Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Botten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

chennique
Vaste gebruiker

Botten

Ongelezen bericht door chennique »

Zo nu en dan krijgt Hus een bot van mij omdat hij het zo erg lekker vindt.

Maar nu heb ik ergens gelezen dat je honden alleen botten mag geven als ze vlees krijgen. Ik heb het bij de dierenwinkel gevraagt maar daar zeiden ze dat dat niets uitmaakt. Husky krijgt alleen maar brokken dus kan ik hem nog wel een bot geven af en toe? Of is dat niet goed? :19:
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Honden die altijd brokken eten kunnen moeilijker botten verteren.
:denken: Maar geef je echte rauwe (vlees)botten of gerookte botten van de dierenwinkel ?
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
chennique
Vaste gebruiker

Hij krijgt gerookte
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

dat zijn geen versbotten, ze hebben en procedee door gemaakt.
ik ben niet helemaal voor dit soort botten, ze zijn keihard en dus te hard voor de tandenze zijn vet en de merg die erin zit is ook om niet naar huis te schrijven, dat is namenlijk niet gerookt maar wel maanden in de schappen van de dierwinkel, heb een keer meegemaakt dat allemaal beestjes eruit kwamen :denken:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mijn honden krijgen ook brokken met eens in de zoveel tijd een lekker bot of een rauwe kippenpoot of zo.
Vinden ze erg lekker en ze hebben er totaal geen last van :ok:
Mergpijpjes e.d vind ik eng om te geven omdat ze meestal te klein zijn(zéker die van de supermarkt) en ik bang ben voor kaken die ze erin klemmen,tenzij je bij de slager een echt grote kunt bestellen(dus een lange).Verder kook ik nooit botten.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
chennique
Vaste gebruiker

Ow Lupa, dat klinkt zeker niet lekker!
Ik dacht er ook al over om hem gewoon rauwe botten te geven zo nu en dan, en in dat sticky topic over botten las ik dat je het best met kippenekken kan beginnen. Ik wil hem 's avonds nog wel gewoon brokken willen geven, maar dat zou dus geen kwaad kunnen?

En hoe zit het eigenlijk met eendagskuikens?
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

chennique schreef:Ow Lupa, dat klinkt zeker niet lekker!
Ik dacht er ook al over om hem gewoon rauwe botten te geven zo nu en dan, en in dat sticky topic over botten las ik dat je het best met kippenekken kan beginnen. Ik wil hem 's avonds nog wel gewoon brokken willen geven, maar dat zou dus geen kwaad kunnen?

ik geef hier geen brokken, maar als je minimaal 8 uur tussen de brokken en vles botten hebt moet het geen probleem zijn, het is wel zo dat de maag een andere manier van verwerken heeft voor brokken als voor vlees of botten, dus de maag zou in de waar gebracht kunnen worden, dat is de reden waarom als je nog brokken wilt blijven voeren dat het lifste brokken en vlees op apparte dagen geeft.
kippennekken, zit eigenlijk bijna totniks aan bot, dat is meer kraagbeen en het is hapslikweg., kippenvleugeltjes en als ik zie de grote van je hond kippebout zou ook goed zijn, als je bang bent dat je hond te gulzig is of niet weet wat die er mee aan moet, kun je de velugeltjes of bouten platslaan.
maar is je hond gewend met vlees? want hij zou aan de diarree kunnen raken omdat hij alleen maar gewend is met brokken.
ik zou voordat je begint met echte rauwe botten beginnen met versvlees in te lassen, dan kan de maag er aan wennen
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

chennique schreef:in dat sticky topic over botten las ik dat je het best met kippenekken kan beginnen. Ik wil hem 's avonds nog wel gewoon brokken willen geven, maar dat zou dus geen kwaad kunnen?

Als je over wilt stappen op rauwe voeding, is het bottendocument veilig om mee te beginnen, maar BARF of Evolutionaire Voeding is veel meer dan rauwe botten met vlees - het gaat er om dat je met de mogelijkheden die je hebt in je eigen omgeving op het gebied van grondstoffen en met de mogelijkheden die je hebt met je eigen portemonne wat betreft financien, een optimale voeding voor je hond samenstelt, die rauw en natuurlijk is.

Helaas is het niet meer zo, dat elke hond "vanzelf" aan BARF went, daarom hebben we destijds het Bottendocument gemaakt - zodat jij zelf de vinger aan de pols kunt houden en tijdig kunt ingrijpen wanneer jouw hond bepaalde dingen niet kan verdragen.

Het kan helemaal geen kwaad om ergens in de ochtenduren brokken te geven en ergens in de rest van de dag een natuurlijke maaltijd die je zelf gemaakt hebt - aan een gezonde hond. Eendagskuikentjes zijn een prima tussendoortje, maar ik zou niet echt meerekenen als voeding.

Als jouw hond gezond is en gewend is aan allerhande verschillende soorten voedsel, kan het zelfs geen kwaad om brokjes te mengen met orgaanvlees of pens en gemalen groente - er zijn geen regels voor BARF of Evolutionaire Voeding, zie op de volgende link wat Dr. Billinghurst daarover schrijft: http://bonsah.com/forum/viewtopic.php?t=70 . Het fijne van BARF is, dat je met wat basiskennis (die je opdoet door er veel over te lezen op sites zoals bijv. www.barf-natuurlijk.nl) heel goed in staat bent om jouw hond te voeren met dingetjes die je in je eigen omgeving of met behulp van andere mensen, die ook zelf voeding maken, kunt vinden.

Groetjes,
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”