Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nekvel pakken en schudden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

nekvel pakken en schudden

Ongelezen bericht door Joyce »

Op het andere forum waar ik ook kom loopt een discussie over wat het betekent als een hond een andere hond in de nek pakt en dan gaat schudden.

Volgens de meeste mensen daar is dit een doodnormale correctie, maar ik vind dit echt geen normaal hondengedrag. Mijn Molli is best fysiek tegenover mijn andere honden, en af en toe hapt ze ook wel eens van de honden in de nek. Maar ik heb haar nog nooit zien schudden. Wat is jullie mening hierover?
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

mijn mening is dat het prooigedrag is en hij/zij dus zijn tegenstanders wil doodmaken :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Voor zover ik heb begrepen is schudden de manier waarop een hond een prooi doodt. Ik vind het dus ook geen normale correctie. Die gaat meestal gepaard met veel lawaai en pas later echt fysiek de ander op zijn plaats willen zetten. Maar voor zover ik weet zonder schudden.
Ons is in ieder geval altijd afgeraden om een hond bij de nek te pakken en te schudden als correctie.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

In de nek pakken is 1 ding, maar schudden is een tweede! :eek:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Schudden heeft als doel de nek te breken, wat dus ook gebeurd als een hond dat doet bij bv een kat. Het is dus geen normale correctie.
Nelson schudt veelal direct als hij in gevecht raakt met een andere hond. Ik denk dat dat zijn reflex is geworden na een zwerfhonden/asiel-bestaan waarin het misschien soms erop of eronder is geweest. Maar goed, dat is mijn fantasie. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Stanley schudt Whooper nogal is uit tijdens spel.
Dan pakt hij wat nekvel en blijft op 1 plek staan en schudt quazi intensief dat nekvel heen en weer. En Whoop blijft dan gewoon liggen op z'n rug, totdat hij klaar is. Ze hebben dan de grootste lol. :mrgreen: :denken:
Hij doet het alleen bij Whooper en nooit bij andere honden tijdens spel.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

nou die keren dat ik het gezien heb was het echt de bedoeling dat de andere hond de pijp uit zou gaan.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:Schudden heeft als doel de nek te breken, wat dus ook gebeurd als een hond dat doet bij bv een kat. Het is dus geen normale correctie.
Nelson schudt veelal direct als hij in gevecht raakt met een andere hond. Ik denk dat dat zijn reflex is geworden na een zwerfhonden/asiel-bestaan waarin het misschien soms erop of eronder is geweest. Maar goed, dat is mijn fantasie. :wink:
De spaanse hond van een collega waar ik het wel eens over gehad schudt jr's als hij de kans krijgt.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Inge O schreef:nee, voor mij valt het ook niet onder de normale correcties. nekvel pakken, in de hals/nek bijten en op de grond duwen, ja, maar schudden :denken: ? valt voor mij ook onder prooigedrag, en heb ik nog geen van mijn honden bij een andere hond zien doen.
Het is niet echt schudden zoals honden echt aan het vechten zijn, maar meer een slinger van links naar rechts op z'n 78 touren en bij die slingers dan nog is extra grommen. Nou heeft Whoop behoorlijk wat vel en merkt er echt niet veel van schijnbaar. Als hij dit niet tolereert, laat ie dat echt wel merken. Moet wel even vermelden dat Stanley echt zeeeeeeeer sociaal naar andere honden en mensen toe is.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Golden Stanley schreef:Stanley schudt Whooper nogal is uit tijdens spel.
Dan pakt hij wat nekvel en blijft op 1 plek staan en schudt quazi intensief dat nekvel heen en weer. En Whoop blijft dan gewoon liggen op z'n rug, totdat hij klaar is. Ze hebben dan de grootste lol. :mrgreen: :denken:
Hij doet het alleen bij Whooper en nooit bij andere honden tijdens spel.
amos doet dit ook bij zijn grootste vriend flash --een flatcoat--en ook bij zijn vriendin panda --een pyr berghond-- wat erg komisch is want hij hangt dan min of meer :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Schudden staan voor mij gelijk aan doden. En is in mijn ogen dus geen normale correctie.

