Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heel normale dingen wijzen op dominantie t.o. baas?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lynn
Actief

Heel normale dingen wijzen op dominantie t.o. baas?

Ongelezen bericht door Lynn »

Op het moment ben ik een boek aan het lezen van een britse gedragstherapeut wat over hondenpsychologie gaat. Het is leuk geschreven met een duidelijke uitleg van het waarom en met heel wat praktische tips.

Ik wist al dat ik een wat onstabiel pupje heb uitgezocht toen (hond is inmiddels 6), maar als ik het boek zo lees dan is het een nogal dominant pupje geweest ook. Sterker nog, hij is nog steeds dominant, ook tegen ons. Ik weet niet wat ik ervan moet aannemen en wat ik beter links kan laten liggen omdat het nogal zwart op wit kan zijn.

Hij stelt dat een hond gewend is in een roedel te leven en dat een hond het beste tot zijn recht komt met een sterke leiding van zijn baas (dat wist ik wel en daar ben ik het ook wel mee eens)
Maar door dingen als zelf op de bank springen, zich onder je arm duwen voor een aai, als eerst de trap op gaan als hij mee mag naar boven, zijn speelgoed altijd in zijn mand heeft liggen, voor je lopen op straat, enz. denkt hij dan dat hij de leiding op zich heeft. Dit zijn rechten die de alpha hond alleen mag hebben. Daardoor ontstaat er "probleemgedrag" als trekken aan de riem (leiding nemen) ophef bij visite (hij moet het immers regelen) of agressie (beschermen van de roedel). Dit zou je dus niet mogen toestaan bij je hond. Hij geeft er ook praktische tips bij om op een positieve manier de leiding terug te nemen.

Klinkt allemaal heel aannemelijk, maar....

Volgens mij heeft iedere huishond zijn speeltjes voorhet pakken en komt iedere huishond wel eens om een aai vragen en stormt iedere huishond wel eens in zijn enthousiasme als eerst door de deur heen. En volgens mij zijn de meeste van die honden goed opgevoed en weten ze wie de baas is.

Mijn hond weet ook (tenminste zo komt het dan wel op mij over, misschien pakt hij het wel heel slim aan :mrgreen: ) dat ik de baas ben. Als ik op zijn plek wil zitten gaat hij al aan de kant zonder dat ik wat moet zeggen, bijvoorbeeld.

wat denken jullie hiervan? Zou dit echt te soepel zijn voor je hond en lost het echt zoveel op als je dat soort dingen niet meer toelaat?

Hoe gaat dat eigenlijk bij jullie? Wat mogen ze in huis?
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Denk dat het verschil maakt of je idd een dominante hond hebt die problemen geeft of niet.
Daisy wil ook wel eens heel hard haar kop onder je hand duwen en dwingen om te aaien. Wil ik aaien dan doe ik dat en zo niet dan negeer ik haar of stuur ik haar weg.

Spike wil wel eens hard aanstormen om door de deur te drammen. (staat dan wel open hoor :wink: )
Als ik hem tot orde roep en zeg dat hij moet gaan zitten doet hij dat dan ook.

Maar stel dat ik problemen zou hebben met dominantie van die twee dan zou ik perk stellen aan deze dingen.
Zou ik alle regeltjes weer héél goed handhaven.

Maar zolang ze weten wat hun plaats is vind ik het prima. Zolang het handelbaar blijft en ze weten wat luisteren is als ik iets van hun vraag heb ik er geen problemen mee.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Heel normale dingen wijzen op dominantie t.o. baas?

Ongelezen bericht door Eline* »

Lynn schreef:wat denken jullie hiervan? Zou dit echt te soepel zijn voor je hond en lost het echt zoveel op als je dat soort dingen niet meer toelaat?

