Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Couperen net zo erg als bepaalde fokproducten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Mol schreef:
Branka schreef:
Mol schreef:
Branka schreef:Ik vermoed dat Mol bedoelt dat er dan generaties honden zijn die niet aan de rasstandaard voldoet voordat je hebt wat gewenst is. Want het kost tijd voordat je een eigenschap in een ras fokt en voordat je zover bent zal je dus exemplaren fokken die niet voldoen en ook niet inzetbaar voor de fok zijn.
dat ondermeer maar je gene paket klopt ook voor geen meter meer je moet daadwerkelijk staarten weg fokken dus korter fokken wat is daar de orzaak van dat de staart korter is? en is dat wel gezond om daar op verder te fokken?

mol :8):
Ik geloof dat ik het 2e punt dat jij aanstipt ook had staan in mijn reactie :wink: Het is een mutatie die je in het ras fokt en het is niet duidelijk wat zo'n mutatie verder voor effect heeft wat erfelijke afwijkingen betreft.
ik las het er na hahahahhaha,maar goed ,couperen is echt zo slecht nog niet, zat laatst tv te kijken dat de dieren bescherming het alles op alles gaat zeten tegen het couperen van staarten van schapen,
de schapen houder legde uit voor de leek waarom ze die couperen dit omdat een langestaart er voor zorgt dar heel hun kont vol zit met strond, en dit in ze zomer vliegen aan trekt en dus maden in hun vacht die de schapen aan vreten, weet je wat die eikel van de dieren bescherming zij: dan neem je toch een schaap waar minder wol op zit dus makkelijker schoon te houden.
nou vraag ik me eigen dus af waarom die schapen houder schapen houd om de wol toch :denken: die mensen tikken echt niet hoog.
maar goed dan zie je dus hoe zo'n varkens ring werkt om de staart en je ziet dus ook dat die lammeren er niks om geven niet gillen niks je kan gewoon aan hun staarten zitten en ze vinden het allemaal prima, doet het dan pijn?
nou je kan me dus een hoop wijs maken maardat het pijn doet nee dat niet het bwijs is voor mij dus WEER gelevert.

Verhaal van het couperen van schapen is maar deels waar. Mijn opa had vroeger stamboekschapen (Texelaars, bekend van de wol) en alleen bij de ooien werd de staart gecoupeerd. Niet bij de rammen dus. De reden was voor zover ik begreep dat een ooi op die manier dus beter gedekt kon worden. Want maar weinig boeren die bij die daarbij blijven.
Maar goed, er valt dus blijkbaar wat te zeggen voor en tegen couperen. Zelf vind ik het best lastig. Zeker als het niet (meer) nodig is heb ik er moeite mee.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Branka schreef:
Mol schreef:
Branka schreef:
Mol schreef: dat ondermeer maar je gene paket klopt ook voor geen meter meer je moet daadwerkelijk staarten weg fokken dus korter fokken wat is daar de orzaak van dat de staart korter is? en is dat wel gezond om daar op verder te fokken?

Ik geloof dat ik het 2e punt dat jij aanstipt ook had staan in mijn reactie :wink: Het is een mutatie die je in het ras fokt en het is niet duidelijk wat zo'n mutatie verder voor effect heeft wat erfelijke afwijkingen betreft.
ik las het er na hahahahhaha,maar goed ,couperen is echt zo slecht nog niet, zat laatst tv te kijken dat de dieren bescherming het alles op alles gaat zeten tegen het couperen van staarten van schapen,
de schapen houder legde uit voor de leek waarom ze die couperen dit omdat een langestaart er voor zorgt dar heel hun kont vol zit met strond, en dit in ze zomer vliegen aan trekt en dus maden in hun vacht die de schapen aan vreten, weet je wat die eikel van de dieren bescherming zij: dan neem je toch een schaap waar minder wol op zit dus makkelijker schoon te houden.
nou vraag ik me eigen dus af waarom die schapen houder schapen houd om de wol toch :denken: die mensen tikken echt niet hoog.
maar goed dan zie je dus hoe zo'n varkens ring werkt om de staart en je ziet dus ook dat die lammeren er niks om geven niet gillen niks je kan gewoon aan hun staarten zitten en ze vinden het allemaal prima, doet het dan pijn?
nou je kan me dus een hoop wijs maken maardat het pijn doet nee dat niet het bwijs is voor mij dus WEER gelevert.

