Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voedingsadvies

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Django
Actief
Contacteer:

Voedingsadvies

Ongelezen bericht door Django »

Ik heb tot nu toe al ongeveer 200 verschillende voedingsadviezen gehad voor Django, dus zal ik het hier ook maar eens vragen.

Django is een erg moeilijke eter (tenminste, hij doet alsof, denk ik). In het begin kreeg hij Dog Chow puppybrokken (dat kreeg hij bij de fokker ook) en dat ging redelijk. Hij at echter nooit heel zijn bak leeg en wij gaven hem dan extra aandacht (toe maar jongen, eet maar op). Hij genoot blijkbaar van die aandacht en ging steeds minder eten, tot wij er hondenpaté door gingen mengen. Ondertussen zijn we ook langzaamaan van de puppybrokken afgestapt en overgegaan op Croc Selection 7. In het begin ging het bakje binnen 5 minuten leeg, maar dit werd steeds minder tot hij hier ook bijna niets meer van at (en natuurlijk weer aandacht kreeg).

Nu ben ik op advies van de dierenspeciaalzaak bezig met overgaan van Croc Selection 7 naar Frank's Pro Gold Sensitive én weer terug naar alleen droge brokken (dit eerst, daarna de brokkenwissel). Als reden hiervoor gaf de dierenspeciaalzaakmeneer dat droge brokken beter is tegen tandplak enzo (en dat hebben Mopsjes nog wel eens) en dat het nieuwe merk brokken beter was voor de huid en door de goede vetten Omega 8 en 3 (geloof ik, het zijn precies dezelfde als in Becel) ook oorinfecties enzo helpt verminderen.

Bij het wisselen naar droge brokken heeft Django de afgelopen dagen erg weinig gegeten, hij kijkt echt naar zijn bak van "waar is het lekkers gebleven?" Hij krijgt verder géén extra aandacht meer en als hij 5 minuten niks meer heeft gegeten gaat het eten eruit. 's Ochtends eet hij niks of een paar brokjes, 's avonds eet hij ongeveer zijn halve bakje leeg.

Heeft iemand nog aanvullende adviezen, want hij heeft nu 3-4 dagen erg weinig gegeten (maar hij kan wel wat hebben). Heeft iemand tips hoe ik er voor kan zorgen dat hij wél zijn bak leegeet. Ik heb nu al zoveel adviezen gehad dat een paar extra er ook nog wel bij kunnen :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Is een kompleet versvleesvoer (Carnibest, Energique, Duck, Rodi...) geen optie voor je?
En als je hond niet eet, geen aandacht meer aan geven, na een paar minuutjes de voerbak weghalen en pas op het gewone tijdstip voor de volgende maaltijd het weer terug aanbieden.
Ook niet vanalles gaan mengen omdat hij toch maar zou eten. Zo krijg je een heel kieskeurige eter die weet als hij maar genoeg treuzelt of het laat staan, dat hij dan toch iets anders zal krijgen. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Wil het net zeggen: versvlees!
Dat brokken goed zijn tegen tandplak is een verkooppraatje (waar de winkelmeneer droevig genoeg zelf nog in zal geloven ook). Ook de rest van zijn verhaal kun je gerust vergeten.
Versvlees vinden de meeste honden heerlijk, vele malen lekkerder dan droge brokken. Er is volop informatie over te vinden, alleen op dit forum al. Succes.
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

ik heb het idee dat jou hondje gewoon heel erg verwent is met eten, schenk er geen aandacht aan er is nog nooit een hond dood gegaan van het niet meer eten hoor. (ja als het een medisch oorzaak is maar niet omdat het niet lekker was.)

Inderdaad na 10 min de bak weg halen en daarna niet meer geven, tot de volgende maaltijd.
Probeer dit desnoods een paar dagen want er wordt heus wel gegeten op den duur hoor.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

Ja inderdaad versvlees! De meeste honden zijn er dol op.

Dit kun je kopen in de supermarkt in de diepvries of bij de betere dierenspeciaalzaak.
Versvlees is complete voeding, dat bestaat uit versvlees (duh..) en de rest van de voedingstoffen die ze dagelijks nodig hebben. Het is zeg maar net alsof je zelf zou koken voor je hond, maar nu zit het allemaal al bij elkaar in.

Versvlees is ontzettend goed voor honden, omdat er voedingsstoffen inzitten die niet in brokken zitten, omdat brokken verhit worden tot zoveel graden en er daardoor voedingstoffen verloren gaan.

