Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Baasje 'beschermen'?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

Baasje 'beschermen'?

Ongelezen bericht door Assie »

Tip, mijn boerenfoxkruising uit het asiel, heb ik nu 2 maanden. De eerste maand eigenlijk geen problemen gehad, hij luisterde redelijk, was hartstikke lief en heel erg gefocusd op mij. Loslopen ging dan ook goed, netjes bij me blijven, behalve als er 'n andere hond kwam, die moest dan wel écht even besnuffeld worden.
Ik liet Tip in principe los uit, hij bleef toch wel bij me, als ik dan 'n andere hond tegen kwam, dan hield ik hem ff vast en zo gauw de hond voorbij was ging ie weer los.

Nu heeft hij de laatste paar weken een nieuwe vervelende eigenschap. Als we in het (schemer)donker iemand tegenkomen, dan springt hij er als 'n gek op af, gaat voor die persoon staan blaffen (nu is hij niet zo groot, dus zoveel indruk maakt het niet) en na een paar keer blaffen komt hij heel 'trots' naar mij terug gelopen: "Goed he baas, ik heb je beschermd!" De eerste keer was het 'n man die ik er zelf ook wat onguur uit vond zien, dus ik dacht dat het daaraan lag, toen heb ik hem dus niet gestraft, ook omdat ik in eerste instantie behoorlijk verbaasd was.
Maar vandaag en gisteren deed hij het weer, 1 keer tegen 'n vrouw en 'n keer tegen 2 jongens die de post rondbrachten.

Ik weet niet echt wat ik hiermee aan moet. Hij blaft alleen, doet verder niets, maar ik keur het natuurlijk niet goed. Ik straf hem wel door kwaad/dominant op hem af te lopen, maar ik heb geen idee of dat wel het juiste is. Weten jullie het? Beschermt hij mij, of heeft hij er gewoon lol in om die mensen te laten schrikken :19:

Hondenschool ga ik binnenkort met hem heen, ik moet nog wachten tot ik kan beginnen en tot ik genoeg centjes heb voor de cursussen.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

probeer zelf erg gespitst te zijn op mensen die eraan komen lopen, zodat je ze eerder opmerkt dan de hond.

dan hondlief afleiden met koekje of favoriet speeltje. naderende mensen=koek=leuk, deze link behoort hij te gaan leggen.

mocht je de indruk hebben dat hij echt jou verdedigt (mensen die bijvoorbeeld een praatje met je gaan maken, weggrommen) dan niks zeggen, je omdraaien en weg van de hond lopen. baasje verdedigen=baasje loopt weg=er valt niks te verdedigen.

veel bombarie maken (boos worden) als hij mensen aanblaft, is niet handig want de hond kan dat als een aanmoediging zien om extra opgewonden tekeer te gaan.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik zou me omdraaien en weglopen als ie zo zou blaffen. En als ie niet blaft belonen.
weg gehaald zit een virus in
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

linlin schreef:probeer zelf erg gespitst te zijn op mensen die eraan komen lopen, zodat je ze eerder opmerkt dan de hond.

dan hondlief afleiden met koekje of favoriet speeltje. naderende mensen=koek=leuk, deze link behoort hij te gaan leggen.
:ok: Je moet het voor zijn dat de hond op mensen afgaat. Daar creer je een gewoonte mee die je liever niet hebt. Blijkbaar ziet hij mensen in de avond als dreiging en die moeten dus weg. Je kan zoals Lin al aangeeft door een andere associatie te koppelen aan die naderende mensen ander gedrag aanleren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Harrie doet dat ook als het donker is maar dan alleen bij iets vreemdere dingen. Zoals iemand die de vuilnis open snijdt, op de stoep fietst, dronken mensen, mensen die iets "vreemds" hebben, iemand die met een of ander voorwerp loopt te zwaaien of zoals gisteren een marokaanse man die een of ander lied liep te zingen en liep te draaien. Die man bleek dus al zingend op zijn vrouwen te wachten die achter hem liepen.(jaaaaaa ik kom nog wel eens iets tegen 's avonds laat :mrgreen: )
Dan zeg ik meestal, rustig het is goed en dan kalmeert hij wat.
Eigenlijk vind ik het niet zo erg zolang hij het niet altijd en tegen iedereen doet , het geeft mij een iets veiliger gevoel.

Maar even wat anders........hoe moet je je omdraaien en weglopen als je hond aan de lijn is, dan zal hij mee moeten en dat is toch niet de bedoeling?
Afbeelding
Rasja_loves
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Rasja_loves »

Rasja doet dat ook altijd. Wil mij altijd goed beschermen.
Vooral in het donker. Als iemand die langs loopt ook maar een vinger beweegt dan wil ze het liefst er achter aan.

Eigenlijk doe ik hetzelfde als de mensen hierboven hebben beschreven.

Ik laat haar daarom al een tijdje 's avonds niet meer los lopen.
Ook lijd ik haar af met een piepfiguur.
Zodra diegene voorbij is en ze heeft niet geblaft krijgt ze een koekje.

Sinds kort loopt ze ook weer los en doe het met dezelfde methode als aan de lijn. Alleen geef ik haar als ze los is een nog lekkerde koekje.

Hopelijk heb je hier iets aan.

succes ermee :ok:
groetjes van Mirjam & Rasja

Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Belle had een tijdje de gewoonte naar iedereen toe te willen, niet om te blaffen, maar ze was gewoon erg nieuwsgierig en wilde aan iedereen even ruiken. Niet zo leuk voor veel mensen en al helemaal niet als ze net uit de sloot komt. Ook joggers vond ze wel heel leuk om achteraan te rennen. Ook niet leuk. Dus ik ben heel hard gaan trainen om naast me te komen lopen bij tegenliggers (met de clicker). Ze krijgt dan ook pas lekkers als ze netjes naast me loopt en we de mensen gepasseerd zijn zonder dat ze naar ze om heeft gekeken. Ze doet het nog niet uit zichzelf, ik moet haar nog wel roepen, maar ze doet het wel.
Ik ben begonnen met trainen op het naast lopen zonder afleiding, daarna langs mensen op vrij grote afstand, dus even met een boog om die mensen heen en langzamerhand de afstand steeds kleiner gemaakt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”