Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat maakt jouw fokstijl/kennel bijzonder?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

FoN
Actief

Wat maakt jouw fokstijl/kennel bijzonder?

Ongelezen bericht door FoN »

Een vraagje aan de fokkers dus.
Ik ben zelf heel erg van mening dat een goede fokker niet zomaar vermeerdert, maar verbetert (of in stand houdt dan). Eigen stijl en wensen zijn dus erg belangrijk lijkt me. Je zoekt een ras wat het dichtste bij je wensen past en gaat daarmee aan de slag. Verbetert gezondheidsergernisjes of tweakt een beetje aan karakter/uiterlijk. Maar hoever kan/wil/mag je hierin gaan? En hoever ga je zelf? Hoe ziet je ideale nageslacht eruit en waarin verschilt de hond van het gemiddelde? M.a.w. wat maakt jouw honden in jouw ogen beter dan die van andere fokkers?
Het kan natuurlijk dat iemand het voor hun ideale ras en type heeft gevonden en het dus alleen in stand houdt, dit is dus gericht aan de mensen die toen ze begonnen met fokken nog niet geheel tevreden waren met hoe het ras ervoor staat en geschreven vanuit het oogpunt van een knaagdierfokker, dus ben benieuwd hoe het er met honden aan toe gaat :D
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ten eertse zal ik niet zeggen dat mijn honden beter zijn dan die van andere fokkers, maar wat ik wil bereiken in mijn fok van basenjis is het behoudt van het elegante type en niet die halve staffords die je steeds vaker ziet, qua voeten, gangwerk , staartaanzet, grootte, kleur, vachten en hoofden kan er veel binnen het ras verbeterd worden en daar streef ik naar,
ook kan er qua gezonheid in NL meer getest worden op basenjis, ogen en heupentests dienen verplicht te worden evenals thyroide en HA maar helaas is dat in NL niet zo bij dit ras, maar ik test mijn honden wél op deze dingen om zo te bewijzen aan mijn pupkopers en het ras dat ik met gezonde ouderdieren fok en zo de risico's voor de pups te minimaliseren.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

oei best lastig te beantwoorden, ik zelf zit in een ras wat nog niet zo gek lang erkend is bij de FCi... al wel veel langer in australie, ons ras werkt ook met de australische standaard, maar je ziet dus nog wel veel verschil in type, mijn doel is, en dat samen met andere fokkers, een beter homogeen type jack te krijgen.. de jack meer "op de kaart"te zetten als rashond, momenteel geloof ik dat de fokkers van de echte jack nog steeds in de minderheid zijn qua broodfok en kruising fok onder deze naam in dit ras... erg jammer...
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Podenji schreef:ten eertse zal ik niet zeggen dat mijn honden beter zijn dan die van andere fokkers.
Met beter bedoel ik dus beter voor jou zelf, beter gezien wat jij als ideaalbeeld hebt.
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

pff oke ik ga het proberen te verwoorden: voor dat ik aan dit ras begon zat ik in een ander ras wat niet meer gefokt mocht worden hier in NL, toen ben ik tegen de BullMastiff aan gelopen ,en vondt dit een mooi ras een atleet onder de Mollossers, in groten lijnen gaf het me toch wel wat ik zocht in een ras, tis in mijn opinie 1 van de moeilijkste fokbare honden rassen die er is kwa uiterlijk, dit omdat je een groote hond fokt met korte kop en kleinen oren, veel resensief gen waar mee je werkt. dus een uit daging.
wat maakt mijn honden anders dan die van een andere fokker, ik probeer de atleet te behouden de robuste hond met massa zonder overdreven zwaar te doen lijken, geen dikkbil koeien die in gekruist zijn met sharpie's, geen over beladen schouder partijen zonder voor borst en geen halve engelse bulldoggen kwa hoogte en stand van voor poten.

ik probeer zo dicht mogelijk bij de standaart te staan het enige verschil alles wat ik fok is kwa hoogte toch wel max of er net over maar vindt ik wel in verhouding met het totaale plaatje.

