Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nekvel pakken en schudden
Moderator: moderatorteam
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
nekvel pakken en schudden
Op het andere forum waar ik ook kom loopt een discussie over wat het betekent als een hond een andere hond in de nek pakt en dan gaat schudden.
Volgens de meeste mensen daar is dit een doodnormale correctie, maar ik vind dit echt geen normaal hondengedrag. Mijn Molli is best fysiek tegenover mijn andere honden, en af en toe hapt ze ook wel eens van de honden in de nek. Maar ik heb haar nog nooit zien schudden. Wat is jullie mening hierover?
Volgens de meeste mensen daar is dit een doodnormale correctie, maar ik vind dit echt geen normaal hondengedrag. Mijn Molli is best fysiek tegenover mijn andere honden, en af en toe hapt ze ook wel eens van de honden in de nek. Maar ik heb haar nog nooit zien schudden. Wat is jullie mening hierover?
-
whoopy
- Zeer actief
- Contacteer:
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Voor zover ik heb begrepen is schudden de manier waarop een hond een prooi doodt. Ik vind het dus ook geen normale correctie. Die gaat meestal gepaard met veel lawaai en pas later echt fysiek de ander op zijn plaats willen zetten. Maar voor zover ik weet zonder schudden.
Ons is in ieder geval altijd afgeraden om een hond bij de nek te pakken en te schudden als correctie.
Ons is in ieder geval altijd afgeraden om een hond bij de nek te pakken en te schudden als correctie.
- Joy C
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Schudden heeft als doel de nek te breken, wat dus ook gebeurd als een hond dat doet bij bv een kat. Het is dus geen normale correctie.
Nelson schudt veelal direct als hij in gevecht raakt met een andere hond. Ik denk dat dat zijn reflex is geworden na een zwerfhonden/asiel-bestaan waarin het misschien soms erop of eronder is geweest. Maar goed, dat is mijn fantasie.
Nelson schudt veelal direct als hij in gevecht raakt met een andere hond. Ik denk dat dat zijn reflex is geworden na een zwerfhonden/asiel-bestaan waarin het misschien soms erop of eronder is geweest. Maar goed, dat is mijn fantasie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Golden Stanley
Stanley schudt Whooper nogal is uit tijdens spel.
Dan pakt hij wat nekvel en blijft op 1 plek staan en schudt quazi intensief dat nekvel heen en weer. En Whoop blijft dan gewoon liggen op z'n rug, totdat hij klaar is. Ze hebben dan de grootste lol.
Hij doet het alleen bij Whooper en nooit bij andere honden tijdens spel.
Dan pakt hij wat nekvel en blijft op 1 plek staan en schudt quazi intensief dat nekvel heen en weer. En Whoop blijft dan gewoon liggen op z'n rug, totdat hij klaar is. Ze hebben dan de grootste lol.
-
estelle
- Zoie
- Zeer actief
De spaanse hond van een collega waar ik het wel eens over gehad schudt jr's als hij de kans krijgt.Eline* schreef:Schudden heeft als doel de nek te breken, wat dus ook gebeurd als een hond dat doet bij bv een kat. Het is dus geen normale correctie.

-
Golden Stanley
Het is niet echt schudden zoals honden echt aan het vechten zijn, maar meer een slinger van links naar rechts op z'n 78 touren en bij die slingers dan nog is extra grommen. Nou heeft Whoop behoorlijk wat vel en merkt er echt niet veel van schijnbaar. Als hij dit niet tolereert, laat ie dat echt wel merken. Moet wel even vermelden dat Stanley echt zeeeeeeeer sociaal naar andere honden en mensen toe is.Inge O schreef:nee, voor mij valt het ook niet onder de normale correcties. nekvel pakken, in de hals/nek bijten en op de grond duwen, ja, maar schudden? valt voor mij ook onder prooigedrag, en heb ik nog geen van mijn honden bij een andere hond zien doen.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
amos doet dit ook bij zijn grootste vriend flash --een flatcoat--en ook bij zijn vriendin panda --een pyr berghond-- wat erg komisch is want hij hangt dan min of meerGolden Stanley schreef:Stanley schudt Whooper nogal is uit tijdens spel.
