Bram gaat maar voor 1 hond in de buurt op z'n rug liggen, bij alle andere volwassen honden doet hij dat niet. Ook niet na een waarschuwing (dan loopt hij hooguit weg).
We lopen meestal langs de Kromme Rijn en dat is een heel smal pad. Ik kan dus niet omlopen als ik een andere hond aan zie komen. Ik pak het nu anders aan dan toen hij nog een klein pupje was. Toen mocht hij meestal naar de andere hond toelopen en ging dat altijd goed. Nu roep ik hem bij me of doe ik hem aan de lijn en mag hij alleen kort snuffelen aan de andere hond. Dan lopen we door. Natuurlijk zijn er ook bekende honden waar het nog wel goed mee gaat, daar mag hij wel naar toe.
Doe ik het nu goed?
Het gekke is dat het bij de dagopvang met bijna alle honden prima gaat. De medewerkers houden hem alleen bij zeer dominante reuen weg omdat hij dus niet op z'n rug gaat liggen. Er zijn veel honden op de dagopvang van jonger dan 1,5 jaar, is dit de reden dat dit wel werkt?
Wat ik me nu afvraag, is of Bram wel gaat leren dat hij niet over elke hond de baas is. Hij krijgt nu niet op z'n donder van de andere hond omdat de begroeting kort is. Gaat hij wel snappen dat volwassen honden boven hem staan? Het andere uiterste is dat hij wel telkens op z'n donder krijgt en dan krijg ik een hond die gaat uitvallen naar elke hond. Dat wil ik natuurlijk helemaal niet. Hoe moet ik dit aanpakken?
Overigens gedraagt Bram zich niet als een typisch dominante hond. Tenminste, niet zoals ik ze wel eens zie. Hij gaat niet boven een hond staan die op z'n rug ligt, rijdt niet op tegen een hond etc. Hij wil zo vreselijk graag spelen en denkt dat elke hond dat wil. In een groep honden is hij het middelpunt van de belangstelling en zoekt hij meestal 1 hond uit waarmee hij gaat rondrennen. Af en toe trekt hij zich even terug en dan rent hij weer naar de groep en gaat weer spelen.
Naar mensen is hij onderdanig. Hij gaat meestal op z'n rug liggen als we een vreemde tegenkomen die hem aandacht geeft. Ook naar ons toe is hij totaal niet dominant.
Wat een verhaal is het geworden zeg