Verhaal van het couperen van schapen is maar deels waar. Mijn opa had vroeger stamboekschapen (Texelaars, bekend van de wol) en alleen bij de ooien werd de staart gecoupeerd. Niet bij de rammen dus. De reden was voor zover ik begreep dat een ooi op die manier dus beter gedekt kon worden. Want maar weinig boeren die bij die daarbij blijven.
Maar goed, er valt dus blijkbaar wat te zeggen voor en tegen couperen. Zelf vind ik het best lastig. Zeker als het niet (meer) nodig is heb ik er moeite mee.
tja maar als je er moeite mee hebt moet je een ras nemen dat niet gecouperrt word. en dat heb je dus.

greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Ik ben helemaal niet tegen couperen ik vind ook dat de bouviers die mijn ouders vroeger hadden veel minder last van de oren hadden als die ze nu hebben en ook heb ik aan de pups nooit ondervonden dat ze last hadden van het staartcouperen hetzelfde uur lagen ze weer rustig bij de moeder te drinken.Beetje overdreven allemaal vind ik.Ook zou ik graag een gecoupeerde dog willen hebben,omdat ik het gewoon mooier vind :eek: en ik heb al een aantal fokkers op het oog in italie :mrgreen:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Branka
moderator

Ik hoop dat je je wel realiseert dat je in dat geval in Nederland met geen enkel officieel iets van de RvB/Cynophilia mee mag doen.
Dus ook geen G&G examens of wat dan ook.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wat mij betreft komt er een verbod op het bezit van gecoupeerde honden.

Primitief gedoe met een mooie naam, bah.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:Wat mij betreft komt er een verbod op het bezit van gecoupeerde honden.

Bezit? Dan spuiten we samen met de "pitjes" ook de honden met gecoupeerde oren af in de asiels, want die mogen we niet meer plaatsen. Even nadenken voor je kul gaat roepen. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Wil de hond schreef:Wat mij betreft komt er een verbod op het bezit van gecoupeerde honden.

:jank: dan moet ik mijn oliver ook maar weg doen?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:

Bezit? Dan spuiten we samen met de "pitjes" ook de honden met gecoupeerde oren af in de asiels, want die mogen we niet meer plaatsen. Even nadenken voor je kul gaat roepen. :19:
Neenee, het is geen kul.

Want je kunt gerust de regel instellen dat honden geboren ná een bepaalde datum niet meer gecoupeerd mogen zijn, op straffe van een dusdanig hoge boete dat men wel tien keer nadenkt voor een hond met afgehakte oren/staart uit pak em beet Italïe op te halen.

Voor je begint te roepen dat iets kul is zou je eerst eens na kunnen denken, denk je niet?
Branka
moderator

Nou Wil, als ik kijk naar de RAD en hoeveel Staff zonder stamboom er toch nog in beslag worden genomen, dan vrees ik dat met zo'n regeling voor gecoupeerde honden een gelijksoortige situatie ontstaat. Altijd leken die niet bekend zijn met de regels en het risico nemen. En waarschijnlijk zullen het weer de honden zijn die er onder leiden.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:Nou Wil, als ik kijk naar de RAD en hoeveel Staff zonder stamboom er toch nog in beslag worden genomen, dan vrees ik dat met zo'n regeling voor gecoupeerde honden een gelijksoortige situatie ontstaat. Altijd leken die niet bekend zijn met de regels en het risico nemen. En waarschijnlijk zullen het weer de honden zijn die er onder leiden.
Je moet natuurlijk niet de honden straffen door ze op te pakken.

Gewoon een heftige boete op het bezit zetten, en deze boetes ook daadwerkelijk innen.

Ennuh, het is lijden met een lange ij en niet met een korte ei, maar dit terzeide.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Neenee, het is geen kul.

Want je kunt gerust de regel instellen dat honden geboren ná een bepaalde datum niet meer gecoupeerd mogen zijn, op straffe van een dusdanig hoge boete dat men wel tien keer nadenkt voor een hond met afgehakte oren/staart uit pak em beet Italïe op te halen.

Voor je begint te roepen dat iets kul is zou je eerst eens na kunnen denken, denk je niet?

