Hallo!
Ik typ dit nu met mijn ene vinger in de lucht, want daar zit een dikke blaar op van de lange lijn...

In een reflex greep ik die lijn op het moment dat Taika achter een luchtje aanging, au!, daarna boven op de lijn gaan staan. Da's natuurlijk verstandiger....
Ik heb met Taika een maand of twee op jachttraining gezeten, bij Hubertus in Den Haag. Daar is ze een keer flink weggelopen, iedereen heeft een half uur over het terrein gelopen om haar te zoeken, ze kwam uiteindelijk precies op de plek waar ik haar was kwijtgeraakt. Bovendien ging ze gaandeweg de training steeds minder belangstelling voor de dummie's en het wild hebben. Liever ging ze halverwege een apport haar neus achterna naar iets anders. En ook lukte het mij niet om haar het commando "vast" te leren. Van de jachttrainers moest ik Taika keihard op een speciaal plekje in haar oor knijpen, dan deed ze haar bek wel open en kon ik die dummie erin schuiven. Dat ging mij te ver!
De rest van de groep bestond uit hele brave labradors en duitse draadharen enzo, o ja nog 1 spaniel. Die honden leerden alle commando's 10x sneller dan Taika. We zijn dus na die twee maanden weggestuurd omdat we de groep ophielden.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik had me erg verheugd op de jachttraining en was erg teleurgesteld dat ze zo weinig voor ons overhadden. Draai je niet mee in het systeem dan lig je eruit, van een uitdaging aangaan hadden ze kennelijk nog nooit gehoord. Bah!
Gisteren een van de twee trainers van de heidewachtelvereniging aan de lijn gehad. Volgens hem ben ik prima bezig met de lange lijn. Ik moet dat nog een flinke poos volhouden. Ook het uit de hand voeren moet ik voorlopig blijven doen.
Ik moet nu Taika terugfluiten in steeds moeilijker situaties, maar het ook weer niet gaan overdrijven. Mijn heidewachteltje loopt nl steeds voor me uit en kijkt nooit meer om, dan staat op een gegeven moment zelfs de lange lijn strak. Zou dat tijdens een wandeling steeds maar gebeuren dan moet ik niet steeds fluiten want dan krijgt ze de balen van die fluit. En ben ik eigenlijk mezelf aan het trainen heel goed op Taika en haar lijn te letten ipv dat Taika op mij let!!! Beter, volgens hem, is het om de lange lijn een ruk te geven zodat ze abrupt tot staan komt en dan achterom kijkt van hee wat is hier aan de hand?
Vandaag dus met haar een moeilijker situatie opgezocht: door een weiland met hoog gras (en hazen/fazanten). Ging goed, behalve die ene au-keer. Ik ben dus onwijs trots
Nou wil ik jullie het volgende voorleggen: deze trainer van heidewachtels zei dat ik voortaan als Taika na een kom-voor commando niet komt, ze gaat haar eigen gang en komt dan als het haar uitkomt, moet bestraffen (door boos toespreken). Ik heb altijd geleerd dat je nooit boos moet worden als de hond komt, ook niet na lang wachten.
Dit beaamde de trainer, hij vindt dat ook de beste methode. Alleen bij mij werkt het al twee jaar niet, dus tijd voor wat anders. Taika moet gaan leren dat nietkomen consequenties heeft. Dus boos worden en een kwartier aan de lijn!
Wat vinden jullie daarvan?
groetjes,
Minoes