Daarom moet je je pup ook nooit als correctie bij zijn nekvel oppakken en schudden.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: nekvel pakken en schudden

Ongelezen bericht door starfleet »

Chatterbox schreef:
Volgens de meeste mensen daar is dit een doodnormale correctie, maar ik vind dit echt geen normaal hondengedrag.
Absoluut geen normale correctie vind ik. Als mijn hond met een yorkie aan het schudden zou gaan betekent dat maar een ding: Heel erg hard rennen dat ik dat yorkie nog kan redden.

Als het tussen honden gaat van dezelfde grootte is het wellicht anders, maar heb ik nog nooit gezien. Wel hangen aan het nekvel en de hond proberen om te kieperen. Dat lijkt misschien op schudden, maar is het niet vind ik.

Anne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Een hond die een andere hond in de nek pakt en schudt gaat naar mijn idee voor de kill.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ja, dat wordt altijd gezegd, dat schudden aan het nekvel gelijk staat aan het dood proberen te maken van de tegenstander.

Ik geloof dit dus niet.

Een nek vol vastpakken en vreselijk gaan staan te shaken met de tegenstander zou wel een direkte poging tot doodmaken kunnen zijn, maar ik geloof niet dat het zo is dat elke hond die een ander eens stevig bij de nek pakt en hierbij niet alleen maar bijt doch ook gewoon zijn kop heen en weer beweegt bezig is met een poging tot doodslag. Veel eerder gaat het hierbij om een driftige poging om vooral maar veel indruk te maken.

Dat fabeltje van een nekbeet zonder te schudden en dan gaat de tegenstander op de rug liggen omzich over te geven zit volgens mij veel ingewikkelder in elkaar.

Kortom, ik geloof niet dat een hond die zijn tegenstander een beetje heen en weer schud bezig is hem dood te maken, hij is gewoon bezig om hem eens even goed te laten weten dat hij niet van geintjes houdt als hij boos is. dan wordt er gewoon even goed uitgelegd hoe hard hij wel niet tekeer kan gaan.

Natuurlijk, bij een flink grootte-verschil pakt zoiets vlot verkeerd uit, maar niet persé omdat de grote hond de kleine dood wilde maken. Veel eerder omdat de kleine hond slachtoffer werd van zeg maar een kommunikatie-probleem.
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

En als het in eigen roedel plaatst vindt?
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wil de hond schreef: Natuurlijk, bij een flink grootte-verschil pakt zoiets vlot verkeerd uit, maar niet persé omdat de grote hond de kleine dood wilde maken. Veel eerder omdat de kleine hond slachtoffer werd van zeg maar een kommunikatie-probleem.
Maar dat zou je ook om kunnen draaien: een grote tegenstander gaat niet dood omdat hij te groot is om zijn nek te breken. :roll:

En wat ik me afvroeg: is schudden 'normaal' vechtgedrag tussen twee honden die elkaar wel dood willen hebben? Het is tenslotte niet erg effectief als de honden van gelijke grote zijn.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Cleo schreef:En als het in eigen roedel plaatst vindt?
Ook daar kan flink indruk maken gewoon even nodig zijn.

Als het vaker voorkomt zou ik me af gaan vragen of er iets niet helemaal jofel zit. Maar een stevige knokpartij kan soms gewoon nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 15 apr 2005 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef: Natuurlijk, bij een flink grootte-verschil pakt zoiets vlot verkeerd uit, maar niet persé omdat de grote hond de kleine dood wilde maken. Veel eerder omdat de kleine hond slachtoffer werd van zeg maar een kommunikatie-probleem.
Maar dat zou je ook om kunnen draaien: een grote tegenstander gaat niet dood omdat hij te groot is om zijn nek te breken. :roll:

