Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gecastereerde reu

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

yamie schreef:
Eline* schreef:Een medische reden maakt het legitiem om te snijden, maar een gedragsprobleem, wat ook een enorme invloed kan hebben op de gemoedstoestand en de kwaliteit van leven van de hond, roept enorm veel weerstand op.
Ik ben het daar overigens wel mee eens. Ik vind dat je zeeer kritisch moet kijken naar wat je uitspookt met je macht over een ander wezen.
Ik vind castratie bij gedragsproblemen alleen niet per definitie verkeerd.
he jek eline verander niet zo snel je bericht hahaha

en nee sterilisatie bij een gedrags probleem hoeft ook niet verkeerd te zijn, maar 9 van de 10 keer is het zo dat er niet verder gekeken word, ohh bazig reutje, ballen eraf, ohh hij is wel dominant ballen eraf...
Er stond een hele kromme zin..hahahaha! Dat moet jij toch ook gelezen hebben! :mrgreen:
Ik ben met je eens dat castratie te snel wordt aangewend bij zogenaamd probleemgedrag..maar de grap is wel weer dat castratie bij sommige problemen ook alleen maar zin heeft als je er vlot bij bent. Knokken met andere reuen kan castratie bij helpen...maar het resultaat wordt al een stuk minder positief als je eerst de gewoonte er lekker laat insluipen omdat mensen gaan zitten rommelen met halfslachtig trainingswerk.
Vechten met andere reuen kan betekenen dat je je reu niet meer kan loslaten..waar zit hem zijn geluk dan? In het houden van zijn ballen of in het vrijuit kunnen rondhollen?
Ik vind het lastige vragen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Dat wij er zo laat bijwaren kwam door het feit dat ik niet aan castratie wou.
Ik nam een reu en dacht toen nog heel naief, ik kan dat makkelijk aan, het wordt geen vechter en als hij gaat vecht train ik dat er wel even uit.
Heeeeeeeeeeeeel dom ja :mrgreen:

Tja, ik kies dan toch voor lekker vrij kunnen rondhollen :wink:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

yamie schreef:
Marja schreef:Ik snap best dat er een hoop mensen tegen het idee zijn om een reu bij het minste geringste te laten castreren.
Nou valt het me ook erg op dat een da hier ook bij het minste geringste mee aankomt, castreren lijkt een oplossing voor bijna alles :mrgreen:

Wat mij ergert hier is dat alles en iedereen over 1 kam wordt gescheert, castreren is fout!!!! wat voor reden je ook had.
Ik heb het al eens eerder vertelt maar wij hebben er 365 nachten over geslapen voor we Stapper lieten castreren, en dat was na diverse hondenscholen, privetrainingen, bachterapie hondengesragskundige en noem maar op.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor castratie en we hebben er echt voordelen van.
Ik loop niet meer elke minuut gestrest om te kijken of er geen andere reu aankomt, Stapper vocht echt twee drie keer per dag toem het op zijn ergst was.
Nu misschien nog drie of vier keer per jaar.
Hij rijdt ook niet meer op teven, dat deed hij op bijna elke teef die we tegen kwamen.
Hij was ruim twee voordat we hem lieten castreren, na een jaar lang problemen en aanmodderen.
Dus in ons geval is het vind ik een goede keus geweest :wink:
ik weet niet of ik toen op jou bericht heb gereageerd, maar in jou geval vind ik het ook niet raar, dan moet je wat... maar idd zoals jij ook zlef al zegt, bij het minste of geringste word er gecastreerd, laat ons dan maar kritisch zijn en reageren, misschien denken mensen dan eindelijk eens na
:ok:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Dat wij er zo laat bijwaren kwam door het feit dat ik niet aan castratie wou.
Ik nam een reu en dacht toen nog heel naief, ik kan dat makkelijk aan, het wordt geen vechter en als hij gaat vecht train ik dat er wel even uit.