Ik zou gewoon eens proberen of ie het lust en lezen op dit forum over versvlees, want er is al genoeg over geschreven.
Afbeelding
angeladh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angeladh »

Of een beetje natvoer door zijn brokken kan geen kwaad,of boullion over zijn brokken heen doen,
gr Angela
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Als je wilt dat je hond leert om gewoon te eten wat de pot schaft, geef je hem een paar minuten de tijd als hij stopt met eten om de rest op te eten, geen aandacht aan schenken en daarna gewoon de bak weghalen, zoals Caroline ook al aangeeft. Pas de volgende maaltijd zet je het weer neer. Niet lokken, niet aanmoedigen, gewoon laten gaan. Het eten staat er, hij kan eten als ie honger heeft, eet ie niet? Prima, bak weg, volgende maaltijd maar weer. En niet doen aan toevoegseltjes om het lekker te maken. Als je zelf vindt dat zijn eten ook eigenlijk niet lekker is, stap dan over op een goede versvleesvoeding. Maar anders, gewoon neerzetten zonder allerhande hulpmiddeltjes om het lekker te maken. Straks moet ie na elke verandering van brok kaviaar over zijn eten omdat ie het anders niet lust. Ik doe daar dus echt niet aan mee en bij mij wordt gewoon gegeten wat er in hun bak zit, wat het ook is.

Let op, dit moet je alleen doen als je zeker weet dat je hond geen ziekte onder de leden heeft waardoor hij niet wil eten.

Maar als hij niet ziek is, dan is hij gewoon verwend. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

tsja, het wordt een beetje eentonig misschien... maar wat mij betreft is het afvies ook : vers.

Onze nieuwest ehond, Ymke, wou volgens het asiel ook niet goed eten. Ook al alle beschikbare brokken en zooi geprobeerd, blik erdoor, diner...

Onze andere honden stonden al op BARF en dat waren we met haar ook van plan; ik neem het haar niet kwalijk dat ze die brokken niet hoefde. Ik vind het onnatuurlijk voer voor honden en ik geef haar groot gelijk dat ze dat niet wilde eten.

Bij ons is ze vanaf dag 1 op vers gegaan (eerst een kant-en-klare versvleesvoeding, inmiddels ook BARF) en er is nog nooit een kruimel blijven staan.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef: Ik doe daar dus echt niet aan mee en bij mij wordt gewoon gegeten wat er in hun bak zit, wat het ook is.
. :mrgreen:
moet je geen selectieve eigewijze Turkse hebben :mrgreen: want die.............. :devil: :wink:
Afbeelding
Django
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Django »

Roelfien schreef:Als je wilt dat je hond leert om gewoon te eten wat de pot schaft, geef je hem een paar minuten de tijd als hij stopt met eten om de rest op te eten, geen aandacht aan schenken en daarna gewoon de bak weghalen, zoals Caroline ook al aangeeft. Pas de volgende maaltijd zet je het weer neer. Niet lokken, niet aanmoedigen, gewoon laten gaan. Het eten staat er, hij kan eten als ie honger heeft, eet ie niet? Prima, bak weg, volgende maaltijd maar weer. En niet doen aan toevoegseltjes om het lekker te maken. Als je zelf vindt dat zijn eten ook eigenlijk niet lekker is, stap dan over op een goede versvleesvoeding. Maar anders, gewoon neerzetten zonder allerhande hulpmiddeltjes om het lekker te maken. Straks moet ie na elke verandering van brok kaviaar over zijn eten omdat ie het anders niet lust.
Hier zit ik nu middenin, hij begint langzaamaan wat meer te eten (de eerste 2-3 dagen vertikte hij het...)
Let op, dit moet je alleen doen als je zeker weet dat je hond geen ziekte onder de leden heeft waardoor hij niet wil eten.

Maar als hij niet ziek is, dan is hij gewoon verwend.
...hij is gewoon verwend geweest :mrgreen: Maar omdat hij bij nieuwe lekkere toevoegingen ook al steeds minder begon te eten, heb ik er genoeg van. Ik had geen zin om hem inderdaad kaviaar te moeten voeren.
AfbeeldingAfbeelding

Mopshonden forum
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Takkie krijgt ad lib brokken. Nieuwe brokken zijn lekker, na een paar dagen niet meer. Hij krijgt een mengsel van verschillende en eet eerst de lekkere brokken en dan de minst lekkere! En daar kan ie best wel "lang" over doen maar dat is zijn probleem. Als ie honger krijgt eet ie wel. Hij ziet er prima uit.

En een hond die zijn bak niet leeg eet krijgt soms gewoon teveel eten :19:
weg gehaald zit een virus in
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Bedoel je Aldibrokken met al die toevoegingen enzo?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

cane corso schreef:ik heb het idee dat jou hondje gewoon heel erg verwent is met eten, schenk er geen aandacht aan er is nog nooit een hond dood gegaan van het niet meer eten hoor. (ja als het een medisch oorzaak is maar niet omdat het niet lekker was.)
Nou, ik kan je vertellen dat Deur hard op weg was. Die had het echt niet nog een paar dagen gered daar. Er stond dus dag en nacht een volle bak Aldibrok naast hem, maar eten ho maar. En er was wat dat betreft echt niets medisch aan de hand met hem hoor! Toen hij hier was vrat hij 2 en een halve kilo vlees per dag, en de Farmfoodbrokken gingen er ook grif in.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”