hoe ziet mijn idiale hond er uit weet ik niet, er mankeerd altijd wel wat aan, en als ik de idiaale hond zou fokken zou ik er daarna gelijk mee stoppen want dat lukt je daarna nooit meer.

er is dus altijd plaats voor verbetering bij iedere fokker, en dat zal iedere fokker ook vinden, zolang je als fokker nog altijd meer negetive punten in van je eigen honden kan op noemen ben je goed bezig, als je dit niet kan dan ben je te kort zichtig.

waar verschil ik in meet veel fokkers, niet allen hoor, maar dat is denk ik toch de lijnteelt, ik fok geen outcross, dit omdat ik van mening bent je daar het ras eerder mee omzeep helpt dan dat je het opbouwt. zou fokte ze vroeger al en zo moet je blijven fokken.

mol :8):
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Leuke vraag, Fon! Ik lees geinteresseerd mee :ok:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Inge O schreef:ik let voornamelijk op het karakter. wat niet wil zeggen dat ik voor mezelf niet een uiterlijk-ideaalbeeld heb van de hovawart, en ook geen gezondheidseisen zou stellen.
maar het karakter blijft voor mij het allerbelangrijkste, en is ook de eerste reden voor mij om een hond niét voor de fok in te zetten. hoe gek ik er verder ook mag mee zijn, want uiteraard zie ik er de hond in kwestie (als het om mijn eigen honden gaat) daarom niet minder graag om.
Ik wou dat meer fokkers er zo over dachten! Karakter is voor mij ook een van de allerbelangrijkste dingen! Veel fokkers weten niet of vergeten voor het gemak dat ook het karakter (mede) erfelijk bepaald is.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik fok nof niet, maar heb wel een ideaalbeeld hoe het moet worden..

ik wil de stafford fokken zoals hij hoort te zijn.. atletisch, met uithoudingsvermogen en een humoristisch, maar vasthoudend karakter..

ik vind dat de staffords die nu veel gefokt worden steeds vaker geen echte staffords..

te zwaar gebouwd (is iets anders als dik), te zacht of juist fel van karakter, veeels te groot of juist erg klein..

kortom, honden die de naam stafford geen eer aan doen.. de zwaar gebopuwde staffs hebben geen uithoudingsvermogen, zijn niet atletisch zouden eigenlijk engelse bullen genoemd moeten worden qua uiterlijk.

de hogen lijken een kruising boxer/hazenwindhond wat ik ook erg nadelig voor het ras vind.

staffords kunnen moeilijk met soortgenoten, dit is niet iets wat je eruit moet willen fokken, maar wel zo dat het geen gestresste honden worden die gek worden bij elke vleeg hond die ze ruiken, maar ook geen over hondsociale honden.

dit alles wil ik voorkomen..

de fokker waar ik lola vandaan heb heeft honden die aan mijn ideaalbeeld voldoen.

mooi binnen de standaard, een gouden karakter naar mensen, humor en als het moet staan ze hun mannetje. daarbij zijn ze niet te fors en kun je er dus alle kanten mee op wat sport betreft. dat is een stafford zoals ik ze graag zie!

mijn doel zal dus deze punten verwezelijken zijn. ik zal proberen voort te borduren op de successen die maks doggies al geboekt heeft.
Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

de reden dat ik "specialer" ben dan andere fokkers is omdat ik ook daadwerkelijk fok in de volgorde: gezondheid, karakter en schoonheid.

Veel Shih Tzu fokkers fokken puur op show, en kijken naar mijn mening te weinig naar de karakters en de gezondheid. Bij de shih tzu ben je niets verplicht, geen gezondheidsonderzoeken niets. Maar dat is iets wat ik toch wel wil gaan doen, puur om me op die gezondheid te storten. (oogonderzoek, en patella luxatie)
Een hoop pupkopers kan het niets schelen dat een pup zijn moeder nederlands kampioen is, ok het is leuk, maar daar hebben zijzelf niets aan. Zeker niets als ze gewoon een huishondje willen. Eentje die gezond is en een lief en goed karakter heeft.

Desondanks dat probeer ik toch het echte shih tzu karakter erin te houden. Veel shih tzu`s zijn naar mijn mening tegenwoordig te lief, en te sloom, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet horen te zijn.

