Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Dominantie?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nog even een vraagje over Bram. Hij is nu 4,5 maand en ik had al eerder gezegd dat zijn puppy-kredieten op zijn bij volwassen honden. Dit betekent dat er veel gesnauwd wordt naar hem, ook door honden waar hij eerst leuk mee kon spelen.

Bram gaat maar voor 1 hond in de buurt op z'n rug liggen, bij alle andere volwassen honden doet hij dat niet. Ook niet na een waarschuwing (dan loopt hij hooguit weg).

We lopen meestal langs de Kromme Rijn en dat is een heel smal pad. Ik kan dus niet omlopen als ik een andere hond aan zie komen. Ik pak het nu anders aan dan toen hij nog een klein pupje was. Toen mocht hij meestal naar de andere hond toelopen en ging dat altijd goed. Nu roep ik hem bij me of doe ik hem aan de lijn en mag hij alleen kort snuffelen aan de andere hond. Dan lopen we door. Natuurlijk zijn er ook bekende honden waar het nog wel goed mee gaat, daar mag hij wel naar toe.

Doe ik het nu goed?

Het gekke is dat het bij de dagopvang met bijna alle honden prima gaat. De medewerkers houden hem alleen bij zeer dominante reuen weg omdat hij dus niet op z'n rug gaat liggen. Er zijn veel honden op de dagopvang van jonger dan 1,5 jaar, is dit de reden dat dit wel werkt?

Wat ik me nu afvraag, is of Bram wel gaat leren dat hij niet over elke hond de baas is. Hij krijgt nu niet op z'n donder van de andere hond omdat de begroeting kort is. Gaat hij wel snappen dat volwassen honden boven hem staan? Het andere uiterste is dat hij wel telkens op z'n donder krijgt en dan krijg ik een hond die gaat uitvallen naar elke hond. Dat wil ik natuurlijk helemaal niet. Hoe moet ik dit aanpakken?

Overigens gedraagt Bram zich niet als een typisch dominante hond. Tenminste, niet zoals ik ze wel eens zie. Hij gaat niet boven een hond staan die op z'n rug ligt, rijdt niet op tegen een hond etc. Hij wil zo vreselijk graag spelen en denkt dat elke hond dat wil. In een groep honden is hij het middelpunt van de belangstelling en zoekt hij meestal 1 hond uit waarmee hij gaat rondrennen. Af en toe trekt hij zich even terug en dan rent hij weer naar de groep en gaat weer spelen.

Naar mensen is hij onderdanig. Hij gaat meestal op z'n rug liggen als we een vreemde tegenkomen die hem aandacht geeft. Ook naar ons toe is hij totaal niet dominant.

Wat een verhaal is het geworden zeg :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

Hoe gedraagt bram zich als hij een andere hond begroet?

Wat zijn de bewegingen die hij maakt?

Sommige dingen zien er namelijk heel enthousiast en onschuldig uit maar kunnen best dominant zijn.

Ik denk trouwens dat als je de hond steeds aanlijnt als je een andere hond ziet en hem kort houdt dat dat averechts werkt.
Dan krijgt de hond alleen maar mee dat andere honden eng/niet goed zijn. Daarmee lok je ook uitvallen uit.

Zelf heb ik een dominante hond en die laat ik gewoon zijn gang gaan. Als het grommen of vechten wordt (wat wel meevalt) dan laat ik ze maar en dan is het meestal ook weer meteen over en loopt hij met mij mee. Ik loop dan namelijk gewoon door alsof er niets aan de hand is. Ik ben de leider en ik vind het onzin wat hij doet. Als je er aandacht aan gaat geven maak je de boel alleen maar erger.
Ik heb een enkele keer beide honden af moeten snauwen omdat ze niet stoppen, zodat ze mij aankijken. Ik spreek nooit Guus alleen erop aan omdat dat belonend werkt voor wat hij doet.

Hiermee heb ik een hoop grommen en vechten geminderd. Aan de riem is hij wel fanatieker maar dat schijnt in het algemeen zo te zijn.