Dat zou ik met het kaliber hond dat jij hebt ook doen. :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

yamie schreef: laat ons dan maar kritisch zijn en reageren, misschien denken mensen dan eindelijk eens na
Maar er bestaat wél een verschil tussen reageren en reageren :wink:
Ik ben hier eens uitgemaakt voor dierenbeul omdat ik mijn hond heb laten castreren.En da's dus geen reageren meer,maar mensen willen kwetsen.
En trouwens.....er wordt altijd nogal makkelijk gedaan over het steriliseren/castreren van een teef i.v.m. de kans op baarmoederontstekingen e.d,maar dat kan karakterveranderingen meebrengen die je niet wilt.Dus waarom wél bij de teef maar niet bij de reu? Ook is het voor een teef een heel grote buikoperatie.
Overigens is die kans op karakterveranderingen voor mij één van de redenen om Bente zo lang mogelijk intact te houden.
Laatst gewijzigd door marian* op 26 jun 2005 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

marian* schreef:
yamie schreef: laat ons dan maar kritisch zijn en reageren, misschien denken mensen dan eindelijk eens na
Maar er bestaat wél een verschil tussen reageren en reageren :wink:
Ik ben hier eens uitgemaakt voor dierenbeul omdat ik mijn hond heb laten castreren.En da's dus geen reageren meer,maar mensen willen kwetsen.
tja dat weet ik niet... voor mij ligt het er dus ook aan waarom... ik heb jou verhaal ws niet meegemaakt...
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Marja schreef:Dat wij er zo laat bijwaren kwam door het feit dat ik niet aan castratie wou.

dat is inderdaad naief, en je eigen grof overschatten van je eigen kunnen simpel zat. simpel weg niet kapabel genoeg om een reu te houden.

mol :8):
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben niet tegen elke reden om een reu te castreren. Reuen die te erg vechten en dus andere honden wat aandoen mogen van mij best gecastreerd worden als niks anders helpt.
Ook reuen die samen wonen en vechten maar verder wel erg goed op hun plaats zijn bij die bazen mogen wat mij betreft gecastreerd worden.

Wel heb ik moeite met castratie van spaniels ed omdat die soms een walgelijke vacht krijgen. Een vacht waardoor ze het bloedheet hebben en een vacht die niet goed schoon en netjes gehouden kan worden.

Soms zie je spaniels met schapenvachten, vrijwel altijd gecastreerde reuen. Dik, want ze hebben al enorme aanleg, en dan hijgend en puffend onder een dikke laag wol.
Brrrrr, moet er niet aan denken.

Wuilus kreeg al een rottere vacht van steriliseren, de wol bleef vastzitten en was best dik op haar zij en heupen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Martijn schreef:
MARC_S schreef:Ik ben niet tegen elke reden om een reu te castreren. Reuen die te erg vechten en dus andere honden wat aandoen mogen van mij best gecastreerd worden als niks anders helpt.
Vind je het niet makkelijker om hem gewoon niet de kans te geven om te vechten?
Tuurlijk..kan een keer fout gaan hoor. Maar jouw gecastreerde reu kan ook door een andere hond gepakt worden.
Trouwens..alsof castraten nooit vechten.
Sommige reuen vechten altijd met elke reu die ze tegen komen. Op die manier kan je nergens meer komen met je hond.
Puur hormonaal ziekende reuen zijn gewoon erg vervelend soms en dan kan je beslissen dat je liever niet met dat dier verder wil op die manier.

Ik heb het dan niet over het willen vechten indien los en out of controll zeg maar, dan moet je gaan opvoeden ipv snijden. Ik heb het meer over de reuen die alle andere honden opzoeken en gedreven door hormonen altijd opegfokt en vechtlustig over straat gaan.

Zo nu en dan een vechtpartijtje maakt me niks uit, daar zijn het honden voor en ik ben het gewend :mrgreen:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wel heb ik moeite met castratie van spaniels ed omdat die soms een walgelijke vacht krijgen. Een vacht waardoor ze het bloedheet hebben en een vacht die niet goed schoon en netjes gehouden kan worden.

Soms zie je spaniels met schapenvachten, vrijwel altijd gecastreerde reuen. Dik, want ze hebben al enorme aanleg, en dan hijgend en puffend onder een dikke laag wol.
Brrrrr, moet er niet aan denken.