En wat ik me afvroeg: is schudden 'normaal' vechtgedrag tussen twee honden die elkaar wel dood willen hebben? Het is tenslotte niet erg effectief als de honden van gelijke grote zijn.
Tegenstanders van gelijk formaat schudden elkaars nek niet kapot als er doden moeten vallen. Die slopen elkaar gewoon, of er wordt een keel dichtgeknepen, kapotgescheurd. Dat soort zaken.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:En wat ik me afvroeg: is schudden 'normaal' vechtgedrag tussen twee honden die elkaar wel dood willen hebben? Het is tenslotte niet erg effectief als de honden van gelijke grote zijn.
Jawel , want je scheurt vlees eraf. Een haai schudt ook met zijn kop en een krokodil ook als ze hun eten vasthebben. Anders scheuren ze geen weefsel stuk.
Zo, goodnight! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Wil de hond schreef:Ja, dat wordt altijd gezegd, dat schudden aan het nekvel gelijk staat aan het dood proberen te maken van de tegenstander.

Ik geloof dit dus niet.

Een nek vol vastpakken en vreselijk gaan staan te shaken met de tegenstander zou wel een direkte poging tot doodmaken kunnen zijn, maar ik geloof niet dat het zo is dat elke hond die een ander eens stevig bij de nek pakt en hierbij niet alleen maar bijt doch ook gewoon zijn kop heen en weer beweegt bezig is met een poging tot doodslag. Veel eerder gaat het hierbij om een driftige poging om vooral maar veel indruk te maken.

Dat fabeltje van een nekbeet zonder te schudden en dan gaat de tegenstander op de rug liggen omzich over te geven zit volgens mij veel ingewikkelder in elkaar.

Kortom, ik geloof niet dat een hond die zijn tegenstander een beetje heen en weer schud bezig is hem dood te maken, hij is gewoon bezig om hem eens even goed te laten weten dat hij niet van geintjes houdt als hij boos is. dan wordt er gewoon even goed uitgelegd hoe hard hij wel niet tekeer kan gaan.

Natuurlijk, bij een flink grootte-verschil pakt zoiets vlot verkeerd uit, maar niet persé omdat de grote hond de kleine dood wilde maken. Veel eerder omdat de kleine hond slachtoffer werd van zeg maar een kommunikatie-probleem.
Ik denk dat het ook een beetje uitmaakt hoe er geschud wordt;als het slachtoffer uitgeschud wordt als een stofdoek dan gaat de dader volgens mij echt voor de kill.
Daarentegen is er ook een soort schudden waarbij het "slachtoffer"flink in de nek gepakt en een paar keer heen en weer geschud wordt.Denk dat dat iets minder ernstig gemeend is.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Hanneke2
Zeer actief

Eline* schreef:
Hanneke2 schreef:En wat ik me afvroeg: is schudden 'normaal' vechtgedrag tussen twee honden die elkaar wel dood willen hebben? Het is tenslotte niet erg effectief als de honden van gelijke grote zijn.
Jawel , want je scheurt vlees eraf. Een haai schudt ook met zijn kop en een krokodil ook als ze hun eten vasthebben. Anders scheuren ze geen weefsel stuk.
Zo, goodnight! :mrgreen:
Eh, okee, maar dat gaat weer om prooien, en die moeten dus in stukjes. :roll: Dus wat ik me afvraag, is het nou prooigedrag dat sommige honden om welke reden dan ook gebruiken tijdens het vechten, of is het *ook* een normaal onderdeel van vechtgedrag? Bij dieren die hun prooi niet doodschudden (of die zelf prooidier zijn) zie je toch ook geen schudden tijdens vechten?

Ik ben niet zo heel duidelijk geloof ik. :denken:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef: Bij dieren die hun prooi niet doodschudden (of die zelf prooidier zijn) zie je toch ook geen schudden tijdens vechten?

Heb je nog nooit twee kalkoenen zien vechten zeker?

