Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

op de rug liggen bedreigend?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

op de rug liggen bedreigend?

Ongelezen bericht door Moos »

Saartje (vandaag precies 20 weken) is een superonderdanig hondje dat heel snel onder de indruk is van dingen. Fysiek straffen is echt uit den boze bij haar, een NEE is al een flinke straf.
Ik ben dan ook heel blij dat ze bij Moos 'alles- is- leuk- waar- is- het- feest' terecht is gekomen, want hij heeft mij enorm geholpen bij het wat zekerder maken van Saar. Hij is altijd heel lief en zacht tegen haar, alsof hij het aanvoelt, want het is vaak best een rauwdauwer, en Saar dacht al snel 'als Moos het durft en doet, dan zal het wel goed zijn, dus doe ik het ook maar'. In het nest was ze ook duidelijk geen haantje de voorste, maar ze kwam me wel vrolijk begroeten, en wilde ook op schoot om geaaid te worden. Ze was echt heel duidelijk nieuwsgierig naar wie daar was, en ging dat ook verkennen. Alleen wat rustiger dan haar broertjes, en kenau-zusje.

Toen ze hier kwam wilde ze voor alles wat een beetje nieuw was wegvluchten, en kroop letterlijk (staart laag, oortjes plat naar achteren) naar vreemde honden toe. Met veel oefenen, en elke dag wandelen in het hondenbos met honden die ik op vriendelijkheid had uitgezocht, kan ze nu over een drukke markt lopen zonder angst, en vindt ze de meeste andere honden heel leuk. Ze rolt zich nog wel altijd meteen op haar zij, en likt altijd de bek van de andere hond, maar ze speelt ook graag en veel, en is altijd blij buiten. Ze is sowieso best een enthousiast en supervrolijk hondje.

Dit even om uit te leggen hoe Saar in elkaar zit ( als ik dat nog niet te vaak omschreven heb hier :wink: )

Maltezers moeten natuurlijk regelmatig gekamt worden, en met Moos ben ik van pup af aan gewend, dat hij zich makkelijk op zijn rug rolt voor me zodat ik zijn buik en borst kan kammen ( en Moos is dus een beetje een middenmoot hondje, eerder neigent naar zelfverzekerd dan naar onderdanig).
Met Saar dacht ik dus dat dat ook wel makkelijk zou gaan (fout van mijn kant) maar dat is dus niet zo.
Kammen ging vanaf dag 1 prima, laat ze goed toe, en vindt het ook niet erg (de fokker deed daar al ook veel aan). Maar zodra je probeert om haar een beetje op haar zij of rug te rollen wordt ze echt bang. Ze blijft wel liggen, maar klemt zich met haar voorpootjes om mijn hand, en trekt haar staart tussen haar poten (oortjes naar achteren).
Dat doe ik dus niet meer, ik kam nu haar buik terwijl ik haar een beetje optil, en dat gaat dan ook prima.

Nu had ik altijd begrepen dat onderdanige hondjes juist makkelijk op hun rug gaan liggen. Kan het zijn dat Saar, juist omdat ze al superonderdanig is, het te bedreigend vindt om op haar zij of rug gerold te worden? Of is hier een andere verklaring voor?

Ik moet namelijk eerlijk zeggen dat ik best schrok van haar reactie, waarschijnlijk ook omdat ik dat van Moos helemaal niet ken. Ze werd opeens zo'n zielig bang hoopje hond...
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Je zou haar het commando plat kunnen leren. Je legt haar eerst af (gewoon met een brokje) en beweegt dan iets lekkers naar boven (richting haar oor). Als het goed is draait ze mee en komt op haar zij te liggen. Dat herhaal je eindeloos en je koppelt er het woord plat (of een ander woord natuurlijk) aan.

Mag ik 1 opmerking maken over Saar en Moos? Ben je niet bang dat je van Saar een heel onzelfstandige hond hebt gemaakt? Ik zou met een pup vrijwel alles alleen doen zodat het een zelfstandige hond wordt. Juist met een wat angstige of tuttige pup. Je loopt nu het risico dat Saar de wereld zonder Moos heel eng vindt. Wat als Moos onverhoopt dood gaat? Of als jij doodgaat en ze worden niet samen herplaatst? Of je wilt eens ergens alleen met Saar naartoe?
Moos
Zeer actief

sypke schreef:Je zou haar het commando plat kunnen leren. Je legt haar eerst af (gewoon met een brokje) en beweegt dan iets lekkers naar boven (richting haar oor). Als het goed is draait ze mee en komt op haar zij te liggen. Dat herhaal je eindeloos en je koppelt er het woord plat (of een ander woord natuurlijk) aan.

