Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zegt zindelijkheid pup iets over aanleg?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

dusk
Actief

Ongelezen bericht door dusk »

Mijn hondje was geen krant gewend maar toen hij met 6 weken bij ons was wist hij meteen de 1e dag al dat hij zijn behoefte op een krant moest doen. Wel kon hij al met 7 weken zitten, rollen, draaien en blijven! wat ik wel erg rap vind voor een pupje... maar ze schijnen ook wel het snelst te leren tot een x aantal weken.

Maar of er echt een verband tussen de krant vinden of intelligentie is weet ik niet. Misschien werkt de neus al wel beter van die andere pups zodat ze blijven poepen en plassen op de plek waar ze dat eerst deden! :mrgreen: En dan zijn infeite de andere pups die het dus niet op de krant doen intelligenter... (ook al willen we liever dat ze het wel op de krant doen)
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik vond het in eerste instantie een opmerkelijk verschil, en heb er vannacht blijkbaar nog eens over nagedacht.

Nu vind ik het nog steeds opmerkelijk, maar ben wel tot de konklusie gekomen dat er feitelijk niets bijzonders aan de hand is.

Je hebt gewoon pups die geleerd hebben dat de krant de plaats is waar ze hun behoefte moeten doen, en je hebt pups die geleerd hebben dat de plek waar de krant ligt de plaats is waar ze hun behoefte moeten doen.

Beide pups hebben dus iets geleerd, wat op zich al een hele prestatie is voor zo´n ukkie. Maar ik vind niet dat je kunt stellen dat de pups die geleerd hebben wat de bedoeling was van de verzorger intelligenter zijn als de pups die niet helemaal begrepen wat diens bedoeling was.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik vind dit ook wel boeiend, heb ook weleens de link proberen te leggen tussen snel zindelijk worden en intelligentie. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat die er is. Mijn Kitje is nu ruim twee jaar en nog altijd niet helemaal zindelijk 's nachts. Maar met vijf maanden had ze wel al drie hele cursussen afgerond want ze leerde als een speer (zo goed dat ze een complete cursus over mocht slaan).
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mickie schreef: Het is meer dat je aan de ene kant een pup hebt die (bijna) altijd zijn behoefte op de krant doet, waar die ook ligt, die heeft duidelijk de link gelegd tussen plassen/poepen en de krant. Aan de andere kant heb je een pup die het (bijna) altijd op dezelfde plaats doet, die oriënteert zich dus op de omgeving. Voor beiden is het een geheel nieuwe situatie en het gedrag uit zich spontaan, niet aangeleerd dus, maar vanuit... ja wat eigenlijk? Instinct? Aanleg? Intelligentie?
Het doet me denken aan volwassen honden die niet willen poepen (sommige ook niet plassen) in een vreemde omgeving, als ze een dagje op stap zijn ofzo. Ze missen dan de vaste plek die ze in hun eigen buurt hebben. En je hebt ook honden die alleen op een bepaalde ondergrond hun behoefte doen, bv. alleen op gras of alleen tussen de struiken. Die doen niets op de tegels.

Maar wat het verschil nu zegt?? :denken:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mickie schreef:Daar zit wat in. Zou het alleen een kwestie van voorkeur zijn? Kunnen ze zo jong al een voorkeur ontwikkelen?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Je merkt wel dat er ook pups zijn die de voorkeur geven aan een bepaalde ligplek boven een andere: de mand, de poef, de werpkist. Je ziet ook dat er pups zijn die graag alleen liggen. Dat heeft wel met voorkeur te maken. Maar wat dat weer zegt, weet ik niet.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mickie schreef:Daar zit wat in. Zou het alleen een kwestie van voorkeur zijn? Kunnen ze zo jong al een voorkeur ontwikkelen? Moet hier weer even over nadenken.

Ik merk wel dat het een moeilijke materie is... er wordt zo weinig gereageerd... :wink:
:mrgreen: inderdaad! Ik volg het gewoon maar, want ik heb ook geen flauw idee :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mickie schreef: Daarom vraag ik ook naar theorieën :mrgreen:. Heb geen moment verwacht dat er iemand zou komen met HET antwoord. Interessant, maar hoofdbrekend!
<

Ik denk wat hier al eerder is geopperd. Sommige pups hebben krant in hun hoofd, andere plaats.

Interessante theorie, maar dan zou het verder onderzocht moeten worden en dat is moeilijk want elke baas is anders en de een kan veel meer uit een "domme" hond halen dan een ander uit een hele slimme.

Onze hond is vrij slim en die ging toen ze nog binnen plaste voor net naast de krant :denken:

Anne
dusk
Actief

Ja die van ons ging wel eens net met zijn voorpoten op de krant staan en toen net ernaast poepen :mrgreen: Of met zijn kop uit het raam op de bank toen hij diarree had en toen dacht hij dat hij mocht poepen omdat hij met zijn kop uit het raam hing en dacht dat hij buiten was (er was niemand thuis dus dat was zijn noodoplossing) maar de hele bank was ondergescheten :mrgreen:
Afbeelding
dusk
Actief

Om dit gedrag te kunnen begrijpen zou je denk ik ook meer moeten weten over de achtergrond van de wilde honden... hoe leefden die in het wild? hadden die een vaste plek om te poepen? of deden ze het steeds ergens anders zolang het maar niet in hun territorium was?
Ik weet hier ook te weinig vanaf om er over te kunnen oordelen dus...
Dusk houd wijselijk zijn mond :sst:
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

lees het net , en inderdaad echt onderzoek ,daarover nagedacht , een wetenschappelijk antwoord; weet ik ook niet .
Weet wel dat de pups makkelijk op een krant gaan , door de reuk van de krant.
Ze hebben ook een voorkeur voor een plaats buiten.
De mijne plassen wel op wedstrijd maar poepen niet.
Ben eens naar Parys gemoeten voor TV opname met de honden,geen stukje zand of gras te vinden , om gek te worden. een reutje markeerde wel , maar de teefjes wilden helemaal niks doen.Gelukkig de andere morgend aan de studio was wel gras , daar ging het wel.
In de tuin hier 3000 vierkante meter hebben ze toch ook hun vaste plaatsen , heb hun niks geleerd van daar wel en daar niet ,is hun tuin , en toch hebben ze een vaste plaats , net als met het graven.
zou denken de geur en bijna zeker niks met IQ
Martine :denken:
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

dusk schreef:Ja die van ons ging wel eens net met zijn voorpoten op de krant staan en toen net ernaast poepen :mrgreen: Of met zijn kop uit het raam op de bank toen hij diarree had en toen dacht hij dat hij mocht poepen omdat hij met zijn kop uit het raam hing en dacht dat hij buiten was (er was niemand thuis dus dat was zijn noodoplossing) maar de hele bank was ondergescheten :mrgreen:
Ik vind dit een beetje grappig, maar jij vond dat toen waarschijnlijk niet hé :mrgreen:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
dusk
Actief

Jawel want ik had de bank toch gekregen en de bank had geen waarde voor mij... was al lang blij dat hij niet het bed had uitgekozen :mrgreen: En ik vond het zooo zielig voor het mannetje... :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”