Ik denk dus zeker dat een hoop gedrag wat voortkomt uit te veel initiatieven van de hond in de kiem kan smoren door de hond als numero niks te behandelen.
Alleen wil ik zo geen hond houden.
Ik start vaak wel met de hond op numero nul en als de hond snapt en de basis van dat ik bepaal aanwezig is vieren bij mij de teugels tot slappe hap niveau. :denken: Alleen zomaar op de bank of bed vind ik niet goed en speelgoed waarmee ik ook met hun speel is van mij.
Als ik te veel praatjes merk trek ik de teugels trouwens zonder pardon weer aan. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou me met dat soort zaken pas bezig houden als de hond problemen gaf. Gaat de hond prima dan zou ik het lekker zo laten, is de hond irritant en vervelend dan zou ik de touwtjes aantrekken.
Door de deur schieten en niet aan de kant gaan zie ik bv uit mezelf al als vervelend en dat mag dus ook niet. Dapper en Cleo mogen wel op de bank, maar mijn vorige hond mocht dat weer niet, die kreeg daar nl praatjes van helaas.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Je hebt het toch niet over Jan Fennell per ongeluk? (Dat is een vrouw namelijk).

En die trekt alles naar dominantie :wink:
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Ik moest ook meteen aan dat boek denken :mrgreen:
Ik vind het een beetje te makkelijk om van alles dominant gedrag te noemen bij elke hond.
Leo is best een 'opdondertje', maar hij mag van mij op de bank (op uitnodiging tenminste) en hij mag van mij ook gerust voor me een deur door als hij maar niet in de weg loopt.
Het enige waar ik op let is dat hij na mij eet en dat hij niet op mijn bed mag, maar op een eigen kussen naast mijn bed.
Dat zijn de enige twee dingen waar hij door gaat lopen klieren dus dat heb ik veranderd.
Het ligt meer aan je hond (en zijn/haar gedrag) dat je die regeltjes allemaal moet bijhouden of je strenger in dat soort dingen moet zijn, denk ik dan :19:
Je merkt vanzelf of je ergens strenger in moet zijn of dat het juist wat losser kan.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik vind de term dominant eigenlijk totaal misplaatst indeze. Dominantie geeft een verhouding weer en dominant gedrag is gericht op het verbeteren van je positie ten opzichte van een ander. Door de deur sjezen omdat er buiten misschien wel een kat loopt heeft daar echt geen hol mee te maken, want die hond is op dat moment helemaal niet bezig met zijn plek in de rangorde.
Het is dan puur conditionering en de mate waarin je respect vraagt van je hond. Je kan gewoon dominant zijn over een hond, die met bananen in zijn oren op de bank ligt. Je kan ook ranglager zijn aan een perfect gehoorzame hond die keurig in de mand ligt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Papu probeert ook altijd aandacht af te dwingen door z'n kop onder je arm te duwen maar dat maakt hem nog niet dominant tegenover mij. Hij is gewoon een zeurderig type, maar voor de rest vindt hij het best als er voor hem gezorgd wordt. Misschien zou je de termen eens om moeten draaien en is niet je hond dominant maar ben je als baasje niet dominant genoeg. En sommige dingen worden pas een probleem als je daar een probleem van maakt. Mijn honden mogen gewoon op de bank, dus hebben ze nooit ruzie met mij of onderling gehad over wie er op de bank mag. Tijdens het eten moeten ze elkaar met rust laten, dus ze hebben nog nooit ruzie om het eten gehad. Speeltjes liggen hier overal en omdat het er zoveel zijn heeft het ook geen zin om daar ruzie over te maken. Als aan alle behoeftes van een hond voldaan wordt dan is het voor een hond niet nodig om een strijd om leiderschap aan te gaan met zijn baasje en is er dus ook niks om je zorgen over te maken.
bullet
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bullet »

ik denk ook dat je niet al die regels kunt nastreven... ik heb 3 honden en probeer die alle 3 maar eens achter je te laten lopen.. Ze lopen nu zonder te trekken en dat vind ik prima. Ook probeer ik op te letten dat ik bepaal waar we heen gaan.
Ik heb vorige week problemen gehad binnen mijn roedel en heb tips gekregen om nu geen rangbepalende dingen te doen, waarbij ik aangeef wie de baas is. Want dat weet ik nu even niet. Dus negeren als ik thuis kom of naar beneden ga. Nadat de rust teruggekeerd is mag ik aaien wie ik wil. Eten geven in verschillende ruimtes en de honden niet naar de voordeur laten gaan, maar laten wachten voor het halletje.
Ook niet teveel aandacht geven en ik moet ze naar mij laten komen en elke dag wat aandachtoefeningen doen en ik moet als eerste door de deur. Nou dan vind ik het wel weer mooi geweest hoor... Ik wil wel af en toe lekker knuffelen en spelen met de honden, wel let ik op dat ik het spel begin en eindig..
heb je onze website al gezien? home.wanadoo.nl/dooyeweerd
Lynn
Actief

Nee het is een boek van John Fisher ofzo. Weet niet zeker of ik de naam goed heb hoor.

