Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Windhonden/Whippetliefhebbers???
Moderator: moderatorteam
- Tovi
- Vaste gebruiker
-
rob80
- Actief
wij hebben vroeger een whippet gehad: hij was in beslag genomen door de politie daar hij gebruikt werd voor de jacht. Hij was nog vrij jong toen.
Wij hebben hem direct uit het asiel meegenomen want die werd toendertijd nog regelmatig ontruimd (om het maar op een vriendelijke manier te zeggen) omdat er weinig vraag naar asielhonden was en te veel aanbod.
Het was een een SUPERHOND! echt een ideale hond, geen vlieg kwaad, altijd vriendelijk, aanhankelijk. Als ik zo aan hem denk krijg ik de tranen bijna in mijn ogen. Je kon gewoon echt alles met hem doen en zo'n hond als hij krijg je nooit meer terug (niet om m'n honden nu tekort te doen hoor!)
Nu wandel ik zelf erg graag en vindt het jammer dat je zo'n hond niet los mag laten. Anders zou ik er echt nog wel serieus aan denken want ik vindt het bovendien ook echt heel mooie honden met een superkarakter!
Wij hebben hem direct uit het asiel meegenomen want die werd toendertijd nog regelmatig ontruimd (om het maar op een vriendelijke manier te zeggen) omdat er weinig vraag naar asielhonden was en te veel aanbod.
Het was een een SUPERHOND! echt een ideale hond, geen vlieg kwaad, altijd vriendelijk, aanhankelijk. Als ik zo aan hem denk krijg ik de tranen bijna in mijn ogen. Je kon gewoon echt alles met hem doen en zo'n hond als hij krijg je nooit meer terug (niet om m'n honden nu tekort te doen hoor!)
Nu wandel ik zelf erg graag en vindt het jammer dat je zo'n hond niet los mag laten. Anders zou ik er echt nog wel serieus aan denken want ik vindt het bovendien ook echt heel mooie honden met een superkarakter!
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
volgens mij staat dat nergens in de wet hoor!!rob80 schreef: Nu wandel ik zelf erg graag en vindt het jammer dat je zo'n hond niet los mag laten. Anders zou ik er echt nog wel serieus aan denken want ik vindt het bovendien ook echt heel mooie honden met een superkarakter!
ik weet alleen wel dat als jouw hond op jacht gaat du sgaat stropen dat hij afgeschoten kan worden door de boswachter maar dat zou ook gelden voor elk andere hond die aan het stropen gaat, alleen bij windhonden heb je daar meer kans van.
daarbij is het vaak gewoon te gevaarlijk voor de hodn zelf als je hem los laat omdat ze natuurlijk helemaal opgaan in hun jacht en snel dingen zien en dan niet terug te ropeen zijn eerst willen ze hun `prooi`hebben en als ze daarbij een weg over moeten steken of door prikkeldraad moeten rennen doen ze dat, en dat vind ik het gevaar om ze los te laten ,de omgeving,
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
Sjiel
- Zeer actief
er is echt een wet die verbiedt dat windhonden los lopen.Podenji schreef:volgens mij staat dat nergens in de wet hoor!!rob80 schreef: Nu wandel ik zelf erg graag en vindt het jammer dat je zo'n hond niet los mag laten. Anders zou ik er echt nog wel serieus aan denken want ik vindt het bovendien ook echt heel mooie honden met een superkarakter!
ik weet alleen wel dat als jouw hond op jacht gaat du sgaat stropen dat hij afgeschoten kan worden door de boswachter maar dat zou ook gelden voor elk andere hond die aan het stropen gaat, alleen bij windhonden heb je daar meer kans van.
daarbij is het vaak gewoon te gevaarlijk voor de hodn zelf als je hem los laat omdat ze natuurlijk helemaal opgaan in hun jacht en snel dingen zien en dan niet terug te ropeen zijn eerst willen ze hun `prooi`hebben en als ze daarbij een weg over moeten steken of door prikkeldraad moeten rennen doen ze dat, en dat vind ik het gevaar om ze los te laten ,de omgeving,
weg gehaald zit een virus in
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
en laatst zei iemand op tv dat dat niet zo was, waar staat die dan in het burgelijk wetboek? ben daar wel beneiwud naarSjiel schreef:er is echt een wet die verbiedt dat windhonden los lopen.Podenji schreef:volgens mij staat dat nergens in de wet hoor!!rob80 schreef: Nu wandel ik zelf erg graag en vindt het jammer dat je zo'n hond niet los mag laten. Anders zou ik er echt nog wel serieus aan denken want ik vindt het bovendien ook echt heel mooie honden met een superkarakter!
