Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondenvoeding, wat moeilijk
Moderator: moderatorteam
- Assie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik had voor mezelf ook al een beetje besloten dat ik zoals Joy C ga doen. Gewoon iedere dag iets anders. Tip vindt het allemaal toch wel lekker, dus dat is het probleem niet echt.
Die viscapsule dingen die iedereen geeft, waar haal je die? Bij de drogist? Of bij de dierenwinkel?
En die botten, vraag je dan gewoon bij de (ambachtelijke?) slager of hij toevallig nog een groot bot heeft?
En is het niet zo dat kip slecht is omdat ze makkelijk in de botjes kunnen stikken? Of is dat een fabeltje dat ooit door mensen de wereld in is gebracht?
Die viscapsule dingen die iedereen geeft, waar haal je die? Bij de drogist? Of bij de dierenwinkel?
En die botten, vraag je dan gewoon bij de (ambachtelijke?) slager of hij toevallig nog een groot bot heeft?
En is het niet zo dat kip slecht is omdat ze makkelijk in de botjes kunnen stikken? Of is dat een fabeltje dat ooit door mensen de wereld in is gebracht?
-
- geregistreerd lid
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Visolie capsules kan je bij de Etos, de Tuinen, Kruidvat en de Hema in ieder geval kopen.Assie schreef:Ik had voor mezelf ook al een beetje besloten dat ik zoals Joy C ga doen. Gewoon iedere dag iets anders. Tip vindt het allemaal toch wel lekker, dus dat is het probleem niet echt.
Botten vind ik zelf ook een probleem, want de slagerijen hebben geen botten meer (kost hen geld als ze dat onverkocht moeten laten afvoeren)
Maar bij de islamitische slagerijen kan je nog wel aardig wat krijgen: kalfsribben, lamsribben, kalfstaart, etc.
Kip die gekookt of gebakken is, die heeft botten die inderdaad hartstikke scherp kunnen zijn en hard. Maar rauwe kippenbotten verteren prima.
Geef geen poten. Dat zijn dragende botten en die zijn harder. Dus geen poten of andere dragende delen. Maar vleugeltjes, karkassen, nekken, dat is prima te doen. En als je in het begin een paar keer het bot een paar klappen met een hamer geeft, is het al wat kleiner en hoef je niet bang te zijn dat je hond dat niet weg krijgt.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Assie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Roelfien
- Zeer actief
Vers vlees kan je bij verschillende leveranciers kopen. De meeste dierenwinkels en supermarkten hebben Rodi of AHV in hun diepvriezer liggen. Bij Ranzijn kan je Rodi in grootverpakking krijgen, net als Duck en daarnaast verkopen ze ook enkelzijdige voeders, zoals pens, hart, etc.purkie schreef:misschien een stomme vraag hoor,maar staat kvv voor kantklaar vers vlees? En waar kun je de kantklare vers vlees voeding krijgen.
gr linda
Daarnaast zijn er een aantal versvlees fabrikanten die vaak wel een adres bij je in de buurt hebben waar je het kan kopen:
http://www.carnibest.nl/
http://www.energique.nl/
Ik ging nog wel eens naar het lokale slachthuis, daar kun je de wereld krijgen!Roelfien schreef:Botten vind ik zelf ook een probleem, want de slagerijen hebben geen botten meer (kost hen geld als ze dat onverkocht moeten laten afvoeren)Assie schreef:En die botten, vraag je dan gewoon bij de (ambachtelijke?) slager of hij toevallig nog een groot bot heeft?
Maar bij de islamitische slagerijen kan je nog wel aardig wat krijgen: kalfsribben, lamsribben, kalfstaart, etc.

-
- geregistreerd lid
- Roelfien
- Zeer actief
Wij hebben hier geen slachthuis, alleen maar exportbedrijven in vlees.Sietske schreef:Ik ging nog wel eens naar het lokale slachthuis, daar kun je de wereld krijgen!Roelfien schreef:Botten vind ik zelf ook een probleem, want de slagerijen hebben geen botten meer (kost hen geld als ze dat onverkocht moeten laten afvoeren)Assie schreef:En die botten, vraag je dan gewoon bij de (ambachtelijke?) slager of hij toevallig nog een groot bot heeft?

Ik heb wel een slachterij in Lelystad gevonden op het internet, die ik eens ga benaderen, want ook zij werken voornamelijk voor de export, maar wie weet .......
- Roelfien
- Zeer actief
Samen voeren wordt meestal niet aangeraden, tenzij het geperste brokken zijn, maar de meeste merken zijn dat niet. Dus liever aparte maaltijden of versvleesdagen invoeren.purkie schreef:Bedankt voor je antwoord!!!
Kan je rodi of carnibest bv samen voeren met brokken, bv om de dag ofzo? En is dit een goed alternatief op Barf.
gr linda
En nee, dit is geen alternatief van Barf.
BARF staat voor Biological Apropriat Raw Food. (als ik het goed schrijf)
Oftewel zelf samengestelde maaltijden voor huisdieren: vlees, organen, groente, fruit, botten en dergelijke zelf tot maaltijden verzamelen en verwerken om zo zelf vat te houden op wat je hond te eten krijgt. Je bent er dan zeker van dat je hond niets krijgt wat je niet wilt.
Dat gaat dus stukken verder dan versvlees en af en toe een speelbotje.

