Er zitten wel degelijk verschillen in rassen, ook qua trainbaarheid.
Moest ik bij Nika echt stapje voor stapje een oefening aanleren, bij Marouck gaat alles gewoon veel sneller, zij pikt alles veel sneller op.
Zo heb ik Nika echt het aandacht voor de baas en het hierkomen moeten leren, Marouck heb ik dat nauwelijks hoeven leren, die liep als pup me al continu in de gaten te houden en uit zichzelf naar me toe te rennen.
Het snelle leren en snel oppikken van commando's doordat ze van nature veel meer gericht zijn op de baas maakt dus dat de inderdaad sneller zullen "luisteren" als een ander type hond.
Maar het nadeel van het snelle oppikken van oefeningen is ook dat er heel snel foutjes insluipen, die je er vervolgens niet snel uitkrijgt.
Zo zal Nika als ze een kat heeft gespot misschien nog een een paar dagen lang op die plek kijken of er weer iets te zien is als we er voorbij komen, Marouck loopt al maanden onder auto's te loeren op de plek waar ze een kat heeft zien wegglippen.
Het huis, tuin en keuken luisteren zeg maar

gaat al snel prima, maar het nette afwerken van oefeningen kost net zo goed tijd en energie, wil je het goed doen.