Die staan soms ook lekker aan mekaars lellen te schudden hoor.
Asterix
Zeer actief

Wil de hond schreef:

Als het vaker voorkomt zou ik me af gaan vragen of er iets niet helemaal jofel zit. Maar een stevige knokpartij kan soms gewoon nodig zijn.
Ze hebben het hier met schudden en al uit gevochten.
Op het moment leek het veel erger dan dat het was.
Sinds de rangorde bepaald is, hebben er geen gevechten meer plaats gevonden.
Afbeelding Afbeelding

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Cleo schreef:
Wil de hond schreef:

Mooi zo,

Heeft de huisraad het overleefd?
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef:

Maar nou zit ik ondertussen over wolven te lezen, en binnen wolvenroedels wordt er niet of nauwelijks geknokt. Knokken binnen de roedel is immers heel onverstandig, want er kunnen gewonden vallen. Wat is er dan misgegaan met onze huishonden , dat ze binnen een roedel soms wel vechten? Waarom hebben wolven genoeg aan een grom of een opgetrokken lip om de rangorde te bevestigen?
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Hanneke2 schreef: Bij dieren die hun prooi niet doodschudden (of die zelf prooidier zijn) zie je toch ook geen schudden tijdens vechten?

Heb je nog nooit twee kalkoenen zien vechten zeker?

Die staan soms ook lekker aan mekaars lellen te schudden hoor.
Kalkoenen. Okee, you win. :roll:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Een nek vol vastpakken en vreselijk gaan staan te shaken met de tegenstander zou wel een direkte poging tot doodmaken kunnen zijn, maar ik geloof niet dat het zo is dat elke hond die een ander eens stevig bij de nek pakt en hierbij niet alleen maar bijt doch ook gewoon zijn kop heen en weer beweegt bezig is met een poging tot doodslag. Veel eerder gaat het hierbij om een driftige poging om vooral maar veel indruk te maken.
Indruk maken door een ander te willen verwonden is meer dan indruk maken. Voor de kill gaan is misschien dan weer iets te overtrokken, maar schudden is wel bedoelt om schade aan te richten en schudden is ook de fatsoelijke regels van netjes vechten voorbij. Als ik jou een tik op je vingers geef omdat ik je een oelewapper vind is dat van wezelijk andere orde dan dat ik je met vuisten in je gezicht ga stompen.
Het eén is bedoelt om te corrigeren en iets duidelijk te maken, het tweede is bedoeld om je uit te schakelen.
Schudden is voor mij signaal in te grijpen bij een gevecht.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Volgens mij vechten honden niet netjes volgens de regels, als het echt serieus menens is. Dan wordt er gewoon gehakt, zonder dat het door de honden erg gevonden wordt dat daar spaanders bij kunnen vallen.

Er zijn natuurlijk allerlei gradaties in meningsverschillen te geven, en voor ons mensen is het meestal op een bepaald punt zo dat we in moeten grijpen. Wat ik ook zou doen hoor, ik blijf ook niet staan te kijken hoe twee honden mekaar slopen, maar toch, hondse zaken zijn gewoon beestachtig.

Soms is het echt onvermijdelijk voor een hond om een ander toe te takelen, wil hij onder de indruk geraken. Daar waar er slechts één winnaar kan zijn moet soms het onderste uit de kast getrokken worden.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Wat is er dan misgegaan met onze huishonden , dat ze binnen een roedel soms wel vechten? Waarom hebben wolven genoeg aan een grom of een opgetrokken lip om de rangorde te bevestigen?
Wij fokken rare honden, we maken kunstmatige onnatuurlijke roedels en we bemoeien ons er ook nog mee. Daar gaat het mis. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Asterix
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Cleo schreef:
Wil de hond schreef:

Mooi zo,

Heeft de huisraad het overleefd?
Te nauwernood :wink: Wél hebben we de kinders nog duidelijker moeten maken hoe met de honden om te gaan. Dat wordt er iedere dag nog ingehamerd. Niet dat ik bang ben dat ze de kinderen iets aan doen maar omdat ik bang ben dat ze de roedel tussen de honden onderling kunnen verpesten/ beinvloeden.
Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”