Zoie schreef:
Tsja, ik weet het niet hoor. Als een hond iets van een andere hond wil afpakken kan hij ook een correctie verwachten, en eventueel een gevecht. Toch zou ik persoonlijk die tik nooit geven, heb nog nooit een hond als correctie een tik gegeven en zal het w.s. ook nooit doen.
Ik vind het ook niet kunnen, je hoort andermans hond geen tikken te geven. Maar ik vind het ook niet kunnen omdat je het karakter van die hond helemaal niet kent die je corrigeert.
Had het laatst met Saar. Die is nog jong, en heel af en toe wil ze nog weleens opspringen. Mag natuurlijk niet, maar het leert heel lastig af omdat niemand last heeft van 4 kilo hond die eventjes tegen je aanleunt....Dus het wordt massaal aangemoedigd door vreemden helaas.
Laatst ging ze tegen iemand op staan, en die jongen vond het dus nodig om haar voor mij te corrigeren, door gigantisch hard NEE!!!!!!!!! LAAG!!!!!! tegen haar te schreeuwen, en haar met kracht weg te duwen.
En toen ben ik dus ontzettend pissig geworden, veel en veel en veel pissiger dan ik geweest zou zijn als ze dat bij onverstoorbare Moos gedaan hadden.
Saartje schrikt al van een gewoon 'nee', dat is al een flinke correctie voor haar, en ze schoot nu dus ook weg, kroop in elkaar, staart tussen d'r poten, oortjes plat in d'r nek. En ze durfde eventjes bij niemand meer in de buurt te komen.
En met Saar heb ik er dus maanden werk in zitten dat ze mensen leuk vindt, en niet schrikt van iemand die haar wil aaien, en dan krijg je zoiets!
Dus ook daarom vind ik dat je andermans hond niet mag corrigeren met meer dan een 'nee'. Je weer nooit wat voor hond het is, en wat voor werk er al in kan zitten.