Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Windhonden/Whippetliefhebbers???

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Tovi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Tovi »

Ik vind het geweldige honden, zowel greyhounds als whippets.
Mijn oom en tante hebben een Galgo Espagnol, ontzettend lief dier. Ze hebben haar gekregen toen ze ongeveer een half jaar was en Cleo komt uit Spanje. Vind het echt een schat
groetjes Maaike en Binky
Afbeelding
rob80
Actief

Ongelezen bericht door rob80 »

wij hebben vroeger een whippet gehad: hij was in beslag genomen door de politie daar hij gebruikt werd voor de jacht. Hij was nog vrij jong toen.
Wij hebben hem direct uit het asiel meegenomen want die werd toendertijd nog regelmatig ontruimd (om het maar op een vriendelijke manier te zeggen) omdat er weinig vraag naar asielhonden was en te veel aanbod.

Het was een een SUPERHOND! echt een ideale hond, geen vlieg kwaad, altijd vriendelijk, aanhankelijk. Als ik zo aan hem denk krijg ik de tranen bijna in mijn ogen. Je kon gewoon echt alles met hem doen en zo'n hond als hij krijg je nooit meer terug (niet om m'n honden nu tekort te doen hoor!)

Nu wandel ik zelf erg graag en vindt het jammer dat je zo'n hond niet los mag laten. Anders zou ik er echt nog wel serieus aan denken want ik vindt het bovendien ook echt heel mooie honden met een superkarakter!
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

rob80 schreef: Nu wandel ik zelf erg graag en vindt het jammer dat je zo'n hond niet los mag laten. Anders zou ik er echt nog wel serieus aan denken want ik vindt het bovendien ook echt heel mooie honden met een superkarakter!
volgens mij staat dat nergens in de wet hoor!!
ik weet alleen wel dat als jouw hond op jacht gaat du sgaat stropen dat hij afgeschoten kan worden door de boswachter maar dat zou ook gelden voor elk andere hond die aan het stropen gaat, alleen bij windhonden heb je daar meer kans van.
daarbij is het vaak gewoon te gevaarlijk voor de hodn zelf als je hem los laat omdat ze natuurlijk helemaal opgaan in hun jacht en snel dingen zien en dan niet terug te ropeen zijn eerst willen ze hun `prooi`hebben en als ze daarbij een weg over moeten steken of door prikkeldraad moeten rennen doen ze dat, en dat vind ik het gevaar om ze los te laten ,de omgeving,
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Podenji schreef:
rob80 schreef: Nu wandel ik zelf erg graag en vindt het jammer dat je zo'n hond niet los mag laten. Anders zou ik er echt nog wel serieus aan denken want ik vindt het bovendien ook echt heel mooie honden met een superkarakter!
ik weet alleen wel dat als jouw hond op jacht gaat du sgaat stropen dat hij afgeschoten kan worden door de boswachter maar dat zou ook gelden voor elk andere hond die aan het stropen gaat, alleen bij windhonden heb je daar meer kans van.
daarbij is het vaak gewoon te gevaarlijk voor de hodn zelf als je hem los laat omdat ze natuurlijk helemaal opgaan in hun jacht en snel dingen zien en dan niet terug te ropeen zijn eerst willen ze hun `prooi`hebben en als ze daarbij een weg over moeten steken of door prikkeldraad moeten rennen doen ze dat, en dat vind ik het gevaar om ze los te laten ,de omgeving,
er is echt een wet die verbiedt dat windhonden los lopen.
weg gehaald zit een virus in
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:
Podenji schreef:
er is echt een wet die verbiedt dat windhonden los lopen.
en laatst zei iemand op tv dat dat niet zo was, waar staat die dan in het burgelijk wetboek? ben daar wel beneiwud naar
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
rob80
Actief

ik heb een mailtje weggedaan naar de dierenbescherming. Het antwoord laat ik hier wel weten :wink:
Kira
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kira »

ik ben benieuwd, ik dacht namelijk ook dat ze niet los mochten

nou maar hopen dat ze los kán lopen straks, want of het nou mag of niet, als ik haar kwijt ben omdat ze zo nodig achter een konijntje aan moet.....
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

super :ok: !! nou eens kijken wat de DB straks zegt
rob80
Actief

Hier het antwoord van de dierenbescherming:

