Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

likken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: likken

Ongelezen bericht door Eline* »

gelderen schreef:Een moederhond verzorgt haar pups wel daar heb je gelijk maar honden verzorgen elkaar niet onderling. Dat honden elkaar likken als teken van affectie heeft niets met verzorging te maken hoor. Eigen vacht verzorgen
ja maar daar hadden we het niet over. We haden het over elkaar likken.

Ik kom daar bij uit boeken over wolven en hondengedrag.

Groeten,
Eelco
Heb jijzelf twee honden? Mijn honden likken elkaar dus echt gewoon omdat ze elkaar lief vinden. Verzorgingsgedrag(elkaar dus likken op andere plekken dan de mondhoeken) bestaat ook tussen honden onderling en het heeft ook een funktie. Het versterkt namelijk de band. Ieder wezen dat sociaal in een groep leeft vertoont verzorgingsgedrag naar de ander, omdat het de funktie heeft van hechting. Mijn ratten likken elkaar, mijn cavia's likken elkaar, mijn fretten likken elkaar en mijn honden likken elkaar. Als je de term letterlijk opvat..nee, het gaat niet om het mooi maken van elkaar,. maar het is gewoon een teken van affectie.
Wel is het zo dat verzorgingsgedrag vaker plaatsvindt van een ranglagere naar een ranghogere, maar verder is het niet ranggebonden en heeft het daar ook niets mee te maken. Maar honden vertonen wel gedegelijk tekenen van affectie naar elkaar. Mensen en apen doen dat ook..vlooien heeft in de wilde natuur nog een funktie, maar in Artis is die funktie al een stuk minder...daar vlooien apen elkaar gewoon als vorm van genegenheid. :wink:
Misschien is dat ook wat je bedoelt en wil zeggen, maar snappen we elkaar niet goed. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Eline* schreef:
Heb jijzelf twee honden? Mijn honden likken elkaar dus echt gewoon omdat ze elkaar lief vinden. :
Ja, dat is hier ook heel duidelijk zo. Het is altijd een vast ritueel bij het opstaan 's ochtends. Eerst begroeten Moos en Saar mij, en vervolgens elkaar. Dat doen ze dan door heel zachtjes en rustig elkaar bekkies en koppie te likken; vaak gaan ze er ook nog uitgebreid bij liggen, en liggen zo een tijdje te 'tongzoenen' :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar doet het heel gericht. Eerst beide mondhoeken uitgebreid, dan mijn beide handen. Meerdere keren per dag. Als ik even bij haar kom liggen, of 's avonds voor het slapen gaan ofzo.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik word door mijn honden wel afgelebbert. Maar onderling likken ze elkaar eigenlijk nooit.

Gaan we weer in dat hele rangorde verhaal, maar mijn vermoeden is dat het daar mee te maken heeft. Femke likt bij vreemde honden wel de mondhoeken, uit onderdanigheid. Ik heb het idee dat ze niet onderdanig naar Tommie wil zijn, ze ziet hem niet als een hoger geplaatste hond. Uiteindelijk zal zij de dienst hier uitmaken, maar zover zijn we nog niet helemaal.
Tommie is net zo'n zelfverzekerde terrier als dat Femke is, en is niet scheutig met uitingen van onderdanigheid. Naar mij toe wel, naar andere honden niet echt. En zeker niet naar Femke toe.
Nou ja, is maar een hersenspinsel van mij hoor.

Ze zijn overigens wel dikke maatjes hoor, ze uiten hun liefde voor elkaar door heerlijk te stoeien en te ravotten om uiteindelijk tegen elkaar aan in slaap te vallen. Maar likken...nee..
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Ik word door mijn honden wel afgelebbert. Maar onderling likken ze elkaar eigenlijk nooit.

