Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

haar eigen neus achterna

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Minoes
Actief

Ongelezen bericht door Minoes »

:wink: :mrgreen: :wink:
Als Taika los zo heerlijk keihard heeft kunnen rennen is zo zo'n enorm blije, tevreden hond!
Dat gun ik haar iedere dag wel!
En die diepe ontspanning als ze daarna lekker weggekropen in haar mandje ligt opgekruld: daar kan toch niets tegenop?

groetjes,
Minoes
Minoes
Actief

Hallo!

Van de week heb ik met de heidewachtelrasvereniging gebeld over het ervandoorgaan-probleem.

Volgens deze kenner is mijn heidewachtel een heel slimme hond. Eentje die gewoon doorheeft of ze vast zit of helemaal los is en er dan dus vantussen kan gaan. Zijn plan is om Taika te laten denken dat ze los is terwijl ze eigenlijk aan een hele lange lijn vastzit. De bedoeling is om te oefenen met hierkomen terwijl ik de lange lijn loslaat (langzaam opbouwen). Luistert ze niet naar het kom voor-signaal dan grijp ik de lijn en trek haar alsnog naar me toe. Eventueel kan ik een steentje naast haar gooien zodat ze schrikt (maar mijn hond schrikt haast nergens van). Gaat het goed dan langzaamaan de lijn gaan inkorten, zodat ooit het genoeg is om haar los te laten lopen met een halsband om met een klein stukje lijn er nog aan (dit om Taika te laten denken dat ze eigenlijk vast is).

Wat me veel hoop gaf is dat deze man ons echt geen hopeloos geval vond. :cheer: Een heidewachtel is nooit te oud om te leren en zo'n hond hoort gewoon lekker los door de velden en bossen te kunnen draven. Het advies van de jachttraining om Taika maar nooit meer los te laten lopen vond hij wel heel ver gaan, alhoewel hij blij was dat ze niet onmiddellijk de teletact hadden aanbevolen :ok: .

Nu nog een adres vinden waar ik zo'n lange lijn kan kopen en dan aan de slag...

Als jullie mijn verhalen niet "gaaaap" vinden dan houd ik jullie graag op de hoogte...

groetjes,
Minoes
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Minoes schreef:Hallo!

Van de week heb ik met de heidewachtelrasvereniging gebeld over het ervandoorgaan-probleem.

Volgens deze kenner is mijn heidewachtel een heel slimme hond. Eentje die gewoon doorheeft of ze vast zit of helemaal los is en er dan dus vantussen kan gaan. Zijn plan is om Taika te laten denken dat ze los is terwijl ze eigenlijk aan een hele lange lijn vastzit. De bedoeling is om te oefenen met hierkomen terwijl ik de lange lijn loslaat (langzaam opbouwen). Luistert ze niet naar het kom voor-signaal dan grijp ik de lijn en trek haar alsnog naar me toe. Eventueel kan ik een steentje naast haar gooien zodat ze schrikt (maar mijn hond schrikt haast nergens van). Gaat het goed dan langzaamaan de lijn gaan inkorten, zodat ooit het genoeg is om haar los te laten lopen met een halsband om met een klein stukje lijn er nog aan (dit om Taika te laten denken dat ze eigenlijk vast is).

Wat me veel hoop gaf is dat deze man ons echt geen hopeloos geval vond. :cheer: Een heidewachtel is nooit te oud om te leren en zo'n hond hoort gewoon lekker los door de velden en bossen te kunnen draven. Het advies van de jachttraining om Taika maar nooit meer los te laten lopen vond hij wel heel ver gaan, alhoewel hij blij was dat ze niet onmiddellijk de teletact hadden aanbevolen :ok: .

Nu nog een adres vinden waar ik zo'n lange lijn kan kopen en dan aan de slag...