Klik op google maar eens barf in en zie wat het tevoorschijn brengt.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
nou inderdaad.. het is in ieder geval niet het promoten van vers op de manier hoe jij het doet... als ik dat zo lees, dan ga ik meteen in de remmen en heb het meteen gehad met zo'n opmerking...lupa schreef:helemaal niksMarja schreef:lupa schreef:wat ik niet begrijp is het feit dat mensen het heel normaal vinden om brokken te geven.
een parkiet krijgt zaad, en konijn krijgt brokken maar ook groentes en paard krijgt hooi, al deze besten krijgen waar ze voor gemaakt zijn en waarom krijgt een hond brokken?????? ze hebben een schaar gebit om te schuren, ze eten vlees botten organen groentes en toch blijven we brok geven en nep voer.
we eten toch ook niet alleen maar pilletjes?? met alles erin.
ik begrijp het niet , het is zo simpel, brokken horen niet bij een hond, we houden hem wel in leven maar niet zoals het moet![]()
Wat wil je hier nou mee zeggen
De rest zoals Ien en Roelfien geven een 'normalere' uitleg zonder dwingend over te komen met het idee dat je zo ongeveer de hond mishandeld als je hem brok geeft.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Roelfien
- Zeer actief
Ben ik met je eens hoor.malinois schreef:nou inderdaad.. het is in ieder geval niet het promoten van vers op de manier hoe jij het doet... als ik dat zo lees, dan ga ik meteen in de remmen en heb het meteen gehad met zo'n opmerking...lupa schreef:helemaal niksMarja schreef:lupa schreef:wat ik niet begrijp is het feit dat mensen het heel normaal vinden om brokken te geven.
een parkiet krijgt zaad, en konijn krijgt brokken maar ook groentes en paard krijgt hooi, al deze besten krijgen waar ze voor gemaakt zijn en waarom krijgt een hond brokken?????? ze hebben een schaar gebit om te schuren, ze eten vlees botten organen groentes en toch blijven we brok geven en nep voer.
we eten toch ook niet alleen maar pilletjes?? met alles erin.
ik begrijp het niet , het is zo simpel, brokken horen niet bij een hond, we houden hem wel in leven maar niet zoals het moet![]()
Wat wil je hier nou mee zeggen
De rest zoals Ien en Roelfien geven een 'normalere' uitleg zonder dwingend over te komen met het idee dat je zo ongeveer de hond mishandeld als je hem brok geeft.
Het lijkt soms wel of mensen er zelf zwaar op benadeeld worden als je je hond gewoon brok wilt blijven voeren.
En ook mijn honden eten brokken. 4 a 5 keer in de week als ontbijtje (puur makkelijk) en 1 a 2 keer in de week ook als hoofdmaaltijd.
Beertje en voorheen Jackie zijn er oud op geworden. Hebben 8 jaar op Kiddo (nu Dog Chow) gestaan zonder echte problemen. Zelfs blikvoer heeft hier jaren in de kast gestaan als maaltijd. Behalve dan dat Beertje altijd een zwak maag/darmstelsel heeft gehad en daarom ben ik overgestapt. Ja, ik ben overtuigd van versvlees en nog meer van Barf, maar dat laatste krijg ik gewoon niet goed voor elkaar omdat ik alleen op een hele dure manier aan botten en goed vlees kan komen.
Maar Jackie is 15,5 geworden en Beertje is nu 15,5 jaar oud.
Pas als Toby en Yentie ook flink boven de 10 jaar worden, zal ik echt overtuigd zijn dat versvlees en alles wat ik ze extra geef er voor zorgt dat ze zo oud worden daarop. In de tussentijd voel ik me gewoon goed met het voeren wat ik doe en dat moet iedereen gewoon hebben met zijn hond: dat je je goed voelt bij hetgeen je je hond voert, omdat je ziet dat je hond het er goed op doet, er veel energie uit haalt en een mooie leeftijd behaalt. Hoe of wat, is aan iedereen zelf.
Het is geen religie.

Oh, wat jammer Roelfien. Wij hebben in Schagen een redelijk groot slachthuis zitten met een eigen winkel (voor consumptie).Roelfien schreef:Wij hebben hier geen slachthuis, alleen maar exportbedrijven in vlees.Sietske schreef:Ik ging nog wel eens naar het lokale slachthuis, daar kun je de wereld krijgen!Oftewel geen verkoop aan de achterdeur.
Ik heb wel een slachterij in Lelystad gevonden op het internet, die ik eens ga benaderen, want ook zij werken voornamelijk voor de export, maar wie weet .......
Alles wat ik vroeg kreeg ik gewoon, tot en met de gekste dingen. Zeker als ik van te voren even liet weten dat ik iets specifieks wilde hebben, dan was het er gewoon, zowel voor de honden als voor ons trouwens (wij lusten nogal graag schapentongetjes en zo, die krijg je bij de normale slager ook niet meer...

