Heb jijzelf twee honden? Mijn honden likken elkaar dus echt gewoon omdat ze elkaar lief vinden. Verzorgingsgedrag(elkaar dus likken op andere plekken dan de mondhoeken) bestaat ook tussen honden onderling en het heeft ook een funktie. Het versterkt namelijk de band. Ieder wezen dat sociaal in een groep leeft vertoont verzorgingsgedrag naar de ander, omdat het de funktie heeft van hechting. Mijn ratten likken elkaar, mijn cavia's likken elkaar, mijn fretten likken elkaar en mijn honden likken elkaar. Als je de term letterlijk opvat..nee, het gaat niet om het mooi maken van elkaar,. maar het is gewoon een teken van affectie.gelderen schreef:Een moederhond verzorgt haar pups wel daar heb je gelijk maar honden verzorgen elkaar niet onderling. Dat honden elkaar likken als teken van affectie heeft niets met verzorging te maken hoor. Eigen vacht verzorgen
ja maar daar hadden we het niet over. We haden het over elkaar likken.
Ik kom daar bij uit boeken over wolven en hondengedrag.
Groeten,
Eelco
Wel is het zo dat verzorgingsgedrag vaker plaatsvindt van een ranglagere naar een ranghogere, maar verder is het niet ranggebonden en heeft het daar ook niets mee te maken. Maar honden vertonen wel gedegelijk tekenen van affectie naar elkaar. Mensen en apen doen dat ook..vlooien heeft in de wilde natuur nog een funktie, maar in Artis is die funktie al een stuk minder...daar vlooien apen elkaar gewoon als vorm van genegenheid.
Misschien is dat ook wat je bedoelt en wil zeggen, maar snappen we elkaar niet goed.