Mag ik 1 opmerking maken over Saar en Moos? Ben je niet bang dat je van Saar een heel onzelfstandige hond hebt gemaakt? Ik zou met een pup vrijwel alles alleen doen zodat het een zelfstandige hond wordt. Juist met een wat angstige of tuttige pup. Je loopt nu het risico dat Saar de wereld zonder Moos heel eng vindt. Wat als Moos onverhoopt dood gaat? Of als jij doodgaat en ze worden niet samen herplaatst? Of je wilt eens ergens alleen met Saar naartoe?
Ik heb Moos alleen maar in het begin bewust ingezet om Saar zekerder te maken toen bleek dat ze echt heel bang was. Dat ben ik uit gaan bouwen, en nu kan ze alle situaties ook prima aan zonder Moos. Ik zorg er express voor dat ik alleen met Saar naar bijv. de markt ga, of Koninginnendag. Dan laat ik Moos thuis met een Kong, en gaat Saar alleen mee de drukte in, en dat kan ze nu prima. Ook gaan Moos en Saar weleens apart naar andere oppassen, en dat gaat ook goed.
Het komt in dit stukje misschien wat knullig over, maar ik zorg er juist ook voor dat Saar veel 'enge' dingen alleen doet. Alleen toen ze een heel klein pupje was heb ik Moos ingezet om haar uit haar schulp te trekken. Toen ze daar eenmaal uit was ben ik steeds meer dingen met haar alleen gaan doen.
Als we in het hondenbos lopen is Moos ook heel vaak tientallen meters ver weg (hij speelt dan met zijn vriendinnetje, en die baas let dan ook even op hem terwijl hij met haar oploopt) terwijl Saar met een andere hond aan het spelen is, of gewoon alleen in de vijver aan het zwemmen is.

Vanwege mijn enkel ben ik nu bij mijn ouders, en dan zijn de honden veel in de tuin. Gisteren wilde Moos naar binnen, maar Saar niet, dus die is nog een tijdje alleen in de tuin bezig geweest. Dus ze kiest er vaak ook zelf voor om Moos niet te volgen.
Afbeelding
Gast

Moos schreef:
sypke schreef:Je zou haar het commando plat kunnen leren. Je legt haar eerst af (gewoon met een brokje) en beweegt dan iets lekkers naar boven (richting haar oor). Als het goed is draait ze mee en komt op haar zij te liggen. Dat herhaal je eindeloos en je koppelt er het woord plat (of een ander woord natuurlijk) aan.

Ik heb Moos alleen maar in het begin bewust ingezet om Saar zekerder te maken toen bleek dat ze echt heel bang was. Dat ben ik uit gaan bouwen, en nu kan ze alle situaties ook prima aan zonder Moos. Ik zorg er express voor dat ik alleen met Saar naar bijv. de markt ga, of Koninginnendag. Dan laat ik Moos thuis met een Kong, en gaat Saar alleen mee de drukte in, en dat kan ze nu prima. Ook gaan Moos en Saar weleens apart naar andere oppassen, en dat gaat ook goed.
Het komt in dit stukje misschien wat knullig over, maar ik zorg er juist ook voor dat Saar veel 'enge' dingen alleen doet. Alleen toen ze een heel klein pupje was heb ik Moos ingezet om haar uit haar schulp te trekken. Toen ze daar eenmaal uit was ben ik steeds meer dingen met haar alleen gaan doen.
Als we in het hondenbos lopen is Moos ook heel vaak tientallen meters ver weg (hij speelt dan met zijn vriendinnetje, en die baas let dan ook even op hem terwijl hij met haar oploopt) terwijl Saar met een andere hond aan het spelen is, of gewoon alleen in de vijver aan het zwemmen is.
Dan heb ik je aanpak helemaal verkeerd begrepen! Zoals je het nu beschrijft klinkt het perfect!
Moos
Zeer actief

sypke schreef:
Moos schreef:

Dan heb ik je aanpak helemaal verkeerd begrepen! Zoals je het nu beschrijft klinkt het perfect!
Dank je :mrgreen:

Maar ik snap wel dat je uit het eerste stukje zou kunnen opmaken dat ik Saar alleen maar dingen met Moos heb laten doen :wink:
Afbeelding
Gast

Moos schreef:
Maar ik snap wel dat je uit het eerste stukje zou kunnen opmaken dat ik Saar alleen maar dingen met Moos heb laten doen :wink:
Als ik iets lees van je gaat het eigenlijk altijd over wat Saar en Moos samen doen. Ik had daar ten onrechte uit geconcludeerd dat je weinig met Saar apart deed. Mijn fout!
Moos
Zeer actief

sypke schreef:
Moos schreef:
Als ik iets lees van je gaat het eigenlijk altijd over wat Saar en Moos samen doen. Ik had daar ten onrechte uit geconcludeerd dat je weinig met Saar apart deed. Mijn fout!
Oh, ja, ik snap 'm. Nu zijn we natuurlijk ook vaak samen, dus veel dingen beleven ze nu eenmaal met z'n tweetjes.
Maar ik was ook heel bang dat Saar zonder Moos de straat amper op zou durven, dus vanaf een week of 10-12 (toen ze iig MET Moos niet meer bang was) ben ik haar vaak alleen mee gaan nemen :wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nee onderdanige hondjes vinden het juist niet fijn om op hun rug te gaan liggen.Ze zijn vaak een beetje angstig en gedwongen op hun rug liggen kan dan heel bedreigend zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”