Eh, Roelfien, om helemaal eerlijk te zijn mag Yentie dan wel tegen de 20 worden hoor. Foxjes worden relatief heel oud!Roelfien schreef:Ja, ik ben overtuigd van versvlees en nog meer van Barf, maar dat laatste krijg ik gewoon niet goed voor elkaar omdat ik alleen op een hele dure manier aan botten en goed vlees kan komen.
Pas als Toby en Yentie ook flink boven de 10 jaar worden, zal ik echt overtuigd zijn dat versvlees en alles wat ik ze extra geef er voor zorgt dat ze zo oud worden daarop.

- Roelfien
- Zeer actief
Ja, ik weet het en ik ga er ook voor. Ik kende iemand die ook zo'n oud foxje had, rond de 19 is dat hondje geworden. (en gewoon op brokkiesSietske schreef:Eh, Roelfien, om helemaal eerlijk te zijn mag Yentie dan wel tegen de 20 worden hoor. Foxjes worden relatief heel oud!Roelfien schreef:Ja, ik ben overtuigd van versvlees en nog meer van Barf, maar dat laatste krijg ik gewoon niet goed voor elkaar omdat ik alleen op een hele dure manier aan botten en goed vlees kan komen.
Pas als Toby en Yentie ook flink boven de 10 jaar worden, zal ik echt overtuigd zijn dat versvlees en alles wat ik ze extra geef er voor zorgt dat ze zo oud worden daarop.
Hahaha, nou waar gaan we voor: 25?Roelfien schreef:Ja, ik weet het en ik ga er ook voor. Ik kende iemand die ook zo'n oud foxje had, rond de 19 is dat hondje geworden. (en gewoon op brokkiesSietske schreef:Eh, Roelfien, om helemaal eerlijk te zijn mag Yentie dan wel tegen de 20 worden hoor. Foxjes worden relatief heel oud!Roelfien schreef:Ja, ik ben overtuigd van versvlees en nog meer van Barf, maar dat laatste krijg ik gewoon niet goed voor elkaar omdat ik alleen op een hele dure manier aan botten en goed vlees kan komen.
Pas als Toby en Yentie ook flink boven de 10 jaar worden, zal ik echt overtuigd zijn dat versvlees en alles wat ik ze extra geef er voor zorgt dat ze zo oud worden daarop.)

- Roelfien
- Zeer actief
-
- Erelid
- Contacteer:
toch niet Bob Bakker??Sietske schreef:[
Oh, wat jammer Roelfien. Wij hebben in Schagen een redelijk groot slachthuis zitten met een eigen winkel (voor consumptie).
(wij lusten nogal graag schapentongetjes en zo, die krijg je bij de normale slager ook niet meer...)

of hebben jullie nog meer slachterijen in het Noorden.??
Roelfien,waarom laat je tim niet eens een ritje rijden??
als je bij die slachters besteld kan je alles zo ophalen!!
en die tongen..brrr..geef ik wel aan mijn honden

- Roelfien
- Zeer actief
Ehm, dat leek een goed idee, dus ik besprak het net met Tim en er zijn twee probleempjes. Tim rijdt vaak/meestal met een verzegelde wagen, dus het kan niet achterin de bak en ten tweede denken we dat het toch wat onhandig uitleggen is als hij daarna op Schiphol moet lossen en ze zien die zak met botten in zijn auto zitten. de beveiliging daar is toch al zo nerveus.. 
Maar we moeten er zelf maar eens gewoon een dagje rond voor gaan, vriezertje vol halen in 1 keer, dan is dat de moeite waard.
Maar we moeten er zelf maar eens gewoon een dagje rond voor gaan, vriezertje vol halen in 1 keer, dan is dat de moeite waard.

