Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup loopt weg

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

rianneke schreef:
M@ri@nne schreef:
rianneke schreef:
patriciasens schreef:met dominant bedoel ik op de bank springen terwijl hij weet dat het niet mag,en op bed gaan liggen terwijl zijn kussen voor het bed ligt.
als we buiten lopen begint hij naar andere honden te grommen en hij probeert erbovenop te klimmen/springen

groetjes patricia

Als hij niet op de bank mag, leer hem dat dan vanaf het begin af. Zeg nee of foeii en zorg dat hij het niet nog een keer doet. Doet hij het dan nog pak je hem ff kort bij zijn nekvel (doet de moeder ook bij haar pups)
Dit is volgens mij inmiddels al een achtergehaalde methode hoor. :denken:

tja ieder wat hij/zij wil. Het is niet zo dat wij onze layka vaak bij haar nekvel pakken.... maar als ze het echt te bont maakt dan doen we dat wel even en het werkt goed. Ze is helemaal geen angstig hondje en luistert enorm goed. Layka is gewoon ene heel erg eigenwijs hondje die anders een loopje met je gaat nemen dus consequent zijn is nodig.
Consequent zijn zie ik dan meer als telkens weer van de bank af halen en op zijn plek leggen. Keer op keer.
En ik denk dat je juist met zo'n ras uit moet kijken met in de nek grijpen.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

M@ri@nne schreef:
rianneke schreef:
M@ri@nne schreef:
rianneke schreef:
Als hij niet op de bank mag, leer hem dat dan vanaf het begin af. Zeg nee of foeii en zorg dat hij het niet nog een keer doet. Doet hij het dan nog pak je hem ff kort bij zijn nekvel (doet de moeder ook bij haar pups)
Dit is volgens mij inmiddels al een achtergehaalde methode hoor. :denken:

tja ieder wat hij/zij wil. Het is niet zo dat wij onze layka vaak bij haar nekvel pakken.... maar als ze het echt te bont maakt dan doen we dat wel even en het werkt goed. Ze is helemaal geen angstig hondje en luistert enorm goed. Layka is gewoon ene heel erg eigenwijs hondje die anders een loopje met je gaat nemen dus consequent zijn is nodig.
Consequent zijn zie ik dan meer als telkens weer van de bank af halen en op zijn plek leggen. Keer op keer.
En ik denk dat je juist met zo'n ras uit moet kijken met in de nek grijpen.

Waarom juist met zo'n ras?
Ff tussendoor wij doen het niet vaak.. maar als ze echt te ver gaat moet ze dat wel ff weten.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik weet even niet waar ik moet beginnen.. :denken:
Een goed boek? Toepoels puppywijzer is een goed boek..doe dat maar.
Verder kom je nogal over alsof alles wat je doet ook direct en blijvend resultaat moet hebben bij je pup. Zo werkt dat niet. Bij een pup werk je je het eerste jaar gek om pas na dat eerste jaar te denken Zo, er is toch nog iets blijven hangen! Geduld, liefde en liefdevol leiderschap.
Nekvel pakken om te corrigeren als de pup op de bank springt lijkt me nogal overdreven. Het is wel zo aardig een pup de kans te geven om zonder zware correctie's te leren wat wel of niet mag. Hij moet immers nog wereldwijs worden. :wink:
Verder vind ik dat je wel eens echt serieus met je pup aan het werk moet, anders had je een chihuahua moeten kiezen. Je hebt een hoop hond dus dat vraagt om iets meer dan halfslachtig geprobeer.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

rianneke schreef:
patriciasens schreef:met dominant bedoel ik op de bank springen terwijl hij weet dat het niet mag,en op bed gaan liggen terwijl zijn kussen voor het bed ligt.
als we buiten lopen begint hij naar andere honden te grommen en hij probeert erbovenop te klimmen/springen

groetjes patricia

wij hebben al heel wat nesten gehad , maar ik heb een teef dit nog nooit zien doen.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik heb altijd wat lekkers in mijn zak , en dat werkt altijd bij de doggenpups en zelfs ook bij Naqui :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
patriciasens
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door patriciasens »

