Er stond een hele kromme zin..hahahaha! Dat moet jij toch ook gelezen hebben!yamie schreef:he jek eline verander niet zo snel je bericht hahahaEline* schreef:Een medische reden maakt het legitiem om te snijden, maar een gedragsprobleem, wat ook een enorme invloed kan hebben op de gemoedstoestand en de kwaliteit van leven van de hond, roept enorm veel weerstand op.
Ik ben het daar overigens wel mee eens. Ik vind dat je zeeer kritisch moet kijken naar wat je uitspookt met je macht over een ander wezen.
Ik vind castratie bij gedragsproblemen alleen niet per definitie verkeerd.
en nee sterilisatie bij een gedrags probleem hoeft ook niet verkeerd te zijn, maar 9 van de 10 keer is het zo dat er niet verder gekeken word, ohh bazig reutje, ballen eraf, ohh hij is wel dominant ballen eraf...

Ik ben met je eens dat castratie te snel wordt aangewend bij zogenaamd probleemgedrag..maar de grap is wel weer dat castratie bij sommige problemen ook alleen maar zin heeft als je er vlot bij bent. Knokken met andere reuen kan castratie bij helpen...maar het resultaat wordt al een stuk minder positief als je eerst de gewoonte er lekker laat insluipen omdat mensen gaan zitten rommelen met halfslachtig trainingswerk.
Vechten met andere reuen kan betekenen dat je je reu niet meer kan loslaten..waar zit hem zijn geluk dan? In het houden van zijn ballen of in het vrijuit kunnen rondhollen?
Ik vind het lastige vragen.