- Assie
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo, ontzettend veel gelezen weer, vooral veel op barfplaats. Over allerlei onderwerpen en weer heel veel geleerd.
Nu ga ik morgen naar de slager om wat vlees/botten te halen... maar waar moet ik dan om vragen? Wat is goed om mee te beginnen? Ik heb nog een beetje 'n helpend handje nodig geloof ik. Iemand die even concreet zegt: dit is goed om mee te beginnen en kun je zo aan de slager vragen zonder dat hij je als 'n botsauto staat aan te staren.
Dus... iemand echt concrete tips?
O, misschien handig om te vertellen; het is dus voor Tip, 'n boerenfoxkruising van eigenlijk 7,5 kilo, (maar die nu iets te dik is geworden sinds z'n castratie 8,5 kilo *ik schaam mij diep* en die dus op dieet staat)
Nu ga ik morgen naar de slager om wat vlees/botten te halen... maar waar moet ik dan om vragen? Wat is goed om mee te beginnen? Ik heb nog een beetje 'n helpend handje nodig geloof ik. Iemand die even concreet zegt: dit is goed om mee te beginnen en kun je zo aan de slager vragen zonder dat hij je als 'n botsauto staat aan te staren.
Dus... iemand echt concrete tips?
O, misschien handig om te vertellen; het is dus voor Tip, 'n boerenfoxkruising van eigenlijk 7,5 kilo, (maar die nu iets te dik is geworden sinds z'n castratie 8,5 kilo *ik schaam mij diep* en die dus op dieet staat)
-
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Ik zou eerst gewoon vers vlees compleet geven. Van Rodi of Duck o-i-d- . Eens wat tartaar of kipfilet of stukjes runderlap, een ei en zo opbouwen terwijl je je verder inleest.Assie schreef: Wat is goed om mee te beginnen? Ik heb nog een beetje 'n helpend handje nodig geloof ik. Iemand die even concreet zegt: dit is goed om mee te beginnen en kun je zo aan de slager vragen zonder dat hij je als 'n botsauto staat aan te staren.
Nou ja, dat zou ik niet doen, zo doe ik en is me destijds ook aangeraden op het barfforum.
Anne
-
- geregistreerd lid
Ik vraag me af waarom dierenartsen en hondentrainers adviseren om brokvoeding te geven? Zij beweren dat er in die brokken precies zit wat de hond nodig heeft en dat er jarenlange studies aan vooraf zijn gegaan en nog worden gehouden en dat er wanneer men zich houdt aan de hoeveelheden het allemaal wel goed komt met de hond.
Dat is toch ook zo?
Ik heb het gevoel dat iedereen maar wat doet met yoghurt en fruit en dergelijke.
Een dagje zus een dagje zo, dan eens een restje eten...dat kan toch nooit goed zijn?
Is het ook niet zo dan een hond alles wat hij minder krijgt dan gewoon (bijvoorbeeld 5 dagen brok en 2 dagen versvoer) hij veel lekkerder vindt dan het andere? Dat is mijn ervaring dus. Die brokken verliezen dan veel charme wanneer men een versmaal kan krijgen en vaak laat ze dan ook de brokken staan totdat ze echt heeeeeel erg honger heeft. Dat is ook niet leuk.
Wat er ook wordt gedaan het zal allemaal wel goed zijn. Honden in Nederland krijgen genoeg binnen aan vitamine en dergelijke aangezien men in nederland wel in zijn/haar buidel kan tasten voor hondenvoeding. Misschien niet evenwichtig genoeg omdat er zo mee wordt gerommeld, maar van de honger zullen ze niet sterven aangezien ik veel dikke honden zie in Nederland. Ik woon in het buitenland waar een hond nog wordt gezien als honderd jaar geleden (een gebruiksintrument namelijk...waken, schapen hoeden en dergelijke) en waar men geen geld heeft voor dure hondenvoeding dus moet een hond het met een stuk brood ofzo doen.
Dat deze honden niet alles binnen krijgen en dat ze wegens gebrekkige voeding klachten hebben of krijgen, dat is te begrijpen.
Ik hou het bij brokken en af en toe een bot en veel liefde en aandacht.
Dat is toch ook zo?
Ik heb het gevoel dat iedereen maar wat doet met yoghurt en fruit en dergelijke.
Een dagje zus een dagje zo, dan eens een restje eten...dat kan toch nooit goed zijn?
Is het ook niet zo dan een hond alles wat hij minder krijgt dan gewoon (bijvoorbeeld 5 dagen brok en 2 dagen versvoer) hij veel lekkerder vindt dan het andere? Dat is mijn ervaring dus. Die brokken verliezen dan veel charme wanneer men een versmaal kan krijgen en vaak laat ze dan ook de brokken staan totdat ze echt heeeeeel erg honger heeft. Dat is ook niet leuk.
Wat er ook wordt gedaan het zal allemaal wel goed zijn. Honden in Nederland krijgen genoeg binnen aan vitamine en dergelijke aangezien men in nederland wel in zijn/haar buidel kan tasten voor hondenvoeding. Misschien niet evenwichtig genoeg omdat er zo mee wordt gerommeld, maar van de honger zullen ze niet sterven aangezien ik veel dikke honden zie in Nederland. Ik woon in het buitenland waar een hond nog wordt gezien als honderd jaar geleden (een gebruiksintrument namelijk...waken, schapen hoeden en dergelijke) en waar men geen geld heeft voor dure hondenvoeding dus moet een hond het met een stuk brood ofzo doen.
Dat deze honden niet alles binnen krijgen en dat ze wegens gebrekkige voeding klachten hebben of krijgen, dat is te begrijpen.
Ik hou het bij brokken en af en toe een bot en veel liefde en aandacht.
-
- Zeer actief
Op de versvoer-fora vind je relatief veel mensen met honden die op brokken allerlei problemen hadden, met name huidproblemen en spijsverteringsproblemen, die nu vers voeren en van alle problemen af zijn. Met die honden kwam het dus niet vanzelf goed.Leonie73 schreef:Ik vraag me af waarom dierenartsen en hondentrainers adviseren om brokvoeding te geven? Zij beweren dat er in die brokken precies zit wat de hond nodig heeft en dat er jarenlange studies aan vooraf zijn gegaan en nog worden gehouden en dat er wanneer men zich houdt aan de hoeveelheden het allemaal wel goed komt met de hond.
Dat is toch ook zo?
Elke BARFer zal je vertellen dat, voor je er aan begint, je je eerst goed moet verdiepen in wat je gaat geven en in welke verhudingen. Daarover is ook heel veel literatuur te vinden, zowel in boekvorm als op internet. Het is dus zeker geen kwestie van "maar wat doen"! Neem eens een kijkje op bijvoorbeeld www.barfplaats.nl en lees eens hoe er daar over de samenstelling van de menu's wordt gepraat...Ik heb het gevoel dat iedereen maar wat doet met yoghurt en fruit en dergelijke.
Als je eenmaal weet hoe het werkt is het zeker niet lastig of moeilijk, maar je moet wel even de tijd nemen om je in te lezen.
Dierenartsen en hondentrainers die ik ken weten eigenlijk niet of nauwelijks meer van hondenvoeding af dan de gemiddelde hondenbezitter.
In opleidingen is er weinig aandacht voor, en veel dierenartsen en hondentrainers hebben afspraken met voerfabrikanten en zijn daardoor zeker niet meer objectief te noemen.
Mijn dierenarts (en dat is op veterinair gebied toch echt wel een goeie) heeft voor zover ik weet simpelweg nog nooit van BARF gehoord.
In de praktijk zijn er veel honden die op een combinatie van brok en vers staan en de meesten blijven de brok wel eten.Is het ook niet zo dan een hond alles wat hij minder krijgt dan gewoon (bijvoorbeeld 5 dagen brok en 2 dagen versvoer) hij veel lekkerder vindt dan het andere? Dat is mijn ervaring dus. Die brokken verliezen dan veel charme wanneer men een versmaal kan krijgen en vaak laat ze dan ook de brokken staan totdat ze echt heeeeeel erg honger heeft. Dat is ook niet leuk.
Mocht de hond echt liever vers eten en geen brokken willen, dan zie ik eigenlijk niet in waarom hij dat per se zou moeten eten.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Tja ten eerste zijn dierenartsen en hondentrainers over het algemeen geen voedingsdeskundigen, dierenartsen worden over het algemeen gesponsert door een bepaald merk, let maar eens op, bij de ene d.a. is DIT merk brok het allllllllerbeste en bij de andere DAT?Ik vraag me af waarom dierenartsen en hondentrainers adviseren om brokvoeding te geven? Zij beweren dat er in die brokken precies zit wat de hond nodig heeft en dat er jarenlange studies aan vooraf zijn gegaan en nog worden gehouden en dat er wanneer men zich houdt aan de hoeveelheden het allemaal wel goed komt met de hond.
Dat is toch ook zo?
Plus de meeste mensen idd alleen afgaan op wat mensen in dierenwinkels enz hun vertellen; brokken zijn goed, brokken zit alles in..... Maar dat is zeker niet voor alle honden het geval, net wat Jelle hierboven al zegt, voor mijn reu gold het zeker niet, hij heeft jarenlange problemen gehad, vacht, huid, darm en maagproblemen... tja d.a. zijn er bijna rijk aan geworden, en op het laatst moest ik hun voer gaan geven... ja daaaag.. Ik had me inmiddels al wat wijzer gelezen en ben aan het COMPLETE!! versvlees begonnen (Duck uitmuntend) en idd vanaf dat moment heeft hij geen problemen meer gehad.. en zijn maag en darmen zijn dus ook veel sterker geworden, zijn darmflora is enorm opgeknapt en hij is nooit meer bij elke verandering van weer of wat dan ook ziek geworden.
Een hond is en blijft een vleeseter, daar is zijn verteringsstelsel nog steeds voor gemaakt en dat er brokjes zijn waar zogenaamd alles inzit wat ze (in de ogen van mensen die het maken) nodig hebben okej, maar er zit nog VEEL meer in wat ze NIET nodig hebben.........
Een dagje dit en dagje dat.. waarom zou dat niet goed zijn? zolang je niet eenzijdig voert is er niets aan de hand... zorg dat hij alles binnenkrijgt. Ik heb ook altijd nog een of twee brokken dagen tussendoor hoor maar verder is het Compleet versvlees en lekker zelf samengestelde maaltijden, niets verkeert mee