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
rob80
- Actief
- Kira
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
-
rob80
- Actief
Hier het antwoord van de dierenbescherming:
Beste Rob,
Er is inderdaad een wet die verbiedt dat windhonden los lopen. Windhonden vallen onder de zogenaamde 'lange honden'. In de Flora- en Faunawet staat beschreven dat als je een 'lange hond' los laat lopen, dat je dan aan het stropen bent (omdat lange honden meestal gebruikt worden voor jacht en stroop). Je moet dan bewijzen dat je dat niet aan het doen bent. Je noemt dat 'omgekeerde bewijsvoering'. Heel erg lastig allemaal, maar het is helaas niet anders.
Met vriendelijke groet,
Dierenbescherming
Brenda van der Kolk, hoofd Publieksvoorlichting
Tel.: 070 - 314 27 00
Fax: 070 - 314 27 77
Beste Rob,
Er is inderdaad een wet die verbiedt dat windhonden los lopen. Windhonden vallen onder de zogenaamde 'lange honden'. In de Flora- en Faunawet staat beschreven dat als je een 'lange hond' los laat lopen, dat je dan aan het stropen bent (omdat lange honden meestal gebruikt worden voor jacht en stroop). Je moet dan bewijzen dat je dat niet aan het doen bent. Je noemt dat 'omgekeerde bewijsvoering'. Heel erg lastig allemaal, maar het is helaas niet anders.
Met vriendelijke groet,
Dierenbescherming
-
rob80
- Actief
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
AHA dus het MAG wel mits je kan bewijzen dat je niet aan het stropen bent!! du sin het park enzo kunnen ze gewoon losrob80 schreef:Hier het antwoord van de dierenbescherming:
Beste Rob,
Met vriendelijke groet,
Dierenbescherming
maar heo zit dat dan met de zogenaamde niet lange honden? die kunnen ook stropen hoor!! ken er genoeg die ook op jacht gaan in het bos
nu ben ik nog benieuwd welk artikel dat in het burg. wetboek is
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
uhm volgens mij is het zo dat als je hond zelfstandig op jacht gaat al dan niet met de bedeoling van de baas , dat ie aan het stropen isrob80 schreef:Ik heb nog een email teruggestuurd wat betreft die omgekeerde bewijslasy. Want stel dat ik met een windhond recreatief wil wandelen, zonder stroop/jacht voorwerpen. Zou dat voldoende bewijs zijn??????
-
rob80
- Actief
Blijkbaar zijn de lage honden met meer risico voor jacht/stroop. Ik vindt het toch onzin.Podenji schreef:AHA dus het MAG wel mits je kan bewijzen dat je niet aan het stropen bent!! du sin het park enzo kunnen ze gewoon losrob80 schreef:Hier het antwoord van de dierenbescherming:
Beste Rob,
Met vriendelijke groet,
Dierenbescherming
maar heo zit dat dan met de zogenaamde niet lange honden? die kunnen ook stropen hoor!! ken er genoeg die ook op jacht gaan in het bos
Stel je mag dadelijk geen Ferrari meer rijden want het risico dat men te hard gaat rijden is te groot
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
hihi dat was toch ook de reden waarom "men" zoveel jaar terug de porsches bij de politie verbood omdat het weggebruikers zou uitdagen ofzoietzrob80 schreef:Blijkbaar zijn de lage honden met meer risico voor jacht/stroop. Ik vindt het toch onzin.Podenji schreef:AHA dus het MAG wel mits je kan bewijzen dat je niet aan het stropen bent!! du sin het park enzo kunnen ze gewoon losrob80 schreef:Hier het antwoord van de dierenbescherming:
Beste Rob,
Met vriendelijke groet,
Dierenbescherming
Stel je mag dadelijk geen Ferrari meer rijden want het risico dat men te hard gaat rijden is te groot
-
rob80
- Actief
dit kreeg ik terug van de dierenbescherming als antwoord op de bewijsvoering, als iemand wil bellen laat het dan vooral even weten hier:
Hoi Rob,
Dat weet ik helaas niet. Ik weet niet wat aangemerkt kan worden als bewijslast. Het beste kun je dit navragen bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Zij houden zich bezig met wet- en regelgeving. Ik denk dat zij je wel kunnen vertellen wat binnen de bewijslast valt. Het telefoonnummer is 070-3786868.
Met vriendelijke groet,
Dierenbescherming
Hoi Rob,
Dat weet ik helaas niet. Ik weet niet wat aangemerkt kan worden als bewijslast. Het beste kun je dit navragen bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Zij houden zich bezig met wet- en regelgeving. Ik denk dat zij je wel kunnen vertellen wat binnen de bewijslast valt. Het telefoonnummer is 070-3786868.