Beste Rob,

Er is inderdaad een wet die verbiedt dat windhonden los lopen. Windhonden vallen onder de zogenaamde 'lange honden'. In de Flora- en Faunawet staat beschreven dat als je een 'lange hond' los laat lopen, dat je dan aan het stropen bent (omdat lange honden meestal gebruikt worden voor jacht en stroop). Je moet dan bewijzen dat je dat niet aan het doen bent. Je noemt dat 'omgekeerde bewijsvoering'. Heel erg lastig allemaal, maar het is helaas niet anders.

Met vriendelijke groet,

Dierenbescherming
Brenda van der Kolk, hoofd Publieksvoorlichting
Tel.: 070 - 314 27 00
Fax: 070 - 314 27 77
rob80
Actief

Ik heb nog een email teruggestuurd wat betreft die omgekeerde bewijslasy. Want stel dat ik met een windhond recreatief wil wandelen, zonder stroop/jacht voorwerpen. Zou dat voldoende bewijs zijn??????
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

rob80 schreef:Hier het antwoord van de dierenbescherming:

Beste Rob,

Er is inderdaad een wet die verbiedt dat windhonden los lopen. Windhonden vallen onder de zogenaamde 'lange honden'. In de Flora- en Faunawet staat beschreven dat als je een 'lange hond' los laat lopen, dat je dan aan het stropen bent (omdat lange honden meestal gebruikt worden voor jacht en stroop). Je moet dan bewijzen dat je dat niet aan het doen bent. Je noemt dat 'omgekeerde bewijsvoering'. Heel erg lastig allemaal, maar het is helaas niet anders.

Met vriendelijke groet,

Dierenbescherming
AHA dus het MAG wel mits je kan bewijzen dat je niet aan het stropen bent!! du sin het park enzo kunnen ze gewoon los

maar heo zit dat dan met de zogenaamde niet lange honden? die kunnen ook stropen hoor!! ken er genoeg die ook op jacht gaan in het bos

nu ben ik nog benieuwd welk artikel dat in het burg. wetboek is
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

rob80 schreef:Ik heb nog een email teruggestuurd wat betreft die omgekeerde bewijslasy. Want stel dat ik met een windhond recreatief wil wandelen, zonder stroop/jacht voorwerpen. Zou dat voldoende bewijs zijn??????
uhm volgens mij is het zo dat als je hond zelfstandig op jacht gaat al dan niet met de bedeoling van de baas , dat ie aan het stropen is
rob80
Actief

Podenji schreef:

Beste Rob,

Met vriendelijke groet,

Dierenbescherming
AHA dus het MAG wel mits je kan bewijzen dat je niet aan het stropen bent!! du sin het park enzo kunnen ze gewoon los

maar heo zit dat dan met de zogenaamde niet lange honden? die kunnen ook stropen hoor!! ken er genoeg die ook op jacht gaan in het bos

Blijkbaar zijn de lage honden met meer risico voor jacht/stroop. Ik vindt het toch onzin.
Stel je mag dadelijk geen Ferrari meer rijden want het risico dat men te hard gaat rijden is te groot
:neenee:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

rob80 schreef:
Podenji schreef:

Beste Rob,

Met vriendelijke groet,

Dierenbescherming

Blijkbaar zijn de lage honden met meer risico voor jacht/stroop. Ik vindt het toch onzin.
Stel je mag dadelijk geen Ferrari meer rijden want het risico dat men te hard gaat rijden is te groot
:neenee:
hihi dat was toch ook de reden waarom "men" zoveel jaar terug de porsches bij de politie verbood omdat het weggebruikers zou uitdagen ofzoietz :denken:
rob80
Actief

dit kreeg ik terug van de dierenbescherming als antwoord op de bewijsvoering, als iemand wil bellen laat het dan vooral even weten hier:

Hoi Rob,

Dat weet ik helaas niet. Ik weet niet wat aangemerkt kan worden als bewijslast. Het beste kun je dit navragen bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Zij houden zich bezig met wet- en regelgeving. Ik denk dat zij je wel kunnen vertellen wat binnen de bewijslast valt. Het telefoonnummer is 070-3786868.