Onzin, mijn honden zijn eigenlijk alleen maar beter gaan eten nadat ze op het versvlees zijn gegaan, en nee ze vinden zeker niet alle merken brok okej.
Maar of ik nou brokjes of versvlees geef, ze duiken letterlijk hun bak in, hier blijft nooit iets staan

Maar ik geef de brokjes eigenlijk alleen maar omdat ik het wel makkelijk vind moet ik eerlijk zeggen, als ik een dagje op stap ben met ze bijvoorbeeld of als ik geen versvlees in huis heb dan krijgen ze brokken.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Zeer actief
Dierenartsen gaan af op de informatie die ze krijgen en die krijgen ze dan van fabrikanten van brokken (meestal dieetvoeders). Aangezien BARF nog geen dierenartsbezoekers heeft is de kans dat een dierenarts hiervan op de hoogte is minimaal. Verder komen die fabrikanten met onderzoeken. En hoe gekleurd die ook zouden zijn ze zijn tastbaarder dan verhalen van internet.cloris schreef:Tja ten eerste zijn dierenartsen en hondentrainers over het algemeen geen voedingsdeskundigen, dierenartsen worden over het algemeen gesponsert door een bepaald merk
En wat de maagdarmen huid problemen betreft, het valt me op dat bepaalde rassen oververtegenwoordigd zijn. DAn is Barf/kvv misschien de oplossing, maar brokken niet het probleem.
weg gehaald zit een virus in
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Sjiel schreef:
En wat de maagdarmen huid problemen betreft, het valt me op dat bepaalde rassen oververtegenwoordigd zijn. DAn is Barf/kvv misschien de oplossing, maar brokken niet het probleem.