Heb het boek nu uitgelezen en vond het een erg leuk boek. Wel heb ik besloten dat hij bedoelt:

Als je dit soort dingen towlaat KAN je hond dominant worden t.o jou. Zolang dat niet zo is heb je geen probleem. Heb je wel problemen dan kun je daar eens naar kijken.

Scheelt mij ook weer een hoop nadenken. Toch denk ik wel dat ik sommigen van zijn tips ga proberen.

Bijvoorbeeld het niet meer toestaan van mij door de deur sleuren van "enthousiasme" omdat hij uit mag. Daar had hij hele leuke tips voor.

Hij gaf ook een leuke manier om je hond te leren apporteren. Dat ga ik ook proberen.

:mrgreen:
bullet
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bullet »

kun je er wat over vertellen? misschien hebben wij ook wat aan die tips??
heb je onze website al gezien? home.wanadoo.nl/dooyeweerd
Lynn
Actief

Nou het approteren bijvoorbeeld:

Sommige honden doen dat niet van nature en is het lastig te leren. Hij heeft apporteren aan de meest verschillende rassen (volgens het boekje) geleerd door het zo aan te pakken.

Een dummie vasthouden en als de hond komt snuffelen aan het ding een snoepje geven. Zodra de hond snapt dat als hij met zijn neus de dummie aanraakt een koekje krijgt, de oefening uitbouwen tot likken en daarna vastpakken (op dezelfde manier, een beetje smeerworst aan de dummie kan helpen)

Zodra de hond dat goed doorheeft gooi je de dummie eens twee meter weg. De hond zal naar je toekomen om zijn koekje op te halen. Dit bouw je uit naar verderweg en uiteindelijk minder je de koekjes door selectief te belonen. Snel en in een keer bij de baas is koekje en anders niet.

Het niet door de deur heen sjezen met de baas erachteraan deed hij zo:

Iedere keer de deur zo open doen dat de neus er niet tussen kan raken. Zodra de hond zich erdoorheen wil duwen (kan dus voor de oefening alleen met een deur die naar buiten opent) doe je stevig de deur dicht (let op dat je de hond geen pijn doet).
Negeer hierbij de hond, kijk hem niet aan, zeg niets tegen hem.
Na een paar keer zal hij wachten omdat de deur toch weer dicht gaat en dan ga jij erdoorheen. Als hij volgt uitgebreid belonen. Deze oefening herhalen en hij krijgt het door.

De deuroefening werkte super! Heb er twee dagen voor nodig gehad maar nu mag ik eerst door de deur.

De dummie oefening gaat wat langzamer, we zijn nu bij vast pakken ("vast") Hij laat hem namelijk steeds weer los. Even bijten en weer los en dan koekje, zo ziet hij het. Nu geef ik hem pas een koekje als hij echt vasthoudt. We gaan vooruit.
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Daisy@ schreef:Denk dat het verschil maakt of je idd een dominante hond hebt die problemen geeft of niet.
Daisy wil ook wel eens heel hard haar kop onder je hand duwen en dwingen om te aaien. Wil ik aaien dan doe ik dat en zo niet dan negeer ik haar of stuur ik haar weg.

Spike wil wel eens hard aanstormen om door de deur te drammen. (staat dan wel open hoor :wink: )

Maar stel dat ik problemen zou hebben met dominantie van die twee dan zou ik perk stellen aan deze dingen.

Maar zolang ze weten wat hun plaats is vind ik het prima. Zolang het handelbaar blijft en ze weten wat luisteren is als ik iets van hun vraag heb ik er geen problemen mee.

Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Die regeltjes kloppen inderdaad, maar bij een niet dominante hond maakt het niet uit of je ze overtreed. Bij een dominante ook niet, zolang je geen problemen met hem hebt. Zijn die er wel, dan kun je strenger worden. Is dit voorbij dan kun je kijken of er weer priveleges zijn toegestaan.
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Lil schreef:
Daisy@ schreef:Denk dat het verschil maakt of je idd een dominante hond hebt die problemen geeft of niet.

Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Die regeltjes kloppen inderdaad, maar bij een niet dominante hond maakt het niet uit of je ze overtreed. Bij een dominante ook niet, zolang je geen problemen met hem hebt. Zijn die er wel, dan kun je strenger worden. Is dit voorbij dan kun je kijken of er weer priveleges zijn toegestaan.
Waarom zou je privileges afgeven? Of je nou problemen met je hond hebt of niet het heeft naar mijn idee geen zin om dominante akties van je hond toe te staan. Een niet dominante hond kan trouwens ook onzeker worden doordat de hond "gedwongen" wordt om dominanter te worden. Ik zou het alleen niet groter maken dan het is. Een Alpha in een wolven roedel is ook niet continu bezig met dominantie. Soms is negeren de beste optie.

Groeten,
Eelco
gelderen
Actief

Lil schreef:

Waarom zou je privileges afgeven? Of je nou problemen met je hond hebt of niet het heeft naar mijn idee geen zin om dominante akties van je hond toe te staan. Een niet dominante hond kan trouwens ook onzeker worden doordat de hond "gedwongen" wordt om dominanter te worden. Ik zou het alleen niet groter maken dan het is. Een Alpha in een wolven roedel is ook niet continu bezig met dominantie. Soms is negeren de beste optie.

Groeten,
Eelco
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Tjonge jonge......privileges helemaal :roll: Er zijn ook mensen die zich daar niet de hele dag druk om lopen maken hoor, die hun hond misschien zelfs wel gewoon alleen maar heel leuk vinden :pffff:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
gelderen
Actief

Sunnybunny schreef:Tjonge jonge......privileges helemaal :roll: Er zijn ook mensen die zich daar niet de hele dag druk om lopen maken hoor, die hun hond misschien zelfs wel gewoon alleen maar heel leuk vinden :pffff:
Ja die zijn er erg veel. Maar je hond is er wel mee bezig (dominant of niet) dus ik kan wel begrijpen waarom veel mensen er ook mee bezig zijn. Het is een poging de wereld van de kant van een hond te benaderen (voor zover dat kan).
Groeten,
Eelco
Joyce
Zeer actief

gelderen schreef:
Sunnybunny schreef:Tjonge jonge......privileges helemaal :roll: Er zijn ook mensen die zich daar niet de hele dag druk om lopen maken hoor, die hun hond misschien zelfs wel gewoon alleen maar heel leuk vinden :pffff:
Ja die zijn er erg veel. Maar je hond is er wel mee bezig (dominant of niet) dus ik kan wel begrijpen waarom veel mensen er ook mee bezig zijn. Het is een poging de wereld van de kant van een hond te benaderen (voor zover dat kan).
Groeten,
Eelco
Een hond is de hele dag bezig om uit te vinden of iets wat oplevert of niet. Levert het niets op dan kan je beter je energie ergens anders op richten. Als ik naar m'n honden en mezelf kijk zie ik een sociale groep bestaande uit verschillende diersoorten en ik ben degene die ervoor zorgt dat alle individuele leden van de groep voldoende eten en drinken krijgen, ik zorg ervoor dat elk individu de aandacht en zorg krijgt die hij verdient en zolang ik ervoor zorg dat elk indivdu krijgt wat hij nodig heeft is er geen reden om ruzie te maken over onbelangrijke dingen zoals wie er op de bank ligt, wie op bed slaapt, wie waarmee speelt en wie wat eet. Ze zijn onbelangrijk omdat ik (degene met de meeste verantwoording) ze onbelangrijk vind. Er zijn ook dingen die ik wel belangrijk vind, zoals dat er niet gevochten wordt, dat ze mij niet aan de lijn meesleuren over straat, dat als ik met een zware boodschaptas binnen kom ze aan de kant gaan... Deze dingen zijn voor mijn honden ook belangrijk omdat ik ze belangrijk maak. Geef ik niet om de bank, dan geven zij ook niet om de bank;wat maakt het nu uit als je hoger ligt als degene waarboven je hoger wil liggen zich er niks van aantrekt?. :19: Als mijn chihuahua op de bank ligt en m'n Duitse Herder staat ervoor, raad dan eens wie er hoger is. :mrgreen: Ik ben zo eentje die haar honden gewoon heel erg leuk vind en ja, ik heb wat regels die mijn en hun leven wat makkelijker maken, maar die regels zijn duidelijk en daar zijn mijn honden (en ik) echt niet de hele dag mee bezig.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

