Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onzindelijk alleen thuis. UPDATE!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

:cheer: Gevonden!! EVen teruggehaald uit een ander topic..een stuk over scheidings en verlatingsangst.
Het oorspronkelijke topic ging over het gebruik van een antiblafband en daar is het stuk dus op geschreven. Lees daar dus even doorheen. Verder staan er tips in hoe je een hond met scheidingsangst kan trainen. :wink:

honden die angst hebben voor alleen zijn of scheidingsangst hebben beginnen vaak binnen een half uurtje na het vertrek van de eigenaar stennis te maken.
Een hond, die te weinig om handen heeft en zich te pletter verveeld, begint meestal pas na een paar uur.
De aanpak van de problemen is totaal verschillend.
De verveelde hond helpt je met bv. een kong, een stevige wandeling voor je weggaat ect.

Dat helpt bij probleem 1 niet. Een angstige hond is bang....eet niet , drinkt niet, zit enkel en alleen te stressen en in jouw geval te blaffen.
Deze honden zijn ECHT BANG!!! Verhoogde hartslag, verhoogde andrenalinespiegel...dit zijn voor de hond dus geen grapjes maar echt paniek!!!!

Ga je dit soort honden bewerken met een antiblafband gebeurd er het volgende :
Hond is in paniek alleen thuis...vanuit stress blaft de hond en schrikt zich het schompus van de band. De schrik van de blafband verhoogt de stress, het gebruikelijke mechanische om zijn stress te uiten kan niet meer; immers iedere keer als de hond blaft schrikt ie zich te pletter.
De hond wordt banger dan hij ooit geweest is!
Die stress zal een uitlaat moeten vinden; sommige honden verleggen het blaffen naar slopen, onzindelijkheid. Weer andere honden gaat zichzelf kapotbijten, vreten van ellende hun poten op.(automutilatie)
Weer anderen krimpen van angst in elkaar in een hoekje om hun anstige lot te ondergaan.

Ik vind dat dierenbeulerij! Wij vragen iets van onze hond wat hij (nog) niet kan. Hond gaat blaffen; zowel de hond als wij hebben dus een probleem.
Met een blafband zadel je je hond op met een trauma, een enorm probleem wat hij niet kan oplossen..gelukkig wij wel!

geen blafband dus, maar training!
je hebt bij je vorige topic al een hoop tips gehad. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de hond is als jij thuis bent? Loopt ie je overal achterna??
Als het een hond is die erg aan je hangt en je ook thuis overal achterna loopt, zul je eerst daarmee aan het werk moeten.
Die band moet losser, de hond moet zelfstandiger worden.
Laat hem zelfvertrouwen krijgen door bv. zoekspelletjes, laat hem zelf dingen oplossen.
Laat hem niet overal je achterna lopen. Geef hem een eigen plaats en leer hem daar te blijven (middels belonen met lekers als ie luistert), ook als jij de kamer uit bent.
Dit soort dingen moet je langzaam opbouwen. Dus eerst op zijn plek als je door de kamer loopt, dan als je de kamer uitgaat met de deur open en daarna pas kun je een keer een deur dichtdoen.
Iedere keer als je oefent beloon je de hond voor het netjes blijven liggen op zijn plekje.
Ook bouw je met de afstand de tijd uit, rustig aan en om de beurt. Dus eerst een 10 tellen op zijn plek als jij door de kamer loopt(en dan belonen) en later breidt je dat uit naar 30 seconde met het verlaten van de kamer.

Belangrijk is dat je het commando blijf opheft als je de kamer verlaat en de deur sluit. Het geeft de hond stress als ie moet blijven op zijn plek als hij niet weet hoe ofwat.Enstress kan je nu juist niet gebruiken!

Wat kan helpen is om de beloning die hij gaat ontvangen als jij terugkomt kan zien. je kunt bv. een blikje met koekjes neerzetten waarvanuit jij hem beloond.Je zet het blikje zo neer dat de hond het kan zien. Hij heeft dan iets om zich op te focussen, leidt hem af van het feit dat ie alleen is.

Op deze manier breidt je dan dus langzaam het alleen zijn uit.
Je kunt je hond ook wennen aan een bench, kan een hulpmiddel zijn om te trainen.

Angst is moeilijk weg te trainen omdat wij vaak het geduld niet hebben. Dat terwijl we allemaal moeten weten hoe moeilijk het is een angst te overwinnen! Ga jezelf maar eens trainen op iets waar je echt bang voor bent (hoogtevrees, vliegangst, spinnen)
Ook dat ontwijken wij liever.
Heb dus begrip voor je dier als het bang is.
Maak kleine stapjes en geef je dier vertrouwen dat het op de goede weg is!