Klopt, het ligt aan de fokkers. Die moeten dan maar meer honden zien te fokken die het wel geweldig doen op 60% granen, BHT's, soja en een ienepiene doodgebakken "vlees".
Je zou o.a. Donath eens moeten lezen. "Wat moet mijn hond eten".
-
- Actief
Ik haal dit onderwerp van Assie even naar boven, ik heb t meegelezen en ik ben d'r dus ook zo eentje die het nu dus niet meer weet.
Ik ben een tijdje geleden door Marion hier
, erop gewezen dat ik me misschien eens moest gaan verdiepen in het voer van de toekomstige pup.
De pup komt pas in augustus (hoop ik tenminste) Mijn reactie erop was dat ik dat nog wel aan de fokster zou vragen en de pup eerst maar op hetzelfde voer laat staan. Dit doe ik nog steeds, ook omdat de pup, neem ik aan, rustig moet kunnen omschakelen van voeding.
Nou heb ik hier op het forum best wat gevolgd over BARFEN (ook hier pas over gehoord), Kvv, brok, blik, enz. Ook heb ik op de "BARF-sites gekeken en gelezen. En er ging een wereld voor me open...??!
Maar ook ik wordt hier niet vrolijker van en ben een beetje van mijn padje af, wat betreft het voer.
Maar ik besef wel dat ik eigenlijk nog geen padje
had en zie hier veel gedreven en overtuigde mensen hun "geloof verkondigen".(grapje) Als ik hier niet zoveel gelezen had over voeding, had ik dus ook klakkeloos, of naar de fokker geluisterd of naar de hondenschool en dan ben je dus misschien afhankelijk van aan wie zij "verbonden" zijn. En ik wil dus niet uit onwetendheid "minder goed" voer aan mijn hond geven, vooral ook omdat ik nu niet meer compleet onwetend ben, maar nog wel behoorlijk. Ben ook bereid om er veel over te lezen en op te zoeken, maar weet dus ook ff niet meer WAAR ik het moet zoeken. Dus ik ben blij dat ik hier om advies kan vragen.
Meteen maar ff; ik denk dat BARFen niks voor mij is. Mijn eten is ook niet zo uitgebalanceerd...
Kan ook veel beter. Hmm, misschien zou ik het zelfs nog wel beter doen op Pedigree! Nee, grapje. Maar ik zie mezelf gewoon niet heel uitgebalanceerd zijn eten bij elkaar zoeken. Al geloof ik wel dat als je er echt verstand van hebt en het goed uitzoekt, dat je hond er waarschijnlijk beter mee af is, omdat je erdan ZEKER van bent dat hij dan alle essentiele voedingsmiddelen binnenkrijgt. Maar zover wil ik dus niet gaan. Maar dat het blikvoer en de brokken minder goed zijn, geloof ik wel. En dat bepaalde merken "rotzooi" zijn, neem ik meteen van jullie aan. Ook omdat dat wel zo makkelijk is
en jullie geloofwaardig overkomen! Maar, ik heb wel een paar vraagjes. Ik hoop alleen dat ik niet de honderdste ben die ze stelt, maar ik vrees van wel...
*Ik geloof wel dat brokken slechter zijn voor de tanden (plakt). Maar waarom nog meer? Omdat het weinig vlees bevat? Veel kleur- en smaakstoffen? Te zout?
*Wat is nou een goede (of een zo goed mogelijke) brok? Of zijn er eigenlijk helemaal geen goede brokkken? Volgens de BARFers niet zeker?
*Een combinatie brok en kvv kan wel, maar niet in een dag, dan 1 dag kvv en 1 dag brok? Klopt dat?
*Als je alleen Kvv geeft, kun je dan beter elke dag 1 portie Kvv geven, of twee porties?
*Kun je Kvv als enige maaltijd geven? Is het bevroren vlees, of vlees dat jezelf in de vriezer doet, waar alle voedingmiddelen bij zitten???
*Eigenlijk is mijn vraag dus; als je niet wilt BARFen, maar je hond wel betere voeding wilt geven als Bijv. Pedigree, Bonzo of Frolic brok en blik, wat geef je dan?
Als ik hele domme vragen heb gesteld, dan is dat omdat ik op dit gebied ook echt nog "dom" ben.
Ik hoop dat nog iemand zin heeft...?
Ik ben een tijdje geleden door Marion hier

De pup komt pas in augustus (hoop ik tenminste) Mijn reactie erop was dat ik dat nog wel aan de fokster zou vragen en de pup eerst maar op hetzelfde voer laat staan. Dit doe ik nog steeds, ook omdat de pup, neem ik aan, rustig moet kunnen omschakelen van voeding.
Nou heb ik hier op het forum best wat gevolgd over BARFEN (ook hier pas over gehoord), Kvv, brok, blik, enz. Ook heb ik op de "BARF-sites gekeken en gelezen. En er ging een wereld voor me open...??!