Als jullie mijn verhalen niet "gaaaap" vinden dan houd ik jullie graag op de hoogte...

groetjes,
Minoes
Ik hoop dat het gaat werken. Ik ben benieuwd.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik ben ook erg benieuwd en wens je veel succes !
Afbeelding
Minoes
Actief

Ik heb nu 30 meter nylon touw gekocht. Taika moet best wat trekwerk verrichten om het mee te krijgen en soms blijft het haken in een dikke pol gras ofzo. Maar op zich doet het goed z'n werk.

Taika wordt duidelijk beinvloed door het gewicht van de lijn. Ze gaat maar kleine beetjes van het pad af en gaat niet zodra ze "los"is rondsjezen. Ze doet eigenlijk alsof ze aan een flexilijn zit.

Vandaag had ik kaas bij me. Daardoor kwam ze telkens op mijn fluitsignaal vrolijk aanrennen. Goed he? Moet ik haar dan nu telkens belonen met wat lekkers of nu al soms wel soms niet?
Over het algemeen luistert ze goed. Ik heb haar maar een paar keer moeten binnenhengelen. Maar ik ben blij dat ik dat zo nu en dan moet doen, want daar leert ze juist van lijkt mij.

Ik ben van plan nog maar even zo door te gaan.

Maar op een gegeven moment moet ik Taika de volledige lengte van het touw gaan gunnen en het dus helemaal loslaten. Maar: als ze dan verder van me af is en ze reageert niet, hoe krijg ik haar dan alsnog binnen? Heel hard erachteraan rennen? En dan alsnog binnenhengelen? Lijkt mij de enige mogelijkheid...

groetjes,
Minoes
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Hoi Minoes,

Fijn hè, zo'n contact met iemand die precies weet waar je het over hebt!
Ik loop af en toe met Dante aan de 10 meter lijn (op plekken waar ik het niet vertrouw) maar een nog langere lijn lijkt me ingewikkeld. Wel heel fijn voor de hond, heeft hij meer vrijheid. Maar hoe moet je het dan doen als hij de struiken ingaat of met andere hondjes wil spelen? Dat vind ik altijd het moeilijkst, laat staan als de lijn nog langer is. Ben dus benieuwd wat ervaringsdeskundigen daarover zeggen :wink:

Wat betreft belonen; ik zou haar echt nog elke keer belonen. Zelfs al belonen als ze alleen al naar je kijkt zodat ze leert om op jou te letten (dus zonder dat je haar geroepen hebt).

Overigens; ik heb een engelse site gevonden over "gundogs", deze gaat wel veel over de jacht maar er staat ook veel info over training waar je wat aan zou kunnen hebben. O.a. het stopsignaal aanleren; de hond op afstand met de fluit laten zitten, waarna hij moet blijven zitten tot een volgend commando. Ben ik aan begonnen maar kan een hele tijd duren voordat een beetje "erin zit".
Dit is de link; http://p211.ezboard.com/bgundogandbirddogforums
Ik hoop dat je er wat aan hebt; er wordt in ieder geval op een positieve manier met de honden omgegaan (engelse site) i.t.t. de meeste amerikaanse jachthondentrainers die dol zijn op farce-force methode en de e-collar.

Lekker hè, om echt gericht te trainen met je hond, al gaat het wel aan je hart (bij mij dan) om hem/haar steeds aan de lijn te hebben. Ik vind het jammer dat ik al deze info niet eerder had dan had ik hem als pup minder de kans gegeven om er vandoor te gaan. Maar ja we kijken niet om; alleen maar vooruit :wink: . Ook zullen we veel geduld moeten hebben met onze jacht-monsters!
Ik heb trouwens ook een paar apporteer-boeken gekocht en dummies en ben Dante zelf "jachttraining" aan het geven. Puur om hem een plezier te doen en zijn aandacht bij mij te houden. Doe je dat ook wel eens; apporteren aan de lange lijn? Dante vindt het in ieder geval erg leuk. Hij blijft dan los heel lang zitten wachten tot ik de dummie weggebracht of verstopt heb (natuurlijk in een omgeving waar geen of weinig wild zit).
Nou, heel verhaal weer; ik wens je heel veel sterkte en ook plezier en ik hoor graag van je vorderingen en avonturen!
Gr. Marijke
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

helpt het wegrennen (de andere kant dan dat zij gaat)niet?
wij doen dit ook als onze hond ervan door wil gaan en dit werkt uitstekend.
we doen het met een hoop herrie,stampen en roepen en dan komt hij wel.

groetjes eefje
Minoes
Actief

Hoi Marijke en Eefje,

Het lopen met die hele lange lijn gaat best goed. Ik houd hem zelf op ongeveer tweederde vast. Dus de lengte waar Taika aan vast zit is ongeveer 20 meter. Soms blijven we wel eens haken achter een grote graspol ofzo, maar meestal niet.