De schoonheid komt bij dan wel als laatste maar is zeker niet iets wat onbelangrijk is. Veel shih tzu`s op de show zijn te lang in lijf, of overbouwt, doorgezakte rubben en lopen alsof hun kont een wasmachine is. Ook dat wil ik verbeteren. Kwa type wil ik eigenlijk de oeroude shih tzu behouden, met veel bone, goede stevige, een beetje stugge vacht, maar wel ietsje hoger op de poten dan ze toen waren.

Een hele klus dus.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Martijn schreef:Je fokt als het goed is gewoon niet met honden die het op een van die drie aspecten laten afweten. Alsof het goede fok is om met gezonde, lieve maar apelelijke honden te fokken. Niet dus.
Is dat niet afhankelijk van de fokbasis? Van het aantal honden dus?
Met de GR ga ik uiteraard helemaal met je mee :wink: , maar kun je bij een kleine populatie niet manco's eruit proberen te fokken?
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Marion. schreef:
Martijn schreef:Je fokt als het goed is gewoon niet met honden die het op een van die drie aspecten laten afweten. Alsof het goede fok is om met gezonde, lieve maar apelelijke honden te fokken. Niet dus.
Is dat niet afhankelijk van de fokbasis? Van het aantal honden dus?
Met de GR ga ik uiteraard helemaal met je mee :wink: , maar kun je bij een kleine populatie niet manco's eruit proberen te fokken?
Inderdaad Marion, met Goldens vind ik ook dat je alle punten even sterk moet laten meewegen. Althans, dat zou bij mij wel het streven zijn. Dus geen volgorde van belangrijkheid, alles weegt even zwaar mee. Mooie, gezonde honden met een goed karakter.
Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Het belangrijkste is de gezondheid en karakter maar ook rastypischheid.
Bij ons in het ras komen veel slechte gebitten voor. Kun je niet altijd voor komen maar wel op selecteren. Zoals een teefje met 5 ondertandjes combineren wij altijd met een reu met een volledig gebit (dus 6 ondertandjes op een reu). Net zoals rommel gebit tegen over een goed gebit. Heb een teefje is net iets hoger, zou daar altijd een goede compacte reu op hebben en daar ook op selecteren, welke pup dat minder heeft of geheel niet.

Ook veel natte ogen komen er bij ons voor, probeer hier zo min mogelijk mee te fokken.

Het is echt een samenspel. Het zijn en blijven oosterse karakterhondjes, maar zou niet fokken met een hond die extreem dominant of angstig is.

Probeer altijd een balans te vinden voor een gezonde, lieve maar ook een goede rasvertegenwoordiger.

Wij zijn de eersten die bij de tibetaanse spaniel letten op PL en proberen dit ook zo ver mogelijk terug te zoeken. Ook de PRA, LL, de Cataract en wat er veel voorkomt is epilepsie. Nu ook is er een nieuwe ziekte erin en probeer ook lijnen op uit te zoeken.

Probeer lijnen te zoeken waar het niet in voorkomt en probeer dat onze lijnen op te vestigen.

Maar ben eerlijk dat het moeilijk is om het perfect te krijgen want elke hond heeft wel een foutje. :19:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Mol schreef:pff oke ik ga het proberen te verwoorden: voor dat ik aan dit ras begon zat ik in een ander ras wat niet meer gefokt mocht worden hier in NL, toen ben ik tegen de BullMastiff aan gelopen ,en vondt dit een mooi ras een atleet onder de Mollossers, in groten lijnen gaf het me toch wel wat ik zocht in een ras, tis in mijn opinie 1 van de moeilijkste fokbare honden rassen die er is kwa uiterlijk, dit omdat je een groote hond fokt met korte kop en kleinen oren, veel resensief gen waar mee je werkt. dus een uit daging.
wat maakt mijn honden anders dan die van een andere fokker, ik probeer de atleet te behouden de robuste hond met massa zonder overdreven zwaar te doen lijken, geen dikkbil koeien die in gekruist zijn met sharpie's, geen over beladen schouder partijen zonder voor borst en geen halve engelse bulldoggen kwa hoogte en stand van voor poten.