Meteen maar ff; ik denk dat BARFen niks voor mij is. Mijn eten is ook niet zo uitgebalanceerd...

*Ik geloof wel dat brokken slechter zijn voor de tanden (plakt). Maar waarom nog meer? Omdat het weinig vlees bevat? Veel kleur- en smaakstoffen? Te zout?
*Wat is nou een goede (of een zo goed mogelijke) brok? Of zijn er eigenlijk helemaal geen goede brokkken? Volgens de BARFers niet zeker?

*Een combinatie brok en kvv kan wel, maar niet in een dag, dan 1 dag kvv en 1 dag brok? Klopt dat?
*Als je alleen Kvv geeft, kun je dan beter elke dag 1 portie Kvv geven, of twee porties?
*Kun je Kvv als enige maaltijd geven? Is het bevroren vlees, of vlees dat jezelf in de vriezer doet, waar alle voedingmiddelen bij zitten???
*Eigenlijk is mijn vraag dus; als je niet wilt BARFen, maar je hond wel betere voeding wilt geven als Bijv. Pedigree, Bonzo of Frolic brok en blik, wat geef je dan?
Als ik hele domme vragen heb gesteld, dan is dat omdat ik op dit gebied ook echt nog "dom" ben.
Ik hoop dat nog iemand zin heeft...?

Groetjes, Renée en Bo Ghy

- Roelfien
- Zeer actief
Ja, het bevat heel weinig vlees en bestaat voornamelijk uit opvulmiddelen, zoals graan en soja afval. Daarnaast bevatten ze vaak houdbaarheidsmiddeltjes en chemische smaakstoffen en de hele slechte brokken bevatten teveel zout. Ik geef zelf mijn hond Farmfood brokjes,die mogen ook aan puppies gegeven worden. Maar er zijn nog meer merken hier op het forum genoemd die wel goed zijn.
Een goede brok bestaat wel, daar zit aardig wat vlees in, hoogwaardige ingredienten, zoals goede eiwitten en weinig chemische toevoegingen. Er worden op het forum wel wat merken genoemd, waar men tevreden over is.
Het beste is inderdaad om om-en-om per dag te geven, dus dag 1 vers dag 2 brok, als je wilt afwisselen. Geef je echter een geperste brok, zoals Farmfood brokjes, dan kan het wel op 1 dag, want die verteren net zo makkelijk als versvlees en dus zit dat elkaar niet in de weg. Geëxpandeerde brokken echter zou ik nooit samen met vlees geven, want die brokken hebben veel langer nodig om te verteren. Doe maar eens een proefje, glaasje water met een geperst brokje en een glaasje water met een geëxpandeerd brokje.
Je kan KVV prima als enige maaltijd geven, mits je wel kiest voor de complete versies van het voer (je hebt namelijk ook alleen pens of kip of hart varianten) Dat is al bevroren als je het koopt. Je gooit het in de vriezer en per dag (of per twee dagen) haal je de hoeveelheid die je wilt geven per dag uit de vriezer om te laten ontdooien en hopla in het bakje van de hond.
Versvlees en als je brokken geeft vind ik zelf Farmfood een aanrader, maar het is per hond verschillend waar hij/zij goed op gaat, dus kan ook Royal Canin zijn of iets dergelijks.
Ja, het bevat heel weinig vlees en bestaat voornamelijk uit opvulmiddelen, zoals graan en soja afval. Daarnaast bevatten ze vaak houdbaarheidsmiddeltjes en chemische smaakstoffen en de hele slechte brokken bevatten teveel zout. Ik geef zelf mijn hond Farmfood brokjes,die mogen ook aan puppies gegeven worden. Maar er zijn nog meer merken hier op het forum genoemd die wel goed zijn.
Een goede brok bestaat wel, daar zit aardig wat vlees in, hoogwaardige ingredienten, zoals goede eiwitten en weinig chemische toevoegingen. Er worden op het forum wel wat merken genoemd, waar men tevreden over is.
Het beste is inderdaad om om-en-om per dag te geven, dus dag 1 vers dag 2 brok, als je wilt afwisselen. Geef je echter een geperste brok, zoals Farmfood brokjes, dan kan het wel op 1 dag, want die verteren net zo makkelijk als versvlees en dus zit dat elkaar niet in de weg. Geëxpandeerde brokken echter zou ik nooit samen met vlees geven, want die brokken hebben veel langer nodig om te verteren. Doe maar eens een proefje, glaasje water met een geperst brokje en een glaasje water met een geëxpandeerd brokje.