Dan pakt hij wat nekvel en blijft op 1 plek staan en schudt quazi intensief dat nekvel heen en weer. En Whoop blijft dan gewoon liggen op z'n rug, totdat hij klaar is. Ze hebben dan de grootste lol.![]()
![]()
Fenneke en Baloe

- Ca Cajuina
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Re: nekvel pakken en schudden
Absoluut geen normale correctie vind ik. Als mijn hond met een yorkie aan het schudden zou gaan betekent dat maar een ding: Heel erg hard rennen dat ik dat yorkie nog kan redden.Chatterbox schreef:
Volgens de meeste mensen daar is dit een doodnormale correctie, maar ik vind dit echt geen normaal hondengedrag.
Als het tussen honden gaat van dezelfde grootte is het wellicht anders, maar heb ik nog nooit gezien. Wel hangen aan het nekvel en de hond proberen om te kieperen. Dat lijkt misschien op schudden, maar is het niet vind ik.
Anne
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat wordt altijd gezegd, dat schudden aan het nekvel gelijk staat aan het dood proberen te maken van de tegenstander.
Ik geloof dit dus niet.
Een nek vol vastpakken en vreselijk gaan staan te shaken met de tegenstander zou wel een direkte poging tot doodmaken kunnen zijn, maar ik geloof niet dat het zo is dat elke hond die een ander eens stevig bij de nek pakt en hierbij niet alleen maar bijt doch ook gewoon zijn kop heen en weer beweegt bezig is met een poging tot doodslag. Veel eerder gaat het hierbij om een driftige poging om vooral maar veel indruk te maken.
Dat fabeltje van een nekbeet zonder te schudden en dan gaat de tegenstander op de rug liggen omzich over te geven zit volgens mij veel ingewikkelder in elkaar.
Kortom, ik geloof niet dat een hond die zijn tegenstander een beetje heen en weer schud bezig is hem dood te maken, hij is gewoon bezig om hem eens even goed te laten weten dat hij niet van geintjes houdt als hij boos is. dan wordt er gewoon even goed uitgelegd hoe hard hij wel niet tekeer kan gaan.
Natuurlijk, bij een flink grootte-verschil pakt zoiets vlot verkeerd uit, maar niet persé omdat de grote hond de kleine dood wilde maken. Veel eerder omdat de kleine hond slachtoffer werd van zeg maar een kommunikatie-probleem.
Ik geloof dit dus niet.
Een nek vol vastpakken en vreselijk gaan staan te shaken met de tegenstander zou wel een direkte poging tot doodmaken kunnen zijn, maar ik geloof niet dat het zo is dat elke hond die een ander eens stevig bij de nek pakt en hierbij niet alleen maar bijt doch ook gewoon zijn kop heen en weer beweegt bezig is met een poging tot doodslag. Veel eerder gaat het hierbij om een driftige poging om vooral maar veel indruk te maken.
Dat fabeltje van een nekbeet zonder te schudden en dan gaat de tegenstander op de rug liggen omzich over te geven zit volgens mij veel ingewikkelder in elkaar.
Kortom, ik geloof niet dat een hond die zijn tegenstander een beetje heen en weer schud bezig is hem dood te maken, hij is gewoon bezig om hem eens even goed te laten weten dat hij niet van geintjes houdt als hij boos is. dan wordt er gewoon even goed uitgelegd hoe hard hij wel niet tekeer kan gaan.
Natuurlijk, bij een flink grootte-verschil pakt zoiets vlot verkeerd uit, maar niet persé omdat de grote hond de kleine dood wilde maken. Veel eerder omdat de kleine hond slachtoffer werd van zeg maar een kommunikatie-probleem.
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
- Hanneke2
- Zeer actief
Maar dat zou je ook om kunnen draaien: een grote tegenstander gaat niet dood omdat hij te groot is om zijn nek te breken.Wil de hond schreef: Natuurlijk, bij een flink grootte-verschil pakt zoiets vlot verkeerd uit, maar niet persé omdat de grote hond de kleine dood wilde maken. Veel eerder omdat de kleine hond slachtoffer werd van zeg maar een kommunikatie-probleem.
