah oke, dan snap ik hem, maar wat ik dus bedoelde met mijn opmerking, was , zoals het jaren terug bij de jack nog was, dat je je jackie kon laten aankeuren om in een bijlage stamboek bijgeschreven te worden, en dan had je dus officiele papieren van de raad en had de hond een stamboom (jaja zo blanco als het maar kan maar je moet ergens beginnen)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

yamie schreef:vader en moeder moeten allebei papieren hebben , aankeuren gebeurt nog bij een aantal rassen, maar dan echt bij de nieuwe rassen...
Hoi,

Als je met duitse doggen wil fokken volgens de richtlijnen van de NDDC dient de hond ook eerst aangekeurd te moeten worden door de NDDC, hoor.
Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
yamie schreef:vader en moeder moeten allebei papieren hebben , aankeuren gebeurt nog bij een aantal rassen, maar dan echt bij de nieuwe rassen...
Hoi,

Als je met duitse doggen wil fokken volgens de richtlijnen van de NDDC dient de hond ook eerst aangekeurd te moeten worden door de NDDC, hoor.
jep en dat is net zo'n aan fluiting als de aankeuring bij het BMCN en de NMMC

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Hoi,

ja lieverd daar waren we al uit, ik bedoelde dus iets anders met de aankeuring, mijn opmerking was gemaakt omdat ik niet wist of de hond in kwestie uberhaupt papier had, dus een aankeuring om papieren van de raad te krijgen :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Scooby schreef:Hoi,

jep en dat is net zo'n aan fluiting als de aankeuring bij het BMCN en de NMMC

Hoi Mol,

Ja, we weten inmiddels wel dat jij dat vindt...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:ja lieverd daar waren we al uit, ik bedoelde dus iets anders met de aankeuring, mijn opmerking was gemaakt omdat ik niet wist of de hond in kwestie uberhaupt papier had, dus een aankeuring om papieren van de raad te krijgen :wink:
O, neem me niet kwalijk, hoor... :roll:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
yamie schreef:ja lieverd daar waren we al uit, ik bedoelde dus iets anders met de aankeuring, mijn opmerking was gemaakt omdat ik niet wist of de hond in kwestie uberhaupt papier had, dus een aankeuring om papieren van de raad te krijgen :wink:
O, neem me niet kwalijk, hoor... :roll:
oh dat deed ik ook niet...ik knipoog zelfs :wink:
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Alexandra schreef:Dat ga ik uiteraard ook nog doen :wink:

Maar aangezien ik echt helemaal geen idee heb dacht ik dat het handig was om alvast wat algemene info te krijgen. Ik wist ook niet dat het bij verschillende rassen weer anders zou kunnen zijn.
Ik heb ook geen haast en misschien vinden ze hem wel helemaal niet geschikt. We zien het wel. Het was iets wat opeens als idee op tafel kwam voor de toekomst.
Ik meen dat als je via de rasvereniging wil fokken je ook een MAG test moet doen voor de RR ..
Afbeelding
bramtim
Actief

Ongelezen bericht door bramtim »

Nee hoor, voor de ridgeback is geen MAG test. Wel is er afgelopen zomer een bijeenkomst geweest met de Raad v Beheer waarin zij een proef MAG test lieten zien zodat de vereniging wist wat het inhield.

Tot nu toe zijn hierover door het bestuur nog geen besluiten genomen.
Groetjes Wendy, Gwyn, Kijani en Maliki
* Scott **
Alexandra
Vaste gebruiker

En wat is een MAG-test?

Ik vind het eigenlijk heel interessant om wat meer te weten over fokken met honden ongeacht of ik daar zelf ooit aan zou beginnen of niet.

Persoonlijk denk ik dat alle testen die kunnen bijdragen aan het fokken van gezonde honden acuut ingevoerd zouden mogen worden.
bramtim
Actief

Ongelezen bericht door bramtim »

MAG test, Maatschappelijk Aanvaardbaar Gedrag

Op de site van de raad van beheer vind je meer info. www.kennelclub.nl

Tja, iedereen heeft zo zijn eigen mening over de gedragstest. Maar dan komt er een geheel nieuw topic denk ik.

Op de site van rrcn.nl vind je ook info over het fokken volgens de rasvereniging.
Groetjes Wendy, Gwyn, Kijani en Maliki
* Scott **
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”