gelderen schreef:
Groeten,
Eelco
Naar mijn idee zit het hem in andere dingen. Een hond die op de bank ligt en gelijk plaats maakt als in lichaamstaal duidelijk is dat jij op die plek wil zitten, is op geen enkele manier manier bezig om je van de troon proberen te stoten.

Ik vind die rangorderegels te simpel gesteld. Het zit allemaal veel complexer in elkaar, dat vind je pas uit in samenspel met je eigen hond als je er een echte band mee opbouwt in de loop van de tijd. Die band bouw ik (met de nadruk op ik) beter op als ik gezellig met mijn hond op de bank hang met haar kop lekker in mijn knieholte.

Het kunnen wel richtlijnen zijn voor mensen die niet zoveel ervaring hebben met honden. Ik heb ze in het begin met mijn eerste pup ook toegepast, maar dat kwam meer voort uit onzekerheid en onervarenheid van mijn kant. De hond wordt er ook niet slechter van, maar het is beslist geen heilig moeten imo.

Anne
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Als je geen problemen hebt met je hond
is die rangorderegels wel vermoeiend vind ik :pffff:
Moet je bij elke deur gaan denken zeg :roll:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
gelderen
Actief

starfleet schreef:
gelderen schreef:
Groeten,
Eelco
Naar mijn idee zit het hem in andere dingen. Een hond die op de bank ligt en gelijk plaats maakt als in lichaamstaal duidelijk is dat jij op die plek wil zitten, is op geen enkele manier manier bezig om je van de troon proberen te stoten.

Ik vind die rangorderegels te simpel gesteld. Het zit allemaal veel complexer in elkaar, dat vind je pas uit in samenspel met je eigen hond als je er een echte band mee opbouwt in de loop van de tijd. Die band bouw ik (met de nadruk op ik) beter op als ik gezellig met mijn hond op de bank hang met haar kop lekker in mijn knieholte.

Het kunnen wel richtlijnen zijn voor mensen die niet zoveel ervaring hebben met honden. Ik heb ze in het begin met mijn eerste pup ook toegepast, maar dat kwam meer voort uit onzekerheid en onervarenheid van mijn kant. De hond wordt er ook niet slechter van, maar het is beslist geen heilig moeten imo.

Anne
Ik ben het helemaal met je eens maar voor veel mensen is dat onderscheid heel erg lastig.
Rangorde is uberhaupt een dynamisch en ingewikkeld fenomeen. Het is te zwart wit om te zeggen dat 1 boven de ander staat. Ik kies er met mijn hond wel voor om alle misverstanden te voorkomen en wel degelijk heel bewust te werken aan rangorde. Het verschil tussen hem en mij moet zo groot worden dat er totaal geen gedachte in zijn hoofd kan opkomen dat hij de competitie met me aan kan gaan. Hij zal voor zijn gevoel een onbelangijk lid van het roedel moeten worden. Dat klinkt afstandelik maar hoe verder weg hij van me staat hoe dichter bij hij komt in de relatie (als je begrijpt wat ik bedoel :wink: )
Dat maakt de relatie ontspannen en veel leuker. Maar voor de meeste honden is dit totaal niet nodig en kun je volstaan met wat basisregels.