ik heb ook geen teef maar een reu

groetjes patricia
rianneke
Zeer actief

Eline* schreef:Ik weet even niet waar ik moet beginnen.. :denken:
Een goed boek? Toepoels puppywijzer is een goed boek..doe dat maar.
Verder kom je nogal over alsof alles wat je doet ook direct en blijvend resultaat moet hebben bij je pup. Zo werkt dat niet. Bij een pup werk je je het eerste jaar gek om pas na dat eerste jaar te denken Zo, er is toch nog iets blijven hangen! Geduld, liefde en liefdevol leiderschap.
Nekvel pakken om te corrigeren als de pup op de bank springt lijkt me nogal overdreven. Het is wel zo aardig een pup de kans te geven om zonder zware correctie's te leren wat wel of niet mag. Hij moet immers nog wereldwijs worden. :wink:
Verder vind ik dat je wel eens echt serieus met je pup aan het werk moet, anders had je een chihuahua moeten kiezen. Je hebt een hoop hond dus dat vraagt om iets meer dan halfslachtig geprobeer.
Zeker daar ben ik het ook mee eens, maar je moet je hond wel de baas blijven. Toen layka nog zo jong was hebben we haar ook niet veel bij haar nekvel gepakt.. . maar af en toe gaan honden echt even iets te ver en dan vind ik dat dat wel moet kunnen. Maar goed ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is wat ik aansnijd. Tuurlijk moet de hond eerst de kans krijgen het op een zachte manier wereldwijs te laten worden.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
rianneke
Zeer actief

jip007 schreef:
rianneke schreef:

groetjes patricia

wij hebben al heel wat nesten gehad , maar ik heb een teef dit nog nooit zien doen.

Ja dat zou kunnen, het is echt zo. Dat is het corrigeren van de moeder of vaderhond. Ik heb dit in meerdere boeken gelezen. Dat is gewoon hondengedrag hoor. In de natuur doen wolven dat ook.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

rianneke schreef:
jip007 schreef:
rianneke schreef:

groetjes patricia

Ja dat zou kunnen, het is echt zo. Dat is het corrigeren van de moeder of vaderhond. Ik heb dit in meerdere boeken gelezen. Dat is gewoon hondengedrag hoor. In de natuur doen wolven dat ook.
Hebben wolven nou ook al banken? :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

patriciasens schreef:ik heb ook geen teef maar een reu

groetjes patricia
Antwoord jij nou op Jip? :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

rianneke schreef:Zeker daar ben ik het ook mee eens, maar je moet je hond wel de baas blijven. Toen layka nog zo jong was hebben we haar ook niet veel bij haar nekvel gepakt.. . maar af en toe gaan honden echt even iets te ver en dan vind ik dat dat wel moet kunnen. Maar goed ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is wat ik aansnijd. Tuurlijk moet de hond eerst de kans krijgen het op een zachte manier wereldwijs te laten worden.
Hoezo moet je de baas blijven door je hond fysiek aan te pakken? Dan doe je het verkeerd hoor!
Daarbij moet je je beseffen dat een hond geen mens is.Ik ben helemaal niet tegen een correctie, maar wel als een hond onmogelijk kan weten waarvoor. Daarbij is een hond in de nek pakken een behoorlijke correctie. Als je gewoon baas bent moet je een correctie gewoon verbaal afkunnen en die verbale correctie kan je kracht bijzetten met je lichaamstaal en je blik. Verder heb je echt je handjes niet nodig.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Eline* schreef:
rianneke schreef:
jip007 schreef:
rianneke schreef:

Hebben wolven nou ook al banken? :denken:
hhhahah grappig........ :mrgreen:
nee ik heb het over dat wolven ook de puppies bij hun nekvel pakken.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

in de nek pakken met corrigeren?? :19:
Ik heb Nanni dat nog nooit bij Tuana zien doen :19: Wel over der bek pakken of een snelle snauw, maar NOOIT in der nekvel.

Je kan beter het negeren. Tuana spring met der voorpoten op de bank. Ik negeer dat en zodra ze gaat zitten, aai ik der
patriciasens
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door patriciasens »

foutje kan gebeuren :mrgreen:

groetjes patricia
rianneke
Zeer actief

jidde schreef:in de nek pakken met corrigeren?? :19:
Ik heb Nanni dat nog nooit bij Tuana zien doen :19: Wel over der bek pakken of een snelle snauw, maar NOOIT in der nekvel.

Je kan beter het negeren. Tuana spring met der voorpoten op de bank. Ik negeer dat en zodra ze gaat zitten, aai ik der
Ja kijk bij ieder werkt weer wat anders. Ja over der bek pakken doen ze ook vaak. Nekvel doen ze in de natuur heel vaak. (wolven) Bij layka werkt negeren niet hoor, is ze veel te eigenwijs voor.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ze pakken de pup alleen in de nek met het verplaatsen. Ik snap niet hoe je erbij komt dat pups in hun nekvel worden gepakt :19:

