Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste keer agility na revalidatie

Moderator: moderatorteam

kristien
Actief
Contacteer:

Eerste keer agility na revalidatie

Ongelezen bericht door kristien »

Hoi iedereen,

Ben gisteren met Lukka voor de eerste keer na haar patella luxatie operatie terug naar de agility geweest. We waren de enigen bij de beginners (ons originele groepje is ondertussen overgegaan naar de gevorderden) dus hadden we veel tijd om te springen. Ze was zoooo blij en heeft de ganse tijd 'geglimlacht' :o)
Voordien was ik er niet gerust in: dacht dat het nooit nog iets zou worden, maar we laten ze nu op medium springen (hoewel ze op 43,5cm gemeten is) en we duimen voor de officiele meting in augustus en ik ben heel content dat we toch terug begonnen zijn: je zag ze gewoon genieten :o)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Je wilt dus wel weer wedstrijden gaan lopen?
Afbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

Nee, dat zal waarschijnlijk niet gaan want dan moet ze op hoog. Ik wil niks riskeren en haar gewoon op medium laten springen. Met een beetje geluk wordt ze medium gemeten en dan zou het alsnog kunnen, we zullen wel zien.
gyanty
Zeer actief

Als je toch geen wedstrijden gaat lopen, waarom dan een officiele meting? Wat maakt het voor trainen nou uit op welke hoogte de hond springt? Wij hebben een Berne Senne hond op training gehad die had lichte atrose in de voorpoten, maar die met de grootse lol met de kleine hondjes mee sprong.......
Afbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

leuk ;o)
Die officiele meting doen ze bij ons in augustus: als we heel veel geluk hebben en die officiele 'meter' meet haar kleiner dan 43 centimeter kunnen we alsnog meedoen met wedstrijden. Maar we gaan niet oefenen op hoog om in ieder geval te kunnen meedoen aan wedstrijden.
kristien
Actief
Contacteer:

Martijn,

De dierenarts had mij gezegd dat alles in orde zou zijn na de operatie en de revalidatieperiode en dat ze gewoon weer agility zou kunnen doen. Zelfs op hoog, maar dat wil ik dan ook weer niet.

Maar misschien heb jij andere suggesties? Het is namelijk een Pyrenese Herder en ze is echt heel ongelukkig als ze geen activiteiten mag doen waar ze bij mag nadenken en die veel inspanning kosten ...
kristien
Actief
Contacteer:

Maar nu heb je me wel schrik aan gejaagd, Martijn, net met jou opmerking naar de DA gebeld, ga nog maar eens met mijn hond langs bij de DA om er nog eens over te praten en dan zien we wel ... (moeilijk hoor, het is echt zielig als ze niks kan doen)
kristien
Actief
Contacteer:

Nog snel een (waarschijnlijk dom) vraagje: zou flyball minder belastend zijn voor de gewrichten? Ze moeten dan helemaal niet zo hoog springen dan bij agility, maar misschien is het balletje vangen weer wel extra belastend?
Het beste zou zijn schapendrijven (daar zijn ze voor gemaakt) maar ik vind maar nergens in Belgie waar dat kan met niet-borders :o(
gyanty
Zeer actief

Tja martijn, je hebt ergens groot gelijk met een hond na een operatie niet meer te trainen. Ik zelf zou ook niet meer agility gaan doen... Ik zou zelf niet het risico durven lopen idd, maar soms is het geen ontkomen... neem nou mijn bas. 11 jaar oud en was in juni gestopt wegens een 2e rugblessure. Ik dacht toen heel wijselijk te stoppen. Tot meneer een onaanvaardbaar slecht gedrag begon te vertonen, waardoor ik na 4 maanden toch weer ben gaan trainen. Soms is het gedrag sterker..... Soms moet je de afweging maken tussen een thuis houdbare situatie tussen wel trainen en een gelukkig leven, of niet trainen en een gefrusteerde hond....
Afbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

OK, bedankt. Ik heb thuis nu zo een flyball box staan en ben haar aan het trainen op het apporteren van de ballen (nog niet met de box) en dat gaat heel goed. Spijtig voor de agility dan (ze doet het echt heel graag) maar je hebt mij wel aan het denken gezet. Ik wil ook niet dat ze pijn heeft of dat ze nog een operatie moet ondergaan door mijn schuld.
gyanty
Zeer actief

Oh nee zeker niet, ben ik volledig met je eens. Nu is mijn hond al een oudje en raced niet over (te) hoge hindernissen en maakt van zichzelf al geen spectaculaire wendingen... Dus tja ik doe 'verantwoord' agility zeg maar haha
Afbeelding
marcindy
Actief

Ongelezen bericht door marcindy »

Kristien flyball zou een optie zijn,maar houd er wel rekening mee dat ook dat belastend is.
Je werkt natuurlijk wel veel meer in rechte lijn,met alleen scherpe bocht bij het apparaat.
Afhankelijk van de hoogte van jouw hond,zul je op de wedstrijd een bepaalde hoogte springen.tenzij je mazzel hebt en er een klein hondje mee springt dan mag de rest ook over laag.
Maar dan nog zal je hond ook op zijn hoogte moeten trainen(voor wedstrijden dan).

groetjes Cindy
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

marcindy schreef:Kristien flyball zou een optie zijn,maar houd er wel rekening mee dat ook dat belastend is.
Je werkt natuurlijk wel veel meer in rechte lijn,met alleen scherpe bocht bij het apparaat.
Afhankelijk van de hoogte van jouw hond,zul je op de wedstrijd een bepaalde hoogte springen.tenzij je mazzel hebt en er een klein hondje mee springt dan mag de rest ook over laag.
Maar dan nog zal je hond ook op zijn hoogte moeten trainen(voor wedstrijden dan).

groetjes Cindy
Je hoeft niet per se op hoogte te trainen. Wij hebben ook een witte herder gehad met een probleem aan zijn polsen ofzo (weet niet helemaal zeker maar weet wel dat hij niet hoog mocht springen) en die ging alleen mee op wedstrijd als er kleine hondjes meeging en die liep ook alleen als er ook een klein hondje liep. Ideaal is het natuurlijk niet :mrgreen: , maar het kan wel...