Taika is nog niet echt uit haar dak gegaan aan die lange lijn. Ze gedraagt zich eigenlijk nu alsof ze aan een flexilijn loopt: gaat wel kleine stukjes van het pad af, maar blijft meestal op het pad lopen. Ze heeft 1x met een andere hond gespeeld. dat vond ik erg leuk wat juist dat gun ik haar zo. Maar na een tijdje rook ze verderop fazanten ofzo en toen ging ze er dus van tussen. Ik kon toen nog net het eindje van het touw pakken en heb haar zo weer "binnengehengeld". Ging haar snode plannetje dus mooi niet door.... :mrgreen:

Maar hoe het moet met dat touw als ze echt de struiken induikt weet ik niet. De man can de rasvereniging zei dat het wel meeviel met verstrikt raken... Maar dat kan ik moeilijk geloven.

Heel veel succes met het apporteren! Goed van je om zo positief met je hond bezig te zijn :ok: . Als ik meer tijd heb ga ik zeker op die website kijken!

Eefje, ik kende die wegrentruc al. We zijn dat gaan doen toen ze een wat grotere pup was. Het hielp heel even maar nu trekt ze zich daar niks van aan. Taika is een hondje dat nergens bang voor is. Zou ze dingen een beetje eng vinden dan zou ze er vast wel voor zorgen dichter bij ons in de buurt te blijven!

Dat brengt me op een gesprekje dat ik met iemand had in ons park: Hij zei dat we eens in het donker het hierkomen moesten trainen. Dan is de wereld toch niet zo vertrouwd als overdag. Weer een tip die ik niet kende en het proberen waard vind!
Ook zei deze man dat het met 2 jaar echt nog niet te laat is! :cheer:

groetjes,
Minoes
Eefje83
Zeer actief

onze hond is ook voor niemand en niets bang maar bij het wegrennen roep je het roedel gedrag naar boven(heb ik begrepen)ze willen dat iedereen bij elkaar blijft.
Op het moment dat de hond weet dat jij toch wel blijft staan is ie ook niet bang je kwijt te raken.
wij hebben in het duin eens verstoppertje gespeeld en onze hond verliest ons nu dus geen moment meer uit het oog.
Juist als ik ga staan roepen komt ie niet en rent hij verder weg.
Maar ik hoop wel heel erg dat het jullie gaat lukken want het is niet leuk als je steeds bang moet zijn dat je je hond kwijt raakt...
heel veel succes!!

groetjes eefje
Minoes
Actief

Hoi allemaal,

Taika heeft ons ook al eens een paar keer moeten zoeken hoor! Dan merk je dat ze echt ongerust is geweest. Maar dat gebeurt pas als ze een hele tijd op haarzelf is beziggweest. Het is echt niet zo dat ze na een paar minuten al denkt: goh waar is mijn baas eigenlijk? De neiging om de roedel bij elkaar te willen houden is bij haar ook niet sterk aanwezig. Anders zou ze veel sneller komen kijken waar we zijn. :denken:

Volgende week ga ik beginnen met een nieuwe gehoorzaamheidscursus. Bij KC de Hofstad in Den Haag. Heb een proefles B gedaan (staat volgens mij gelijk aan EG2, die ik al gedaan heb), misschien kan ik na een paar lessen om de boel weer op te frissen naar de (moeilijk woord) eunophebia (ofzo) doorstromen.
Bij KC de Hofstad werd me aangeraden Taika niet meer normaal te voeren maar zelf het voer bij me te hebben, kijkt ze me aan dan krijgt ze een paar brokjes in haar mond. Let ze niet op me dan is het honger hebben. Ook moesten we nog duidelijker worden over haar plaats in de roedel.