Je kan KVV prima als enige maaltijd geven, mits je wel kiest voor de complete versies van het voer (je hebt namelijk ook alleen pens of kip of hart varianten) Dat is al bevroren als je het koopt. Je gooit het in de vriezer en per dag (of per twee dagen) haal je de hoeveelheid die je wilt geven per dag uit de vriezer om te laten ontdooien en hopla in het bakje van de hond.
Versvlees en als je brokken geeft vind ik zelf Farmfood een aanrader, maar het is per hond verschillend waar hij/zij goed op gaat, dus kan ook Royal Canin zijn of iets dergelijks.
- Assie
- Zeer actief
- Contacteer:
En daar gooi ik dan maar meteen een vraagje bij, iets wat ik wel heb aangenomen, maar waarvan ik niet weet waarom:
Gisteren ben ik bij mijn dierenarts geweest, en aangezien er verder toch niemand in de wachtkamer zat hebben we gezellig een kwartiertje gekletst over BARF e.d. Hij zei dat een hond wel degelijk goed granen kan verteren. (Even een tussenstukje: In granen zitten veel koolhydraten. Koolhydraten zijn het makkelijkst om energie uit te halen, aangezien daar veel glucose in zit en glucose = energie. Darmen, maag en spieren hoeven hierdoor minder moeite te doen om energie op te doen. Het is dus zeg maar 'n luie vorm van energie vergaren).
Een mens kan ook granen én vlees (eiwitten) verteren. Dat staat in evenwicht. Bij de mens is dit evenwicht meer richting graan verschoven, bij de hond is het meer richting vlees. Mijn dierenarts is dus niet zo zeer tegen brokken. Hier zit alles in wat ze nodig hebben en die hoeveelheid graan is niet zo erg, want daar halen ze ook gewoon goed energie uit.
Maar hij is ook absoluut niet tegen BARF en kvv. Het is alleen duurder (kvv sowieso, barf kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt) en hij heeft het idee dat het (met name kvv) ook 'n beetje een modegril is.
Vroeger kregen honden altijd op de BARF-manier eten, maar dan minder uitgebalanceerd, toen moesten ze het doen met wat ze toevallig kregen. En daar was niets verkeerd mee, alleen werden de honden net wat minder oud.
Al met al was het wel een nuttig gesprek. Vooral omdat ik zeker weet dat hij niet commercieel beïnvloed wordt, doordat hij bijvoorbeeld een bepaald merk zou moeten aanprijzen, dat doet hij namelijk niet. Ik heb weer wat meer inzicht in de verschillende functies van de voedingsstoffen (ook handig voor m'n studie). Maar toch is die hondenvoeding nog steeds een groot bos hoor.
Esther, op een paar van je vragen denk ik het antwoord wel te weten, maar ik ben ook nog maar zo'n leek dat ik liever even afwacht met antwoord geven. Stel dat ik iets compleet verkeerd heb geïnterpreteerd en het dan aan jou zo doorvertel, dan is er ook niet echt iemand mee geholpen, toch?
Ik las ook ergens dat er minimaal 8 uur tussen zo'n kvv maaltijd en brok moet zitten. Waarom is dat? Omdat het verschillende manieren van verteren zijn?Esther20 schreef:Een combinatie brok en kvv kan wel, maar niet in een dag, dan 1 dag kvv en 1 dag brok? Klopt dat?
Gisteren ben ik bij mijn dierenarts geweest, en aangezien er verder toch niemand in de wachtkamer zat hebben we gezellig een kwartiertje gekletst over BARF e.d. Hij zei dat een hond wel degelijk goed granen kan verteren. (Even een tussenstukje: In granen zitten veel koolhydraten. Koolhydraten zijn het makkelijkst om energie uit te halen, aangezien daar veel glucose in zit en glucose = energie. Darmen, maag en spieren hoeven hierdoor minder moeite te doen om energie op te doen. Het is dus zeg maar 'n luie vorm van energie vergaren).
Een mens kan ook granen én vlees (eiwitten) verteren. Dat staat in evenwicht. Bij de mens is dit evenwicht meer richting graan verschoven, bij de hond is het meer richting vlees. Mijn dierenarts is dus niet zo zeer tegen brokken. Hier zit alles in wat ze nodig hebben en die hoeveelheid graan is niet zo erg, want daar halen ze ook gewoon goed energie uit.
Maar hij is ook absoluut niet tegen BARF en kvv. Het is alleen duurder (kvv sowieso, barf kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt) en hij heeft het idee dat het (met name kvv) ook 'n beetje een modegril is.
Vroeger kregen honden altijd op de BARF-manier eten, maar dan minder uitgebalanceerd, toen moesten ze het doen met wat ze toevallig kregen. En daar was niets verkeerd mee, alleen werden de honden net wat minder oud.
Al met al was het wel een nuttig gesprek. Vooral omdat ik zeker weet dat hij niet commercieel beïnvloed wordt, doordat hij bijvoorbeeld een bepaald merk zou moeten aanprijzen, dat doet hij namelijk niet. Ik heb weer wat meer inzicht in de verschillende functies van de voedingsstoffen (ook handig voor m'n studie). Maar toch is die hondenvoeding nog steeds een groot bos hoor.
Esther, op een paar van je vragen denk ik het antwoord wel te weten, maar ik ben ook nog maar zo'n leek dat ik liever even afwacht met antwoord geven. Stel dat ik iets compleet verkeerd heb geïnterpreteerd en het dan aan jou zo doorvertel, dan is er ook niet echt iemand mee geholpen, toch?