Angel-eyes schreef:Mol schreef:pff oke ik ga het proberen te verwoorden: voor dat ik aan dit ras begon zat ik in een ander ras wat niet meer gefokt mocht worden hier in NL, toen ben ik tegen de BullMastiff aan gelopen ,en vondt dit een mooi ras een atleet onder de Mollossers, in groten lijnen gaf het me toch wel wat ik zocht in een ras, tis in mijn opinie 1 van de moeilijkste fokbare honden rassen die er is kwa uiterlijk, dit omdat je een groote hond fokt met korte kop en kleinen oren, veel resensief gen waar mee je werkt. dus een uit daging.
wat maakt mijn honden anders dan die van een andere fokker, ik probeer de atleet te behouden de robuste hond met massa zonder overdreven zwaar te doen lijken, geen dikkbil koeien die in gekruist zijn met sharpie's, geen over beladen schouder partijen zonder voor borst en geen halve engelse bulldoggen kwa hoogte en stand van voor poten.
ik probeer zo dicht mogelijk bij de standaart te staan het enige verschil alles wat ik fok is kwa hoogte toch wel max of er net over maar vindt ik wel in verhouding met het totaale plaatje.
hoe ziet mijn idiale hond er uit weet ik niet, er mankeerd altijd wel wat aan, en als ik de idiaale hond zou fokken zou ik er daarna gelijk mee stoppen want dat lukt je daarna nooit meer.
er is dus altijd plaats voor verbetering bij iedere fokker, en dat zal iedere fokker ook vinden, zolang je als fokker nog altijd meer negetive punten in van je eigen honden kan op noemen ben je goed bezig, als je dit niet kan dan ben je te kort zichtig.
waar verschil ik in meet veel fokkers, niet allen hoor, maar dat is denk ik toch de lijnteelt, ik fok geen outcross, dit omdat ik van mening bent je daar het ras eerder mee omzeep helpt dan dat je het opbouwt. zou fokte ze vroeger al en zo moet je blijven fokken.
mol

Waarom heb je nooit voor de boxer gekozen, is een geweldige atleet, maar met best veel verschillen, een fokker die een complete boxer kan fokken is best welkom aangezien tegenwoordig elke dwaas boxer wil en kan fokken.
omdat ik de boxer te gewoontjes vindt zoals je aan geeft iedereen wil bijna boxers fokken, ik heb altijd gezegt,en ik weet het klinkt arogant ik weet het ik kan elk ras fokken wat ik wil en fok er de hond uit zoals die voor het ras hoort te zijn, en binnen 5 jaar loop ik mee in de top.
want de redenen die hier op genoed worden is een hoop geblaat maar weinig wol.
karakter is het belangrijkste pffff wat een gelul zeg sorry hoor maar als je fokt fok je alleen met de beste honden en daar valt karakter automaties onder dus klaar, en dan van uiterlijk is minder belangrijk wat een onzin uitspraken van fokkers die er dus totaal geen notie van hebben hoe ze een hond moeten zien en hoe ze die moeten fokken, dat zijn van die type fokkers die lijnteeld uit bannen omdat ze bang zijn dat ze fouten in hun honden krijgen, fokken dus alleen maar outcross zekerheid voor alles.
en dan zeg ik hoe fok ik een ras kapot.
menig die fokt en die zich fokker noet is geen fokker, daar is de mentalitijd niet naar, geef ook niet maar fok ook niet laat dat aan de geen over die er verstand van heeft, en de risico durven te nemen in het fokken.
als je fok fok je voor je eigen introputatie van het ras mesnen die zeggen dat ze dat niet hebben lullen uit hun nek, mensen die niet krieties naar hun eigen hond kunnen kijken en niet de gebreken kunnen zien en dus niet kunnen opheffen in de fok met een andere hond te bekijken en te vergelijken en te combineren met hun eigen hond moeten niet fokken.
je heb een hond die aan een standaard moet voldoen dus ff makkelijk gezegt je houd je hond tegen een vergelijking van het idiaal beelt en kijkt in hoevere deze past in alle vormen en maten.
je probeerd dus een hond te fokken die kwa uiterlijk , karakter en werk wijze nog steeds aan die eisen voldoet.
dan en alleen dan ben je goed aan fokken als dit niet het geval is moet je niet fokken.
mol