Met vriendelijke groet,
Dierenbescherming
-
Sjiel
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ja idd ongeoorloofd voor de wet danSjiel schreef:Stropen is ongeoorloofd jagen.Podenji schreef:uhm volgens mij is het zo dat als je hond zelfstandig op jacht gaat al dan niet met de bedeoling van de baas , dat ie aan het stropen is
want bijmij inde buur tgenoeg mensen die geoorloofd stropen voor zichzelf
- sandra pethome
- geregistreerd lid
windhond
hee hallo
onze hond is half windhond!!!!
alhoewel als ze soms lekker gegeten heeft
is ze volwaardig WINDhond!!
het zijn schatten!!!
groetjes
sandra
is ze volwaardig WINDhond!!
het zijn schatten!!!
groetjes
- Kira
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Re: windhond
in dat geval is onze Kira dubbel windhondsandra pethome schreef:hee hallo
is ze volwaardig WINDhond!!![]()
het zijn schatten!!!
groetjessandra
- kawa2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckels
- Aantal honden: 2
ik was een beetje op zoek naar een forum voor windhonden en toen kwam ik dit oude topic tegen
ik wil heel graag een galgo espanol od een greyhound
nou werk ik als vrijwilliger bij het asiel in eindhovne en er zitter er daar op het moment nou 4
maar ik ben toch nog aan het twijfelen
of er 1 van greyhound resceu overlaat komen
ik weet dat de asielen in nederland vol zitten
maar in spanje zijn de asielen echt VOL
en ja als goede dieren vriend vindt ik dat zielig voor die honden
nou weet ik dat ik niet alle honden uit de hele wereld kan helpen
maar ik kan wel de hele wereld van 1 hond verbeteren
wat zouden jullie doen
eentje uit nederland of spanje
en waarom zou je dat doen
ik wil heel graag een galgo espanol od een greyhound
nou werk ik als vrijwilliger bij het asiel in eindhovne en er zitter er daar op het moment nou 4
maar ik ben toch nog aan het twijfelen
of er 1 van greyhound resceu overlaat komen
ik weet dat de asielen in nederland vol zitten
maar in spanje zijn de asielen echt VOL
en ja als goede dieren vriend vindt ik dat zielig voor die honden
nou weet ik dat ik niet alle honden uit de hele wereld kan helpen
maar ik kan wel de hele wereld van 1 hond verbeteren
wat zouden jullie doen
eentje uit nederland of spanje
en waarom zou je dat doen

- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
Waarom je het zou doen?
Niet omdat je 't zielig vind of omdat alle nederlandse asiels overvol zitten.
Dat zijn geen redenen.
De reden om een buitenlander te willen helpen, is omdat je in het land van herkomst je steentje wil bijdragen aan de verandering van mentaliteit en omstandigheden waarin de dieren zitten.
De reden om in NL een hondje te nemen is aan jezelf.
Niet omdat je 't zielig vind of omdat alle nederlandse asiels overvol zitten.
Dat zijn geen redenen.
De reden om een buitenlander te willen helpen, is omdat je in het land van herkomst je steentje wil bijdragen aan de verandering van mentaliteit en omstandigheden waarin de dieren zitten.
De reden om in NL een hondje te nemen is aan jezelf.
- Mir@n
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies, die honden die in Eindhoven zitten, zijn net zo goed als de honden die rechtstreeks uit het buitenland komen.Martijn schreef:Gewoon gaan zoeken en de beste hond nemen.
Ik vind het altijd zo overtrokken om op een goudschaaltje te gaan wegen welk goede doel je moet ondersteunen terwijl niemand iets zegt als je gewoon een pupje van de fokker koopt.
Niet dat ik dat slecht vindt hoor, ga het zelf ook doen.
Maar een herplaatser is gewoon hardstikke leuk en goed en dat is genoeg.
Laat niemand je vertellen welke herplaatser je moet nemen. Dat gaat niemand iets aan. Neem gewoon de leukste hond die je kunt vinden. Of die nu uit spanje of uit rotterdam komt.
Een hond nemen is geen ontwikkelingswerk.
Wat wel uitmaakt is dat honden uit spanje over het algemeen helemaal niet opgevoed zijn en dat vind ik zelf veel fijner dan een hond die verkeerd opgevoed is.
Ik weet dat ze er zitten, ik had het al op Ginn gelezen.
-
anubis
- Zeer actief
Re: windhond
stormhondKira schreef:in dat geval is onze Kira dubbel windhondsandra pethome schreef:hee hallo
is ze volwaardig WINDhond!!![]()
het zijn schatten!!!
groetjessandra
- Mir@n
- Zeer actief
- Contacteer:
Martijn ik ben zwaar verkouden, dus graag gewoon lezen, zoals het bedoeld is. Niet letterlijk zoals het er staat. Volgende week zal ik wel weer precies neerzetten zoals het bedoeld is.Martijn schreef: Elke hond is anders dus groepen met elkaar vergelijken in termen als goed en slecht of even goed begrijp ik niet helemaal.
Een hond is niet goed of slecht..hooguit past hij wel of niet bij je.