Maar ik zou eens rondkijken wat er nog meer is wat minder belastend is. Ik weet niet wat het belastendste is, springen of scherpe wendingen?
Ik doe met Job nu gehoorzaamheid en hij vindt het echt gaaf. Ik moet alleen wel voldoende variatie erin brengen en dat betekend dat als we op de training oefeningen doe die Job bijv. al kent dan oefen ik dat nog een paar keer maar dan ga ik wel wat anders doen. Ik doe ook nog doggydance maar dan aangepast, dus geen scherpe wendingen en niet springen. Er zijn best nog wel wat leuke dingen dan :ok: Ik heb ook heel erg moeten zoeken maar ik denk dat ik er nu wel in ben geslaagd om een middenweg te zoeken in zo min mogelijk belastend en toch het geestelijk tevreden te houden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
kristien
Actief
Contacteer:

Bedankt voor de tips! We gaan nu volgende maand naar de DA die gaat alles nog eens goed nakijken en dan ga ik mij verdiepen in die flyball. Ik vind dat wel een goed idee: enkel meegaan als er kleine hondjes meedoen.
Voorlopig mag ze wel al aan de fiets meelopen en doen we ook aan canicross: zolang we ze gelijkmatige bewegingen laten doen is dat heel goed zegt de DA. Moeten we nog een intellectuele uitdaging vinden voor haar.

Gehoorzaamheid daar is ze niet zo geschikt voor. Ze leert wel heel snel, maar pyreneese herders hebben een gans andere manier van schapendrijven dan borders: ze zien de herder minder (lopen blaffend rond de schapen) en af liggen is echt geen functioneel commando :o( Dat was dus allesbehalve aangenaam voor zowel mij als mijn hond (heb heel hard moeten zoeken vooraleer ik de geschikte snoepjes vond die lekker genoeg waren om ze zo iets verschrikkelijks als 30 sec af te laten doen).
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

kristien schreef:
Gehoorzaamheid daar is ze niet zo geschikt voor. Ze leert wel heel snel, maar pyreneese herders hebben een gans andere manier van schapendrijven dan borders: ze zien de herder minder (lopen blaffend rond de schapen) en af liggen is echt geen functioneel commando :o( Dat was dus allesbehalve aangenaam voor zowel mij als mijn hond (heb heel hard moeten zoeken vooraleer ik de geschikte snoepjes vond die lekker genoeg waren om ze zo iets verschrikkelijks als 30 sec af te laten doen).
Gehoorzaamheid is meer dan liggen en blijven. Ik ga nu met Job beginnen aan sociale huishond. Daar zit ook voedsel weigeren (van de grond af) in, mensen rustig begroeten enz. Als we dat (ooit :mrgreen: ) zouden halen dan kunnen we beginnen aan GG. Daar zit wel liggen en blijven in maar bijvoorbeeld ook sorteren, aporteren enz enz. in.
De manier waarop honden drijven heeft niks te maken met gehoorzaamheid :denken: Een terrier graaft ook holen uit enzo maar Floor vindt het wel leuk om oefeningen als terug riem enzo te doen. Als ze er maar iets leuks voor terug krijgt (bijv. achter een bal aan rennen).

Heb je trouwens wel eens rookworst geprobeerd? Mijn honden doen er een moord voor :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
kristien
Actief
Contacteer:

Ja ik had dat ergens gelezen, dat blijven liggen geen functioneel commando voor ze was en daarom heel moeilijk voor de pyrenese herder (er zijn er nog 2 in mijn club en die doen dat ook niet graag). Het zijn halve ADHD honden he :o)
Rookworst is inderdaad in zo een geval een oplossing (gebruikte ik ook voor de slalom), behalve als het gras (ook maar een beetje) nat is. Dan is er echt niks dat mevrouw kan overtuigen... Ik ga een maandje afwachten en dan zien wat de DA zegt (ging haar dan nog eens onderzoeken). Agility durf ik waarschijnlijk niet meer, misschien kan 'lage' flyball wel. En als zelfs dat niet kan dan maar terug gehoorzaamheid, zal in ieder geval een uitdaging zijn :o).
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Met de "border collie" en "maltezer" uit mijn onderschrift heb ik behendigheid gedaan. De border kreeg last van haar rug en de maltezer heeft het aan zijn heupen. De dierenarts zei dat ik gewoon door kon gaan met behendigheid en tot op de dag van vandaag vind ik dat een raar advies. Waarom de gewrichten van een hond belasten als ze toch al niet in orde zijn?
Overigens, wat jij doet moet je zelf weten.. ieder zijn ding natuurlijk :wink: . Als jij denkt dat het wel zonder problemen kan of dat je het risico wilt nemen moet je dat vooral doen.

Wat al eerder gezegd is zijn er andere leuke dingen die je kan ondernemen met je hond.
Van de zomer lekker zwemmen?
Apporteren?
Zoekspelletjes?
Fietsen?

Nina heb ik allerlei kunstjes geleerd en dit vond ze ook erg leuk om te doen.
Groetjes Rob
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”