Wuilus kreeg al een rottere vacht van steriliseren, de wol bleef vastzitten en was best dik op haar zij en heupen.
Nu je dit zegt, ik ken een Ierse Setter-teefje wat na haar kastratie een vacht heeft gekregen waar een Bobtail onderhand jaloers op zou mogen zijn. Erg triest voor de hond. Zij is jong "geholpen", voor haar eerste loopsheid, ivm. de aanwezigheid van drie reuen daar in huis. Dit is wel de enige gekastreerde teef die ik ken waarbij dit vachtprobleem zich voordoet. Het kómt dus ook bij teven voor, die vachtverandering.
marian*
Erelid
Contacteer:

Martijn schreef: Mwaa...ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Je hond verminken zodat hij een lastig stukje persoonlijkheid gaat missen vind ik inderdaad vrij dicht bij dierenbeulerij komen.
Een reu castreren mag dus niet.

Martijn schreef:Als een reuenkarakter je niet aanstaat moet je een teef nemen.
Een teef moet je volgens de gangbare mening hier z.s.m. laten castreren/steriliseren om de kans op mammatumoren e.d te verkleinen.Die mag je zo'n verminking dan wél aandoen terwijl ze gezond is?
Of moet ik dan maar geen teef nemen als ik dat niet wil?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Wil de hond schreef:Nu je dit zegt, ik ken een Ierse Setter-teefje wat na haar kastratie een vacht heeft gekregen waar een Bobtail onderhand jaloers op zou mogen zijn. Erg triest voor de hond. Zij is jong "geholpen", voor haar eerste loopsheid, ivm. de aanwezigheid van drie reuen daar in huis. Dit is wel de enige gekastreerde teef die ik ken waarbij dit vachtprobleem zich voordoet. Het kómt dus ook bij teven voor, die vachtverandering.
Setters idem ja, maar dat zijn in feite ongeveer spaniels maar dan groter. De Ierse setters die ik ken die geholpen zijn (zoals dat dan zo mooi heet :roll: ) hebben een pluizige volle zijdeachtige vacht gekregen ipv een zelfreinigende gladde vacht.

Triest voor de hond want alles blijft erin hangen en de hond krijgt het bloedheet in de zomer. Verder vervilt die vacht ook erg snel.
Afbeelding
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Zoie schreef:Ik heb Spok nu een paar maanden, maar ik kan me eigenlijk niet meer voorstellen dat ik hem nog laat castreren. Hij is echt een trots macho - mannetje, ondanks zijn 14 kilo, die het nog tegen de grootste reu ( hier een deense dog x husky, echt een gigant ) opneemt als het om "zijn " teef gaat. Aandoenlijk misschien, maar liever dat dan dat hij het slachtoffer wordt van rijdende reuen.
Mijn gecastreerde opvangreu doet beslist niet onder voor zijn ongecastreerde soortengenoten. Er moet niemand aan "zijn" vrouwen komen daar maakt meneer resoluut een einde aan.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Senta
Zeer actief

MARC_S schreef:
Marie-Josée schreef:
Ik heb een tijd geleden internet afgezocht naar het belang van testosteron bij een reu omdat ik ook wilde weten wat castratie met de gezondheid doet maar daar heb ik eigenlijk nauwelijks een bevredigend antwoord op gevonden een ook mijn da kon daar weinig over zeggen.
Een gecastreerde reu wordt hoe dan ook minder bespierd en voller, hij heeft immers een stuk tragere stofwisseling.
Daar staat dan tegenover dat een gecastreerde reu meer rust zal hebben en minder van zijn lichaam vraagt wat betreft afmatting en stress.
Erg generaliserend. De gecastreerde reuen die ik heb meegemaakt bleven gewoon bespiert, slank en beweeglijk.
In mijn ogen zal de uiteindelijke gezondheid van de hond erg afhangen van hoe je hem na de castratie behandeld. Hou je hem actief, slank en gezond dan zal hij ook gewoon oud worden en lekker actief blijven. Laat je hem vervetten en verklitten dan zal hij op een wat naardere manier oud worden en waarschijnlijk ook minder gezond blijven :wink:
Als je een ongecastreerde reu teveel te eten geeft zal die er ook niet slanker en beweeglijker op worden, die moet je ook actief houden.