Als je ze hun gang laat gaan dan komen ze er vanzelf wel uit hoe ze elkaar moeten begroeten en wie de baas is.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik denk dat je het nu prima doet. Als het meteen duidelijk is dat er gespeeld kan worden mogen ze hier spelen, maar 9 van de 10 keer is dat niet zo en mogen ze dus ook even kort snuffen (met mijn toestemming) en lopen we weer door.
Als ik bij Moos bijv. zie dat de andere hond qua zelfverzekerdheid nogal dicht bij hem ligt wordt er maar heeeeeeeeeeeeeeeel kort gesnuffeld en dan moet hij doorlopen. Moos zal nooit gaan vechten, maar ik heb geen zin in gesnauw en gegrauw omdat beide heren zichzelf zo stoer vinden.
Nergens voor nodig. Bij Bram dus ook niet lijkt mij :wink:

Saar is wat dat betreft makkelijker, die is gewoon altijd de onderdanigste. Maar ook Saar moet van mij doorlopen als er alleen maar gesnuffeld wordt. Ze komt genoeg andere honden tegen om mee te spelen. En ik heb geen zin om 10 min. naar Saar op haar zij, en een snuffelende hond te kijken :mrgreen:

Het enige wat ik niet zou doen is het af en toe aanlijnen, omdat je Bram dan misschien de boodschap geeft dat het wel iets spannends en bijzonders is zo'n andere hond. Als hij los ook gewoon even kan snuffelen en doorlopen lijkt me dat het beste.

Enneh, als Bram de 22e bij Moos vrij dominant gaat staan doen, dan corrigeert Moos wel. Weet hij dat ook meteen.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Dominantie?

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef: Het gekke is dat het bij de dagopvang met bijna alle honden prima gaat. De medewerkers houden hem alleen bij zeer dominante reuen weg omdat hij dus niet op z'n rug gaat liggen. Er zijn veel honden op de dagopvang van jonger dan 1,5 jaar, is dit de reden dat dit wel werkt?
:
Buffy gaat alleen op haar rug als er een rustige grote volwassen hond heel rustig komt snuffen. Daarna staat ze op en wordt er verder al zwaaistaartend kennis gemaakt.

De honden op de dagopvang zijn bekenden en horen bij het roedel, dat is normaal dat dat goed gaat.

Hij hoeft echt niet op zijn rug hoor. Negen van de tien van die dominante honden vinden het dan extra leuk om net nog even door te gaan met domineren en imponeren.

Ik denk wel dat het goed is dat je hem leert niet op andere onbekende honden af te lopen, maar zijn aandacht bij jou te houden. Spelen kan dan met de honden bij de dagopvang en met de honden die hij al kent en waar het wel goed meegaat.

Anne
starfleet
Erelid

Lynn schreef:
Als je ze hun gang laat gaan dan komen ze er vanzelf wel uit hoe ze elkaar moeten begroeten en wie de baas is.
Laat me raden jij hebt een grote hond. :roll:

Zo werkt dat dus niet met een kooikerpuppie. Die weegt een kilo of zeven en is geen partij voor een olifant. Het is erg oppassen dat Bram juist niet van dat soort ervaringen opdoet, want dan wordt het later geheid een snauwer en uitvaller.

Met een hond van hetzelfde maatje kan je het even aankijken maar niet met een groot gewichtsverschil.

Anne
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Inge O schreef:
Lynn schreef: Zelf heb ik een dominante hond en die laat ik gewoon zijn gang gaan. Als het grommen of vechten wordt (wat wel meevalt) dan laat ik ze maar en dan is het meestal ook weer meteen over en loopt hij met mij mee.
:denken: en wat als die andere baas/hond deze aanpak niet zo zien zitten?
Inderdaad. Ik zou hier echt niet blij mee zijn. Ik vind het nergens voor nodig om mijn honden het maar uit te laten zoeken.
Helaas vinden heel veel baasjes nog steeds dat honden het maar zelf uit moeten zoeken. :roll:
Ooit eens bij stil gestaan dat je juist problemen kan creeëren voor andere honden?
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef: Wat ik me nu afvraag, is of Bram wel gaat leren dat hij niet over elke hond de baas is. Hij krijgt nu niet op z'n donder van de andere hond omdat de begroeting kort is. Gaat hij wel snappen dat volwassen honden boven hem staan? Het andere uiterste is dat hij wel telkens op z'n donder krijgt en dan krijg ik een hond die gaat uitvallen naar elke hond. Dat wil ik natuurlijk helemaal niet. Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik kan me niet voorstellen dat er op de dagopvang geen honden zitten die Brammetje (speels) laten merken dat hij niet veel in de melk te brokkelen heeft.