Het trainen aan het lange touw gaat heel goed.
We baren wel opzien hoor! Ik heb alle gewiekste opmerkingen nu wel gehoord... :evil:
Ze heeft al een paar keer goed gereageerd op mijn fluitje in een best moeilijke situatie: eenden, snuit in een muizengat. Maar ik heb haar ook een paar keer binnen moeten hengelen. Dat is vooral als ze fazanten of hazen ruikt. Dan wordt ze heel druk en merk ik dat ze nergens voor openstaat. Juist dan fluit ik en hengel haar binnen zodat ze hopelijk eens gaat begrijpen dat luisteren op de fluit ALTIJD geldt! :idea:

groetjes,
Minoes
Eefje83
Zeer actief

heel veel succes!!
met dat voeren is aandachtstraining,moest ik ook doen omdat mijn hondje ook teveel op zichzelf is,het heeft bij ons echt effect,nu roep ik hem buig naar voren met de riem op mijn rug en hij komt aanrennen en gaat recht voor me zitten en dan krijgt hij wat en ze hebben het onwijs snel door!
Ik ben blij dat er ook mensen zijn die niet gelijk negatief tegenover jou en je hond staan,veel succes en plezier op de training!

groetjes eefje
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Minoes schreef:Dat brengt me op een gesprekje dat ik met iemand had in ons park: Hij zei dat we eens in het donker het hierkomen moesten trainen. Dan is de wereld toch niet zo vertrouwd als overdag.
Klopt, doe ik ook, wel met een lampje om, kan je ze goed volgen in het donker.
Afbeelding
dushidotje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door dushidotje »

Hoi Minoes

Ik ben ook hier even komen lezen.
Hoe is de stand van zaken op dit moment?
Ik heb hier heel wat goede tips gelezen. Mijn ervaring met de KNJV is ook verre van positief (betreffende methodes, en raskennis). Je moet weten dat je KNJV-trainer kan worden wanneer je zelf een hondje leuk opgeleid heb. Er is over het algemeen geen specifieke opleiding voor, en heb je iets anders als een Labrador, (wat dan ook voor)Retriever of Duitse Staander houdt de wijsheid (en geduld) snel op.

Even iets verhelderen ivm jachtdirft. Het wegloopgedrag dat jullie beschrijving hoort bij een "strooper" en dat is niet gewenst door jagers. De hond moet wel passie hebben, en van alles willen oppakken en brengen. maar moet wel graag samen willen werken met de baas, en niet teveel zelfstandigheid tonen. Je kan tijdens de jacht niet allemaal van die rondstruinende honden gebruiken die het wild verstoren, en onverwacht voor de kim van het geweer opduiken, of met z`n alleen robollen en vechten wie nou dat stuk wild mag apporteren (of opeten). Passie ja, maar wel onder kontrole van de baas, en dat vraagt behoorlijke "baasgerichtheid".

Weglopers heb ik zelf nooit gehad, mogelijk omdat wij alle beginnersfouten ooit thuis hebben gemaakt toen ik nog teaner was, met een jachthond, en van daar was ik er met mijn eigen "jager" meteen attent op. Ik had ook het geluk dat ik met de fokker van mijn eerste hond bevriend was, al voor ik een pup nam, en zodoende al begon met trainen vanaf de eerste dag dat mijn pup er was. Mazzel dus.

Wat je beschrijft is (mi) weldegelijk een opvoedingsprobleem. Terwijl de ene hond dan gaat "stropen" gaat de ander achter de schapen aan, dus het warom is (weer mi) niet belangrijk in deze.

