Enkel commando's aanleren of met de clicker.
Wij hebben Rossi alleen met commando's opgevoed.
Nu wij bezig zijn met heropvoeden gebruiken we ook vaak de clicker. Dat werkt als een speer bij Rossi.
Moderator: moderatorteam

Fisherdiscs zijn een aantal metalen schijfjes die een speciaal geluid maken.Rossi schreef:Wat zijn dat voor methodes?Inge schreef: van fisherdiscs, time-outs

Aha.Inge schreef:Fisherdiscs zijn een aantal metalen schijfjes die een speciaal geluid maken.Rossi schreef:Wat zijn dat voor methodes?Inge schreef: van fisherdiscs, time-outs
Net zoals je de clicker gebruikt als positieve bekrachtiger (je doet het goed, dit is gedrag wat ik wil) kun je de discs aanleren als negatieve bekrachtiger (stop met dit gedrag).
Met een time-out bedoel ik letterlijk de hond uit de situatie halen en even af laten koelen in een prikkelarme omgeving, zoals bv. de gang.
Bij Marouck waren time-outs soms echt nodig, anders draaide ze gewoon door

Bij Marouck was het gebruik van de discs achteraf niet zo heel handig. In de tijd dat ik bij de KNPV trainde moest ze leren ijzer te apporteren, oa een sleutelbos. Dat deed ze dus mooi niet door het rammelende geluidRossi schreef:Aha.Inge schreef:Fisherdiscs zijn een aantal metalen schijfjes die een speciaal geluid maken.Rossi schreef:Wat zijn dat voor methodes?Inge schreef: van fisherdiscs, time-outs
Net zoals je de clicker gebruikt als positieve bekrachtiger (je doet het goed, dit is gedrag wat ik wil) kun je de discs aanleren als negatieve bekrachtiger (stop met dit gedrag).
Met een time-out bedoel ik letterlijk de hond uit de situatie halen en even af laten koelen in een prikkelarme omgeving, zoals bv. de gang.
Bij Marouck waren time-outs soms echt nodig, anders draaide ze gewoon door![]()
Wat was de beste methode uiteindelijk voor Marouck?

Reini schreef: Ik heb op de hondenschool een dominante handeling moeten uitoefenen op Vegas welke misschien nog eens nodig zal zijn. Deze handeling zorgt voor een versterking van mijn ranghogere positie als hij helemaal over mijn grenzen heengaat.
Omdat Vegas mijn gezag nog weleens ondermijnt, of in ieder geval ver over mijn grenzen heen gaat heeft de instructrice me, tijdens de training deze handeling laten uitoefenen. Ze geeft het doorgaans niet als advies omdat er nog al wat spelregels aan verbonden zijn. Zo is het geen correctie en moet je er zeker van zijn dat je wint. Ik ga het hier ook niet als advies geven maar ik wil het wel uitleggen.pollunder schreef:Reini schreef: Ik heb op de hondenschool een dominante handeling moeten uitoefenen op Vegas welke misschien nog eens nodig zal zijn. Deze handeling zorgt voor een versterking van mijn ranghogere positie als hij helemaal over mijn grenzen heengaat.wat bedoel je hiermee?
Hier hebben we Duncan opgevoed met commando's en koekies, stukje clickertraining, fysieke correctie, Klaas Wijnberg-boekje,..

Haha. Nou in mijn geval is van "opvoeden" van Miep eigenlijk geen sprake geweest. Die deed gewoon wat Saar ook deed. Dus bij het oefenen gebruikte ik Saar ook altijd. Mochten ze met z'n tweeën af en blijf, werkte heel erg goedRossi schreef:Is het bij een jongere hond ook makkelijker aan te leren als de oudere hond er bij is?Marion. schreef:Alleen commando's. Ik heb wel een clicker, 8 jaar oud. Nooit gebruikt. Commando's zijn goed genoeg.
haha, hier ook, precies zo. Moos heeft Saar alles geleerd wat ze nu kent. Hierkomen, en inderdaad af en blijf en zit en blijf deed Saar in 1 keer goed, want tja, Moos deed het nou eenmaal.Marion. schreef:Haha. Nou in mijn geval is van "opvoeden" van Miep eigenlijk geen sprake geweest. Die deed gewoon wat Saar ook deed. Dus bij het oefenen gebruikte ik Saar ook altijd. Mochten ze met z'n tweeën af en blijf, werkte heel erg goedRossi schreef:Is het bij een jongere hond ook makkelijker aan te leren als de oudere hond er bij is?Marion. schreef:Alleen commando's. Ik heb wel een clicker, 8 jaar oud. Nooit gebruikt. Commando's zijn goed genoeg.

Op handgebaar met "goed" als clicker en dan een voertje erin. Daarna stem erbij.Rossi schreef:Hoe hebben jullie je hond(en) opgevoed?
Enkel commando's aanleren of met de clicker.
Wij hebben Rossi alleen met commando's opgevoed.
Nu wij bezig zijn met heropvoeden gebruiken we ook vaak de clicker. Dat werkt als een speer bij Rossi.
Hmm, Molli is absoluut niet dominant tegenover mij, maar als ik dit met haar zou proberen zou het me niks verbazen als ik een stel tanden in m'n vingers had staan... Dit zou dus ook alleen maar werken als je fysiek veel sterker bent dan je hond en ik zou het sowieso al niet zien zitten om 10 minuten lang een fysieke strijd met m'n hond aan te gaan. Wat vinden de mensen die hiervoor gestudeerd hebben van?Reini schreef: Vegas zat tussen mijn benen met zijn rug naar me toe en ik zat gehurkt. Vingers onder zijn kaak en duim boven zijn neus. Dit is een dominante handeling en mag pas worden gestaakt als de hond zich overgeeft. Met Vegas was het een heel gevecht wat bijna tien minuten duurde. Ik zei niets tegen hem, maar toen hij ontspande wreef ik hem over zijn neus met mijn duim, gaf ik hem vrij en ben ik een stukje gaan lopen.
Ik heb er niet voor gestudeerd, maar ik vind het heel normaal dat je een pup vanaf heel jong regelmatig eens vasthoudt en dat de pup zich daarbij neer moet leggen. Gewoon omdat je hem in de toekomst af en toe moet borstelen of een splinter uit zijn poot moet halen, een oor moet inspecteren of iets uit zijn bek moet kunnen halen als hij aan het stikken is.Chatterbox schreef:
Hmm, Molli is absoluut niet dominant tegenover mij, maar als ik dit met haar zou proberen zou het me niks verbazen als ik een stel tanden in m'n vingers had staan... Dit zou dus ook alleen maar werken als je fysiek veel sterker bent dan je hond en ik zou het sowieso al niet zien zitten om 10 minuten lang een fysieke strijd met m'n hond aan te gaan. Wat vinden de mensen die hiervoor gestudeerd hebben van?