ik probeer zo dicht mogelijk bij de standaart te staan het enige verschil alles wat ik fok is kwa hoogte toch wel max of er net over maar vindt ik wel in verhouding met het totaale plaatje.

hoe ziet mijn idiale hond er uit weet ik niet, er mankeerd altijd wel wat aan, en als ik de idiaale hond zou fokken zou ik er daarna gelijk mee stoppen want dat lukt je daarna nooit meer.

er is dus altijd plaats voor verbetering bij iedere fokker, en dat zal iedere fokker ook vinden, zolang je als fokker nog altijd meer negetive punten in van je eigen honden kan op noemen ben je goed bezig, als je dit niet kan dan ben je te kort zichtig.

waar verschil ik in meet veel fokkers, niet allen hoor, maar dat is denk ik toch de lijnteelt, ik fok geen outcross, dit omdat ik van mening bent je daar het ras eerder mee omzeep helpt dan dat je het opbouwt. zou fokte ze vroeger al en zo moet je blijven fokken.

Waarom heb je nooit voor de boxer gekozen, is een geweldige atleet, maar met best veel verschillen, een fokker die een complete boxer kan fokken is best welkom aangezien tegenwoordig elke dwaas boxer wil en kan fokken.
Mol
Zeer actief

Angel-eyes schreef:
Mol schreef:pff oke ik ga het proberen te verwoorden: voor dat ik aan dit ras begon zat ik in een ander ras wat niet meer gefokt mocht worden hier in NL, toen ben ik tegen de BullMastiff aan gelopen ,en vondt dit een mooi ras een atleet onder de Mollossers, in groten lijnen gaf het me toch wel wat ik zocht in een ras, tis in mijn opinie 1 van de moeilijkste fokbare honden rassen die er is kwa uiterlijk, dit omdat je een groote hond fokt met korte kop en kleinen oren, veel resensief gen waar mee je werkt. dus een uit daging.

Waarom heb je nooit voor de boxer gekozen, is een geweldige atleet, maar met best veel verschillen, een fokker die een complete boxer kan fokken is best welkom aangezien tegenwoordig elke dwaas boxer wil en kan fokken.
omdat ik de boxer te gewoontjes vindt zoals je aan geeft iedereen wil bijna boxers fokken, ik heb altijd gezegt,en ik weet het klinkt arogant ik weet het ik kan elk ras fokken wat ik wil en fok er de hond uit zoals die voor het ras hoort te zijn, en binnen 5 jaar loop ik mee in de top.
want de redenen die hier op genoed worden is een hoop geblaat maar weinig wol.
karakter is het belangrijkste pffff wat een gelul zeg sorry hoor maar als je fokt fok je alleen met de beste honden en daar valt karakter automaties onder dus klaar, en dan van uiterlijk is minder belangrijk wat een onzin uitspraken van fokkers die er dus totaal geen notie van hebben hoe ze een hond moeten zien en hoe ze die moeten fokken, dat zijn van die type fokkers die lijnteeld uit bannen omdat ze bang zijn dat ze fouten in hun honden krijgen, fokken dus alleen maar outcross zekerheid voor alles.
en dan zeg ik hoe fok ik een ras kapot.
menig die fokt en die zich fokker noet is geen fokker, daar is de mentalitijd niet naar, geef ook niet maar fok ook niet laat dat aan de geen over die er verstand van heeft, en de risico durven te nemen in het fokken.
als je fok fok je voor je eigen introputatie van het ras mesnen die zeggen dat ze dat niet hebben lullen uit hun nek, mensen die niet krieties naar hun eigen hond kunnen kijken en niet de gebreken kunnen zien en dus niet kunnen opheffen in de fok met een andere hond te bekijken en te vergelijken en te combineren met hun eigen hond moeten niet fokken.
je heb een hond die aan een standaard moet voldoen dus ff makkelijk gezegt je houd je hond tegen een vergelijking van het idiaal beelt en kijkt in hoevere deze past in alle vormen en maten.
je probeerd dus een hond te fokken die kwa uiterlijk , karakter en werk wijze nog steeds aan die eisen voldoet.
dan en alleen dan ben je goed aan fokken als dit niet het geval is moet je niet fokken.

Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Hoe weet je nou of je een ras verbeterd ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mol
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:Hoe weet je nou of je een ras verbeterd ?
dat de honden die je fokt beter zijn dan de ouders

Mama Sanneke
Zeer actief

Mol schreef:

En waar merk je dat aan ?
Want daar gaan toch heel wat jaren overheen denk ik.
En kunnen er genetische foutjes voorkomen die bv. niet in de ouders zaten, maar enkele generaties ervoor.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mol
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:
Mol schreef:

dat merk je niet alleen maar dat zie je
Want daar gaan toch heel wat jaren overheen denk ik.
nee hoor, dat moet je met elke generatie die je fokt zien.
En kunnen er genetische foutjes voorkomen die bv. niet in de ouders zaten, maar enkele generaties ervoor
dat kan je alleen maar zien als je lijn/inteeld toe past dan kan je zien of er genetiese fouten in je ouder dieren zitten, en dan kan je dit uit selecteren voor de fok. fok je outcross dan zal dit bijna nooit aan het licht komen en heel lang mee sluimeren in de generaties tot er opeens een hond in ge fokt word die de zelfde gebreken met zich mee draagt, en dan komt het tot uiting en ben je telaat want je weet nooit waar het fout is gegaan in je fok.

Mama Sanneke
Zeer actief

Mol schreef:
Mama Sanneke schreef:
Mol schreef:

[mol :8):
En aan wat zie je dat dan ?
Wat is voor jou een uiterlijk kenmerk dat het verbeterd ?
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mol
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:
Mol schreef:
Mama Sanneke schreef:
Mol schreef:

[mol :8):
En aan wat zie je dat dan ?
Wat is voor jou een uiterlijk kenmerk dat het verbeterd ?
verbetering in het totaale type, dus de verbetering die ik zocht toen ik de ouders combineerde.

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Mol schreef:
Angel-eyes schreef:

omdat ik de boxer te gewoontjes vindt zoals je aan geeft iedereen wil bijna boxers fokken, ik heb altijd gezegt,en ik weet het klinkt arogant ik weet het ik kan elk ras fokken wat ik wil en fok er de hond uit zoals die voor het ras hoort te zijn, en binnen 5 jaar loop ik mee in de top.

Maar daar heb je het al, wil je de boxer fokken zoals hij hoort te zijn dan zal je nimmer top worden, de boxer is en blijft een vechthond, maar de top fokt mooie boxertjes en kijken niet naar lichamelijke en functionele kwaliteiten, jij zou dat doen omdat je de boxer ziet zoals hij ooit zijhn oorsprong had, met alle genetische kwaliteiten, in de ring zal die boxer niet scoren.
Het is jammer dat zo rassen om zeep worden geholpen, ik weet dat jij de boxer zou kunnen fokken zoals hij ooit was, maar je bereikt er geen zak mee, alleen maar afkeer in de boxershow-wereld.
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

zelf fok ik niet, maar heb wel 1 reu die gebruikt mag worden als dekreu. Waarom laat ik mijn reu gebruiken voor de fok? Nou, om precies de reden die Mol aangeeft. Hij is de verbeterde versie van de ouders en door de juiste combi met hem hopen we er weer een verbeterde versie te verkrijgen (idd lijnteelt!)