Ik denk wel dat je na de castratie een klein beetje moet opletten met de hoeveelheid voer, ze hebben inderdaad meestal de neiging om wat sneller dik te worden.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Mol
Zeer actief

MARC_S schreef:
Martijn schreef:
MARC_S schreef:Ik ben niet tegen elke reden om een reu te castreren. Reuen die te erg vechten en dus andere honden wat aandoen mogen van mij best gecastreerd worden als niks anders helpt.
Tuurlijk..kan een keer fout gaan hoor. Maar jouw gecastreerde reu kan ook door een andere hond gepakt worden.
Sommige reuen vechten altijd met elke reu die ze tegen komen. Op die manier kan je nergens meer komen met je hond.
Puur hormonaal ziekende reuen zijn gewoon erg vervelend soms en dan kan je beslissen dat je liever niet met dat dier verder wil op die manier.

Ik heb het dan niet over het willen vechten indien los en out of controll zeg maar, dan moet je gaan opvoeden ipv snijden. Ik heb het meer over de reuen die alle andere honden opzoeken en gedreven door hormonen altijd opegfokt en vechtlustig over straat gaan.

Zo nu en dan een vechtpartijtje maakt me niks uit, daar zijn het honden voor en ik ben het gewend :mrgreen:
sorry hoor maar dat is een keuze die je maakt simpel he is een reu en daar zit dat risico aan vast en dan is het ook nog erg ras gebonden, en als dat je excuus is om een reu te snijden moet je simpel weg geen reu nemen klaar zat.

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Als Nelson een hond zou zijn die op iedere reu zou klappen zou ik ook castratie overwegen. Rennen en jagen is de lust van zijn leven en dat zou dan niet meer kunnen omdat hij niet meer los zou kunnen.
Tegenover castratie staat dan ook weer wat anders.
Ik blijf het lastig vinden. Ik ben geen voorstander van castratie, maar ik vind dat een hond ook een kwalitatief minder leuk leven heeft als ie alleen maar aan een lijntje naast de baas mag lopen, omdat ie niet los kan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Eline* schreef:
Martijn schreef:
Als Nelson een hond zou zijn die op iedere reu zou klappen zou ik ook castratie overwegen. Rennen en jagen is de lust van zijn leven en dat zou dan niet meer kunnen omdat hij niet meer los zou kunnen.
Ik blijf het lastig vinden. Ik ben geen voorstander van castratie, maar ik vind dat een hond ook een kwalitatief minder leuk leven heeft als ie alleen maar aan een lijntje naast de baas mag lopen, omdat ie niet los kan.
tja en als je teef dit nou zou gaan doen? dus overal mee op de knok gaan hoe ga je dat dan op lossen want sterlisatie werkt daar niet bij

Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Eline* schreef: Als Nelson een hond zou zijn die op iedere reu zou klappen zou ik ook castratie overwegen. Rennen en jagen is de lust van zijn leven en dat zou dan niet meer kunnen omdat hij niet meer los zou kunnen.
Mwaa....zat reuen die niet met andere reuen kunnen die gewoon los gaan hoor. Moet je alleen niet per se naar het hondenparkje in spitsuur willen.
juist spijker op zijn kop, heb je een hond voor je zelf of voor de rest van de wereld.

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Senta schreef:
Zoie schreef:Ik heb Spok nu een paar maanden, maar ik kan me eigenlijk niet meer voorstellen dat ik hem nog laat castreren. Hij is echt een trots macho - mannetje, ondanks zijn 14 kilo, die het nog tegen de grootste reu ( hier een deense dog x husky, echt een gigant ) opneemt als het om "zijn " teef gaat. Aandoenlijk misschien, maar liever dat dan dat hij het slachtoffer wordt van rijdende reuen.
Mijn gecastreerde opvangreu doet beslist niet onder voor zijn ongecastreerde soortengenoten. Er moet niemand aan "zijn" vrouwen komen daar maakt meneer resoluut een einde aan.
Even voor de duidelijkheid: als Spok dit gedrag vertoont kap ik het wel af.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:tja en als je teef dit nou zou gaan doen? dus overal mee op de knok gaan hoe ga je dat dan op lossen want sterlisatie werkt daar niet bij