Wat "heropvoeding" ingewikkeld maakt is, dat dit "weglopen" zelfbelonend gedrag is. Wanner jou Taika haar eigen gang gaat is zij zichzelf kontinue stevig aan het "zelf-belonen", veel krachtiger als jij dat zou kunnen, en eerlijk is eerlijk, je heb op dat moment gewoon niets nog leukers tegenover te stellen. :jank:

Dit geeft dus meteen aan dat je, wil je dit gedrag toch kwijt, haar nooit meer de kans mag geven om haar "kick"zelf te halen.. :N:

euh..........ik begin weer lange verhalen neer te zetten.....eerst maar even horen hoe het gaat voor ik teveel neerzet dat nu niet meer nodig is.....

Lief`s
dotje
Elk weer = hondenweer
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik kan hier weinig zinnigs aan toevoegen. Onze Heidewachtel is inmiddels 11 jaar en hij heeft nog steeds de bij het ras behorende bananen in de oren maar ik ben hem nog nooit echt lang kwijt geweest. In zijn jonge jaren heb ik hem hoogstens af en toe uit en konijnenhol moeten sleuren en dan flipte hij ook echt helemaal, je zag dan goed dat er maar ruimte was voor één ding in dat koppie en dat was; daar zit een konijn voor mijn neus en die lacht me zowat uit..... :mrgreen: er zit een enorme jachtpassie en zelfstandigheid in dat ras en ik was van te voren voldoende gewaarschuwd, heb er dan ook alles aan gedaan om hem zodanig op mij gericht te maken dat wij het imago van de stropende heidewachtel die uren wegblijft omver hebben gegooid, ook op de hondenschool waar ze eerst wat meewarig deden maar naderhand versteld stonden van wat wij samen hebben bereikt.
Maar ik denk ook dat ik geluk heb gehad met Bruno's karakter hoor :wink:
De langhaar die we nu hebben heeft ook een enorme berg jachtpassie maar is vreselijk aanhankelijk en gericht op bevestiging en, geleerd hebbende van Bruno, heb ik daar meteen gebruik van gemaakt.
Ze racen allebei geregeld als gekken achter een spoor of een konijn aan maar komen meteen in een grote boog terug. Ik laat ze dat ook voor een deel; als ik het jagen eruit zou willen krijgen had ik beter geen jachthond kunnen nemen; ze leven daar gewoon voor en ik kan dat bij mijn honden niet vervangen met balspelletjes.So be it :mrgreen:
De fokker van Bruno heeft ooit gezegd dat je met een Heidewachtel relatief rust krijgt als ze 5 jaar zijn en daar had hij gelijk in :mrgreen: dus het komt wel goed :ok:
Misschien is een jachtcursus een leuk idee?
Minoes
Actief

Hallo!

Ik typ dit nu met mijn ene vinger in de lucht, want daar zit een dikke blaar op van de lange lijn... :jank: In een reflex greep ik die lijn op het moment dat Taika achter een luchtje aanging, au!, daarna boven op de lijn gaan staan. Da's natuurlijk verstandiger....

Ik heb met Taika een maand of twee op jachttraining gezeten, bij Hubertus in Den Haag. Daar is ze een keer flink weggelopen, iedereen heeft een half uur over het terrein gelopen om haar te zoeken, ze kwam uiteindelijk precies op de plek waar ik haar was kwijtgeraakt. Bovendien ging ze gaandeweg de training steeds minder belangstelling voor de dummie's en het wild hebben. Liever ging ze halverwege een apport haar neus achterna naar iets anders. En ook lukte het mij niet om haar het commando "vast" te leren. Van de jachttrainers moest ik Taika keihard op een speciaal plekje in haar oor knijpen, dan deed ze haar bek wel open en kon ik die dummie erin schuiven. Dat ging mij te ver!
De rest van de groep bestond uit hele brave labradors en duitse draadharen enzo, o ja nog 1 spaniel. Die honden leerden alle commando's 10x sneller dan Taika. We zijn dus na die twee maanden weggestuurd omdat we de groep ophielden.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik had me erg verheugd op de jachttraining en was erg teleurgesteld dat ze zo weinig voor ons overhadden. Draai je niet mee in het systeem dan lig je eruit, van een uitdaging aangaan hadden ze kennelijk nog nooit gehoord. Bah!

