Ik vraag me af hoe ik in sommige situaties kan reageren om te zorgen dat mensen hun hond bij zich houden....
Even een voorbeeldje: ik loop met mijn honden samen met een buurmeisje met haar 2 honden. We lopen al expres niet door het park omdat mijn teefje geen honden in de buurt wil hebben en uitvalt als ze te dichtbij zijn. Wij lopen al expres niet door het park maar aan de andere kant van het water langs de weg. Er komt een man aan met 2 loslopende setters, dus wij gaan met onze 4 honden alle 4 aan de lijn naar het water toe om afstand te nemen. Bij het water zit een waterhoen die wegspringt en zijn nest bewaakt, wij staan het nestje te bewonderen( uiteraard ietsje afstand genomen van de boze waterhoen) en de honden zijn ook afgeleid zodat de loslopende honden kunnen passeren. Komt die man naar ons toelopen, vragen wat er in het water zit, dus ik vraag zo vriendelijk mogelijk, om mijn teefje niet het signaal van oh oh te geven, wilt u u honden bij u houden, man doet niks, ik nog een keer wilt u de honden bij u houden want dat gaat niet goed, man zit me don aan te kijken en roept de honden met een slappe stem (niet serieus) en de honden komen dus steeds dichterbij, nog een keer vragen wilt u u honden bij u houden want mijn hond valt aan hoor, na de 4de keer merkt mijn teefje de honden op en valt dus uit (ze was op dat punt niet af te leiden want de honden waren voor haar al te dichtbij.
Dit is 1 van de vele situaties die ik dagelijks mee maak, gek word ik ervan!!
Loop ik met 2 aangelijnde honden naar de groenstrook voor mijn huis, laat er achter mij iemand een border terrier los die op ons afstormt, mijn teefje gaat liggen maakt zich klaar voor de aanval, ik waarschuw die mevrouw dat het niet gaat en of ze de hond aan wilt lijnen, zegt ze: maar dit is toch een uitlaatveld! dus ik maar geroepen, ze bijt hoor! Nou toen werd het hondje wel aangelijnd maar ik kreeg de volle laag natuurlijk...
Ik loop nooit op losloopgebiedjes, ik ga nooit door het park als ik een hond zie, ik neem altijd voldoende afstand. Mijn teefje zit altijd vast en mijn reu is soms los op een veld, maar als er een hond aankomt ga ik weg...
Wat kan ik nou nog meer doen om te zorgen dat mensen hun hond aanlijnen??? Kan zolangzamerhand nergens meer heen