Buffy heeft nog nooit op haar donder gehad, maar ze weet echt wel in spel wie de mindere is. In spel gaat Bram waarschijnlijk wel regelmatig op zijn rug. Dat gaat vaak om en om, maar er is er altijd een die vaker onderop ligt dan de ander. Daar leren ze ook prima van dat ze niet oppermachtig zijn.

Ik schrik af en toe ook al Buffy eens lekker met haar poten op de kop van een Berner Sennen trommelt, maar van te voren is dan al lang uitgemaakt hoe de verhoudingen liggen en wat voor vlees ze met elkaar in de kuip hebben. Dat gaat soms met zulke subtiele signalen dat je het als mens nauwelijks in de gaten hebt.

Anne
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

stefanie schreef:
Inge O schreef:
Lynn schreef: Zelf heb ik een dominante hond en die laat ik gewoon zijn gang gaan. Als het grommen of vechten wordt (wat wel meevalt) dan laat ik ze maar en dan is het meestal ook weer meteen over en loopt hij met mij mee.
Inderdaad. Ik zou hier echt niet blij mee zijn. Ik vind het nergens voor nodig om mijn honden het maar uit te laten zoeken.
Helaas vinden heel veel baasjes nog steeds dat honden het maar zelf uit moeten zoeken. :roll:
Ooit eens bij stil gestaan dat je juist problemen kan creeëren voor andere honden?
Dit is nu typisch een geval waarin ik de andere hond ga corrigeren ( wegsturen ). Hond komt dominant lopen klieren, en baas doet niks want vindt het wel goed.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
stefanie schreef:
Inge O schreef:
Dit is nu typisch een geval waarin ik de andere hond ga corrigeren ( wegsturen ). Hond komt dominant lopen klieren, en baas doet niks want vindt het wel goed.
Precies, is echt nergens voor nodig. Ik erger me ook te pletter aan anderen die hond hond lekker dominerend rond Moos (of Saar, maar die gooit zich op d'r rug en dan is het meestal wel klaar) laten rondlopen.
Ik zie het nut er ook totaal niet van in.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Lynn schreef:

Zo werkt dat dus niet met een kooikerpuppie. Die weegt een kilo of zeven en is geen partij voor een olifant. Het is erg oppassen dat Bram juist niet van dat soort ervaringen opdoet, want dan wordt het later geheid een snauwer en uitvaller.

Met een hond van hetzelfde maatje kan je het even aankijken maar niet met een groot gewichtsverschil.

Anne
Daarom heb ik er ook vooral problemen mee inderdaad. Ik heb een hekel aan bazen die hun labrador of Bouvier maar laten gaan bij Moos en/of Saar.
Is lekker makkelijk praten voor hun, maar mijn honden van bijna 7 en 4 kilo zijn echt geen partij!
Afbeelding
Lynn
Actief

starfleet schreef:
Lynn schreef:

Anne
Waar slaat die opmerking nou op? Niet zo vijandig meteen.

Omdat je er zo aardig naar vraagt, ik heb een kleine hond. Een kruising Welsh Corgi Cardigan / Kooiker nog wel.
Lynn
Actief

Zoie schreef:
stefanie schreef:
Inge O schreef:
Ik doe niet niks, en vind het zeker niet goed dat hij het doet.

Als ik weet dat hij niet goed gaat reageren op de andere hond leidt ik hem af met een snoepje of spelletje en kunnen ze niet eens snuffelen.

Staan ze al te snuffelen of het is een onbekende hond waarbij het onverwacht gebeurt dan kun je niet anders dan negeren en doorlopen. Je maakt het pas erg als je je ermee gaat bemoeien als het al te laat is. Dan komen er wonden. Als je doorloopt en laat zien dat dit onzin is dan volgt je hond wel weer en laat de ander met rust.

Als je je hond steeds aanlijnt of straft op dit soort momenten gaat hij een andere hond associeren met iets vervelends, iets om tegen te grommen dus.
Als je je hond meesleurt dan werkt dat belonend. Ik grom, hond gaat weg, ziejewel ik heb gelijk.