Gisteren een van de twee trainers van de heidewachtelvereniging aan de lijn gehad. Volgens hem ben ik prima bezig met de lange lijn. Ik moet dat nog een flinke poos volhouden. Ook het uit de hand voeren moet ik voorlopig blijven doen.
Ik moet nu Taika terugfluiten in steeds moeilijker situaties, maar het ook weer niet gaan overdrijven. Mijn heidewachteltje loopt nl steeds voor me uit en kijkt nooit meer om, dan staat op een gegeven moment zelfs de lange lijn strak. Zou dat tijdens een wandeling steeds maar gebeuren dan moet ik niet steeds fluiten want dan krijgt ze de balen van die fluit. En ben ik eigenlijk mezelf aan het trainen heel goed op Taika en haar lijn te letten ipv dat Taika op mij let!!! Beter, volgens hem, is het om de lange lijn een ruk te geven zodat ze abrupt tot staan komt en dan achterom kijkt van hee wat is hier aan de hand?

Vandaag dus met haar een moeilijker situatie opgezocht: door een weiland met hoog gras (en hazen/fazanten). Ging goed, behalve die ene au-keer. Ik ben dus onwijs trots :ok:

Nou wil ik jullie het volgende voorleggen: deze trainer van heidewachtels zei dat ik voortaan als Taika na een kom-voor commando niet komt, ze gaat haar eigen gang en komt dan als het haar uitkomt, moet bestraffen (door boos toespreken). Ik heb altijd geleerd dat je nooit boos moet worden als de hond komt, ook niet na lang wachten.
Dit beaamde de trainer, hij vindt dat ook de beste methode. Alleen bij mij werkt het al twee jaar niet, dus tijd voor wat anders. Taika moet gaan leren dat nietkomen consequenties heeft. Dus boos worden en een kwartier aan de lijn!
Wat vinden jullie daarvan?

groetjes,
Minoes
Marie-Josée
Erelid

Dat laatste is een onderdeel wat ik nog maar liever niet genoemd heb :wink: , ik dacht namelijk ook altijd dat je nooit mocht straffen zelfs al bleef je hond uren weg. Daar ben ik van teruggekomen want Bruno lachte me gewoon uit leek het wel :wink: Goed, Bruno mag nu met pensioen maar Tomas krijgt wel degelijk op z'n kop als hij een commando negeert. Ik zorg dan wel dat ik dan niet meer roep of fluit en ik ga zijn richting op en maak me heel groot en dreigend. Bij Tomas helpt dat al afdoende maar Langharen zijn wel zachter dan Heidewachtels.Als het een keer echt te dol wordt lijn ik hem aan en negeer hem verder.Maar meestal blijft hij dan netjes achter me lopen.
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef: ja en nee. het aanleren van komen moet echt wel alleen positief, maar als ze goed weten wat de bedoeling is, maar er zoals het hun uitkomt maar even lak aan hebben, gaat die vlieger hier ook niet op.
ik ben het wel niet eens met die trainer voor wat betreft de timing van zijn boosheid : ik word zeer nadrukkelijk boos op het ogenblik dat de hond (op afstand) mijn bevel compleet negeert; van zodra hij de minste intentie toont dan wél mijn kant uit te willen komen wordt mijn stem weer vriendelijk. de hond kan zo eigenlijk aan mijn intonatie 'aflezen' of hij goed bezig is of niet.
negeert hij mij compleet, dan stuif ik er op af met veel poeha (aandacht gegarandeerd :mrgreen: ) tot op een halve meter afstand om hem de huid vol te schelden......en weer : zodra ik nog maar aan zijn mimiek zie dat hij de boodschap begrepen heeft, en wel die halve meter naar me toe wil komen (maar misschien door mijn boosheid niet durft) word ik weer vriendelijk, en beloon hem heel uitbundig voor zijn halve meter goede wil.