Ik heb het niet zo zeer over mezelf Mol. Moge duidelijk zijn dat ik de beroerste niet ben mbt rustige uitlaattijden en verlaten bossen opzoeken met mijn hond(en). Ik heb het over een zeer groot deel van de hondenbezitters die een hond neemt voor de leuk, en als blijkt dat Fikkie niet zo leuk is men te weinig motivatie of te weinig in huis heeft om de boel om te buigen.
We hadden het een poosje terug over het feit dat veel mensen zich enorm vergissen in de hoeveelheid hond dat men binnenhaalt bij bv sommige rassen. Mensen vergissen zich ook echt.
Ze kunnen de hond niet mannen en missen de vaardigheden of de persoonlijkheid om daar iets aan te veranderen.
De hond zit dan dus gewoon verkeerd. Je kan dan dus herplaatsen als optie kiezen boven castratie, maar feit is dat in praktijk de asiels dan nog voller zouden komen vrees ik. Castratie biedt vaak wel wat soelaas om reuen in te dimmen. De reu wordt dan inderdaad slachtoffer van een verkeerde keuze van de baas om hem uberhaupt te nemen, maar als dingen zo zijn moeten mensen wat.
Ik ben niet voor castreren, maar zoalng mensen in de praktijk nog altijd karakters kiezen in hun honden waar ze geen weg mee weten kan je castratie ook niet negeren als optie om een hond wat gedrag betreft soms makkelijker te maken. Overigens, castratie is geen wondermiddel, maar dat weten we hoop ik allemaal. :wink:
Die teef waar jij hebt over hebt zal bij dit soort mensen eindigen gewoon met rondjes aan de lijn of in het asiel. Toch zullen dit soort mensen misschien wel een prima baas voor een makkelijk hondje zijn wat overal blij mee naartoe kan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Mol schreef: tja en als je teef dit nou zou gaan doen? dus overal mee op de knok gaan hoe ga je dat dan op lossen want sterlisatie werkt daar niet bij

Dan heb je geen keus en is los laten lopen w.s. een heel gedoe. Ik weet ook wat het is, niet dat Zoë nu op elke teef klapte, maar je moest er altijd rekening mee houden.

Het gaat mij niet eens om de tijd of moeite die je moet doen - Spok b.v. krijgt zeker niet minder uitlaattijd dan Zoë toen ze nog in goede doen was -, maar ook met wat je je hond dan nog te bieden hebt aan hondenleven.

Zoë leefde helemaal op als ze met een reu kon spelen, Spok speelt dagelijks met honden, ook reuen trouwens. Als ik niet op een andere manier in die behoefte kan voorzien, zou ik ook castratie overwegen als ik met zijn reuengedrag niet om zou kunnen gaan.

Denk niet dat het zover komt trouwens, maar goed, dat is iets anders.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Martijn schreef:
marian* schreef:
Martijn schreef: Mwaa...ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Je hond verminken zodat hij een lastig stukje persoonlijkheid gaat missen vind ik inderdaad vrij dicht bij dierenbeulerij komen.
Een reu castreren mag dus niet.

Martijn schreef:Als een reuenkarakter je niet aanstaat moet je een teef nemen.
Een teef moet je volgens de gangbare mening hier z.s.m. laten castreren/steriliseren om de kans op mammatumoren e.d te verkleinen.Die mag je zo'n verminking dan wél aandoen terwijl ze gezond is?
Of moet ik dan maar geen teef nemen als ik dat niet wil?
Ik zie niet zo wat het verband is. Een reu laat je in ieder geval niet om gezondheidsredenen helpen dus het is geen kwestie van hier dus daar ook.

Daarnaast is de hormoonspiegel bij een teef van minimaal belang in het karakter (niet nul.) en bij een reu juist weer wel heel belangrijk.
Dit zijn losstaande dilemma's.