Ik heb hier met andere hondeneigenaren nooit problemen mee gehad, vooral ook omdat ik vraag of hij los kan blijven.
starfleet
Erelid

Lynn schreef: Ik heb hier met andere hondeneigenaren nooit problemen mee gehad, vooral ook omdat ik vraag of hij los kan blijven.
Als je dat er nou gelijk bij had gezet :ok:

Anne
starfleet
Erelid

Lynn schreef:
Omdat je er zo aardig naar vraagt, ik heb een kleine hond. Een kruising Welsh Corgi Cardigan / Kooiker nog wel.
Ik heb lange tenen als het om "ze zoeken het zelf wel uit" gaat. Maar ook mijn Kooiker laat ik het niet uizoeken met een klein witje. Inmiddels is duidelijk dat je kortsluit met de eigenaar van de andere hond, dan vind ik het een totaal ander verhaal.

Anne
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Lynn schreef:
Zoie schreef:
stefanie schreef:
Inge O schreef: :denken: en wat als die andere baas/hond deze aanpak niet zo zien zitten?
Ik doe niet niks, en vind het zeker niet goed dat hij het doet.

Als ik weet dat hij niet goed gaat reageren op de andere hond leidt ik hem af met een snoepje of spelletje en kunnen ze niet eens snuffelen.

Staan ze al te snuffelen of het is een onbekende hond waarbij het onverwacht gebeurt dan kun je niet anders dan negeren en doorlopen. Je maakt het pas erg als je je ermee gaat bemoeien als het al te laat is. Dan komen er wonden. Als je doorloopt en laat zien dat dit onzin is dan volgt je hond wel weer en laat de ander met rust.

Als je je hond steeds aanlijnt of straft op dit soort momenten gaat hij een andere hond associeren met iets vervelends, iets om tegen te grommen dus.
Als je je hond meesleurt dan werkt dat belonend. Ik grom, hond gaat weg, ziejewel ik heb gelijk.

Ik heb hier met andere hondeneigenaren nooit problemen mee gehad, vooral ook omdat ik vraag of hij los kan blijven.
Hier staat wel wat anders dan je oorspronkelijk schreef. Dan nog vind ik dat je als baas moet ingrijpen als jouw dominante hond een andere hond lastig valt. Gewoon bij je roepen b.v.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties.

Het lastige van jullie tips is dat ik op zo'n smal pad loop. Bram loopt altijd los op een paar meter voor of achter me. Dan komt er een hond aan en dan kan ik hoog en laag springen, maar is die hond echt interessanter. In het bos krijg ik het prima voor elkaar. Dan zit er een aantal meter tussen Bram en de hond en ga ik een spelletje met hem doen als er een hond aankomt.

Ik kan hem wel heel even afleiden op het smalle pad, maar dan staat de vreemde hond met z'n snuffert voor Bram en is hij afgeleid. Dan begint Bram met springen en doen (puppy sprongen) en moet ik hem aan z'n halsband wegtrekken om hem mee te krijgen. Is dat dan beter dan aanlijnen?

Hierrrrr werkt ook wel (verder lopen en hem roepen), maar dat woord wil ik speciaal houden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Lynn schreef: Als je ze hun gang laat gaan dan komen ze er vanzelf wel uit hoe ze elkaar moeten begroeten en wie de baas is.
Je moet wel bedenken dat we het hier over een Kooikerhondje van 4,5 maand en 7,2 kilo hebben. Dat vind ik niet zo'n eerlijke strijd tegen een volwassen hond. Alles van het formaat Jack Russell is hij de baas, maar gisteren kwamen we een Vurense Herder tegen. Dan is het toch even andere koek.

Over je vraag hoe Bram doet als er een hond aankomt. Als hij de hond van ver aan ziet komen, gaat hij even zitten en kijken. Dan neemt hij een sprintje en begint om de hond heen te springen. Z'n staart is niet helemaal omhoog, maar wel bijna. Het ziet eruit alsof hij de hond zover wil krijgen om te gaan spelen 'toe nou toe nou toe nou, doe nou leuk meeeee'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: ik denk dat je het ook zo moet zien. zoals jij het beschrijft doet bram helemaal niks uitzonderlijks, en al helemaal niks dominant.
waarom zou hij moeten leren dat hij niet over elke hond de baas is? dat IS hij nu toch ook niet? zie jij rondom jou dan allemaal op hun rug liggende puppen :mrgreen: ? nee toch?