Maar ik ben met je eens dat de juiste hond in allebei de groepen te vinden zal zijn.
- M@ri@nne
- Zeer actief
Ik was op zoek naar een Greuhound van GINN.
Maar ten eerste hebben hun bijna alleen maar Galgo's.
En toen zag ik daar Tico.
Hun bemiddelde voor een asiel in Nederland voor hem.
En ik was verkocht.
En zo is dus toch Tico hier gekomen.
Maar het had er dus net zo goed wel eeen uit Spanje kunnen zijn.
Bijkomend voordeel nu was wel dat hij aanmerkelijk goedkoper was.
(verder geen reden voor de keuze maar dus echt bijkomend voordeel)
Maar ten eerste hebben hun bijna alleen maar Galgo's.
En toen zag ik daar Tico.
Hun bemiddelde voor een asiel in Nederland voor hem.
En ik was verkocht.
En zo is dus toch Tico hier gekomen.
Maar het had er dus net zo goed wel eeen uit Spanje kunnen zijn.
Bijkomend voordeel nu was wel dat hij aanmerkelijk goedkoper was.
(verder geen reden voor de keuze maar dus echt bijkomend voordeel)
Groetjes, Marianne.

-
Addy
Zeker weten hoorHanneke2 schreef:Podenji schreef:nou dan heb je hier iemand die in het bezit is , of het bezit isEveline schreef:Ik hoop het voor jeMARC_S schreef:Heb er geen maar wil later een whippet, chart polski en een podenco.
Ooooooooiiiiitttttttt hahahaha.De whippet is natuurlijk het geweldigst, maar dat zeg ik
natuurlijk als trotse eigenaar van de whippet. Prima te trainen, handzaam en kan
dus overal mee naartoe. De andere 2 ken ik echt alleen uit de boeken. Ik ken echt
niemand die zo'n hond heeft, en ik kom er ook nooit eentje tegen.
Wel appart natuurlijk. De Deerhound en Barzoi's zie ik gelukkig af en toe wel eens.
Geweldig om te zien. Whippets zijn in mijn omgeving ook zeldzaam hoor. De
Grey's die uit Spanje worden gered kom ik hier steeds vaker tegen., van een echte podenco ibicenco gladhaar!!!
Die van mij is ook echt. (denk ik)
![]()
Hanneke
Die van mij ook, ze heet niet voor niets La Princessa de Destination Veulendeume en speciaal voor mij overgekomen vanuit Spanje, net zoals prins Mellemans de eerste, door de insiders ook wel kleine mellemans genoemd
Verder hier nog twee originele spaanse galga's, te weten Hare Hoogheid Moonlight en Hare Hoogheid Shadow
- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
Ziggy
Hier nog iemand die "besmet" is met het windhondenvirus
Tous is een kruising Greyhound/Podenco en komt uit Spanje...
Ziggy is een Galgo en ook zij komt vanuit spanje.
Over het wel of niet los mogen lopen heb ik deze link eens gevonden;
http://xolopodenco.blogspot.com/2006/10 ... onden.html
Ziggy loopt los op plaatsen waar het veilig is weinig wild te zien is. Tous kan helaas niet meer loslopen, zijn jachtdrift is gewoon te sterk.
Tous is een kruising Greyhound/Podenco en komt uit Spanje...
Ziggy is een Galgo en ook zij komt vanuit spanje.
Over het wel of niet los mogen lopen heb ik deze link eens gevonden;
http://xolopodenco.blogspot.com/2006/10 ... onden.html
Ziggy loopt los op plaatsen waar het veilig is weinig wild te zien is. Tous kan helaas niet meer loslopen, zijn jachtdrift is gewoon te sterk.
- kawa2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckels
- Aantal honden: 2
ik had gisteren avond een ingeving
en ik ging kijken wat voor windhoncen er allemaal zijn
en mijn oog viel op zo'n hondje

een italiaanse windhond
Algemeen voorkomen Een miniatuur van de Greyhound en Sloughi, die zich lenig en licht beweegt. Vierkante bouw met elegante belijning en haast overdreven verfijning en adellijkheid.
Schofthoogte reuen en teven 32 - 38 cm
Gewicht 3,5 – 5 kg
de kleinere versie van de greyhound
heeft iemand zo'n hondje ?????
en ik ging kijken wat voor windhoncen er allemaal zijn
en mijn oog viel op zo'n hondje

een italiaanse windhond
Algemeen voorkomen Een miniatuur van de Greyhound en Sloughi, die zich lenig en licht beweegt. Vierkante bouw met elegante belijning en haast overdreven verfijning en adellijkheid.
Schofthoogte reuen en teven 32 - 38 cm
Gewicht 3,5 – 5 kg

- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
op www.windhondenforum.6x.to zitten een paar mensen met italiaantjeskawa2 schreef:

RIP