Ik hou er niet van als honden geofferd moeten worden voor zieke kronkels van mensen. Ik vind je boete's prima, maar een verbod op het bezit betekent dat je ze in beslag neemt en dood maakt. En dat zei je..
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Branka
moderator

Wil de hond schreef:
Branka schreef:Nou Wil, als ik kijk naar de RAD en hoeveel Staff zonder stamboom er toch nog in beslag worden genomen, dan vrees ik dat met zo'n regeling voor gecoupeerde honden een gelijksoortige situatie ontstaat. Altijd leken die niet bekend zijn met de regels en het risico nemen. En waarschijnlijk zullen het weer de honden zijn die er onder leiden.

Gewoon een heftige boete op het bezit zetten, en deze boetes ook daadwerkelijk innen.

Ennuh, het is lijden met een lange ij en niet met een korte ei, maar dit terzeide.
Het zal best, maar dan heb je die boete opgelegd en dan? Dan willen die mensen eraf omdat ze het risico lopen dat ze weer een boete krijgen. Niemand die die hond wil hebben. Het mag tenslotte niet. Dus wat is dan de optie? Vrees dat het al snel inslapen wordt.

En inderdaad, slordige fout van me. Even beter nalezen de volgende keer :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:

Okee, dan snappen we elkaar weer.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:Het zal best, maar dan heb je die boete opgelegd en dan? Dan willen die mensen eraf omdat ze het risico lopen dat ze weer een boete krijgen. Niemand die die hond wil hebben. Het mag tenslotte niet. Dus wat is dan de optie? Vrees dat het al snel inslapen wordt.

En inderdaad, slordige fout van me. Even beter nalezen de volgende keer :wink:
Wie van zijn hond af wil kan deze bij het asiel kwijt, toch?

Honden die vanuit de asiels geplaatst worden kunnen indien nodig een bewijs krijgen waaruit blijkt dat de hond gecoupeerd is geadopteerd vanuit een asiel etc. :blah: En dus vrijstelling inhoudt van eventuele boetes e.d. voor de eigenaar.

En sowieso, de boete lijkt me eenmalig, niet om de haverklap weer een nieuwe. Maar wel een boete die zo flink is dat een tweede keer ook echt niet nodig is. Een boete die in verhouding staat tot...
Mol
Zeer actief

Eline* schreef:

vind ik ook plus ik me CAO nit mag hebben :wink:

Mol
Zeer actief

allemaal gelul in de ruimte dit mag niet dat mag niet strak mag je geen naakt hond omdat deze geen haar heeft dus afwijkt van het sosaal beeld van de mens, je mag ook geen buldog want van nature kunnen deze honden niet leven ga zo maar ff door, dat aan gaat kan je dan beter met die beb die voor de partij voor dieren in zee gaan en komen er nog meer van dat soort enge uirspraken.
ik doe en ik laat wat ik wil aan gaande mijn hond en dan niks in het extreeme maar wil ik een hond zonder staart en oren uit Rusland halen is dat MIJN goed recht en dan is er niks of niemand die mijn daar van tegen houdt.
wat een onzin zeg een verbod op het houden van tis wat eline zegt tis net zo'n heksen jacht ont ketenen als dat op de pittbull, soor hoor maar dan ben je erg kort zichtig bezig als je dat zou willen.
het mag niet meer gedaan worden hier dus klaar hou er dan lekker over op het voordeel is voor de gene die voor niet couperen zijn dat het idiaal beeld van rassen hier in NL verlecht worden naar alle rassen met staart n oren wees er blij mee maar ga invredes naam niet over the top me die IDIOOTE gedachten gangen die sommige er op na houden stellete groenlinks vierguren BAH :kotz:

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Eline* schreef:

Als je nou snel bent dan kun je hem nog net in Nederland hebben voor de regels in werking treden.

Nou hoop ik alleen wel dat die regels ingevoerd zijn voordat je je evt. pups gecoupeerd en al op de markt brengen kan.

En Eline had al begrepen dat het niet de bedoeling is dat er honden afgespoten gaan worden. Eén keertje in hun leven een kutstreek geflikt krijgen is wel mooi genoeg, lijkt je niet?
Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Mol schreef:
Eline* schreef:

Als je nou snel bent dan kun je hem nog net in Nederland hebben voor de regels in werking treden.

Nou hoop ik alleen wel dat die regels ingevoerd zijn voordat je je evt. pups gecoupeerd en al op de markt brengen kan.

En Eline had al begrepen dat het niet de bedoeling is dat er honden afgespoten gaan worden. Eén keertje in hun leven een kutstreek geflikt krijgen is wel mooi genoeg, lijkt je niet?
ik mag gewoon een hond geheel gecouperd in voeren in NL zonder problemen en deze krijg gewoon een NL stamboom , ik mag er niet mee naar show maar das mijn keuze als ik dat doet, als ik de oren er op laat zitten en de staart laat couperen mag ik er ook gewoon mee naar show.