Nanni doet soms wel eens Tuana "prakken", dat is haar nek of bek "bijten" zodat tuana gaat liggen. Maar dat is niet bewust in der nek
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

rianneke schreef:nee ik heb het over dat wolven ook de puppies bij hun nekvel pakken.
Om ze te versjouwen ja. Honden corrigeren pups niet zomaar even in de nek. Dat is bedacht om mensen gerust te stellen zodat ze aan een slipketting kunnen trekken omdat dat een correctie van de moederhond nadoet. :piew:
Als een hond al een knauw geeft, dan is dat in het meest nabije lichaamsdeel. Pups worden in de regel alleen maar bedreigt door moederhonden door grauw en knauwwerk, maar die worden niet in de nek gegrepen. Een pup snapt niet wat een bank is, laat staan dat hij weet wat hij er wel of niet mee mag. Daar straf je dus niet voor door hem in de nek te grijpen.
Je kan de hond leren wat erop en eraf is en vervolgens stuur je hem er steeds af en laat je hem er dus niet meer op.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Eline* schreef:
rianneke schreef:nee ik heb het over dat wolven ook de puppies bij hun nekvel pakken.
Om ze te versjouwen ja. Honden corrigeren pups niet zomaar even in de nek. Dat is bedacht om mensen gerust te stellen zodat ze aan een slipketting kunnen trekken omdat dat een correctie van de moederhond nadoet. :piew:
Als een hond al een knauw geeft, dan is dat in het meest nabije lichaamsdeel. Pups worden in de regel alleen maar bedreigt door moederhonden door grauw en knauwwerk, maar die worden niet in de nek gegrepen. Een pup snapt niet wat een bank is, laat staan dat hij weet wat hij er wel of niet mee mag. Daar straf je dus niet voor door hem in de nek te grijpen.
Je kan de hond leren wat erop en eraf is en vervolgens stuur je hem er steeds af en laat je hem er dus niet meer op.

Dan heb ik het helemaal mis! Sorry voor de verkeerde informatie dan. Tuurlijk moet een pup leren wat een bank is en wat wel en niet mag.. Tja misschien hebben wij een hele eigenwijze hond. En ja de een is meer van de zachte aanpak en de ander van de harde. Laat ik zeggen dat wij er tussenin zitten. Doet ze iets wat echt niet door de beugel kan, dan laten we dat haar merken. Maar we belonen ook als ze dingen netjes doet. Layka is ook niet zo'n boef en luistert eigenlijk vrij goed, ze is niet angstig.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

rianneke schreef: Doet ze iets wat echt niet door de beugel kan, dan laten we dat haar merken. Maar we belonen ook als ze dingen netjes doet. Layka is ook niet zo'n boef en luistert eigenlijk vrij goed, ze is niet angstig.
Dat is toch prima? Als ze hier iets doen wat echt niet mag krijgen ze ook op hun kop hoor. :wink: Alleen met pupjes moet je vind ik wel voorzichtig zijn, juist omdat ze zoveel moeten leren. Als je lerende bent maak je fouten en ook een pup mag dat.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Eline* schreef:
rianneke schreef: Doet ze iets wat echt niet door de beugel kan, dan laten we dat haar merken. Maar we belonen ook als ze dingen netjes doet. Layka is ook niet zo'n boef en luistert eigenlijk vrij goed, ze is niet angstig.
Dat is toch prima? Als ze hier iets doen wat echt niet mag krijgen ze ook op hun kop hoor. :wink: Alleen met pupjes moet je vind ik wel voorzichtig zijn, juist omdat ze zoveel moeten leren. Als je lerende bent maak je fouten en ook een pup mag dat.
Helemaal mee eens hoor! Ik moet ook altijd ff terug denken hoe deden wij naar layka toen ze nog zo jong was..lijkt al weer zo lang geleden. Maar ook wij waren toen voorzichtiger.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

groetjes patricia
Maakt dat zo veel uit dan?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:

groetjes patricia
Maakt dat zo veel uit dan?
Ze reageerde hierop! :mrgreen:
jip007 schreef:
rianneke schreef:

groetjes patricia

Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

patriciasens schreef:ja tuurlijk wel ik heb het al geprobeert ik heb mezelf verstopt en toen werd hij erg bang en ging zoeken maar het heeft niet veel nut want hij blijft naar andere lopen misschien moet ik het een paar keer achter elkaar doen maar ik dacht iedereen is anders en heeft zijn haar eigen ideeen erover maar ik probeer het echt wel hoor rianne

groetjes patricia
Dat klinkt veel belovend. Wat ik zou doen: begin zonder afleiding hiermee te oefenen, dus als er geen mens of hond te bekennen is. Maak het niet te moelijk, en beloon je hond uitvoerig als ze je vindt met je stem, je houding, eventueel een koekje, of een spelletje.

Gaat je hond links, dan ga je rechts en omgekeerd. Rent je hond dan op je af, koppel er dan een commando aan: "kom hier " enz. Probeer zoveel mogelijk te vermijden dat bij jou komen einde lol betekent.

Dan ga je geleidelijk aan de moeilijkheidsgraad groter maken. Hoe snel het gaat hangt zowel van jouw vaardigheid om dingen aan te leren als je honds capaciteit om dingen te leren af.

