Ca Cajuina schreef:Wil de hond schreef:Ja maar,
Een rat is geen hond maar een prooi. De gemiddelde hond weet toch wel het verschil tussen een hond en bvb. een rat of een kip?
ja maar,
Dood is dood. Als jij een goede techniek hebt gevonden om iemand te doden dan gebruik je die manier toch op elk andere wezen waar je die intentie hebt.
Dat zou waar kunnen zijn, als we het hebben over een hond die ervaring heeft met het doden van andere wezens. Iets wat bij de meeste honden niet het geval is.
Ik geloof best dat er honden zijn die deze techniek als correctie gebruiken maar dat zou voor mij een signaal zijn om in te grijpen. Omdat ik het geen normale maar een zeer gevaarlijk vorm van correctie vind.
Dat is jouw mening over iets wat voor de hond(-en) in kwestie misschien wel heel anders ligt. Hoewel, degene die gecorrigeert wordt op deze wijze begrijpt waarschijnlijk ook wel dat hij snel op moet houden met het bieden van weerstand omdat hij anders wel eens ernstig de pineut kan zijn.
Dus kan het een vorm van correctie zijn? Met onze rassen en bemoeienis van de mens. Ik denk van wel. Is het een normale correctie, een die geen gevaar voor de andere hond met zich meebrengt, een die snel en duidelijk laat merken wie de baas is (zoals een tik op de neus) Ik denk van niet.
Honden onder elkaar geven geen tikken, die grijppen gewoon zo hard in als zij nodig achten op zeker moment. Dit ingrijpen dus aangepast aan de tegenstander en zijn houding/gedrag. Dat veel honden niet goed weten hoe gewoon sociaal gedrag te vertonen speelt denk ik zeker mee bij het middel waar naar gegrepen wordt.
Laat ik het zo zeggen. Ik zal nooit mijn hond bij zijn nek pakken en gaan schudden. Ook al behoeft hij een zware correctie. Waaorm? Ik denk dat ik dan mijn vertrouwensrelatie met hen verstoor.
Jij zult waarschijnlijk nooit in de omstandigheid verkeren dat je je hond echt een hele zware korrektie moet geven, en als je dat wel zou zijn dan doe je gewoon je uiterste best om vooral geloofwaardig over te komen. Iets wat bij een hond van een stevig formaat dus niet zal zijn het bij de nek pakken en een beetje gaan staan te schudden. Omdat je dit waarschijnlijk veel schade op zal leveren. En dan sta je dus ook met een ernstig verstoorde relatie, je bent dan ineens niet meer zo geloofwaardig als wenselijk is.
Honden onderling kunnen het meestal ook prima af zonder al te heftig te worden, maar soms gaat het echt om het geloofwaardig over komen.