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Wat ik al zei, wat mij betreft wordt het invoeren van gecoupeerde honden dus ontmoedigd, door een kets van een boete te zetten op het bezit van na een bepaalde datum geboren en gecoupeerde honden.

Uiteraard met een vrijstellingsregeling vooor honden die om medisch dringende redenen bijgeknipt moesten worden.

Hopelijk komt het ooit zover, want stukken van honden afsnijden onder het mom van rasstandaard, nut en god weet wat al niet meer aan slappe smoezen is primitief en ouderwets gedoe. Dierenmishandeling.

Vroeger sloegen we elkaar met knuppels de kop in, gekleed in een berevacht. Dat doen we toch ook niet meer?
Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:Wat ik al zei, wat mij betreft wordt het invoeren van gecoupeerde honden dus ontmoedigd, door een kets van een boete te zetten op het bezit van na een bepaalde datum geboren en gecoupeerde honden.

Uiteraard met een vrijstellingsregeling vooor honden die om medisch dringende redenen bijgeknipt moesten worden.

Hopelijk komt het ooit zover, want stukken van honden afsnijden onder het mom van rasstandaard, nut en god weet wat al niet meer aan slappe smoezen is primitief en ouderwets gedoe. Dierenmishandeling.

Vroeger sloegen we elkaar met knuppels de kop in, gekleed in een berevacht. Dat doen we toch ook niet meer?
ja ja bla bla nou ik hoop dat het nooit zo ver komt en als het dan zo ver zou mogen komen dat ze dan ook casteren van honden daar bij in voeren, dat is ook gezonden stukken van een hond afsnijden.
nogmaals tis onzin, en ik mag hopen als dit soort idioote gedachte in praktijk gebracht zouden worden dat er zo dus danig gefokt gaat worden dat er bij een staartloos ras wat gecoupeerd word ze ze daadwerkelijk zonder staart gaan fokken eens kijken wat mensen zoals jij daar dan weer over te koeren hebben.

Laatst gewijzigd door Mol op 20 mar 2005 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Wil de hond schreef:Wat ik al zei, wat mij betreft wordt het invoeren van gecoupeerde honden dus ontmoedigd, door een kets van een boete te zetten op het bezit van na een bepaalde datum geboren en gecoupeerde honden.

sorry hoor wil, maar je bent ietwat overtrokken bezig... dat er hier een coupeer verbod is oke.... daar heeft iedereen zich hier aan te houden... dat er honden uit het buiten land gehaald worden omdat ze nog gecoupeerd zijn, ja ook dat klopt, maar niet het merendeel, ik zelf heb ook een hond uit het buitenland gehaald en ja zijn staart is gecoupeerd... maar dat was niet een reden om hem te halen.... ik denk dat er wel ergere misstanden zijn dan het couperen... en zeker in jou land... ga je daar maar druk om maken, stop daar je energie maar in.... je scheert zo alle mensen die gecoupeerde honden importeren over een kam en dat klopt niet....
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:sorry hoor wil, maar je bent ietwat overtrokken bezig... dat er hier een coupeer verbod is oke.... daar heeft iedereen zich hier aan te houden... dat er honden uit het buiten land gehaald worden omdat ze nog gecoupeerd zijn, ja ook dat klopt, maar niet het merendeel, ik zelf heb ook een hond uit het buitenland gehaald en ja zijn staart is gecoupeerd... maar dat was niet een reden om hem te halen.... ik denk dat er wel ergere misstanden zijn dan het couperen... en zeker in jou land... ga je daar maar druk om maken, stop daar je energie maar in.... je scheert zo alle mensen die gecoupeerde honden importeren over een kam en dat klopt niet....
Wat een slappe redenatie, er zijn wel ergere misstanden dan couperen. :blah:

Zo kun je wel blijven kletsen, en uiteindelijk nergens meer wat aan doen, omdat er altijd erger is.

Je wilt niet weten wat ik voor leed heb gezien, veroorzaakt door het afknippen van stukken kommunikatie-middelen bij honden.