Bij angst wegtrainen moet je verder in je achterhoofd houden dat als het gedrag verbeterd, de angstmotivatie vaak nog wel aanwezig is.
dat maakt dat we extra attend moeten zijn op het intrainen van gedrag.
De hond moet de tijd krijgen om zich goed te voelen bij iets, en het niet alleen maar doen. Blijft hij dus netjes op zijn plaats als je door de kamer loopt, dan is dat wat je eerst een aantal dagen gaat oefenen.
Net zo lang totdat het de hond echt geen klap meer interesseert dat jij daar heen en weer wandeld.
Dan pas kun je een stapje verder door of de tijd uit te breiden of de afstand.

Ik raad je met klem aan de tijd van trainen erin te stoppen. Onderbreek je training niet. Moet je langer weg, zet je hond dan in de auto.
Je lost een probleem op, inplaats van het groter te maken.
je hond zal je dankbaar zijn.

Mocht je je herkennen in het feit dat je hond je als je thuis bent nooit uit het oog verliest, kun je informeren bij de dierenarts naar Clomicalm. Dat is een geneesmiddel (anti-depressiva/angstdemper) dat goed werkt bij scheidingsangst. (het werkt niet bij niet alleen kunnen blijven, alleen als er ook een overmatige binding is met de eigenaar)
Clomicalm zal je wel moeten gebruiken in combinatie met de training zoals ik hiervoor heb beschreven. Ondersteuning met Clomicalm helpt je sneller resultaat te krijgen met de training.
Ondersteun je het gebruik niet met training keert het probleem terug (soms nog in verhevigde mate) als je stopt met de clomicalm.
Clomicalm is dus een hulpmiddel, de training moet het doen!

Verder de tips van niet uitgebreidt gedag zeggen(alleen spreektaalcommando "baasje gaat even weg) en een aantal minuten negeren bij thuiskomst. Muziekje aan als je weggaat, hapje , drankje neerzetten, je blikje waaruit je zijn beloning geeft als je terugkomt.
Nooit straffen bij thuiskomst voor wat dan ook.
Nooit de hond wegsluiten als ie vervelend is (bevestigt angst voor alleen zijn, ontstaat er soms ook door)
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
the dude
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door the dude »

bedankt !

Even kort samengevat adviseer je training eerst met 10 seconden dan met 30 seconden, steeds langer uitbouwen. Ik zal dit eens met hem gaan proberen.

Maar aan de andere kant zeg je ook dat een hond met verlatingsangst pas na ong. een half uur begint met stennis schoppen, dus in principe zou paco de bovenstaande oefening goed moeten kunnen doen ? (of heb ik het nu verkeerd ?)

Ik had nog een vraagje wat bedoel je met "moet je langer weg zet je hond dan in de auto ?" (of was dat specifiek voor de blafband situatie ?)
paco + the dude = :jump1:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

the dude schreef:bedankt !

Even kort samengevat adviseer je training eerst met 10 seconden dan met 30 seconden, steeds langer uitbouwen. Ik zal dit eens met hem gaan proberen.
Je moet uitgaan van wat je hond kan. Als je rustig de kamer door kan lopen terwijl de hond op zijn plek blijft liggen hoef je dat dus niet te oefenen. Als dat kan, maar je kan bv niet de kamer uit, dan ga je dat dus oefenen door gewoon steeds even weg te gaan en weer terug te komen. Alleen blijven en zijn is een kwestie van wennen..wennen aan het idee dat je alleen bent en je daarbij veilig voelen. Dat is dus wat je de hond moet leren door zeer vaak kleine momenten weg te gaan, zodat hij daar gewoon niet meer van opkijkt.
Dan kan je de tijdsduur opbouwen.
Maar aan de andere kant zeg je ook dat een hond met verlatingsangst pas na ong. een half uur begint met stennis schoppen, dus in principe zou paco de bovenstaande oefening goed moeten kunnen doen ? (of heb ik het nu verkeerd ?)
Ik ken je hond niet, dus dat kan jij beter inschatten als ik! :wink:
Ik had nog een vraagje wat bedoel je met "moet je langer weg zet je hond dan in de auto ?" (of was dat specifiek voor de blafband situatie ?)
Veel honden die problemen hebben met alleen zijn kunnen wel alleen blijven in de auto. Als je traint met je hond en de hond kan bv 10 minuten alleen blijven is het natuurlijk volkomen zinloos als je dan ineens de hond weer 4 uur alleen laat. Trainen valt of staat bij het goed opbouwen en dan kan je niet ineens je programma doorkruisen en de hond het vertrouwen weer ontnemen door hem weer erg lang alleen te laten. Dan is het dus een optie om de hond in de auto te zetten als hij daarbij geen angst vertoont. Een oppas is overigens natuurlijk nog een beter idee. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
the dude
Vaste gebruiker