En wat ik me afvroeg: is schudden 'normaal' vechtgedrag tussen twee honden die elkaar wel dood willen hebben? Het is tenslotte niet erg effectief als de honden van gelijke grote zijn.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook daar kan flink indruk maken gewoon even nodig zijn.Cleo schreef:En als het in eigen roedel plaatst vindt?
Als het vaker voorkomt zou ik me af gaan vragen of er iets niet helemaal jofel zit. Maar een stevige knokpartij kan soms gewoon nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 15 apr 2005 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Tegenstanders van gelijk formaat schudden elkaars nek niet kapot als er doden moeten vallen. Die slopen elkaar gewoon, of er wordt een keel dichtgeknepen, kapotgescheurd. Dat soort zaken.Hanneke2 schreef:Maar dat zou je ook om kunnen draaien: een grote tegenstander gaat niet dood omdat hij te groot is om zijn nek te breken.Wil de hond schreef: Natuurlijk, bij een flink grootte-verschil pakt zoiets vlot verkeerd uit, maar niet persé omdat de grote hond de kleine dood wilde maken. Veel eerder omdat de kleine hond slachtoffer werd van zeg maar een kommunikatie-probleem.![]()
En wat ik me afvroeg: is schudden 'normaal' vechtgedrag tussen twee honden die elkaar wel dood willen hebben? Het is tenslotte niet erg effectief als de honden van gelijke grote zijn.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawel , want je scheurt vlees eraf. Een haai schudt ook met zijn kop en een krokodil ook als ze hun eten vasthebben. Anders scheuren ze geen weefsel stuk.Hanneke2 schreef:En wat ik me afvroeg: is schudden 'normaal' vechtgedrag tussen twee honden die elkaar wel dood willen hebben? Het is tenslotte niet erg effectief als de honden van gelijke grote zijn.
Zo, goodnight!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik denk dat het ook een beetje uitmaakt hoe er geschud wordt;als het slachtoffer uitgeschud wordt als een stofdoek dan gaat de dader volgens mij echt voor de kill.Wil de hond schreef:Ja, dat wordt altijd gezegd, dat schudden aan het nekvel gelijk staat aan het dood proberen te maken van de tegenstander.
Ik geloof dit dus niet.
Daarentegen is er ook een soort schudden waarbij het "slachtoffer"flink in de nek gepakt en een paar keer heen en weer geschud wordt.Denk dat dat iets minder ernstig gemeend is.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Hanneke2
- Zeer actief
Eh, okee, maar dat gaat weer om prooien, en die moeten dus in stukjes.Eline* schreef:Jawel , want je scheurt vlees eraf. Een haai schudt ook met zijn kop en een krokodil ook als ze hun eten vasthebben. Anders scheuren ze geen weefsel stuk.Hanneke2 schreef:En wat ik me afvroeg: is schudden 'normaal' vechtgedrag tussen twee honden die elkaar wel dood willen hebben? Het is tenslotte niet erg effectief als de honden van gelijke grote zijn.
Zo, goodnight!
Ik ben niet zo heel duidelijk geloof ik.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Asterix
- Zeer actief
Ze hebben het hier met schudden en al uit gevochten.Wil de hond schreef:Ook daar kan flink indruk maken gewoon even nodig zijn.Cleo schreef:En als het in eigen roedel plaatst vindt?
Als het vaker voorkomt zou ik me af gaan vragen of er iets niet helemaal jofel zit. Maar een stevige knokpartij kan soms gewoon nodig zijn.
Op het moment leek het veel erger dan dat het was.
Sinds de rangorde bepaald is, hebben er geen gevechten meer plaats gevonden.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Mooi zo,Cleo schreef:Ze hebben het hier met schudden en al uit gevochten.Wil de hond schreef:Ook daar kan flink indruk maken gewoon even nodig zijn.Cleo schreef:En als het in eigen roedel plaatst vindt?
Heeft de huisraad het overleefd?