Wat ik in de praktijk vaak zie is een te klein verschil tussen de baas en hond. De baas is meestal wel nummer 1 maar als de hond 1,5 is dan ontstaat er een gespannen situatie. Dat is zonde want het is vrij eenvoudig te voorkomen.

Groeten,
Eelco
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Eline* schreef:
Lynn schreef:wat denken jullie hiervan? Zou dit echt te soepel zijn voor je hond en lost het echt zoveel op als je dat soort dingen niet meer toelaat?

Ik denk dus zeker dat een hoop gedrag wat voortkomt uit te veel initiatieven van de hond in de kiem kan smoren door de hond als numero niks te behandelen.
Ik start vaak wel met de hond op numero nul en als de hond snapt en de basis van dat ik bepaal aanwezig is vieren bij mij de teugels tot slappe hap niveau. :denken: Alleen zomaar op de bank of bed vind ik niet goed en speelgoed waarmee ik ook met hun speel is van mij.
Als ik te veel praatjes merk trek ik de teugels trouwens zonder pardon weer aan. :wink:
Mee eens. Het verschilt hier ook nog eens per hond. De een heeft wat duidelijke structuur nodig dan de andere.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:

pff ... ik vind dit zo moeilijk. Ik behandel Luna als nummero uno vanaf het moment dat ik daar binnen stap. Zij gaat dan voor alles en dat weet ze ook. Als ik haar terug breng, is dat nog net zo.

Ze is zoals ik het zie zeer bepaald een dominant typ.

Toch, als ik haar vergelijk met Spok, laat ze zich veel liever leiden. Luna vertel ik steeds wat ze moet doen en hoe ze zich moet gedragen, en meestal pikt ze dit uitstekend op. Met Spok is dit heel anders. Maar van Spok kan ik zo een bot of speeltje afpakken, als ik dat bij Luna doe ( zonder beleid ) heb ik zo een knauw te pakken. Rara.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Lynn schreef: Maar door dingen als zelf op de bank springen, zich onder je arm duwen voor een aai, als eerst de trap op gaan als hij mee mag naar boven, zijn speelgoed altijd in zijn mand heeft liggen, voor je lopen op straat, enz. denkt hij dan dat hij de leiding op zich heeft. Dit zijn rechten die de alpha hond alleen mag hebben. Daardoor ontstaat er "probleemgedrag" als trekken aan de riem (leiding nemen) ophef bij visite (hij moet het immers regelen) of agressie (beschermen van de roedel). Dit zou je dus niet mogen toestaan bij je hond. Hij geeft er ook praktische tips bij om op een positieve manier de leiding terug te nemen.
Oeps.......ik herken Marouck :mrgreen: :mrgreen:
Ze mogen hier vrijwel alles. :wink:
Het enige wat ze "moeten" is aan de kant gaan als ik erdoor wil, opschuiven op de bank als ik er wil zitten, hun kop uit mijn bord eten houden en hun kop houden als ik het zeg. :wink:
Verder gaan ze hun gang maar.

Zolang ik geen problemen heb met de dames zie ik niet in waarom ik het anders moet doen.
Worden ze te vrijpostig (geldt eigenlijk alleen voor Marouck) dan worden de touwtjes even aangetrokken en dan is het weer duidelijk dat ik bepaal wat er gebeurt en zij niet. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Mama Sanneke schreef:Als je geen problemen hebt met je hond
is die rangorderegels wel vermoeiend vind ik :pffff:
Moet je bij elke deur gaan denken zeg :roll:
Nee, hoor als eenmaal duidelijk is, dan hoef je juist bij geen enkele deur meer na te denken, want de hond blijft vanzelf wachten totdat je voorloopt. Boris wist het na een week al en mijn vorige hond heeft er een maand voor nodig gehad.
Joyce
Zeer actief

Ik hoef bij de deur ook niet na te denken hoor, daar stormen ze namelijk gewoon uit als ze weten dat ze naar het bos gaan. :mrgreen: Daarentegen blijven ze wel in de auto zetten tot ik ze een commando geef om er uit te gaan. Maakt mij dat de Alpha of dominanter? Denkutniet, maar het maakt het wel een stuk veiliger voor m'n honden. :mrgreen:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Chatterbox schreef:Ik hoef bij de deur ook niet na te denken hoor, daar stormen ze namelijk gewoon uit als ze weten dat ze naar het bos gaan. :mrgreen: Daarentegen blijven ze wel in de auto zetten tot ik ze een commando geef om er uit te gaan. Maakt mij dat de Alpha of dominanter? Denkutniet, maar het maakt het wel een stuk veiliger voor m'n honden. :mrgreen:
Dat ze in de auto blijven zitten is een aangeleerd trucje, heeft dus niks met wel of niet dominanter of Alpha te maken.