Blijft het feit dat als je normaal reuengedrag onacceptabel vind je dan geen reu moet nemen en inderdaad...sommige mensen moeten helemaal geen hond nemen want die vinden alles wat honds is te veel.
Een reu kun je ondermeer laten castreren om de relatie tussen jou en de hond niet helemaal te laten verzieken door zijn gedrag,ondanks het feit dat je allerlei dingen hebt ondernomen en uitgeprobeerd om castratie te voorkomen.
Voor de reu is de operatie op zich een fluitje van een cent,in tegenstelling tot die bij een teef.Voor een teef is het een grote buikoperatie.
Normaal reuengedrag is verder heel acceptabel,maar er zijn er echt die niet te harden zijn hoor.Die vanalles doen om maar bij hun tijdelijke geliefde te komen,en daarvoor hoef je echt niet tijdens spitsuur in het parkje te lopen;een paar uur daarna hangt die lucht er ook nog wel....
Zelfs als je loopse teef los in je eigen achtertuin loopt loop je kans op een dekking,weet ik uit ervaring.
Verder vraag ik me af waar mensen toch het idee vandaan halen dat mensen die hun hond laten castreren of van plan zijn het te laten doen niet voldoende tijd,aandacht en energie in de hond steken :denken:
Mijn idee is dat die mensen dat juist wél bereid zijn dat te doen maar dat het ze gewoon niet lukt.
Na castratie kost het je namelijk heel wat meer tijd,moeite en energie om je hond goed in conditie te houden :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Senta schreef:
MARC_S schreef:
Marie-Josée schreef:
Ik heb een tijd geleden internet afgezocht naar het belang van testosteron bij een reu omdat ik ook wilde weten wat castratie met de gezondheid doet maar daar heb ik eigenlijk nauwelijks een bevredigend antwoord op gevonden een ook mijn da kon daar weinig over zeggen.
Een gecastreerde reu wordt hoe dan ook minder bespierd en voller, hij heeft immers een stuk tragere stofwisseling.
Daar staat dan tegenover dat een gecastreerde reu meer rust zal hebben en minder van zijn lichaam vraagt wat betreft afmatting en stress.
Erg generaliserend. De gecastreerde reuen die ik heb meegemaakt bleven gewoon bespiert, slank en beweeglijk.
Je kan het er wel niet mee eens zijn maar het is gewoon een feit dat mannen er anders uitzien door hun hormonen :19:
Waarom denk je dat jouw vent er anders uitziet dan jij? Hij heeft testosteron, net als die ongecastreerde reu.
Om een reu die gecastreerd is niet onder te laten doen voor een ongecastreerde reu zul je hem moeten trainen tot hij er bij neervalt. Die vrouwen in de fitnesswereld zien er ook uit als een doorsnee man, weet je wat die daarvoor moeten doen?

Verder kunnen mannen ook in de mensenwereld meestal een behoorlijk grote hoeveelheid eten zonder dik te worden.
In mijn ogen zal de uiteindelijke gezondheid van de hond erg afhangen van hoe je hem na de castratie behandeld. Hou je hem actief, slank en gezond dan zal hij ook gewoon oud worden en lekker actief blijven. Laat je hem vervetten en verklitten dan zal hij op een wat naardere manier oud worden en waarschijnlijk ook minder gezond blijven :wink:
Als je een ongecastreerde reu teveel te eten geeft zal die er ook niet slanker en beweeglijker op worden, die moet je ook actief houden.
Dat is nu niet bepaald de ervaring die ik daarin heb. De ongecastreerde reuen die ik heb gehad en gekend waren stuk voor stuk in staat een volle bak te hebben zonder vet te worden.

Wederom een feit dat testosteron de stofwisseling enorm verneld, naast het feit dat een ongecastreerde reu actiever is uit zichzelf.

