Verhaal van het couperen van schapen is maar deels waar. Mijn opa had vroeger stamboekschapen (Texelaars, bekend van de wol) en alleen bij de ooien werd de staart gecoupeerd. Niet bij de rammen dus. De reden was voor zover ik begreep dat een ooi op die manier dus beter gedekt kon worden. Want maar weinig boeren die bij die daarbij blijven.Mol schreef:ik las het er na hahahahhaha,maar goed ,couperen is echt zo slecht nog niet, zat laatst tv te kijken dat de dieren bescherming het alles op alles gaat zeten tegen het couperen van staarten van schapen,Branka schreef:Ik geloof dat ik het 2e punt dat jij aanstipt ook had staan in mijn reactieMol schreef:dat ondermeer maar je gene paket klopt ook voor geen meter meer je moet daadwerkelijk staarten weg fokken dus korter fokken wat is daar de orzaak van dat de staart korter is? en is dat wel gezond om daar op verder te fokken?Branka schreef:Ik vermoed dat Mol bedoelt dat er dan generaties honden zijn die niet aan de rasstandaard voldoet voordat je hebt wat gewenst is. Want het kost tijd voordat je een eigenschap in een ras fokt en voordat je zover bent zal je dus exemplaren fokken die niet voldoen en ook niet inzetbaar voor de fok zijn.
molHet is een mutatie die je in het ras fokt en het is niet duidelijk wat zo'n mutatie verder voor effect heeft wat erfelijke afwijkingen betreft.
de schapen houder legde uit voor de leek waarom ze die couperen dit omdat een langestaart er voor zorgt dar heel hun kont vol zit met strond, en dit in ze zomer vliegen aan trekt en dus maden in hun vacht die de schapen aan vreten, weet je wat die eikel van de dieren bescherming zij: dan neem je toch een schaap waar minder wol op zit dus makkelijker schoon te houden.
nou vraag ik me eigen dus af waarom die schapen houder schapen houd om de wol tochdie mensen tikken echt niet hoog.
maar goed dan zie je dus hoe zo'n varkens ring werkt om de staart en je ziet dus ook dat die lammeren er niks om geven niet gillen niks je kan gewoon aan hun staarten zitten en ze vinden het allemaal prima, doet het dan pijn?
nou je kan me dus een hoop wijs maken maardat het pijn doet nee dat niet het bwijs is voor mij dus WEER gelevert.
mol
Maar goed, er valt dus blijkbaar wat te zeggen voor en tegen couperen. Zelf vind ik het best lastig. Zeker als het niet (meer) nodig is heb ik er moeite mee.