Eline* schreef:
Ik ken je hond niet, dus dat kan jij beter inschatten als ik! :wink:
touché :wink:
Eline* schreef:Veel honden die problemen hebben met alleen zijn kunnen wel alleen blijven in de auto. Als je traint met je hond en de hond kan bv 10 minuten alleen blijven is het natuurlijk volkomen zinloos als je dan ineens de hond weer 4 uur alleen laat. Trainen valt of staat bij het goed opbouwen en dan kan je niet ineens je programma doorkruisen en de hond het vertrouwen weer ontnemen door hem weer erg lang alleen te laten. Dan is het dus een optie om de hond in de auto te zetten als hij daarbij geen angst vertoont. Een oppas is overigens natuurlijk nog een beter idee. :wink:
Aha, duidelijk. Hij kan trouwens wel even alleen zijn in de auto (bij een winkel oid). Voor een lange tijd lijkt mij dit echter geen goed plan omdat ik in den haag woon en er dus veel mensen langslopen als hij in de auto zit. Een paar vervelende kinderen kunnen ene hond helemaal gek maken (heb ik met mijjn vorige hond meegemaakt, een paar kinderen hadden hem in een portiek gejaagd en bestookte hem met rotjes... :boos: :boos: :devil:

bedankt voor je tips, ik ga ze vanavond gelijk oefenen !
the dude
Vaste gebruiker

:devil: :jank: :boos:

Paco heeft vanmiddag een soort epileptische aanval gehad.... Mijn vriendin was thuis ik was op mijn werk, die is zich helemaal de ****** geschrokken.

het was volgens haar echt verschrikkelijk, hij maakte eerst twee hele vreemde sprongen met zijn achterpoten alleen toen verkrampte hij helemaal ze dacht dat zijn ogen eruit zouden ploppen.....

Bel ik met de dierenarts: "Euh ja dit kan een bijwerking zijn van clomicalm" Terwijl hij #%^$^% net 2 dagen geleden tegen mij heeft gezegd dat dit middel geen enkele bijwerking had en dat het volkomen veilig was....

Die pillen meteen het raam uitgeflikkerd en die DA hezou ik er het liefst achteraan gooien !! Voel me machteloos, en vooral enorm belazerd door zo'n vent. :boos: :boos: Daar gaan we dus niet meer naar toe.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Hoi Paco,

Ik begrijp je reaktie wel hoor, maar ik wil je even vertellen dat ik betwijfel of de Clomicalm de aanval bij je hond heeft veroorzaakt.

Ik heb redelijk wat honden van zeer nabij meegemaakt tijdens en na hun behandeling met dit middel, en bij geen enkele heeft zich iets voorgedaan zoals jij het beschrijft.

Wel is het zo dat Clomicalm met voorzichtigheid gebruikt dient te worden bij honden met een bekend probleem met epilepsie. Het lijkt mij niet geheel onwaarschijnlijk dat jouw hond al epileptisch was toen jij hem kreeg, maar dat dit niet bekend was.

Ik zou dan ook niet zomaar de DA de schuld hiervan geven, en hem zeker niet het raam uitschoppen.

Mocht je toch verder willen zoeken in de medikatie-hoek, neem dan eens kontakt op met een diergeneeskundige homeopaat. Er zijn in de homeopatie diverse middelen die jouw hond zouden kunnen helpen.

Groeten, Willy.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Sonja,

Ik wil toch nog even reageren.

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar wel heb ik redelijk wat positieve ervaringen gehoord mbt. het gebruik van zo´n feromonen-verdamper die je in het stopkontakt steekt.

Misschien zou je dit eens kunnen proberen, als een aanvullinkje op het struktureren van het wereldje van je nakertje?

Hoewel ik eerlijk gezegd denk dat hij eerder gewoon een plasje doet, niet uit stress of zo, maar gewoon omdat hij zonder jou erbij meer met zichzelf bezig is en als hij aandrang voelt gewoon besluit om zich maar even te ontlasten. Het lijkt me namelijk een beetje raar dat hij zo ontspannen lijkt, zoals je dat beschrijft, en dat hij dan tóch stressplasjes doet. Volgens mij zijn het eerder relaxte plasjes van een jonge hond die nog niet volledig zindelijk is, volgens onze menselijke maatstaven dan.