Denk dat de fokker van mijn reu zou precies hetzelfde zeggen (misschien anders verwoorden) als Mol. :mrgreen:
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Angel-eyes schreef:
Maar daar heb je het al, wil je de boxer fokken zoals hij hoort te zijn dan zal je nimmer top worden, de boxer is en blijft een vechthond, maar de top fokt mooie boxertjes en kijken niet naar lichamelijke en functionele kwaliteiten, jij zou dat doen omdat je de boxer ziet zoals hij ooit zijhn oorsprong had, met alle genetische kwaliteiten, in de ring zal die boxer niet scoren.
Het is jammer dat zo rassen om zeep worden geholpen, ik weet dat jij de boxer zou kunnen fokken zoals hij ooit was, maar je bereikt er geen zak mee, alleen maar afkeer in de boxershow-wereld.
Ik heb er een beetje moeite mee om te vermelden ik krijg de honden zoals ik ze wil hebben, en dan via lijn en inteelt.
Je kan pas echt gaan zeggen ik heb het voor elkaar als je zo,n 20 jaar verder ben met een stam op en uit te bouwen, want er sluimeren bijna altijd nog onzichtbare afwijkingen die zomaar naar een jaar of 15 ineens massaal de kop op kunnen steken, als dat niet zo is dan heeft de fokker het goed gedaan.

Kijk ik ga niet uit van een kleinschalige fokker, want dan kan je best verschillende generaties voor het oog goede honden hebben.
Maar ik ga uit van een ras die in zijn geheel gewoon goed en gezond moet zijn lichamelijk en evenwichtig geestelijk.
Gr Bertus.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

idorh schreef:
Angel-eyes schreef:
Ik heb er een beetje moeite mee om te vermelden ik krijg de honden zoals ik ze wil hebben, en dan via lijn en inteelt.
Je kan pas echt gaan zeggen ik heb het voor elkaar als je zo,n 20 jaar verder ben met een stam op en uit te bouwen, want er sluimeren bijna altijd nog onzichtbare afwijkingen die zomaar naar een jaar of 15 ineens massaal de kop op kunnen steken, als dat niet zo is dan heeft de fokker het goed gedaan.

Kijk ik ga niet uit van een kleinschalige fokker, want dan kan je best verschillende generaties voor het oog goede honden hebben.
Maar ik ga uit van een ras die in zijn geheel gewoon goed en gezond moet zijn lichamelijk en evenwichtig geestelijk.
Gr Bertus.
theoretisch en praktijgericht gezien kan je eventueel generaties lang lijntelen of intelen met lijders van bepaalde aandoeningen zonder dat het in de pups naar voren komt, 2 lijders kunnen namelijk enkel lijders of zelfs vrije honden voortbrengen etc etc heel eenvoudig gezegt ik weet het maar het kán wel eventueel als is de kans erg klein dat het daadwerkelijk zo gaat maar het kan wel
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik heb veel bewondering voor jou manier van fokken Mol, wou ik even zeggen. :wink: Daar zouden veel fokkers (en wannabee-fokkers) een voorbeeld aan moeten nemen.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

miekmiek schreef:Ik heb veel bewondering voor jou manier van fokken Mol, wou ik even zeggen. :wink: Daar zouden veel fokkers (en wannabee-fokkers) een voorbeeld aan moeten nemen.
Slijmbal.

Gr Bertus.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

idorh schreef:
Slijmbal.

Gr Bertus.
Niets slijmbal. Gewoon een serieus bedoelt compliment.
Mol
Zeer actief

Angel-eyes schreef:
Mol schreef:
Angel-eyes schreef:

dan moet je daar een middenweg in zien te vinden.

little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

misschien niet op zn plek in dit topic, maar komt het ook wel eens voor dat als je denkt een (hele) goede combi te maken, dat de nakomelingen dan tegen vallen? heb je dan iets over het hoofd gezien?
Mol
Zeer actief

little-wolf schreef:misschien niet op zn plek in dit topic, maar komt het ook wel eens voor dat als je denkt een (hele) goede combi te maken, dat de nakomelingen dan tegen vallen? heb je dan iets over het hoofd gezien?
nou er zitten altijd hele mooie exenplaren en minder mooien exenplaren in een nest, een nest is niet alleen maar mooi of alleen maar lelijk.
heb je dan iets over het hoofd gezien ,nee hoor maar fokken is gokken klaar, de mooiste puppen komen uit een bloed verversings combinatie, dat is gewoon een gegeven, dus een 1 maalige outcross om versbloed in de lijn te krijgen, de meest vast in type uit inteelt en lijnteeld combinaties, alleen ben je er met inteeld sneller dan met lijnteelt.
de doos van pandora is de outcross, je weet nooit wat er uit komt.

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”