Gaan we weer in dat hele rangorde verhaal, maar mijn vermoeden is dat het daar mee te maken heeft. Femke likt bij vreemde honden wel de mondhoeken, uit onderdanigheid. Ik heb het idee dat ze niet onderdanig naar Tommie wil zijn, ze ziet hem niet als een hoger geplaatste hond. Uiteindelijk zal zij de dienst hier uitmaken, maar zover zijn we nog niet helemaal.
Tommie is net zo'n zelfverzekerde terrier als dat Femke is, en is niet scheutig met uitingen van onderdanigheid. Naar mij toe wel, naar andere honden niet echt. En zeker niet naar Femke toe.
Nou ja, is maar een hersenspinsel van mij hoor.

Ze zijn overigens wel dikke maatjes hoor, ze uiten hun liefde voor elkaar door heerlijk te stoeien en te ravotten om uiteindelijk tegen elkaar aan in slaap te vallen. Maar likken...nee..
Afgezien van 's ochtends is Saar ook altijd degene die Moos likt hoor. Saar sopt Moos' oren weleens uit, en likt zijn bek en nek, Moos doet dat niet bij Saar. Alleen dus tijdens dat ochtendritueel. Maar die rangen zijn hier zo duidelijk, Saar is zo duidelijk onderdanig, dat Moos zich denk ik veilig en ranghoogste genoeg voelt om haar ook terug te likken dan.
Gok ik ook maar hoor :mrgreen: :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Precies, dat bedoel ik een beetje. Hier liggen die rangen erg dicht bij elkaar. Ik sta onbetwist op 1 ( :8): ) maar de hondjes onderling zijn er nog niet helemaal uit. Misschien blijft het wel altijd zo, zou ook heel goed kunnen. Maar ik denk dat Femke 'het gaat winnen'. Tommie is toch wat meer een goedzak, terwijl Femke een hittepetit is. Voor haar is een bot een 'big deal', terwijl tommie het niet zo'n ramp vind wanneer ze zijn bot afpikt. Andersom moet hij dat niet proberen.
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Precies, dat bedoel ik een beetje. Hier liggen die rangen erg dicht bij elkaar. Ik sta onbetwist op 1 ( :8): ) maar de hondjes onderling zijn er nog niet helemaal uit. Misschien blijft het wel altijd zo, zou ook heel goed kunnen. Maar ik denk dat Femke 'het gaat winnen'. Tommie is toch wat meer een goedzak, terwijl Femke een hittepetit is. Voor haar is een bot een 'big deal', terwijl tommie het niet zo'n ramp vind wanneer ze zijn bot afpikt. Andersom moet hij dat niet proberen.
hehehe, hittepetit Femke :mrgreen:

Hier pikken ze elkaars botten af. Moos meer die van Saar dan zij die van hem, maar ook Saar mag 9 van de 10 keer Moos' bot afpakken. Soms gromt hij er wat bij, maar dat is het dan wel, en als Saar dan doorgaat geeft ook hij het gewoon af. Maar goed, ik denk dat dat ook weleens zou komen doordat Saar dat bot niet afpakt omdat ze pretenties heeft om hogerop te komen, maar gewoon omdat ze dat graag hebben wil.

Stelletje sullen heb ik hier! :wink:
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Hier likken ze ook, en dan vooral aan onze oren :mrgreen: Ook likken ze elkaar, aan de oren, en ook bij elkaar op de snoet. Ook wordt er hier wel eens geknabbeld aan de oren :mrgreen:
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

grappig topic. Terry likt heel veel, maar dan eigenlijk meestal gericht op handen en loopt dan uitgebreid te slijmen. Snuf likt ook wel handen, maar als ik op de bank zit en hij krijgt de kans krijgt mijn gezicht een wasbeurt.
Nick is niet zo likkerig. Zeker niet bij anderen. Ik heb hem nu toch al een tijdje, maar het heeft toch even geduurd, voordat hij affectiebeetjes gaf. Dat is iets wat de andere 2 weer minder hebben. Vanmiddag had ik bijv. echt weer een klik met Nick. Ik weet niet, dat is dan een speciaal moment waarop het even lijkt of de communicatie niet zozeer van mens naar hond is, maar meer van karakter naar karakter. Snapt iemand dit nog? Heel leuk zo'n moment. Echt even van ons. En dan dus die affectiebeetjes, maar die doen niet zeer hoor, zijn heel voorzichtig. En dat voor een enge hedder. :pffff: :mrgreen:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Aldidado
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aldidado »