Ik snap niet waarom je dat loopt te ontkennen :denken: Dan moet je even lezen wat weghalen van hormonen met een reu doet fysiologisch en dan beargumenteren waarom dat dan niet geldt voor jouw reu.
Ik denk wel dat je na de castratie een klein beetje moet opletten met de hoeveelheid voer, ze hebben inderdaad meestal de neiging om wat sneller dik te worden.
Bij de ene hond is het een klein beetje, bij de andere een leven lang dieetvoer.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

marian* schreef: Voor de reu is de operatie op zich een fluitje van een cent,in tegenstelling tot die bij een teef.Voor een teef is het een grote buikoperatie.
De ogen dicht naaien is ook een fluitje van een cent maar een totaal bizar argument om het te laten doen nietwaar? De gevolgen zijn waar het om gaat.
Wuilus had ook geen last van de sterilisatie hoor, die liep dezelfde avond al weer doodnormaal rond alsof er niks gebeurd was.

Verder vraag ik me af waar mensen toch het idee vandaan halen dat mensen die hun hond laten castreren of van plan zijn het te laten doen niet voldoende tijd,aandacht en energie in de hond steken :denken:
Mijn idee is dat die mensen dat juist wél bereid zijn dat te doen maar dat het ze gewoon niet lukt.
Misschien omdat dat in 90% van de gevallen ook zo is? Dierenartsen maken zo ongeveer een afspraak voor castratie als de pup 8 weken is. Al die gecastreerde goldens en labjes waren zeker niet te harden voor hun baas?
Ik denk dat die mensen gewoon alleen aan hun eigen gemak denken en dus echt niet eerst een vreselijke reu hadden voor ze dat besloten.
Na castratie kost het je namelijk heel wat meer tijd,moeite en energie om je hond goed in conditie te houden :mrgreen:
En al die vette hobbelende honden dan? Met die spekreten waar een staart onder een heuvel met een diepe rimpel uitkomt? Hun kale plekken door de slecht doorbloede huid, hun stinkende vachten etc.

Waar komen die honden dan allemaal vandaan?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Senta schreef:Mijn gecastreerde opvangreu doet beslist niet onder voor zijn ongecastreerde soortengenoten. Er moet niemand aan "zijn" vrouwen komen daar maakt meneer resoluut een einde aan.
en dat laat je toe?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Hoe denken jullie over het feit van een jonge reu castreren, met ongeveer 9 maanden (zodra hij zijn poot gaat optillen tijdens het plassen, zodra hij geslachtsrijp is), om de reden om reuengedrag te voorkomen ?

Wat kunnen de gevolgen zijn voor de jonge reu, wat betreft het karakter, lichaamsbouw etc?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Takkie schreef:Hoe denken jullie over het feit van een jonge reu castreren, met ongeveer 9 maanden (zodra hij zijn poot gaat optillen tijdens het plassen, zodra hij geslachtsrijp is), om de reden om reuengedrag te voorkomen ?

Wat kunnen de gevolgen zijn voor de jonge reu, wat betreft het karakter, lichaamsbouw etc?
Ik vind dat compleet gestoord en heb daar geen goed woord voor over. Alleen als je het hebt over bv de zwerfhonden in de zuidelijke landen vind ik dat je vanwege de geboortebeperking zoiets wat kan rechtvaardigen.
Anders gewoon niet..
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Senta
Zeer actief

malinois schreef:
Senta schreef:Mijn gecastreerde opvangreu doet beslist niet onder voor zijn ongecastreerde soortengenoten. Er moet niemand aan "zijn" vrouwen komen daar maakt meneer resoluut een einde aan.
en dat laat je toe?
Er gebeurt helemaal niets!!!!! Hij zegt alleen woefwaf. Dat is ook heel normaal honds gedrag. Hij vecht echt of zo hoor. Bovendien roep ik hem bij me.

Ik vraag me af waar je vandaan haalt dat ik zou toelaten dat het escaleert.

Dat mijn honden niet strak naast me lopen wil nog niet zeggen dat ze alles zo maar mogen.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Senta schreef: Er moet niemand aan "zijn" vrouwen komen daar maakt meneer resoluut een einde aan.
Misschien door deze zin?
Afbeelding
Senta
Zeer actief

Takkie schreef:
Senta schreef: Er moet niemand aan "zijn" vrouwen komen daar maakt meneer resoluut een einde aan.
Misschien door deze zin?
Dat je daar meteen uithaalt dat ie zou gaan vechten. :denken: en dat ik dat dan toelaat.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”