beetje loslaten, zoek stok, sommige zaken gaan gewoon zoals ze gaan. en ik kan met de beste wil niks alarmerends in je berichtje ontdekken :wink: .
Het is altijd beter als er niks alarmerends in zit :wink: Ik zit er toch mee of ik het wel goed doe, dus dan vraag ik het.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Lynn schreef: Als je ze hun gang laat gaan dan komen ze er vanzelf wel uit hoe ze elkaar moeten begroeten en wie de baas is.
Je moet wel bedenken dat we het hier over een Kooikerhondje van 4,5 maand en 7,2 kilo hebben. Dat vind ik niet zo'n eerlijke strijd tegen een volwassen hond. Alles van het formaat Jack Russell is hij de baas, maar gisteren kwamen we een Vurense Herder tegen. Dan is het toch even andere koek.
En zo is het maar net.

Zeg, eh, geheel of topic, maar meneertje Bram is zwaarder dan Moos :eek:
Zou hij Moos ook al de baas zijn?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
En zo is het maar net.

jaaaa, kunnen we gaan inzetten :cheer: - wie wint??? :mrgreen:
:smile: :smile: :smile:

Ik vrees dat de baasjes helemaal niemand laten winnen :neenee:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er op de dagopvang geen honden zitten die Brammetje (speels) laten merken dat hij niet veel in de melk te brokkelen heeft.

Buffy heeft nog nooit op haar donder gehad, maar ze weet echt wel in spel wie de mindere is. In spel gaat Bram waarschijnlijk wel regelmatig op zijn rug. Dat gaat vaak om en om, maar er is er altijd een die vaker onderop ligt dan de ander. Daar leren ze ook prima van dat ze niet oppermachtig zijn.
Dat klopt! Hij heeft dat bijvoorbeeld bij een boxer op de puppytraining gehad. Dan gingen ze om en om op de rug, maar Bram toch net wat vaker. Ik hoor van de medewerkers altijd dat hij met alle honden zo leuk kan spelen, maar ook daar zal hij bij sommige honden vaker op z'n rug liggen.

Ik dacht eigenlijk dat het normaal was dat een pup op z'n rug ging liggen bij kennismaking met een dominante hond, maar dat is dus niet zo?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
starfleet schreef:

Dat klopt! Hij heeft dat bijvoorbeeld bij een boxer op de puppytraining gehad. Dan gingen ze om en om op de rug, maar Bram toch net wat vaker. Ik hoor van de medewerkers altijd dat hij met alle honden zo leuk kan spelen, maar ook daar zal hij bij sommige honden vaker op z'n rug liggen.

Ik dacht eigenlijk dat het normaal was dat een pup op z'n rug ging liggen bij kennismaking met een dominante hond, maar dat is dus niet zo?
Nou, nee. Moos heeft nog nooooooooooit op zijn rug gelegen bij een kennismaking, ook als pup niet. En toch is hij niet super zelfverzekerd, gewoon een normale reu.

Saartje is wel een rugligger, zijroller en bek-likker, maar ja, da's ook wel een erg onderdanig geval....
Laatst gewijzigd door Moos op 13 jul 2005 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Inge O schreef:jaaaa, kunnen we gaan inzetten :cheer: - wie wint??? :mrgreen:
:smile: :smile: :smile:
Moos schreef:Ik vrees dat de baasjes helemaal niemand laten winnen :neenee:

:cheer: :cheer: :cheer:
Euh, nee toch maar niet.

Nee hoor Marloes, Moos is Bram echt nog wel de baas. Moos ziet Bram als een pupseltje, hij zal Bram niet accepteren als 'de baas'.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 13 jul 2005 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Nee hoor Marloes, Moos is Bram echt nog wel de baas. Moos ziet Bram als een pupseltje, hij zal Bram niet accepteren als 'de baas'.
Nee, dat vrees ik ook niet voor Bram.

Ach, Bram ging vorige keer voor Moos wel meteen op zijn rug; weet je nog?