Pas op dat je het zo doet dat je je hond in de gaten kan blijven houden, zodat je hem niet kwijt raakt. Ook even letten op verkeer e.d. Is hij een notoire wegloper, dan moet je het dus zo niet doen.

Zo zou ik het doen, maar er zijn nog vele andere mogelijkheden. Het voordeel van deze methode is dat je je hond leert op je te letten zonder dat je hem steeds hoeft te roepen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

vreemd, ik kan mijn bericht niet editten.

Wat je ook nog kunt doen: hard de andere kant op lopen. Goede kans dat je hond dan achter je aan gaat lopen. Koppel er dan weer het hierkomen commando aan.
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Zoie schreef:vreemd, ik kan mijn bericht niet editten.

Wat je ook nog kunt doen: hard de andere kant op lopen. Goede kans dat je hond dan achter je aan gaat lopen. Koppel er dan weer het hierkomen commando aan.
Klopt van dat editen kan ineens niet meer. Wilde ik ook al.. alleen gebruikers met speciale rechten kunnen dat? Stond dat er bij jou ook?

gek he
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Zoie
Zeer actief

rianneke schreef:
Zoie schreef:vreemd, ik kan mijn bericht niet editten.

Klopt van dat editen kan ineens niet meer. Wilde ik ook al.. alleen gebruikers met speciale rechten kunnen dat? Stond dat er bij jou ook?

gek he
nee, alleen de edit-knop ontbreekt, kan wel m'n bericht verwijderen, wist niet dat die knop bestond.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Bij mij is edit ook weg en ook het kruisje om het bericht te verwijderen :19:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

rianneke schreef:

groetjes patricia

Onzin, een hond corrigeerd overal behalve in de nek.Als het even kan op de keel en anders aan de zijkant maar nooit de nek. Dragen doen ze wel bij het nekvel maar dit heeft niets met corrigeren te maken.

Patricia, je zal echt heel duidelijk de grenzen aan moeten gaan geven want anders heb je straks een terror in huis. Een kleine correctie is je hand over de snuit van je hond leggen en vasthouden, niet te hard knijpen anders duw je zijn lip tegen zijn tanden en dat is niet de bedoeling. Dit kun je gebruiken als hij op de bank klimt, iets van tafel wil gaan pakken etc etc etc.

Voor een een harde correctie kun je hem op de rug leggen en vasthouden. Recht aan blijven kijken (ja in de ogen) en vasthouden tot hij laat zien dat hij het begrepen heeft. Dit kan zijn door de oren in de nek te leggen, stoppen met spartelen etc. Deze correctie niet te vaak gebruiken maar alleen als het ECHT nodig is. Het is namelijk een behoorlijk intense correctie.

Een andere optie is corrigeren door "uit te vallen" Snel en hard in zijn keel grijpen met duim en wijsvinger. Wees niet bang dat je hem pijn doet want je bent met duim en wijsvinger fysiek niet in staat hem pijn te doen. Hij zal wel kermen maar dat is niet van de pijn maar vanwege het feit dat hij de correctie accepteerd. Als je niet snel genoeg bij zijn keel komt kun je ook zijn flank nemen of de zijkant van zijn kop. Oefenen op een trui oid is wel wenselijk want je zal het wel in 1 keer goed moeten doen. Een halve correctie maakt een hond alleen maar onzeker.

Ik zou als ik jouw was inderdaad een goed boek kopen (adviezen staan hierboven al) en kennis op gaan doen. Fouten die je nu maakt kosten je later 10 keer zo veel energie om te herstellen.
Gr en succes
Eelco
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

gelderen schreef: Ik zou als ik jouw was inderdaad een goed boek kopen (adviezen staan hierboven al) en kennis op gaan doen. Fouten die je nu maakt kosten je later 10 keer zo veel energie om te herstellen.
Gr en succes
Eelco
In welk goed boek staat dan dat je een pup van vijf maanden over de snuit moet grijpen en moet knijpen omdat hij de regels van het huis nog niet goed geleerd heeft?

Anne
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

starfleet schreef:
gelderen schreef: Ik zou als ik jouw was inderdaad een goed boek kopen (adviezen staan hierboven al) en kennis op gaan doen. Fouten die je nu maakt kosten je later 10 keer zo veel energie om te herstellen.
Gr en succes
Eelco
In welk goed boek staat dan dat je een pup van vijf maanden over de snuit moet grijpen en moet knijpen omdat hij de regels van het huis nog niet goed geleerd heeft?

Anne
Waarschijnlijk in een boek dat 200 jaar geleden geschreven is.
Je pup klimt op de bank en dan moet je hem fysiek corrigeren???? :roll:
Wat een middeleeuwse methodes zeg.
Zelfs bij een volwassen hond ga je toch echt te ver.

Ik hoop dus echt van harte dat Patricia deze 'adviezen' niet opvolgt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”