Of uw Podenco los kan lopen, zal afhangen van het karakter en de mate van jachtinstinct van de hond zelf, wellicht de leeftijd waarop u hem in huis krijgt, de mate van gehoorzaamheid, uw overwicht op de hond en zeker ook van de plaats waar u hem uitlaat. Op plaatsen waar honden officieel mogen loslopen, geldt dat ook voor de Podenco.
Het addertje onder het gras: de hond moet onder appèl staan. Ook dat geldt in principe voor alle loslopende honden. Maar we weten allemaal dat een strak appèl doorgaans niet de sterkste kant van onze huisvriend is…
In de jachtwet is vastgelegd dat er niet met lange honden mag worden gejaagd (een lange hond is een hond die snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te grijpen; dus de Podenco valt hier onder) en dat u de hond niet in de positie mag brengen dat hij zou kunnen gaan jagen.En daarin zit hem het probleem met de Podenco en overigens ook andere windhonden. Want als deze los lopen, zijn zij al gauw in de positie dat zij kunnen gaan jagen of beter gezegd stropen. Hoe strak die wet gehanteerd wordt, zal van uw woonplaats afhangen. De ene jachtopziener is de andere niet; en waar de één een gedoogbeleid voert, kan de ander u een fikse boete geven.
Het is overigens niet zo dat uw loslopende hond zomaar doodgeschoten mag worden. Een hond is volgens de Nederlandse wet namelijk een ding en als zodanig eigendom van een mens. Niemand mag andermans eigendom vernietigen. U kunt echter wel een bekeuring of waarschuwing krijgen. En meerdere bekeuringen of waarschuwingen kunnen tot inbeslagname van de hond leiden (uit: Podencokrantje nr. 3; februari 2000). (Voor meer informatie over het Podencokrantje:Podencokrantje
Gaat u met uw hond naar een park waar hij b.v. met andere honden kan spelen, maar waar geen wild is, dan zult u waarschijnlijk minder problemen ondervinden dan wanneer u de hond in het bos uitlaat, op de heide of een andere plek met veel hazen, reeën en/of konijnen.
Is de Podenco misschien nog terug te roepen voordat hij de achtervolging op het wild inzet, zo is dat slechts - indien überhaupt - met een zeer goede gerichte training nog mogelijk als hij eenmaal 'gestart' is.
In veel gevallen zal dit niet lukken en zal de hond uitsluitend aan een (lange) riem kunnen worden uitgelaten. De hond kan hier niets aan doen; hij is erop gefokt. En al heeft de hond zelf geen enkele jachtervaring of -training, dan nog ligt het gedrag in zijn genen opgesloten.
Dit staat op de site van www.spaansehonden.info.
Ze mogen dus gelukkig niet zomaar mijn hond doodschieten, hoewel ik ook andere verhalen heb gehoord/gelezen.
Izzy mag dan geen Podenco zijn, ze springt wel als een Podenco en er zit zeker iets van windhond in.
Nee, ik ben niet bang dat ze een mini-yorkie of iets dergelijks te pakken neemt. Katten buiten zijn niet veilig voor d'r, met mijn eigen katten gaat het heel langzaam aan iets beter. Maar ik hou ze altijd gescheiden als ik niet thuis ben.
Dit jachtgedrag zal er nooit helemaal uitgaan, dat geloof ik niet en wat mij betreft hoeft dat ook niet. Het is aan mij om er zo goed mogelijk op te anticiperen en eraan te werken. En ermee om kunnen gaan als het een keer niet lukt. Geen drama meer dus.
Met een fluitje werken om te beginnen.
Gelukkig blijft ze nooit lang weg, binnen 10 minuten is ze weer terug.
En: hoe vaak is ze eigenlijk "vertrokken" in die anderhalf jaar dat ze hier is, besef ik? Die keren zijn op 1 hand te tellen.
Want die momenten en dat gevoel van "o-shit-daar-gaat-ze" vergeet ik echt nooit niet.
Ach.... ze is geen wegloopster, ze is een dikke knuffelkont, ze is gewoon de leukste hond van de wereld