Ik heb geleerd van de g.t. om het de hond onmogelijk te maken om eerder dan jij de deur uit te gaan. Dus niet aangeleerd laten zitten en wachten tot jij als eerste naar buiten bent.

Maar het de hond gewoon onmogelijk maken door de deur weer te sluiten en zelf weer voor de opening te gaan staan als je de deur weer open doet.De hond mag zich dus niet langs jou wurmen door de deuropening.

Ik hou me hier ook niet meer zo erg mee bezig, maar heb dat wel een tijdje gedaan. het werkt wel.

maar het verschil is dus of de hond je uit zichzelf voor laat gaan, of dat het een aangeleerd trucje is, want een aangeeerde truc maakt voor de rangorde niks uit.
Joyce
Zeer actief

Dat was ook een beetje mijn punt hoor... het is een aangeleerd truukje dat ze niet de auto uitspringen en ik vind het ze niet nodig om dat bij de deur te leren (zou ik aan een hele drukke weg wonen dan weer wel natuurlijk)

Trouwens, zoals jij je hond aangeleerd hebt om te wachten bij de deur is ook een truukje. Probeert hij zich er langs te wurmen dan gaat de deur dicht, blijft hij netjes wachten gaat de deur open, volgens mij is dat ook gewoon conditioneren.

Als je de deur uitrennen wilt zien als een dominante handeling dan zou de hond al uit respect voor de Alpha bij de deur wachten en dan hoef je dat niet af te dwingen. Net zoals dat mijn honden aan de kant gaan voor mij, ik heb dat nooit hoeven te leren of af te dwingen.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Chatterbox schreef:Dat was ook een beetje mijn punt hoor... het is een aangeleerd truukje dat ze niet de auto uitspringen en ik vind het ze niet nodig om dat bij de deur te leren (zou ik aan een hele drukke weg wonen dan weer wel natuurlijk)

Trouwens, zoals jij je hond aangeleerd hebt om te wachten bij de deur is ook een truukje. Probeert hij zich er langs te wurmen dan gaat de deur dicht, blijft hij netjes wachten gaat de deur open, volgens mij is dat ook gewoon conditioneren.

Als je de deur uitrennen wilt zien als een dominante handeling dan zou de hond al uit respect voor de Alpha bij de deur wachten en dan hoef je dat niet af te dwingen. Net zoals dat mijn honden aan de kant gaan voor mij, ik heb dat nooit hoeven te leren of af te dwingen.
Ik denk niet dat de deur blokkeren een aangeleerd trucje is. het laat de hond zien dat jij net eventjes wat sterker/slimmer of weet ik wat, bent.

Ik zorg ervoor, als ik deze regels weer een beetje aanscherp als het zo nu en dan nodig is, dat hij het nooit van mij wint. Ook door handigheidjes toe te passen. Alles gaat op mijn tijd en op mijn manier.

Als ik veel toesta dan is dat omdat dat van mij mag. En zolang dat goed gaat blijft dat zo, en anders word ik weer strenger.
Joyce
Zeer actief

Maar zodra de hond rustig zit gaat de deur toch weer open? Papu jankte in het begin verschrikkelijk als we naar buiten gingen. Zodra hij begon keerde ik m'n rug toe of liep ik weer naar binnen, het heeft echt een paar weken geduurd maar toen had ie het door. Ow, als ik m'n kop hou zit ik een stuk sneller in de auto. :denken: Is het dan ook geen aangeleerd truukje? Best wel interessant eigenlijk, wanneer is iets een aangeleerd truukje?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”