Op een bepaald moment komen we in de buurt van een huis waar een giga dog-achtige kruising in de tuin begint te blaffen. Wij draaiden toen om, om maar even de andere kant op te lopen.Toen hoorden we mensen in paniek roepen en bleek dus dat het tuinhek gewoon openstond...
Hond trekt een sprint zo onze kant op, passeert zonder iets te doen de Westie, passeert zonder iets te doen Moos, en rent zo recht op Saar af en begint haar op te jagen. Saar rende dus weg, staart tussen d'r poten, oren plat in d'r nek, en constant achterom kijkend of die hond misschien al weg was.
Nou, niet dus, de baasje bleven gewoon in de tuin (100 meter verderop
Nadat Saar een aantal keer bijna de sloot in was geduwd heb ik uiteindelijk de aandacht van die hond kunnen trekken, toen hoorde hij de baasjes weer roepen en rende hij weg.
Saar was gelukkig daarna gewoon weer de oude, niet angstig, staart ging ook meteen weer in de krul en ze stuiterde vrolijk verder.
Maar nou vraag ik me af, het gebeurt Saar verdacht vaak dat ze op wordt gejaagd. In de 4 maanden dat zij nu bij mij is is ze al veel vaker opgejaagd dan Moos in 3 jaar tijd. Nu denk ik dat dat deels komt doordat ze schrikt van zo'n grote aanstormdende hond (en eigenlijk ook wel terecht...) en daardoor zelf probeert weg te komen, wat dan weer een opjaag reactie van de andere hond uitlokt.
Aan de andere kant, de Westie schoot ook weg, Moos ook, en toch ging hij direct recht op Saar af.
In het bos is het ook al een aantal keer gebeurd dat Saar de pineut is. Die opjagende honden hebben dan de grootste lol, ze willen haar ook helemaal niet grijpen (dat is nog nooit gebeurt) ze willen haar alleen maar opjagen als een soort speeltje lijkt wel
Kan het zijn dat Saar iets over zich heeft wat zo'n reactie van een andere hond uitlokt? En zo ja, hoe kan ik dat signaleren en dat opjagen voor zijn?
Op het moment zelf schiet Saar duidelijk in de stress, maar zodra het voorbij is lijkt het bij haar gelukkig ook weer over te zijn. Ze is dan gewoon weer vrolijk, en ook niet opeens bang voor andere honden.
Maar toch vind ik het niet leuk....