straf koppelen aan het moment dat de hond bij je aankomt vind ik absoluut géén goed idee.
Helemaal mijn idee :ok: :ok:
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:
Marie-Josée schreef:
Inge O schreef: ja en nee. het aanleren van komen moet echt wel alleen positief, maar als ze goed weten wat de bedoeling is, maar er zoals het hun uitkomt maar even lak aan hebben, gaat die vlieger hier ook niet op.
ik ben het wel niet eens met die trainer voor wat betreft de timing van zijn boosheid : ik word zeer nadrukkelijk boos op het ogenblik dat de hond (op afstand) mijn bevel compleet negeert; van zodra hij de minste intentie toont dan wél mijn kant uit te willen komen wordt mijn stem weer vriendelijk. de hond kan zo eigenlijk aan mijn intonatie 'aflezen' of hij goed bezig is of niet.
negeert hij mij compleet, dan stuif ik er op af met veel poeha (aandacht gegarandeerd :mrgreen: ) tot op een halve meter afstand om hem de huid vol te schelden......en weer : zodra ik nog maar aan zijn mimiek zie dat hij de boodschap begrepen heeft, en wel die halve meter naar me toe wil komen (maar misschien door mijn boosheid niet durft) word ik weer vriendelijk, en beloon hem heel uitbundig voor zijn halve meter goede wil.

straf koppelen aan het moment dat de hond bij je aankomt vind ik absoluut géén goed idee.
Helemaal mijn idee :ok: :ok:
nee, het míjne :boos: :pffff:
:mrgreen: :mrgreen:
:idea: :wink:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Minoes schreef:Hallo!

Ik typ dit nu met mijn ene vinger in de lucht, want daar zit een dikke blaar op van de lange lijn... :jank: In een reflex greep ik die lijn op het moment dat Taika achter een luchtje aanging, au!, daarna boven op de lijn gaan staan. Da's natuurlijk verstandiger....

Ik heb met Taika een maand of twee op jachttraining gezeten, bij Hubertus in Den Haag. Daar is ze een keer flink weggelopen, iedereen heeft een half uur over het terrein gelopen om haar te zoeken, ze kwam uiteindelijk precies op de plek waar ik haar was kwijtgeraakt. Bovendien ging ze gaandeweg de training steeds minder belangstelling voor de dummie's en het wild hebben. Liever ging ze halverwege een apport haar neus achterna naar iets anders. En ook lukte het mij niet om haar het commando "vast" te leren. Van de jachttrainers moest ik Taika keihard op een speciaal plekje in haar oor knijpen, dan deed ze haar bek wel open en kon ik die dummie erin schuiven. Dat ging mij te ver!
De rest van de groep bestond uit hele brave labradors en duitse draadharen enzo, o ja nog 1 spaniel. Die honden leerden alle commando's 10x sneller dan Taika. We zijn dus na die twee maanden weggestuurd omdat we de groep ophielden.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik had me erg verheugd op de jachttraining en was erg teleurgesteld dat ze zo weinig voor ons overhadden. Draai je niet mee in het systeem dan lig je eruit, van een uitdaging aangaan hadden ze kennelijk nog nooit gehoord. Bah!

Gisteren een van de twee trainers van de heidewachtelvereniging aan de lijn gehad. Volgens hem ben ik prima bezig met de lange lijn. Ik moet dat nog een flinke poos volhouden. Ook het uit de hand voeren moet ik voorlopig blijven doen.
Ik moet nu Taika terugfluiten in steeds moeilijker situaties, maar het ook weer niet gaan overdrijven. Mijn heidewachteltje loopt nl steeds voor me uit en kijkt nooit meer om, dan staat op een gegeven moment zelfs de lange lijn strak. Zou dat tijdens een wandeling steeds maar gebeuren dan moet ik niet steeds fluiten want dan krijgt ze de balen van die fluit. En ben ik eigenlijk mezelf aan het trainen heel goed op Taika en haar lijn te letten ipv dat Taika op mij let!!! Beter, volgens hem, is het om de lange lijn een ruk te geven zodat ze abrupt tot staan komt en dan achterom kijkt van hee wat is hier aan de hand?