Met vriendelijke groet,

Dierenbescherming
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Podenji schreef:uhm volgens mij is het zo dat als je hond zelfstandig op jacht gaat al dan niet met de bedeoling van de baas , dat ie aan het stropen is
Stropen is ongeoorloofd jagen.
weg gehaald zit een virus in
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:
Podenji schreef:uhm volgens mij is het zo dat als je hond zelfstandig op jacht gaat al dan niet met de bedeoling van de baas , dat ie aan het stropen is
Stropen is ongeoorloofd jagen.
ja idd ongeoorloofd voor de wet dan
want bijmij inde buur tgenoeg mensen die geoorloofd stropen voor zichzelf ;)
sandra pethome
geregistreerd lid

windhond

Ongelezen bericht door sandra pethome »

hee hallo
onze hond is half windhond!!!!
alhoewel als ze soms lekker gegeten heeft
is ze volwaardig WINDhond!! :mrgreen:

het zijn schatten!!!

groetjes :mrgreen: sandra
Kira
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: windhond

Ongelezen bericht door Kira »

sandra pethome schreef:hee hallo

het zijn schatten!!!

in dat geval is onze Kira dubbel windhond
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kawa2 »

ik was een beetje op zoek naar een forum voor windhonden en toen kwam ik dit oude topic tegen

ik wil heel graag een galgo espanol od een greyhound
nou werk ik als vrijwilliger bij het asiel in eindhovne en er zitter er daar op het moment nou 4

maar ik ben toch nog aan het twijfelen
of er 1 van greyhound resceu overlaat komen

ik weet dat de asielen in nederland vol zitten
maar in spanje zijn de asielen echt VOL
en ja als goede dieren vriend vindt ik dat zielig voor die honden

nou weet ik dat ik niet alle honden uit de hele wereld kan helpen
maar ik kan wel de hele wereld van 1 hond verbeteren

wat zouden jullie doen
eentje uit nederland of spanje
en waarom zou je dat doen
Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Waarom je het zou doen?

Niet omdat je 't zielig vind of omdat alle nederlandse asiels overvol zitten.
Dat zijn geen redenen.

De reden om een buitenlander te willen helpen, is omdat je in het land van herkomst je steentje wil bijdragen aan de verandering van mentaliteit en omstandigheden waarin de dieren zitten.

De reden om in NL een hondje te nemen is aan jezelf.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Gewoon gaan zoeken en de beste hond nemen.

Ik vind het altijd zo overtrokken om op een goudschaaltje te gaan wegen welk goede doel je moet ondersteunen terwijl niemand iets zegt als je gewoon een pupje van de fokker koopt.
Niet dat ik dat slecht vindt hoor, ga het zelf ook doen.

Maar een herplaatser is gewoon hardstikke leuk en goed en dat is genoeg.
Laat niemand je vertellen welke herplaatser je moet nemen. Dat gaat niemand iets aan. Neem gewoon de leukste hond die je kunt vinden. Of die nu uit spanje of uit rotterdam komt.
Een hond nemen is geen ontwikkelingswerk.

Wat wel uitmaakt is dat honden uit spanje over het algemeen helemaal niet opgevoed zijn en dat vind ik zelf veel fijner dan een hond die verkeerd opgevoed is.
Precies, die honden die in Eindhoven zitten, zijn net zo goed als de honden die rechtstreeks uit het buitenland komen.
Ik weet dat ze er zitten, ik had het al op Ginn gelezen.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

anubis
Zeer actief

Re: windhond

Ongelezen bericht door anubis »

Kira schreef:
sandra pethome schreef:hee hallo

het zijn schatten!!!

in dat geval is onze Kira dubbel windhond
stormhond :mrgreen:
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
Mir@n
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef: Elke hond is anders dus groepen met elkaar vergelijken in termen als goed en slecht of even goed begrijp ik niet helemaal.