- Hanneke2
- Zeer actief
Maar nou zit ik ondertussen over wolven te lezen, en binnen wolvenroedels wordt er niet of nauwelijks geknokt. Knokken binnen de roedel is immers heel onverstandig, want er kunnen gewonden vallen. Wat is er dan misgegaan met onze huishonden , dat ze binnen een roedel soms wel vechten? Waarom hebben wolven genoeg aan een grom of een opgetrokken lip om de rangorde te bevestigen?Wil de hond schreef:Ook daar kan flink indruk maken gewoon even nodig zijn.Cleo schreef:En als het in eigen roedel plaatst vindt?
- Hanneke2
- Zeer actief
Kalkoenen. Okee, you win.Wil de hond schreef:Heb je nog nooit twee kalkoenen zien vechten zeker?Hanneke2 schreef: Bij dieren die hun prooi niet doodschudden (of die zelf prooidier zijn) zie je toch ook geen schudden tijdens vechten?
Ik ben niet zo heel duidelijk geloof ik.
Die staan soms ook lekker aan mekaars lellen te schudden hoor.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Indruk maken door een ander te willen verwonden is meer dan indruk maken. Voor de kill gaan is misschien dan weer iets te overtrokken, maar schudden is wel bedoelt om schade aan te richten en schudden is ook de fatsoelijke regels van netjes vechten voorbij. Als ik jou een tik op je vingers geef omdat ik je een oelewapper vind is dat van wezelijk andere orde dan dat ik je met vuisten in je gezicht ga stompen.Wil de hond schreef:Een nek vol vastpakken en vreselijk gaan staan te shaken met de tegenstander zou wel een direkte poging tot doodmaken kunnen zijn, maar ik geloof niet dat het zo is dat elke hond die een ander eens stevig bij de nek pakt en hierbij niet alleen maar bijt doch ook gewoon zijn kop heen en weer beweegt bezig is met een poging tot doodslag. Veel eerder gaat het hierbij om een driftige poging om vooral maar veel indruk te maken.
Het eén is bedoelt om te corrigeren en iets duidelijk te maken, het tweede is bedoeld om je uit te schakelen.
Schudden is voor mij signaal in te grijpen bij een gevecht.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij vechten honden niet netjes volgens de regels, als het echt serieus menens is. Dan wordt er gewoon gehakt, zonder dat het door de honden erg gevonden wordt dat daar spaanders bij kunnen vallen.
Er zijn natuurlijk allerlei gradaties in meningsverschillen te geven, en voor ons mensen is het meestal op een bepaald punt zo dat we in moeten grijpen. Wat ik ook zou doen hoor, ik blijf ook niet staan te kijken hoe twee honden mekaar slopen, maar toch, hondse zaken zijn gewoon beestachtig.
Soms is het echt onvermijdelijk voor een hond om een ander toe te takelen, wil hij onder de indruk geraken. Daar waar er slechts één winnaar kan zijn moet soms het onderste uit de kast getrokken worden.
Er zijn natuurlijk allerlei gradaties in meningsverschillen te geven, en voor ons mensen is het meestal op een bepaald punt zo dat we in moeten grijpen. Wat ik ook zou doen hoor, ik blijf ook niet staan te kijken hoe twee honden mekaar slopen, maar toch, hondse zaken zijn gewoon beestachtig.
Soms is het echt onvermijdelijk voor een hond om een ander toe te takelen, wil hij onder de indruk geraken. Daar waar er slechts één winnaar kan zijn moet soms het onderste uit de kast getrokken worden.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij fokken rare honden, we maken kunstmatige onnatuurlijke roedels en we bemoeien ons er ook nog mee. Daar gaat het mis.Hanneke2 schreef:Wat is er dan misgegaan met onze huishonden , dat ze binnen een roedel soms wel vechten? Waarom hebben wolven genoeg aan een grom of een opgetrokken lip om de rangorde te bevestigen?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Asterix
- Zeer actief
Te nauwernoodWil de hond schreef:Mooi zo,Cleo schreef:Ze hebben het hier met schudden en al uit gevochten.Wil de hond schreef:Ook daar kan flink indruk maken gewoon even nodig zijn.Cleo schreef:En als het in eigen roedel plaatst vindt?
Heeft de huisraad het overleefd?