Vandaag dus met haar een moeilijker situatie opgezocht: door een weiland met hoog gras (en hazen/fazanten). Ging goed, behalve die ene au-keer. Ik ben dus onwijs trots :ok:

Nou wil ik jullie het volgende voorleggen: deze trainer van heidewachtels zei dat ik voortaan als Taika na een kom-voor commando niet komt, ze gaat haar eigen gang en komt dan als het haar uitkomt, moet bestraffen (door boos toespreken). Ik heb altijd geleerd dat je nooit boos moet worden als de hond komt, ook niet na lang wachten.
Dit beaamde de trainer, hij vindt dat ook de beste methode. Alleen bij mij werkt het al twee jaar niet, dus tijd voor wat anders. Taika moet gaan leren dat nietkomen consequenties heeft. Dus boos worden en een kwartier aan de lijn!

groetjes,
Minoes
Ik heb Destiny (podenco) nu bijna drie jaar en sinds kort komt ze regelmatig even kijken, laat zich keurig aanlijnen, niet bij de eerste keer komen hoor, ik beloon altijd als ze komt, al heb ik twee uur staan wachten maar ineens gaat het gewoon al tijden goed en is ze eigenlijk nooit meer langer dan tien minuten, hooguit kwartiertje weg. Ik geloof niet dat je moet straffen als ze uiteindelijk wel komt want dan is het voor haar helemaal niet leuk om terug te komen. Des begint altijd te kwispelen omdat ik blij doe en vrolijk en ik merk dat dit nu eindelijk vruchten af begint te werpen.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Inge O schreef:
Minoes schreef:Nou wil ik jullie het volgende voorleggen: deze trainer van heidewachtels zei dat ik voortaan als Taika na een kom-voor commando niet komt, ze gaat haar eigen gang en komt dan als het haar uitkomt, moet bestraffen (door boos toespreken). Ik heb altijd geleerd dat je nooit boos moet worden als de hond komt, ook niet na lang wachten.

groetjes,
Minoes
ja en nee. het aanleren van komen moet echt wel alleen positief, maar als ze goed weten wat de bedoeling is, maar er zoals het hun uitkomt maar even lak aan hebben, gaat die vlieger hier ook niet op.

Heel goed omschreven :ok: Voor de hond ook duidelijk dat hij "kom hier" niet geheel vrijblijvend is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Schiet me ineens iets te binnen wat ik járen terug eens met Patries heb meegemaakt in haar jonge jaren. Ik had haar nog niet zo heel erg lang toen tijdens een wandeling mevrouw het water in dook en een zwaan achterna ging pfffffff ben tot op de dag blij dat dat dier zich niks van haar aantrok. Keek om en zwom statig verder........Patries dus ook. Vrouwtje heeft de hele goocheldoos opengetrokken langs de kant maar niets hielp :mrgreen: Kijk eens vrouwtje heeft stok! Een blik van Patries "ik heb hier een zwaan" Heb staan springen, lachen, schelden :pffff: , heb op de grond gelegen en gedaan alsof ik met een ander hond aan het stoeien was, heb me verstopt, heb stokjes naar haar hoofd gegooid (was dus ong. 1,5 km verder he? Die hond kon ongelovelijk goed zwemmen.....) En net op het punt dat ik zelf bijna schuimbekkend te water wou stappen kwam ze naar me te gezwommen. Ik was al anderhalve kilometer woedend maar ze wist dus dondersgoed wanneer het punt bereikt was dat ik haar het water uit zou sleuren :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar wat ik me afvraag, als je zo'n tijd al aan het trainen bent om "kom voor "erin te krijgen zou je dan niet gewoon een ander commando er aan moeten verbinden omdat dit commando al te vaak genegeerd is?

En eventjes off topic, maar de beste manier om je hond naar je toe te krijgen is om net te doen of je valt........ :denken:

Ha,ha,ha ik viel laatst echt, en ze wisten niet hoe snel ze bij me moesten zijn, gingen helemaal snuffelen en druk doen om me heen en onder mijn arm en been proberen te komen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”