Een hond is niet goed of slecht..hooguit past hij wel of niet bij je.

Maar ik ben met je eens dat de juiste hond in allebei de groepen te vinden zal zijn.
Martijn ik ben zwaar verkouden, dus graag gewoon lezen, zoals het bedoeld is. Niet letterlijk zoals het er staat. Volgende week zal ik wel weer precies neerzetten zoals het bedoeld is.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik was op zoek naar een Greuhound van GINN.
Maar ten eerste hebben hun bijna alleen maar Galgo's.
En toen zag ik daar Tico. :I:
Hun bemiddelde voor een asiel in Nederland voor hem.
En ik was verkocht.
En zo is dus toch Tico hier gekomen.
Maar het had er dus net zo goed wel eeen uit Spanje kunnen zijn.
Bijkomend voordeel nu was wel dat hij aanmerkelijk goedkoper was.
(verder geen reden voor de keuze maar dus echt bijkomend voordeel)
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hanneke2 schreef:
Podenji schreef:
Eveline schreef:
MARC_S schreef:Heb er geen maar wil later een whippet, chart polski en een podenco.
Ooooooooiiiiitttttttt hahahaha.
Ik hoop het voor je :P De whippet is natuurlijk het geweldigst, maar dat zeg ik
natuurlijk als trotse eigenaar van de whippet. Prima te trainen, handzaam en kan
dus overal mee naartoe. De andere 2 ken ik echt alleen uit de boeken. Ik ken echt
niemand die zo'n hond heeft, en ik kom er ook nooit eentje tegen.
Wel appart natuurlijk. De Deerhound en Barzoi's zie ik gelukkig af en toe wel eens.
Geweldig om te zien. Whippets zijn in mijn omgeving ook zeldzaam hoor. De
Grey's die uit Spanje worden gered kom ik hier steeds vaker tegen.
nou dan heb je hier iemand die in het bezit is , of het bezit is ;) , van een echte podenco ibicenco gladhaar!!!
:pffff: Die van mij is ook echt. (denk ik)

:mrgreen:

Hanneke
Zeker weten hoor :pffff:
Die van mij ook, ze heet niet voor niets La Princessa de Destination Veulendeume en speciaal voor mij overgekomen vanuit Spanje, net zoals prins Mellemans de eerste, door de insiders ook wel kleine mellemans genoemd :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Verder hier nog twee originele spaanse galga's, te weten Hare Hoogheid Moonlight en Hare Hoogheid Shadow :ok:
Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

Ooh!

Nor meer windhondenbaasjes :cheer:

Dit topic had ik nog niet gezien.

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Ziggy

Ongelezen bericht door Ziggy »

Hier nog iemand die "besmet" is met het windhondenvirus :mrgreen:

Tous is een kruising Greyhound/Podenco en komt uit Spanje...
Ziggy is een Galgo en ook zij komt vanuit spanje.

Over het wel of niet los mogen lopen heb ik deze link eens gevonden;
http://xolopodenco.blogspot.com/2006/10 ... onden.html

Ziggy loopt los op plaatsen waar het veilig is weinig wild te zien is. Tous kan helaas niet meer loslopen, zijn jachtdrift is gewoon te sterk.
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kawa2 »

ik had gisteren avond een ingeving
en ik ging kijken wat voor windhoncen er allemaal zijn
en mijn oog viel op zo'n hondje

Afbeelding

een italiaanse windhond

Algemeen voorkomen Een miniatuur van de Greyhound en Sloughi, die zich lenig en licht beweegt. Vierkante bouw met elegante belijning en haast overdreven verfijning en adellijkheid.

Schofthoogte reuen en teven 32 - 38 cm

Gewicht 3,5 – 5 kg

de kleinere versie van de greyhound

heeft iemand zo'n hondje ?????
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

kawa2 schreef:

de kleinere versie van de greyhound

heeft iemand zo'n hondje ?????
op www.windhondenforum.6x.to zitten een paar mensen met italiaantjes :mann: :mrgreen:
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”