Dus eigenlijk is je hond gewoon stapeldol op je als ie je likt? Dan is Ginger stapeldol op me want wanneer ze de kans krijgt lebbert ze me waar ze me lebberen kan..... handen, armen, gezicht, het maakt niet uit. ah, wat lief :I:
Groetjes van Diana
Ginger in liefdevolle herinnering 23-06-2008
Afbeelding
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Eline* schreef:
gelderen schreef:Een moederhond verzorgt haar pups wel daar heb je gelijk maar honden verzorgen elkaar niet onderling. Dat honden elkaar likken als teken van affectie heeft niets met verzorging te maken hoor. Eigen vacht verzorgen
ja maar daar hadden we het niet over. We haden het over elkaar likken.

Ik kom daar bij uit boeken over wolven en hondengedrag.

Groeten,
Eelco
Heb jijzelf twee honden? Mijn honden likken elkaar dus echt gewoon omdat ze elkaar lief vinden. Verzorgingsgedrag(elkaar dus likken op andere plekken dan de mondhoeken) bestaat ook tussen honden onderling en het heeft ook een funktie. Het versterkt namelijk de band. Ieder wezen dat sociaal in een groep leeft vertoont verzorgingsgedrag naar de ander, omdat het de funktie heeft van hechting. Mijn ratten likken elkaar, mijn cavia's likken elkaar, mijn fretten likken elkaar en mijn honden likken elkaar. Als je de term letterlijk opvat..nee, het gaat niet om het mooi maken van elkaar,. maar het is gewoon een teken van affectie.
Wel is het zo dat verzorgingsgedrag vaker plaatsvindt van een ranglagere naar een ranghogere, maar verder is het niet ranggebonden en heeft het daar ook niets mee te maken. Maar honden vertonen wel gedegelijk tekenen van affectie naar elkaar. Mensen en apen doen dat ook..vlooien heeft in de wilde natuur nog een funktie, maar in Artis is die funktie al een stuk minder...daar vlooien apen elkaar gewoon als vorm van genegenheid. :wink:
Misschien is dat ook wat je bedoelt en wil zeggen, maar snappen we elkaar niet goed. :denken:
Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar noemen we het anders. Verzorgen bedoelde ik inderdaad het "mooi" maken van de vacht en dat doen ze niet. Likken om affectie te tonen doen ze wel. Dus volgems mij zijn we het eens :mrgreen:

Proberen jouw honden de knaagdieren niet te pakken trouwens? Als ik zo lees heb je er nogal wat.

Groeten,
Eelco
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

gelderen schreef: Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar noemen we het anders. Verzorgen bedoelde ik inderdaad het "mooi" maken van de vacht en dat doen ze niet. Likken om affectie te tonen doen ze wel. Dus volgems mij zijn we het eens :mrgreen:

Proberen jouw honden de knaagdieren niet te pakken trouwens? Als ik zo lees heb je er nogal wat.

Groeten,
Eelco
We bedoelen dus inderdaad hetzelfde! :wink: Het likken om affectie te tonen noemt men verzorgingsgedrag dus vandaar de verwarring.

Mijn honden laten de knagers en de fretten met rust, maar ik laat ze niet samen loslopen. Los lopen ze daar waar de honden niet kunnen en mogen komen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Eline* schreef:
gelderen schreef: Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar noemen we het anders. Verzorgen bedoelde ik inderdaad het "mooi" maken van de vacht en dat doen ze niet. Likken om affectie te tonen doen ze wel. Dus volgems mij zijn we het eens :mrgreen:

Groeten,
Eelco
We bedoelen dus inderdaad hetzelfde! :wink: Het likken om affectie te tonen noemt men verzorgingsgedrag dus vandaar de verwarring.

Mijn honden laten de knagers en de fretten met rust, maar ik laat ze niet samen loslopen. Los lopen ze daar waar de honden niet kunnen en mogen komen. :wink:
aah ok, dat wist ik niet. Weer wat geleerd vandaag :mrgreen:

Groeten,
Eelco
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”