(een paar uur later probeerde hij op Moos te rijden, maar dat detail vergeten we nu even :smile: Bram bond toen trouwens ook meteen in na een correctie van Moos' kant :wink: )
Laatst gewijzigd door Moos op 13 jul 2005 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Misschien is het niet dat Bram dominant is, maar juist dat drukke pupachtige want volwassen honden gaat irriteren?

Je gaf aan dat hij druk om de hond heen gaat zitten springen, vandaar.

Baloe bijvoorbeeld haat dat en die zal ook een snauw geven. Bij de pup van mijn tante had ze dat ook heel erg, en die bleef maar door en door gaan.

Maar ik zeg ook maar wat hoor, neem niet teveel van mij aan :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Moos
Zeer actief

clausipaus schreef:Misschien is het niet dat Bram dominant is, maar juist dat drukke pupachtige want volwassen honden gaat irriteren?

Baloe bijvoorbeeld haat dat en die zal ook een snauw geven. Bij de pup van mijn tante had ze dat ook heel erg, en die bleef maar door en door gaan.

Ja, Moos heeft dat ook, de snauwt tegen zeer opdringerige pupseltjes. Daarom mocht Saar erbij komen van mij, die was lekker rustig en super-onderdanig :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Nou, nee. Moos heeft nog nooooooooooit op zijn rug gelegen bij een kennismaking, ook als pup niet.
Ow, okay. Ik heb het toch wel vaak gezien hoor bij pups. Bram doet het dus bij 1 hond. En als die eraan komt, heb ik de neiging om hetzelfde te doen :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Nee, dat vrees ik ook niet voor Bram.

Ach, Bram ging vorige keer voor Moos wel meteen op zijn rug; weet je nog?

(een paar uur later probeerde hij op Moos te rijden, maar dat detail vergeten we nu even :smile: Bram bond toen trouwens ook meteen in na een correctie van Moos' kant :wink: )
Dat was ik idd vergeten, klopt! Zie je wel, hij is wel normaal :mrgreen:
(en dat rijden vergeten we maar heel snel)
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Nou, nee. Moos heeft nog nooooooooooit op zijn rug gelegen bij een kennismaking, ook als pup niet.
Ow, okay. Ik heb het toch wel vaak gezien hoor bij pups. Bram doet het dus bij 1 hond. En als die eraan komt, heb ik de neiging om hetzelfde te doen :mrgreen:
hahaha, dan is Bram gewoon heel slim!
Saar zou bij zo'n type hond waar Bram voor op de rug gaat heel klaaglijk gaan zitten piepen, en dan op d'r zij rollen (staart tussen d'r poten, oren plat in d'r nek).....en die neiging heb ik zelf dan vaak ook een beetje :mrgreen:

Moos heeft het 1 keer gedaan, op zijn rug rollen. Bij een Bouvier reu, toen Moos nog een pup was. Die Bouvier reu vond het leuk om Moos als speelbal te gebruiken, en na een keertje als speelbal gebruikt te zijn, ging Moos meteen op de rug als hij de baas alleen al de naam van die hond hoorde roepen. Lag hij daar op zijn rug te wachten op het onheil, de ziel (dan tilde ik hem trouwens wel op hoor!)
Werkte wel, dan ging die Bouvier weg, als ik te laat was met optillen, en die Bouvier op een smal paadje opeens voor ons stond....
Laatst gewijzigd door Moos op 13 jul 2005 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

clausipaus schreef:Misschien is het niet dat Bram dominant is, maar juist dat drukke pupachtige want volwassen honden gaat irriteren?

Deels wel, maar tot de 4e maand accepteerden ze dat springerige wel. Bram is sindsdien niet veranderd, maar de reacties van honden wel. Daarom schreef ik ook dat ik hem niet typisch dominante kenmerken vind hebben, maar dat hij z'n plaats tov volwassen honden niet lijkt te kennen. Ik zie het ook meer als speelsheid en dat irriteert die honden blijkbaar.

Bij labradors gaat het bijv. altijd goed, zonder uitzondering. Volgens mij blijven die vrij speels en daarom vinden ze Bram leuk.

Als het niet zo'n smal pad was geweest, was er niks aan de hand geweest. Ik kan natuurlijk een ander pad gaan lopen, maar dat is dan gewoon in een woonwijk met auto's. Dan kan hij niet los en vind ik er ook niks aan. Daarom zoek ik naar de beste aanpak om toch over dat pad te lopen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”