Waarom zou ik niet alle mensen die verminkte honden importeren over één kam horen te scheren, leg dat nou eens uit?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:ja ja bla bla nou ik hoop dat het nooit zo ver komt en als het dan zo ver zou mogen komen dat ze dan ook casteren van honden daar bij in voeren, dat is ook gezonden stukken van een hond afsnijden.
nogmaals tis onzin, en ik mag hopen als dit soort idioote gedachte in praktijk gebracht zouden worden dat er zo dus danig gefokt gaat worden dat er bij een staartloos ras wat gecoupeerd word ze ze daadwerkelijk zonder staart gaan fokken eens kijken wat mensen zoals jij daar dan weer over te koeren hebben.

Dat is nou precies wat ik een redelijk alternatief vind, fok ze dan zo als je ze hebben wilt. Lukt dat echter niet, dan zet je er niet voor het gemak maar even de schaar in, om je tekortkomingen als fokker te verdoezelen.

En kastreren kun je niet zomaar vergelijken met "couperen".
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Branka schreef:Ik hoop dat je je wel realiseert dat je in dat geval in Nederland met geen enkel officieel iets van de RvB/Cynophilia mee mag doen.
Dus ook geen G&G examens of wat dan ook.
Ben ik ook niet van plan :wink:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik heb hier zowel gecoupeerde als ongecoupeerde honden rondlopen en moet zeggen dat het voor mij eigenlijk niks uitmaakt. Geen enkele hond hier doet waar hij voor 'gemaakt' is.

Ik vraag me ook af hoe ver het 'communicatiemiddel' nog geldt. Molli is bijvoorbeeld op en top hond zoals het hoort, toch communiceert zij het slecht met andere honden. Ondanks dat ze een prachtig lange staart en mooie puntoren heeft is ze tegen andere honden niet zo genuanceerd als ze zou kunnen zijn. Dan heb je Malu, met een van nature omhoog staande staart en flaporen tot aan de grond. Honden komen altijd rustig snuffelen bij haar, en ik heb niet het idee dat ze niet doorhebben dat het een hond is. Dan is er Papu, ook met flaporen en een stompje. Met andere honden maakt hij rustig contact, hij benadert ze altijd van opzij en weet ondanks dat hij twee belangrijke communicatiemiddelen mist altijd duidelijk te maken dat hij geen enkele dreiging is.

Zijn er tegenwoordig niet zoveel verschillende rassen dat de gemiddelde hond (dan heb ik het uiteraard over goed gesocialiseerde honden) en misschien nog wel meer de honden die geen oorspronkelijke staart/oren hebben in staat is om via andere lichaamstaal duidelijk te maken wat zijn bedoeling is? Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want sommige rassen staan zo ver van hun voorouders dat soms mensen er geen hond meer uit halen. :mrgreen:

Dat wil niet zeggen dat ik voor couperen ben, maar ik denk dat het 'afhakken' van belangrijke communicatiemiddelen vandaag de dag niet een heel sterk argument meer is.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Wil de hond schreef:
dat vinden alle mensen zo die tegen couperen zijn. :roll:
doodnormaal je hond open laten snijden omdat loopsheid vies is of piemelpap. :19:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
Wil de hond schreef:
doodnormaal je hond open laten snijden omdat loopsheid vies is of piemelpap. :19:
Met het woord "zomaar" probeerde ik aan te geven dat je om diverse redenen kunt kastreren.

De redenen die jij noemt vind ik een hele goede vergelijking met wegsnijden van oren/staarten. Onterecht, overbodig en van weinig respekt voor de hond getuigend.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Wil de hond schreef:
little-wolf schreef:
Wil de hond schreef:
Met het woord "zomaar" probeerde ik aan te geven dat je om diverse redenen kunt kastreren.

De redenen die jij noemt vind ik een hele goede vergelijking met wegsnijden van oren/staarten. Onterecht, overbodig en van weinig respekt voor de hond getuigend.
ok op die fiets.
Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:
little-wolf schreef:
Wil de hond schreef:

dus netzoals met coupern hou jij het zie alleen op medise gronden
dus geen gelul ik hou me hond niet of hij is te dominant of hij pist in huis.
want dat zijn geen medishe gronden.

scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

Mama Sanneke schreef:Heeft iemand een foto van een poedel met staart ?
ja heb nog een foto zal even zoeken :wink: .
maar dat mijn poedel een staart heeft vind ik doodjammer .
hij heeft een lelijke knikstaart en slaat nog eens alles om wat op tafel staat . mijn vorige poedel was wel gecoupeerd ik vond het veel mooier :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”