Als jij erbij bent ben je misschien wel zo op hem gericht dat je hem uitlaat voordat hij echt nodig moet. Of als je aan hem merkt dat hij moet, dat je hem dan meteen uitlaat.

Ik probeer maar wat mee te denken hoor.

Dag,

Willy.
the dude
Vaste gebruiker

@ wil de hond:
thanks, ik ben ook een beetje boos, bhet luchtte iig even op om dat op te schrijven.

het is ook wel goed mogelijk dat hij dit al had, we hebben hem pas 5 weken. Is dit ook aan te tonen door bijvoorbeeld een bloedtest ?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Dat zou ik je niet kunnen zeggen, ik ben geen Da. :wink:

Heb het er eens op je gemak over met je DA.

Fijn hè, zo´n forum, kan je lekker even je hart luchten, zonder veel schade aan te richten. Ik kan me best voorstellen dat je even flink van slag af bent als je hond zoiets meemaakt. Lijkt me vreselijk.
the dude
Vaste gebruiker

Wil de hond schreef:Fijn hè, zo´n forum, kan je lekker even je hart luchten, zonder veel schade aan te richten. Ik kan me best voorstellen dat je even flink van slag af bent als je hond zoiets meemaakt. Lijkt me vreselijk.
ja inderdaad, je kan het er even lekker uitgooien.

Tis zwaar klote, mijn vorige hond had dit ook op het laatst en dat komt dan allemaal weer ff lekker terug...
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik ben ook even gaan zoeken, want omdat ik dit middel in mijn boek noem, zou ik het zeker als aanvullende opmerking op de bijbehorende site willen zetten. Mocht dit waar zijn natuurlijk.

Ook ik geloof niet dat Clomicalm epilepsie veroorzaakt. Ik vond o.a. het volgende:
  • Een medicijn kan echter ook een gezondheidsrisico met zich mee brengen.
    Prozac® bijvoorbeeld, kan bij de hond epilepsie veroorzaken en de functies van het hart, de lever en de nieren verslechteren.

Clomicalm®, van de firma Novartis, heeft deze bijwerkingen niet en is geregistreerd voor honden. Clomicalm® kan ingezet worden als een hond erg nerveus of angstig is.
Verder heb ik ook geen ervaring met epilepsie en weet niet of kunt achterhalen of Paco hier gevoelig voor is. Maar dat zal de d.a. wel weten. Trouwens een minpuntje voor deze d.a. dat hij iets zei waarvan hij zelf niet wist of het waar was. Dan snap ik dat je zo iemand wel het raam wilt uitkiepen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het is alweer ruim 2 maanden geleden dat ik dit gepost heb. Omdat ik van sommige mensen zulke goede tips kreeg wilde ik nog even bedanken en zeggen hoe het nu gaat.
Door een vastere routine in het weggaan aan te brengen ( computer uit, gordijnen dicht, zelfde CD aan, lekkers/speeltje geven). Was de onzindelijkheid zo over. Iets van 2 weken ging het goed, toen begon meneer met blaffen als ik weg was. Niet constant, maar af en toe.
Ik heb toen weer even vanaf het begin getraind, korte poosjes weg, met heel de routine. Steeds langer weg en nu gaat het sinds een paar weken prima.
Als ik de gordijnen dicht doe gaat hij lekker op zijn kleedje liggen wachten wat voor lekkers hij krijgt. Als ik de deur uitga is hij lekker aan het spelen en kijkt niet eens meer op (ik neem hem altijd op, vandaar dat ik precies weet wat hij doet). Soms gaat hij zelfs onwijs wild en lang spelen als ik weg ben nu. Geen spoortje van onrust of verveling iig!

Ik ben echt heel blij dat het zo goed gaat, vond het zo vervelend voor hem.

Iedreen bedankt voor het meedenken. Hoop dat meer mensen wat aan de tips hebben in dit topic.

Groetjes Sonja
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Fijn dat het goed gaat nu!
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

the dude schreef:@ wil de hond:
thanks, ik ben ook een beetje boos, bhet luchtte iig even op om dat op te schrijven.

het is ook wel goed mogelijk dat hij dit al had, we hebben hem pas 5 weken. Is dit ook aan te tonen door bijvoorbeeld een bloedtest ?
Niet effectief aan te tonen, Luka heeft het ook en bleek uit zijn bloedstaal
kerngezond te zijn.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”